چهار خودروی 120 میلیون تومانی که در کابینشان آرامش دارید

طراحی بیرونی خودرویی یکی از اصلی‌ترین معیارهایی است که افراد عامی جامعه را برای خرید خودرو ترقیب می‌کنند. یعنی هر چه طراحی پویاتر و خاص‌تر باشد، مسلم است که با معرفی صحیح، فروش راحت‌تری دارد. ولی یک مسئله که در حین رانندگی بسیار مهم است، طراحی داخلی اتاق ماشین بوده که باعث خستگی یا شادابی سرنشینان می‌شود. باید دقت داشت اگر طراحی داخلی به دلمان ننشیند، در سفرهای بیشتر از دو ساعت ما را دل زده می‌کنند و کسالت را پشت فرمان برایمان به ارمغان می‌آورد.

کد : 1008
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 آذر 1394
print
نظرات : 0
چهار خودروی 120 میلیون تومانی که در کابینشان آرامش دارید

حسین دلاور-اگر خرید قصد خودرویی با حدود قیمتی120 میلیون تومان داشته باشید، به احتمال زیاد گزینه‌هایی از چینی تا ژاپنی را پیش روی خود دارید. معلوم است که به عنوان یک ماشین‌باز همیشه به مشخصات فنی خودرو دقت می‌کنید و بعد به دنبال طراحی هستید. در کنار مسئله فنی، مشخصات ایمنی هم بسیار مهم است که باید در نظر گرفته شود. فضای مناسب اتاق، فضای صندوق عقب، امکانات و... همگی جزو پارامترهایی هستند که بسیاری برای خرید، آنها را لحاظ می‌کنند. طراحی بیرونی خودرویی یکی از اصلی‌ترین معیارهایی است که افراد عامی جامعه را برای خرید خودرو ترقیب می‌کنند. یعنی هر چه طراحی پویاتر و خاص‌تر باشد، مسلم است که با معرفی صحیح، فروش راحت‌تری دارد. ولی یک مسئله که در حین رانندگی بسیار مهم است، طراحی داخلی اتاق ماشین بوده که باعث خستگی یا شادابی سرنشینان می‌شود. باید دقت داشت اگر طراحی داخلی به دلمان ننشیند، در سفرهای بیشتر از دو ساعت ما را دل زده می‌کنند و کسالت را پشت فرمان برایمان به ارمغان می‌آورد. برای مثال می‌گویند که تندر90 در جاده خیلی کسل‌کننده است. با اینکه امکانات بدی ندارد و سواری به نسبت خوبی هم تحویل سرنشینان می‌دهد. ولی به خاطر سادگی بیش از حد داخل اتاق، جذابیتی وجود ندارد که راننده و سرنشین از آن لذت کافی را ببرند. در این بخش به این مسئله می‌پردازیم که در باشگاه 120 میلیون تومانی‌ها کدام خودرو طراحی داخلی جذاب‌تری دارد.

1-تویوتا کرولا

تویوتا کرولا نسل جدید، طراحی داخلی ساده ای نسبت به رقبا دارد. البته این طراحی موردپسند خیلی از مردم قرار گرفته و نظرشان این است که دسترسی به ادوات الکتریکی به در این خودرو راحت شده است. فرمان ماشین به سبک همه تویوتاها طراحی شده است. خطوط طراحی ساده با دکمه‌های روی فرمان که برای تنظیم کامپیوتر سفر و سیستم صوتی تعبیه شده‌اند، باعث شده است مجموعه بسیار ساده و سنگین باشد. یکی از مسائلی که شاید برای همه قابل درک نباشد، کروزکنترل کرولا و اکثر تویوتاهاست که هنوز پشت فرمان در قسمت راست قرار دارد و با تکان دادن دستگیره‌ای این امکان به وجود می‌آید که سرعت خودرو را در حالت کروز به شکل‌های مختلف در بیاورید. پشت آمپر خودرو نورپردازی خوبی دارد و در کنار سادگی، حسی اسپرت را با خاطر حالت ویژن صفحه به راننده القا می‌کند. دکمه های تنظیم آینه شاید در جای مناسبی قرار ندارند. در قسمت چپ داشبورد پنل کوچکی وجود دارد که می توان از آنجا آینه‌های جانبی را تنظیم کرد. اگر جزو آن دسته مالکان خودرو هستید که عادت دارید آینه جانبی را از روی دستگیره در تنظیم کنید، مسلما در اوایل مواجه شدن با این سیستم، کمی اذیت می شوید. معمولا هم اگر خودرویتان سنسور پارک جلو داشته باشد، دکمه قطع‌و‌ وصل این سیستم را کنار تنظیمات آینه قرار می‌دهند. در وسط داشبورد سیستم صوتی وجود دارد که به احتمال زیاد یک مانیتور غیرفابریک روی آن نصب شده است. اگر مانیتور، فابریک تویوتا باشد، نقشه‌های رهیاب را برای شما در ایران فعال نمی‌کند و امکان تغییر لوگو در آن وجود ندارد. ولی همان مانیتور نصبی هم در میان داشبورد که قاب نامتوازنی دارد، زیبایی خوبی را به داخل خودرو می‌دهد. کرولا جز آن دسته از خودروهاست که با طراحی ساده کابین خود، اکثر امکانات را شرایط مناسب قرار داده است. مثلا همین مانیتور زاویه‌ای دارد که اکثر سرنشینان می‌توانند به آن مشرف باشند. بالای مانیتور ساعت خودرو و دریچه‌های کولر در طرفین آن قرار دارد. این دریچه‌ها شکلی نامتقارن دارند که می‌تواند برای برخی جذابیت باشد و برای برخی تنظیم جهت باد را سخت کند. زیر مانیتور سیستم تنظیم تهویه اتوماتیک قرار دارد که به صورت تک‌کاناله در نظر گرفته شده است. چیدمان دکمه‌های این قسمت بسیار راحت بوده و به لطف صفحه نمایشگر اطلاعات سیستم تهویه که در اندازه بزرگ در نظر گرفته شده است، استفاده از آن برای هر سنی معمولا راحت است. زیر این بخش هم محفظه‌ای خالی وجود دارد که برای قرار دادن وسایل تعبیه شده است. همچنین امکان دستری به برق 12 ولت و در نمونه‌های چیدمان دکمه‌های گرمکن صندلی در این بخش قرار دارد. با توجه به اینکه اکثر نسخه‌های وارد شده به ایران، به سیستم ESP و حالت رانندگی مجهز نیستند، خیلی از واردکنندگان شخصی جای خالی این دو را با دکمه گرمکن صندلی که کنار ترمز دستی قرار دارد، پر می‌کنند. سانروف روی سقف هم در جای مناسبی قرار دارد و دید خوبی را برای سرنشینان ایجاد می‌کند. تیوترهای سیستم صوتی هم مثل اکثر ماشین ها روی آینه قرار دارند. کرولا جزو آن دسته از ماشین هایی است که با تنظیم اصولی صندلی با کمترین نقطه کوری مواجه هستید و دید خوبی از طرفین در حین رانندگی به شما می‌دهد.

2- سراتو 

سراتوی نسل جدید از زمان ارائه تا به امروز همیشه در بخش طراحی بحث‌هایی را به راه انداخته است. قسمت داخل سراتو هم از این جدال‌ها بی‌نصیب نبوده و گاهی اوقات شاهد آن هستیم که سراتو در فروش مثل نسل قبل خود عمل نمی‌کند. طراحی داخلی این ماشین می‌تواند زیبا باشد. البته که بسیاری این طراحی نامتوازن شلوغ را دوست ندارند و حالت باد کرده داشبورد به مذاقشان خوش نمی‌آید. فرمان خودرو فرم خوبی دارد و حسی اسپرت را منتقل می‌کند. ولی ادوات زیادی روی آن قرار گرفته است. دکمه‌هایی نظیر کروزکنترل، کامپیوتر سفر، فرمان سه حالته، تنظیم سیستم صوتی و بلوتوث همه روی فرمان جای گرفته‌اند. دنده پشت فرمان هم زیبایی خوبی را به این بخش داده است. تنظیمات ESP و تنظیم میزان نور و زاویه آن در بخش چپ داشبورد قرار دارد و تنظیمات شیشه و آینه ها هم روی در به صورت شیب دار موجود است. همین طراحی شیب‌دار رودری‌ها باعث شده تا تکیه‌گاه خوبی برای دستان‌تان وجود داشته باشد. یک لچکی شیشه در قسمت جلوی آینه جانبی قرار دارد که شاید زیبا به نظر می‌رسد، ولی برای برخی در اوایل استفاده می‌تواند استرس‌زا و اذیت‌کننده باشد. مانیتور خودرو به شکلی جایگیری شده است که به سمت راننده تمایل دارد. زیر آن هم تنظیمات تهویه دوگانه یا تک‌کاناله وجود دارد که استفاده آن آسان است. در بخش پایینی داشبورد، فضایی وجود دارد که با در کشویی پوشیده شده است و پشت دسته دنده قرار گرفته است. این فضا می‌تواند در گذاشتن وسایل سایزکوچک مفید واقع شود. حالت دسته دنده در سراتو به خوبی طراحی شده است. سردکن و گرمکن صندلی راننده در قسمت چپ پنل گیربکس قرار دارد و گرمکن شاگرد در قسمت راست آن جایگیری شده است. حافظه تنظیم صندلی، دکمه‌هایش را به روی دستگیره در راننده برده که جای مناسبی است. همچین شیشه جلوی بزرگ و سان‌روف به قطع اندازه، دید خوبی را از محیط به سرنشینان می‌دهد. صندلی های ماشین طوری طراحی شده‌اند که راننده و سرنشین را در آغوش خود می‌گیرند و همین مسئله باعث می‌شود در رانندگی با سراتو، حسی داشته باشید که انگار ماشینی بزرگ است.

3- ام جی 6 فیس‌لیفت 2015

ام‌جی برندی است که به خودی خود فروش خوبی را در ایران ندارد، حال اگر بخواهد در طراحی داخلی هم کم بگذارد باید به طور کل بی خیال بازار ایران شود. در نسخه فیس لیفت MG6 تغییرات جزئی در بخش داخلی خودرو صورت گرفته است که تا حد زیادی می‌تواند جذاب باشد. مانیتور رنگ و بویی جدید به خود گرفته است. با تغییر حالت دسته دنده از D به S رنگ نور پشت آمپر از سفید به قرمز تبدیل می‌شود (مانند MG GS). هنوز که هنوز است دکمه های سیستم صوتی شلوغ هستند و نیاز به کمی تمرکز برای استفاده از آنها وجود دارد. دکمه‌های سیستم تهویه هم زیر این قسمت قرار دارد و دکمه گرمکن صندلی‌های جلو هم در همان بخش است. پایین پنل گیربکس، تنظیمات خودرو به شکلی جدید طراحی شده که تا حدی جذاب است. ترمز دستی برقی، سیستم اتوهلد، استارت و استاپ اتوماتیک در این بخش قرار دارد. فرمان خودرو تا حدی ساده و جذاب طراحی شده است. ولی همین سادگی باعث شده که در نسخه 2015 فیس‌لیفت، تنظیم صدای سیستم صوتی از روی فرمان حذف بشود. دنده‌های پشت فرمان خود حالتی اسپرت را به راننده القا می‌کند و کلید چراغ‌های خودرو که به‌صورت پیچی در بخش چپ داشبرد وجود دارد، ما را یاد خودروهای آلمانی و اروپایی می‌اندازد. سان‌روف خودرو دکمه‌ای پیچی شکل دارد که کار کردن با آن تا حد زیادی آسان است. صندلی برقی جلو هم با دکمه‌های بزرگی شکل گرفته است که تنظیم‌شان را تا حدی راحت می‌کند.

4- رنو فلوئنس 2015

اگر واقع‌بین باشیم، طراحی داخلی این خودرو در کنار سادگی، زیبایی جالبی دارد. دکمه‌ها و امکانات طوری قرار گرفته‌اند که کار با آنها راحت است. البته بعضی سلیقه‌های اجباری این برند فرانسوی باعث می‌شود که به شما سخت بگذرد. مثلا دکمه‌های کروزکنترل و لیمیتد که روی فرمان قرار دارند، واقعا با بقیه ماشین‌ها متفاوت‌تر است و در اوایل بسیار سخت می‌گذرد. ولی در کل می‌توان گفت که این ماشین شرایط مناسبی را برای دسترسی به دکمه‌ها فراهم کرده است. تنظیمات سیستم صوتی از پشت فرمان قسمت راست آن انجام می‌شود. در سمت چپ داشبورد دکمه در صندوق، تنظیم نورپردازی، ESP قرار دارد. دستگیره ها ی در به سبک اکثر ماشین‌های رنو است و قابلیت تکیه آرنج با قرار گرفتن همزمان دستگیره را دارد. صفحه آمپر به صورت آنالوگ و دیجیتال است که ظاهری جذاب و در عین حال آرام را به راننده می‌دهد. دکمه استارت در قسمت پایین وسط داشبورد قرار دارد که کنار آن کارت سوئیچ قرار می‌گیرد. بالای این بخش، تنظیمات سیستم صوتی وجود دارد که در صورت وجود مانیتور روی داشبورد، این پنل ضبط پیشرفته می شود. سیستم تهویه دوگانه یا تک‌کاناله ساده هم در وسط داشبورد قرار دارد و در هر دو حالت استفاده راحت را برای سرنشینان فراهم کرده است. در برخی نسخه‌های جهانی فلوئنس، ترمز دستی به صورت مکانیکی و دستگیره وجود دارد. در مدل‌هایی هم این ترمز دستی مکانیکی جای خود را به دکمه برقی داده است. یکی از بخش‌هایی که شاید دوست داشتنی نباشد، دسته دنده ماشین است که خیلی بزرگ و جاگیر طراحی شده است. حالت صندلی ها هم طوری است که دید کافی را از بیرون دارید. ولی نقاط کوری وجود دارد که با تجربه رانندگی به آن می‌رسید.


 

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید چهار خودروی 120 میلیون تومانی که در کابینشان آرامش دارید
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو