اتوبوس‌های الکتریکی اولین ناوگان حمل‌ونقل فرودگاهی سبز جهان را ایجاد کردند

تجربه سنگین تمام‌الکتریکی با BYD

کمپانی «باید» بزرگترین تولیدکننده اتوبوس‌های تمام الکتریکی در دنیاست که تاکنون حدود 3000 دستگاه اتوبوس تمام الکتریکی سبز تولید کرده است.

کد : 1010
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 آذر 1394
print
نظرات : 0
تجربه سنگین تمام‌الکتریکی با BYD

جواد نفری-شاید شما نیز تابه‌حال به این اندیشیده باشید که بهترین ناوگان‌ها برای به‌کارگیری و اشاعه استفاده از خودروهای سبز، ناوگان‌های حمل‌ونقل درون‌سازمانی مانند حمل‌ونقل داخلی فرودگاه‌ها و دیگر پایانه‌های حمل‌ونقل و نیز حمل‌ونقل داخل شهرک‌ها و مجتمع‌های صنعتی، تجاری، اداری و مسکونی باشد. حال کمپانی «باید» (BYD) چین که در حوزه تولید خودروهای 100 درصد الکتریکی سبز و همچنین خودروهای هیبرید در جهان دستاوردهای بزرگی داشته، موفق شده است برای اولین بار در جهان با اتوبوس‌های تمام‌الکتریکی خود، یک ناوگان حمل‌ونقل فرودگاهی را در اروپا ایجاد کند. به گزارش «دنیای خودرو» این ناوگان که در قالب طرح توسعه پایدار و کسب بالاترین استانداردهای جهانی در فرودگاه بین‌المللی آمستردام هلند به بهره‌برداری رسیده، مشتمل بر 35 دستگاه اتوبوس تمام الکتریکی است که وظیفه جابه‌جایی تمام مسافران از هواپیماها به ساختمان‌های ترمینال را بر عهده دارند.

بزرگ‌ترین سازنده اتوبوس‌های تمام‌الکتریکی جهان
هو ایسبرند (Isbrand Ho), مدیرعامل کمپانی «باید» در اروپا گفت: «باید» نقش کلیدی در کمک به شرکت هلندی شیفول (Schiphol) مسئول اصلی و مستقیم فرودگاه بین‌المللی آمستردام در راستای برپایی و ایجاد اولین ناوگان حمل‌ونقل فرودگاهی سبز در جهان را دارد و با آغاز به‌ کار 35 دستگاه اتوبوس تمام‌الکتریکی برای جابه‌جایی مسافران در این فرودگاه، آن را به تنها فرودگاه جهان با ناوگان حمل‌ونقلی بر پایه انرژی پاک و سبز دنیا تبدیل کرده است.
کمپانی «باید» بزرگ‌ترین تولیدکننده اتوبوس‌های تمام الکتریکی در دنیاست که تاکنون حدود 3000 دستگاه اتوبوس تمام الکتریکی سبز در شرکت «باید» در هفت مدل با ابعاد و توان متفاوت تولید کرده است. اتوبوس‌های الکتریکی تولید این کمپانی در جهان تاکنون حدود 287هزار کیلومتر را پیموده‌اند و بر این اساس این  کمپانی چشم‌اندازی را به‌منظور ارتقای کیفیت هوا و نیز استفاده از انرژی سبز در تمام جاده‌ها و فرودگاه‌های جهان  مدنظر دارد.

کاهش قابل توجه تولید گازکربنیک
«هو» یادآوری کرد که این ناوگان از حدود 6 ماه قبل در شرکت «شیفول» شروع به کار کرده و 35 اتوبوس این ناوگان درمجموع 338هزار کیلومتر را با مصرف انرژی به‌طور متوسط از 1.2 کیلووات ساعت بر کیلومتر پیموده است که باعث کمتر تولید شدن حدود 312هزار کیلوگرم‌ دی‌اکسیدکربن نسبت به اتوبوس‌های با مصرف سوخت فسیلی شده است که رقم بسیار قابل توجهی است. نیجهویس جوس (Jos Nijhuis)، مدیرعامل شرکت «شیفول» نیز در این باره گفت: استانداردهای کیفی اروپا بسیار بالاست و «شیفول» خواستار استانداردهای کیفی حتی بالاتر از آن نیز است که در حال حاضر امکان‌پذیر شده است. ما تنها با بهترینِ بهترین‌ها راضی می‌شویم زیرا معتقدیم مسافران ما سزاوار بهترین بهترین‌ها هستند و می‌خواهم از «باید» برای پیشبرد و عملی کردن این هدف تشکر کنم.

طراحی خاص
طراحی ویژه باتری‌های این اتوبوس‌ها در حجم بسیار کوچک و توان خروجی بسیار بالا حتی در یک چرخه شارژ، موجب شده است فضای بیشتری برای جای‌نمایی مسافران و نیز وسایل آن‌ها در اتوبوس‌ها ایجاد شود. «باید» همچنین روی کیفیت ساخت جزبه‌جز این اتوبوس‌ها و حتی رنگ آن‌ها نیز نهایت سلیقه و حساسیت را به خرج داده است تا وقتی مسافران فرودگاه از این اتوبوس‌ها استفاده می‌کنند، تجربه‌ای خاص و به‌یاد‌ماندنی از کیفیت و نوآوری توام با تکنولوژی را داشته باشند. در طراحی کابین راننده نیز معیارها براساس بالاترین استانداردها و پارامترها اجرا شده است.

پروژه بعدی
اما «شیفول» تنها تا چند ماه آینده می‌تواند رکورد بزرگ‌ترین ناوگان حمل‌ونقل با اتوبوس‌های الکتریکی جهان را نزد خود نگه دارد، زیرا تا اواسط سال 2016 ناوگانی مشتمل بر 51 دستگاه اتوبوس‌های تمام‌الکتریکی شرکت «باید» در شهر لندن شروع به کار خواهد کرد. البته این شرکت امیدوار است روند استفاده از این اتوبوس‌ها در شیفول باعث شود دیگر فرودگاه‌های بین‌المللی نیز به‌منظور کاهش آلایندگی‌های هوا ترغیب به استفاده از این اتوبوس‌ها شوند.

الگویی برای ایران
در ایران نیز با توجه به اهمیت توسعه ناوگان حمل‌ونقل شهری در شهرهای پرجمعیت و بالا رفتن آلودگی ناشی از وسایل نقلیه با سوخت فسیلی، تجهیز ناوگان حمل‌ونقل شهری به اتوبوس‌ها و تاکسی‌های تمام الکتریکی 100 درصد پاک می‌تواند کمک شایانی به کاهش آلودگی هوا،‌ کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و کاهش آلودگی صوتی کند. در همین راستا و با توجه به این‌که محدوده فرودگاه‌ها به علت نشست و فرود هواپیماها دارای درصد بالایی از آلودگی سوخت‌های فسیلی هستند، در گام اول مانند فرودگاه آمستردام، تجهیز فرودگاه مهرآباد تهران کمک موثری به کاهش آلودگی این منطقه خواهد داشت.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تجربه سنگین تمام‌الکتریکی با BYD
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو