دیفندر؛ از گذشته تا امروز

پایانی برای غول آهنی

نخستین نسل لندرور دیفندر در سال 1948 در کارخانه سولیهول تولید شد. این خودرو که به یکی از نمادهای انگلستان بعد از جنگ جهانی دوم بدل شد، یکی از پرطرفدارترین محصولات لندرور بوده است. اخیرا تقاضا برای این محصول افزایش پیدا کرده است و هفته آینده دو میلیو‌نُمین دیفندر در لندن (احتمالا با قیمتی نجومی) به حراج گذاشته خواهد شد! 

کد : 1029
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 آذر 1394
print
نظرات : 0
پایانی برای غول آهنی

علی منصوری-نخستین نسل لندرور دیفندر در سال 1948 در کارخانه سولیهول تولید شد. این خودرو که به یکی از نمادهای انگلستان بعد از جنگ جهانی دوم بدل شد، یکی از پرطرفدارترین محصولات لندرور بوده است. اخیرا تقاضا برای این محصول افزایش پیدا کرده است و هفته آینده دو میلیو‌نُمین دیفندر در لندن (احتمالا با قیمتی نجومی) به حراج گذاشته خواهد شد! اما این خودرو در عمر طولانی خود به ماجراجویان، سربازان و کشاورزان زیادی خدمت کرده و حالا بعد از 67 سال که مقهور زمان، تکنولوژی و قوانین جدید مربوط به آلایندگی شده است، باید خط تولید را ترک کند. حقیقت تلخ برای انگلیسی‌ها این است که حالا علاوه بر این شرکتی از مستعمره سابق‌شان (یعنی تاتاموتورز هند) مالک کمپانی شاخص جگوار و لندرور انگلستان شده است، دیفندر نیز باید از خانه‌اش در میدلندز غربی رخت ببندد. تولید دیفندر که در ابتدا تماما با دست انجام می‌شد در طول زمان دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شده است. میزان تولید آن نیز به یکی از شگفت‌انگیز‌ترین ارقام در تاریخ خودروسازی بدل شده است. 
کمپانی روور (Rover) از یک کارخانه تولید چرخ‌ خیاطی در بریتانیای عصر ویکتوریا در قرن نوزدهم به یک تولیدکننده دوچرخه بدل شد و بعد به عرصه  خودروسازی وارد شد. در سال 1945 موریس ویلکس، مهندس کمپانی روور در حال راندن یک جیپ آمریکایی در مزرعه‌اش بود که ناگهان فکری به سرش رسید و روی ماسه‌های کنار دریا طرح نخستین دیفندر را کشید. گفته می‌شد لندرور با چهار چرخ محرک، بدنه آلومینیومی سبک، صندلی‌های نیمکتی و سقف کرباس خود حتی از آن جیپ آمریکایی بهتر است. 
اما حالا با گذشت حدود هفت دهه از عمر آن، به نظر می‌رسد برخی ویژگی‌های این ماشین دیگر حتی برای طرفداران آن هم غیرقابل تحمل شده باشد: سروصدای زیاد، سواری نه چندان راحت و ایمنی ضعیف. اگرچه بعد از اعلام توقف تولید دیفندر در سال جاری و یورش علاقه‌مندان برای خرید آخرین دیفندرهای تولیدی، این خودرو فروش فوق‌العاده‌ای داشته است، اما کمپانی جگوار لندرور باید اقدامی عملی را صورت دهد. سخنگوی این کمپانی می‌گوید: «جایگاه این ماشین محبوب چنان خاص است که نیاز به تغییراتی عمده دارد. اما داستان دیفندر ادامه خواهد داشت.» تغییرات در قوانین مربوط به ایمنی خودرو و همچنین سطح آلایندگی برخی از ویژگی‌های دیفندر را از دور خارج کرده است. صندلی‌های رو‌به‌روی هم در عقب این ماشین بعد از سال 2007 در اتحادیه اروپا ممنوع شدند و استانداردهای مربوط به مصرف سوخت، تست‌های ایمنی و سنجش آلایندگی دیفندر در مجموع از آن گزینه‌ای نامناسب برای ادامه تولید ساختند. 
انتظار می‌رود تا دو سال آینده نسل جدیدی از  دیفندر رونمایی شود؛ مدلی که ظاهر آن بیشتر شبیه شاسی‌بلندهای چهار چرخ محور امروزی است. اگرچه واحد بازاریابی جگوار لندرور در آینده از محبوبیت این خودرو برای فروش محصول جدیدش استفاده خواهد کرد، اما به گفته لندرور مدل جدید دیفندر هیچ شباهتی به طراحی 67 ساله این خودرو نخواهد داشت.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید پایانی برای غول آهنی
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو