سال آینده بسته حمایتی دولت از تاکسیرانی چه خواهد بود؟

تعیین نرخ جدید کرایه‌ تاکسی به شرط ارائه یارانه دولت

برای افزایش نرخ کرایه تاکسی در سال 94 در بهمن سال 93 عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از افزایش 15 تا 20 درصدی نرخ کرایه مترو برای سال جدید گفت و نرخ کرایه تاکسی‌ها 20 درصد افزایش یافت.

کد : 1014
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 آذر 1394
print
نظرات : 0
تعیین نرخ جدید کرایه‌ تاکسی به شرط ارائه یارانه دولت

سیران سعدی-چند روز قبل رئیس سازمان تاکسیرانی شهر تهران تعیین نرخ جدید کرایه‌های تاکسی در سال آینده را منوط به ارائه یارانه از سوی دولت اعلام کرد. بسته حمایتی که مجلسی‌ها راه‌حل تعیین نرخ جدید کرایه تاکسی می‌دانند و از آن به عنوان حلال مشکلات این حوزه شهری از سوی دولت می‌دانند. البته میثم مظفر تاکید کرده اگر دولت یارانه جایگزینی را برای رانندگان تاکسی در نظر بگیرد، نرخ افزایش قیمت‌ها هم، به‌طورمعقولانه‌ای مناسب با وضعیت شهر صورت می‌گیرد.
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو»، میثم مظفر درباره لایحه افزایش قیمت نرخ کرایه‌های تاکسی برای سال آینده اعلام کرده است که شورای شهر تهران در تصویب نرخ جدید کرایه‌های تاکسی در سال 95 باید به تغییرات اخیر توجه ویژه‌ای داشته باشد. تغییراتی به گفته وی  علاوه بر اینکه هر ساله در تعیین نرخ جدید کرایه‌های تاکسی، تورم سالیانه هم مورد توجه قرار می‌گیرد، اما در سال جاری دولت رانندگان تاکسی را از قدرالسهم 50 درصدی خود هم محروم کرد. همچنین یکی دیگر از تغییرات مهم امسال این بود که چند ماه قبل سهمیه سوخت رانندگان تاکسی در پی تک‌نرخی شدن قیمت بنزین حذف شد. علاوه بر این اتفاقات در سال جاری بیمه رانندگان تاکسی جدید هم حذف شده است. این در حالی است که دولت تسهیلات جایگزینی برای رانندگان تاکسی اختصاص نداده است.
علیرضا خسروی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت توجه دولت نسبت به ارائه برنامه‌ای مشخص نسبت به وضعیت کرایه تاکسی‌ها در سال آینده، می‌گوید: «موضوع افزایش کرایه تاکسی‌ها در سال آینده هنوز در کمیسیون و مجلس مطرح نشده است، اما قطعا مورد بحث قرار می‌گیرد. ضمن اینکه دولت باید برنامه‌ای برای ارائه تسهیلات در این بخش از حوزه شهری داشته باشد تا درصد نرخ افزایش کرایه تاکسی از جیب مردم پرداخت نشود.»
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که در سال جاری تغییرات زیادی برای حوزه تاکسیرانی اتفاق افتاد و یکی از مهم‌ترین این اتفاقات حذف سهمیه سوخت بنزین و آزاد شدن نرخ آن بود و می‌گوید: «در واقع دولت و مسئولان ذیربط شهری در این حوزه از جمله شورای شهر و شهرداری باید برنامه شخصی برای تعیین نرخ کرایه تاکسی در سال آینده برسند در غیر این صورت مسابقه‌ای است که برنده‌ای ندارد و مردم ضرر می‌کنند.» 
تغییرات نرخ کرایه تاکسی در چند سال گذشته
هر سال قیمت کرایه تاکسی با تصویب شورای شهر و تایید فرمانداری تهران افزایش می‌یابد. بارها بر سر این نرخ بین فرمانداری به نمایندگی از استانداری و دولت و شورای شهر به نمایندگی از مدیریت شهری اختلاف نظر به‌وجود آمده است. معمولا هم اینطور بوده که دولت مخالف افزایش کرایه بوده یا افزایش آن را بیش از حد ارزیابی کرده، اما شورای شهر از تاکسی‌دارها حمایت کرده و افزایش کرایه را منطقی عنوان کرده است. مثلا در سال 92 موضوع افزایش نرخ کرایه تاکسی بعد از تصویب در شورای شهر به فرمانداری ارسال شد و آنها با این موضوع مخالفت و تاکید کردند امسال کرایه را افزایش نخواهند داد و همین باعث اختلاف شدیدی بین شورا و فرمانداری شد.
 اما افزایش نرخ کرایه تاکسی در چند سال اخیر چگونه بوده است؟ در سال 91 یعنی یکسال مانده به پایان دولت قبل شورای شهر تهران افزایش 6/21 درصدی نرخ کرایه تاکسی‌های پایتخت را تصویب کرد.
در سال 92 و با مصوبه شورای شهر کرایه تاکسی افزایش 5 / 31 درصدی داشت. این یکی از بی‌سابقه‌ترین نرخ‌های افزایش کرایه تاکسی بود. آمارهای شاخص‌های حمل و نقل عمومی شهری در رابطه با کرایه تاکسی‌ها، نشان می‌داد که هیچگاه رشد شاخص این مولفه به 30 درصد نیز نرسیده بود و در بالاترین حد روی رشد 5 / 28 درصدی متوقف مانده اما سال 92 از این حیث یک تغییر اساسی بود.
در سال 93 و براساس مصوبه شورای شهر ابتدای اردیبهشت زمان تعیین‌شده برای اعمال افزایش 25 درصدی قیمت تاکسی‌ها بود اما به دلیل درخواست دولت از شورای شهر با منظور دست نگه داشت و پس از اجرای فاز دوم هدفمندی از اردیبهشت 93 اجرا شد.
برای افزایش نرخ کرایه تاکسی در سال 94 در بهمن سال 93 عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از افزایش 15 تا 20 درصدی نرخ کرایه مترو برای سال جدید گفت و نرخ کرایه تاکسی‌ها 20 درصد افزایش یافت.
گلایه همیشگی مردم
مردم معمولا از افزایش نرخ کرایه تاکسی گله هستند. حسین یکی از این افراد است که به قول خودش پس از افزایش کرایه حداقل با چند راننده درگیر می‌شود. وی به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «همیشه احساس می‌کنم این افزایش کرایه ناعادلانه است. خیلی مواقع راننده‌ها قبل از افزایش کرایه آن را زیاد می‌کنند و این من را عصبانی می‌کند.»
علی یک کارمند است و می‌گوید: «حقوق من هر سال کمتر از نرخ کرایه افزایش پیدا می‌کند اما من مجبورم هر روز در چند مسیر این افزایش کرایه را بپردازم تا به محل کارم برسم. این وسط فقط راننده‌ها سود می‌کنند.»
محسن یک راننده تاکسی است و از اینکه مردم خیلی سخت حاضر به پرداخت افزایش کرایه می‌شوند، گلایه دارد و می‌گوید: «مسافرها فکر نمی‌کنند هزینه استهلاک و تعمیر ماشین در سال چقدر بالا می‌رود. آنها فقط به جیب خودشان فکر می‌کنند.»
محمد راننده دیگری است که می‌گوید: «من همیشه بعد از افزایش، هم به راننده‌ها و هم به مسافرها توصیه می‌کنم یک هفته صبر کنند تا به این موضوع عادت کنند. به آنها می‌گویم اعصاب خودشان را خرد نکنند. زمان، همه‌چیز را حل می‌کند.»

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
یک مخالف
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تعیین نرخ جدید کرایه‌ تاکسی به شرط ارائه یارانه دولت
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو