عمر جامبوجت‌ها به سر رسیده است

از تاریخ معرفی در سال 1969، Boeing 747 بسته به نیازهای هوایی مردم تغییراتی را به خود دیده است.  با قابلیت حمل 500 مسافر در مسیر 9 هزار و 600 کیلومتری، جامبوجت به شرکت‌های هواپیمایی این امکان را داده است تا ضمن دستیابی به مقاصد جدید، از سودآوری ناشی از کاهش هزینه صندلی‌ها بهره ببرند.  در طول این سال‌ها بوئینگ با معرفی هواپیماهایی چون  Lockheed McDonnell Douglas و همچنین ایرباس با معرفی ناوگانی چون A380-800‌های دو طبقه که بزرگ‌ترین رقیب بوئینگ به شمار می‌روند، به بازار هوایی دوربرد و غول پیکر ورود پیدا کرده‌اند.

کد : 1034
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 آذر 1394
print
نظرات : 0
عمر جامبوجت‌ها به سر رسیده است

محمد امین ناطقیان-بیش از 40 سال، جامبوجت‌های پهن پیکر در آسمان دنیا فرمانروایی می‌کردند. اما با تغییرات در مقررات حمل‌و‌نقل هوایی، استراتژی کسب و کار شرکت‌های هواپیمایی و بهبود در تکنولوژی موتور توربوفن، عمر این هواپیماهای غول پیکر رو به پایان است.
از تاریخ معرفی در سال 1969، Boeing 747 بسته به نیازهای هوایی مردم تغییراتی را به خود دیده است.  با قابلیت حمل 500 مسافر در مسیر 9 هزار و 600 کیلومتری، جامبوجت به شرکت‌های هواپیمایی این امکان را داده است تا ضمن دستیابی به مقاصد جدید، از سودآوری ناشی از کاهش هزینه صندلی‌ها بهره ببرند.  در طول این سال‌ها بوئینگ با معرفی هواپیماهایی چون  Lockheed McDonnell Douglas و همچنین ایرباس با معرفی ناوگانی چون A380-800‌های دو طبقه که بزرگ‌ترین رقیب بوئینگ به شمار می‌روند، به بازار هوایی دوربرد و غول پیکر ورود پیدا کرده‌اند.
اما این روزها بوئینگ و ایرباس برای پیدا کردن مشتریان جدید برای هواپیماهای خود با مشکل مواجه شده‌اند. هزینه خرید چنین هواپیماهای بزرگی با توجه به اینکه در زمینه مصرف سوخت به صرفه نیستند، منطقی به نظر نمی‌رسد. همچنین تغییر مقررات حمل‌و‌نقل هوایی و پیشرفت و بهبود فناوری موتور جت برای پرواز در مسافت‌های طولانی با دو موتور، تقاضا برای این هواپیماها را به شدت کاهش داده است.
به گزارش «دنیای خودرو» در 8 سال گذشته بوئینگ موفق به فروش تنها 45 فروند از این هواپیما شده است. در اوایل سال جاری، مسئولان این شرکت بر توقف تولید تنها یک فروند از جامبوجت‌های مدل 747 تاکید داشتند. ایرباس هم از دوسال گذشته که 2 فروند از هواپیماهای دوطبقه خود را به هواپیمایی امارات فروخته بود، موفق به فروش هواپیمای پهن‌پیکر دیگری نشده است.
اخیرا جیمز هوگان، مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی امارات در پاسخ به این سوال که آیا همچنان قصد خرید جت‌های 4 موتوره را دارید، پاسخ داد: خیر، دیگر کارمان با 4 موتوره‌ها تمام شده است. ما تکنولوژی دو موتوره را باور داریم، آن‌ها بسیار کارآمدتر هستند. سالیان سال پروازهای دوربرد و اقیانوس‌پیما در انحصار  بوئینگ 747و نمونه‌های 3 موتوره و 4 موتوره آن بود، زیرا در آن مقطع این باور وجود داشت که هر چه تعداد موتورها بیشتر باشد، هواپیما از ایمنی بیشتری برخوردار است.
اما امروزه با اعتماد بیشتر به موتورهای توربوفن مدرن و مشکلات کمتر در عملکرد آنها، طرز فکرها و مقررات به کلی تغییر کرده است. در نتیجه، بسیاری از خطوط هوایی به هواپیماهای دو موتوره کوچک و بسیار کارآمدتر اقبال بیشتری پیدا کرده‌اند. در این مطلب سعی کرده‌ایم نگاهی به عظمت و شکوه این هواپیماهای تنومند داشته باشیم.
Boeing 747 نخستین پرواز خود را در فوریه سال 1969 انجام داد. این جت بزرگ و کارخانه اورت که در واشنگتن قرار دارد، توسط 50 هزار کارگر شرکت بوئینگ ساخته شد. این گروه از سازندگان، شگفت‌انگیزان نام گرفتند. 747  یک قمار بزرگ برای بوئینگ محسوب می‌شد. تفکر غالب در آن زمان این بود که جهان به سمت سفر مافوق صوت حرکت می‌کند.
بوئینگ به این باور رسیده بود که مردم دوست دارند با هزینه‌ای کمتر پرواز کنند. برای رسیدن به این هدف، بوئینگ نیاز به هواپیمایی به اندازه دو برابر بوئینگ 707 داشت که در آن زمان در حال فعالیت بود. برای افزایش ظرفیت هواپیماهای پهن‌پیکر، بوئینگ یک ردیف صندلی به هواپیمای خود اضافه کرد. با توجه به ادعای بوئینگ،747  می‌تواند 400  چمدان را در کمتر از 7 دقیقه در خود جای دهد. با قابلیت حمل 550 مسافر، هواپیماهایی چون 707 و دیگر مدل‌های معروف در آن زمان در برابر 747 کوتوله به نظر می‌آمدند.
با شروع سرویس‌دهی این هواپیما در ناوگان شرکت پان‌امریکن در سال 1970، مردم محو تنومندی و بدنه غول‌پیکر این هواپیما شدند. پس از شرکت هواپیمایی پان‌امریکن، شرکت‌هایی چون Qantas، Air France، Thai، Philippines، Singapore، Air China، South African Airways، Northwest، Braniff International، Delta، Lufthansa، Air India، KLM، Cathay Pacific، Korean Air، United، British Airways، Japan Airlines، Air New Zealand و Virgin Atlantic از این هواپیما استفاده کردند. نکته جالب این است که شرکت‌های نام‌برده تنها بخشی از شرکت‌هایی بودند که از این ناوگان هوایی استفاده کرده‌اند. در طول این سال‌ها بوئینگ هزار و 500 فروند از این هواپیما را به فروش رسانده است. این هواپیما موفق شد هواپیماهایی چون Concorde، DC-10 و McDonnell Douglas MD-11 را پشت سر بگذارد. این در حالی‌است که فعالیت خط تولید Lochkeed's L-1011 تنها با 250 فروند و Airbus A340 با 400 فروند به پایان رسید. 
ناوگان هواپیماهای 747 تاکنون بیش از 35 میلیارد مایل پرواز رسمی انجام داده که این مسافت برابر است با 74000 مسافرت رفت و برگشت به کره ماه! تاکنون بیش از سه و نیم میلیارد مسافر توسط هواپیماهای بوئینگ 747 حمل شده‌اند که معادل بیش از نیمی از جمعیت جهان است. متاسفانه، به نظر می‌رسد با تولید ناوگانی چون A380 و A350XWB شرکت ایرباس و افت فروش 747 بوئینگ در برابر مدل‌هایی چون 777 و 787 Dreamliner، هواپیماهای جامبوجت نفس‌های آخر خود را می‌کشند.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید عمر جامبوجت‌ها به سر رسیده است
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو