یک عضو شورای شهر تهران به روزنامه «دنیای خودرو» :

منشا آلودگی هوا بی‌تدبیری‌های گذشته است

دیروز معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران به مردم توصیه کرده بود از وسایل نقلیه شخصی استفاده نکنند و از وسایل نقلیه عمومی به ویژه مترو استفاده کنند. در عین حال رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی هم خبر از  تشدید اعمال قانون و مقررات در خصوص خودروهای دودزا و سخت‌گیری برای کنترل معاینه فنی خودروها داده است.

کد : 1057
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 آذر 1394
print
نظرات : 1
منشا آلودگی هوا بی‌تدبیری‌های گذشته است

سیران سعدی-در چند سال گذشته چشم مردم و مسئولان همیشه به نزولات آسمانی بوده تا بلکه با بارش برف و باران تهران از شر آلودگی هوا خلاص شود. در واقع آلودگي هوا به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده و دامن زندگي و سلامت آنها را گرفته است.یک عضو کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران می‌گوید: «آلودگی هوای تهران یک روزه به وجود نیامده است تا نسخه آن یک روزه هم پیچیده شود. این آلودگی به دلیل بی‌تدبیری دولت‌های گذشته است که بودجه لازم را برای توسعه حمل‌و‌نقل عمومی به شهرداری نداده‌اند و در عین‌حال شهرداری هم دنبال ساخت بزرگراهي‌ها بوده است.»
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» براساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ديروز هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای همه افراد جامعه قرار گرفته و با عبور از مرز «اضطرار» به مرحله «قرمز» رسيده است. به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، دیروز غلظت ذرات معلق ۲.۵ میکرون در هوای تهران ۷ برابر استاندارد سازمان بهداشت جهانی بوده است و شاخص کیفیت هوا بالای ۱۵۰ قرار گرفته بود.
شرکت کنترل کیفیت هوا اعلام کرده است: «در سال گذشته تهران تا روز ۲۱ آذر ۶۸ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ روز ناسالم (در شرایط هشدار) را سپری کرده بود. امسال هم با ۶۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۳ روز ناسالم برای همه افراد جامعه شرایطی مشابه سال گذشته را داشته است.»
مردم از خودروی شخصی استفاده نکنند
دیروز معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران به مردم توصیه کرده بود از وسایل نقلیه شخصی استفاده نکنند و از وسایل نقلیه عمومی به ویژه مترو استفاده کنند. در عین حال رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی هم خبر از  تشدید اعمال قانون و مقررات در خصوص خودروهای دودزا و سخت‌گیری برای کنترل معاینه فنی خودروها داده است.
به گفته وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، قرار بوده است امسال طرح کاهش آلودگی هوا در تهران اجرا شود، اما این طرح به دلیل اینکه پلیس علاقه‌مند به اجرای آن نبود اجرا نشد. نصب فیلترهای دوده روی خودروهای دیزلی به دلیل همراهی نکردن خودروسازان و اینکه به طور مستمر در اجرای سیاست‌های زیست‌محیطی زمان می‌خرند اجرایی نشده است همچنین جایگزینی موتورسیکلت‌های بسیار آلاینده کاربراتوری با موتورسیکلت‌های برقی هم به دلیل تداوم روند شماره‌گذاری و فروش این موتورسیکلت‌های ارزان‌قیمت آلاینده و عدم اعمال قانون به کندی پیش می‌رود. 
به جای توسعه بزرگراه‌ها مترو را توسعه دهیم
محمد حقانی، عضو کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «واقعیت این است که 70 درصد آلودگی هوای تهران به دلیل سوخت‌های فسیلی حاصل از خروجی انواع خودروها و موتورسیکلت‌هاست  و 30 درصد باقیمانده هم انرژی های دیگر مانند گاز و موتورخانه‌ها و صنایع موجود در شهر و حومه تهران است.»
وی با بیان اینکه برای کاهش این آلودگی هوا و محو آن لازم است زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل عمومی ایجاد و توسعه پیدا کند و اولویت توسعه حمل‌و‌نقل با مترو است ، می‌گوید: «در کمیته‌های تخصصی شورای شهر مانند حمل‌ونقل و عمران و محیط زیست بارها بر توسعه حمل‌ونقل عمومی تاکید شده است. واقعیت این است که توسعه حمل‌و‌نقل ریلی و اتوبوس‌های برقی بسیار عقب‌تر از توسعه بزرگراه‌ها و پل‌ها در سطح شهر است و باعث شده که نتیجه عکس دهد، یعنی هر چقدر بزرگراه‌ها را توسعه داده‌ایم، نوعی دعوت بیشتر خودروها به شهر بوده است. بنابراین ضروری است بودجه و اعتبارات و ذهنیت را به حمل‌و‌نقل عمومی با توجه به توسعه مترو مدنظر قرار دهیم.»
این عضو شورای شهر در ادامه می‌گوید: «متاسفانه هنوز 20 درصد متروی مورد نیاز تهران محقق نشده است، این در حالی است که مترو باید هزار کیلومتر در شهر با فواصل ایستگاهی حداقل پانصد متری باشد تا همه مردم به ایستگاه‌های مترو دسترسی داشته باشند. ضمن اینکه هزینه استفاده از ماشین شخصی افزایش پیدا کند تا مردم کمتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند و آلودگی هوا هم کاهش پیدا کند.»
وسایل حمل ونقل عمومی فرسوده‌اند
حقانی به این نکته اشاره می‌کند که در حال حاضر حمل‌و‌نقل عمومی پاسخگوی جمعیت شهر تهران نیست بنابراین مردم از خوودرهای شخصی استفاده می کنند. وی درباره وضعیت وسایل حمل‌و‌نقل عمومی می‌گوید: «در حال حاضر هفت هزار  و 500 اتوبوس وجود دارد که  پانصد اتوبوس از رده خارج و در تعمیرگاه‌ها هستند. سه هزار و پانصد اتوبوس کاملا فرسوده در سطح شهر حرکت می‌کنند و منشا آلودگی هستند و مابقی هم ظاهرا مشکل ندارند. بنابراین شهر تهران به حداقل 12 هزار اتوبوس نیاز دارد. همچنین17 هزار تاکسی هم فرسوده است و طبیعی است هوا آلوده باشد.»
وی در ادامه به کیفیت خودروها و بنزین مورد استفاده هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «اواخر سال 92 دولت در سطح شهر تهران بنزین یورو 4 را توزیع کرد. البته استاندارد آن کم است و باید به سطح استاندارد 5 و 6 هم برسد. هر چند زمانی بنزین یورو 4 تاثیر می‌گذارد که خودروها هم از لحاظ کیفیت استاندارد شوند که متاسفانه استاندارد نیست.»
حقانی به نقش دولت و شهرداری هم در کاهش آلودگی هوا اشاره می‌کند  و می‌گوید: «شهرداری باید بودجه خود را متمرکز بر حمل‌و‌نقل عمومی با اولویت مترو کند و دولت هم مطابق قانون کمک کند.»


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
راشین
ارسال شده در در 12/16/2015 17:21:54

الان که اینقدر آلودگی به اوج رسیده و صحبت از عملکرد گذشته است حال چه کاری کرده چرا واردات خودروهای هیبریدی رو آزاد اعلام نمی کنید و با افزایش جایگاه ویژه این خودروها نسل سوخته اتومبل های فسیلی رو جایگزین نسل پاک نمی کنید برای این که سودتون از بین میره سود شما ملت هستن یا پول ملت یک دوره نهایت 8 سال ارزش نداره آزاد کنید واردات خودروهای پاک رو که هم ملت نفس بکشن هم شما دعا بشین و در آینده مجکوم نشین شما هم گدشته هستین در آینده و حتما عملکردتون مورد تقد قرار می گیره

ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو