ملاقات با میهن پرست جیپ

کد : 107
تاریخ انتشار : شنبه 10 مرداد 1394
print
نظرات : 0
ملاقات با میهن پرست جیپ دنیای ‌خودرو- علیرضا رحمت‌وند: اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که زیاد سفر میکنید و در طول سفر خود، مناطق و مسیرهای صعب العبوری را پشت سر میگذارید، بهتر است به جز این دو برند، به خودرو دیگری فکر نکنید: لندروور و جیپ. لندروور بریتانیایی خودروهایی با کیفیت، نیرومند و با قابلیتهای بینظیر آفرود را ارائه میکند اما قیمت بالای ساخته های آن، باعث میشود تا کمتر کسی بتواند از توانایی خرید آن برآید. بنابراین بی جهت نیست که اغلب فوتبالیستها و مشاهیر را سوار بر لندروور میبینیم. اما از سوی دیگر، جیپ آمریکایی با نزدیک به 75 سال سابقه در ساخت خودروهای آفرود، دست کمی از محصولات لندروور ندارد. استقامت فنی جیپ و سادگی ساختار فنی آن در طول جنگ جهانی دوم، به همگان ثابت شده است. علاوه بر تواناییهای بینظیر آفرود، قیمت مناسب تولیدات جیپ، خریداران بسیاری را به جذب خود میکند. جیپ در حال حاضر تنها پنج مدل را در خط تولیدی خود دارد که شامل رِنِگِید در بخش کراس اوور subcompact، چروکی در بخش کراس اوور متوسط، گرند چروکی در بخش شاسی بلند متوسط و رنگلِر میشود که به تنهایی چند آرایش مختلف را برای بدنه در برمیگیرد. اما در این میان، جیپ دارای دو کراس اوور کامپکت در طیف محصولاتش است: کامپَس )به معنای قطبنما( و پاتریوت )به معنای میهنپرست(. هر دو نام برده اخیر، بر پایه پلتفرم GS از دایملر کرایسلر / میتسوبیشی ساخته میشوند اما شباهتهای میان این دو، در همین جا خاتمه مییابد و آنچه که این دو را از یکدیگر متمایز میسازد، طراحی ظاهری و البته کاربری آنهاست. پاتریوت یک واگن چهاردر کالسیک بوده در حالی که کامپَس، یک کراساوور اسپرت با فضای بیشتر و قابلیتهای آفرود بهتر است. جیپ پاتریوت ظاهری کهنه و کالسیک دارد که شاید در دنیای امروزی با طراحیهای مدرن و امروزی، جایگاهی نداشته باشد. عالوه بر این نباید فراموش کرد که پلتفرم GS کرایسلر، پلتفرم خودروهای سواری بوده و نه شاسی بلند، بنابراین نباید توقع بالایی را از این کراس اوور داشت. پس چه ویژگیهایی باعث میشود که خریداری را مجذوب خود کند؟ وقتی خودرویی نظیر جیپ رنگلِر را مشاهده میکنید، خطوط شکسته، لولاهای نمایان درها و چراغهای کوچک آن در جلو و عقب، عناصری کلاسیک هستند که با تِم کلی طراحی اش، کاملا همخوانی داشته و هنوز هم با حفظ اصالت گذشته، در میان سایر شاسی بلندها، جلب توجه میکند اما پاتریوت کوشیده تا با تلفیق عناصر اصیل و سنتی یک جیپ، نظیر چراغهای گرد جلو و جلوپنجره با 7 حفره، با عناصر مدرن طراحی، کراس اووری معقول را خلق کند که در نیل به هدفش موفق عمل نکرده و حاصل کار، خودرویی بلاتکلیف از آب درآمده است که نه زیبایی سنتی یک جیپ را دارد و نه زیبایی یک کراس اوور مدرن را. ظاهر پاتریوت، شبیه به پروژه آخر ترم دانش آموز نرم افزار کامپیوتری طراحی است. خطوط شکسته و بدون شیب و انحنا، شیشه های صاف و مربعی شکل جانبی و عناصر بسیار ساده بدنه، هیچ حرفی را برای گفتن ندارد. همین ویژگیها را در کابین نیز میتوان مشاهده کرد. پنلهای صاف و بدون شیب یا انحنا، محیطی خشک و خسته کننده را خلق کرده است که حتی برای آنهایی هم که توقع بالایی را از یک خودرو ندارند، خوشایند به نظر نمیرسد. دریچه های دوار سامانه تهویه، تمام آن چیزی هستند که طراحی کابین را از سادگی مفرط، خارج میکنند. پنلهای خشک و نامرغوب پالستیکی که تمام کابین را پوشانده است نیز به هیچوجه نمیتواند رضایت مشتری را به همراه داشته باشد. در این کابین ترجیح میدهید حتی زمانی که میخواهید با کنترلها کار کنید، مسیر پیش رو را نگاه کنید تا اینکه به داشبورد زشت و بیکیفیت آن چشم بیندازید. موتورهای در نظر گرفته شده برای همگی چهار سیلندر خطی هستند که شامل دو واحد 2 و 2.4 لیتری دیزلی و دو واحد بنزینی با حجمی مشابه میشود. موتور کم حجمتر 2 لیتری، 158 اسب بخار و موتور 2.4 لیتری آن، 172 اسب بخار نیرو را تولید میکند که به صورت استاندارد از طریق گیربکس 5 سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. بنابراین، این جیپ، بیش از آنکه برای درنوردیدن مسیرهای آفرود ساخته شده باشد، برای مصرف بهینه سوخت ساخته شده است. اما حتی با وجود تلاش جیپ، پاتریوت در هر یکصد کیلومتر، 5 لیتر سوخت را مصرف میکند. گیربکس شش سرعته اتوماتیک، گیربکس CVT و همچنین سامانه چهارچرخ محرک، به عنوان آپشن برای آن قابل سفارش است. سواری با این کراس اوور، بسیار ساده بود چرا که برخلاف سایر کراس اوورهای آفرود، فاقد سامانه انتخاب مسیر حرکتی بوده و ارتفاع پایین آن، سواری در حد یک سدان خانوادگی را به سرنشینانش هدیه میدهد. پاتریوت به لطف استفاده از پلتفرم خودروهای سواری و فنربندی نرم، سواری راحتی را برای سرنشینانش به ارمغان میآورد. با د ر دست گر فتن فرمان ، دقیقاً احسا س میکنید که پشت یک سواری نشسته اید، اما با نگاهی به آینه عقب و فرم استیشن مانند، پاتریوت، هویتش را به شما یادآوری میکند. با وجود 172 اسب بخار نیرو و 165 پوند فوت گشتاور، نباید انتظار شتاب خوبی را از پاتریوت داشت. پاتریوت در اندکی بیش از 10 ثانیه، خود را از حالت سکون، به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت میرساند. گیربکس شش سرعته اتوماتیک آن اگرچه شما را شگفتزده نمیکند ولی ضعف خاصی هم ندارد. شاید سرعت تعویض دندههای آن سریع نباشد اما عملکردی نرم دارد. پاتریوت، برخالف ظاهر خشک اش، سواری نرم و سبکی را ارائه میدهد. امکان آزمایش قابلیتهای آفرود آن وجود نداشت اما به ادعای جیپ، پاتریوت با پکیج آفرود، با 29 درجه زاویه حمله و 23.7 درجه زاویه گریز، به خوبی میتواند از پس هر مسیری برآید ضمن اینکه قادر است تا نزدیک به 50 سانتیمتر در آب فرو رود. از تمامی ضعفهای طراحی و کیفی و فنی پاتریوت گفتیم اما وقتی که با قیمت بسیار پایین آن مواجه میشوید، ناگهان تمامی آنها برای شما توجیه پیدا میکنند. قیمت پایه زیر 18 هزار دلار، پاتریوت را به یک کراس اوور بی رقیب در کلاس خودش تبدیل میکند. در کلاس کراس اوورهای متوسط، با این قیمت، تنها میتوانید کراس اوورهای کره ای را خریداری کنید که از نظر طراحی، راحتی و زیبایی، یک سر و گردن از پاتریوت بهتر هستند اما از نظر قابلیتهای آفرود نمیتوانند به پای آن برسند. البته نباید فراموش کرد که این جیپ بر روی پلتفرم یک سواری، ساخته شده و اگرچه که در مسیرهای صعب العبور، گیر نمی افتد اما نباید انتظار یک رنگلِر را نیز از آن داشت. اگر زیبایی و کیفیت برایتان مهم نیست و به دنبال یک کراس اوور با قابلیتهای آفرود معقول میگردید، پاتریوت، یکی از بهترین و شاید بتوان ادعا کرد که بهترین گزینه پیش رو شماست.
برجسب ها :

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید ملاقات با میهن پرست جیپ
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو