اوراق گواهی خرید خودرو، راه جدید کمک به صنعت خودرو

جزئیات طرح باید مشخص شود

صنعت خودروی کشور امروز رکودی را تجربه می‌کند که به نظر می‌رسد برای یاری رساندن به آن قرار است حتی راه‌های نرفته هم امتحان شوند. بعد رساندن سقف تسهیلات به 25 میلیون تومان و فروش بیش از 110 هزار دستگاه خودرو به صورت اقساطی، حالا ظاهرا سازمان بورس و اوراق بهادار قصد دارد برای حل مشکلات مالی این بخش از صنعت، مسیر تازه اوراق گواهی خرید خودرو را طی کند. 

کد : 1071
تاریخ انتشار : يکشنبه 29 آذر 1394
print
نظرات : 0
جزئیات طرح باید مشخص شود

گروه خبر-صنعت خودروی کشور امروز رکودی را تجربه می‌کند که به نظر می‌رسد برای یاری رساندن به آن قرار است حتی راه‌های نرفته هم امتحان شوند. بعد رساندن سقف تسهیلات به 25 میلیون تومان و فروش بیش از 110 هزار دستگاه خودرو به صورت اقساطی، حالا ظاهرا سازمان بورس و اوراق بهادار قصد دارد برای حل مشکلات مالی این بخش از صنعت، مسیر تازه اوراق گواهی خرید خودرو را طی کند. به گزارش «دنیای خودرو» روشی که حسین فهیمی، رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار در اظهار نظر اخیر خود اعلام کرد از ابزارهای مبتنی بر مشارکت به شمار می‌رود که علاوه بر تسهیل تامین مالی شرکت‌های خودروساز، مزایای بیشتری نسبت به روش‌های خرید نقدی و پیش‌فروش به همراه دارد. وی این روش را یک ابزار سرمایه‌گذاری و راه مناسبی برای خرید خودرو در تاریخ معینی در آینده دانست. 
به گفته فعالان این حوزه، خرید خودرو در کشور با اوراق گواهی بی‌سابقه است که اگر در کنار طرح‌های مختلفی که برای تامین مالی خودروسازان پیشنهاد شده به اجرا درآید، تاثیرگذار خواهد بود.
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی طی اظهار نظری در این رابطه گفت طرح خرید خودرو با اوراق گواهی یکی از بند‌های «بسته پنج بخشی جبران کمبود نقدینگی به روش‌های غیرپولی» بود که آذرماه سال گذشته تدوین و تقدیم وزارت صنعت، معدن و تجارت شد.
با این حال به نظر می‌رسد جزئیات این طرح هنوز مشخص نشده است و علاوه بر آن ضمانت بازپرداخت نهایی این اوراق نیز اعلام نشده و هنوز مشخص نیست آیا خودروساز ضمانت می‌دهد یا بورس. 
به گفته آرش محبی‌نژاد در حال‌حاضر برای تامین مالی خودروسازان طرح‌های مختلفی به اجرا درمی‌آید، اما باید به این مسئله توجه کرد که اگر اقدامات پراکنده‌ای در قالب بسته‌ای کامل و یکپارچه دیده نشود و سهم هرکدام از اقدامات در کسری نقدینگی صنعت خودرو مشخص نشود، با تاخیر و تقدم زمانی نتیجه مطلوب به‌دست نمی‌آید. وی همچنین تاکید کرد: اکنون موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که آیا سیاست‌گذار و خودروساز تدبیری اندیشیده‌اند که موجودی حاصل از این گواهی‌های خرید، جایگزین منابع تامین نقدینگی نظیر تسهیلات مالی خودروساز می‌شود یا صرفا نقش مکمل دارد و قرار است به زنجیره تامین انتقال یابد. 
وی در ادامه افزود: اگر تصمیم به جایگزینی منابع قبلی باشد، با آن مخالف هستیم زیرا نتیجه منفی دارد. چون مصداق این روش، پرداخت بدهی خودروسازان به بانک‌ها در سال 1393 است؛ خودروسازان از محل بدهکار شدن به قطعه‌سازان، به دلیل بهره‌های بالا بدهی‌های بانکی خود را کاهش دادند و از آن طرف بدهی آنها به قطعه‌سازان افزایش یافت که با این طرح هم بی‌تردید قطعه‌سازان آسیب می‌بینند. 
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی همچنین تاکید کرد: از نگاهی دیگر اگر وجوه حاصل از این اوراق به زنجیره تامین تزریق شود، برای این دسته از صنعتگران، نویدبخش روزهای خوبی است. از آنجا که خودروسازان بدهی‌های سنگینی به قطعه‌سازان دارند، با تسویه‌حساب، بخش بزرگی از مشکلات مالی آنها برطرف می‌شود. 
به گفته محبی‌نژاد این گواهی خرید مانند اوراق بهادار و مشارکت است که بانک مرکزی یا بورس این ضمانت را می‌دهد که امکان نقد کردن اوراق در صورت نیاز برای خریدار وجود داشته باشد. بی‌تردید قطعه‌سازان از این طرح استقبال می‌کنند زیرا می‌توانند به بخشی از مطالبات خود از طریق دریافت این اوراق برسند. اگر قطعه‌سازی توان مالی داشته باشد، می‌تواند این اوراق را تا زمان تحویل خودرو نزد خود نگه دارد، در غیراین‌صورت بدون دخالت خودروساز، امکان فروش اوراق در بورس وجود دارد و قطعه‌ساز به‌راحتی پول خود را دریافت می‌کند. 
گفته می‌شود اجرای طرحی مانند خرید خودرو با اوراق گواهی تا پیش از این در کشور سابقه نداشته است. 
براین اساس امرالله امینی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه گواهی خرید مانند ابزاری است که برای گسترش یک صنعت مهم و اثرگذار خواهد بود، به گونه‌ای که در بسیاری از شرکت‌های دنیا این ابزار مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: این ابزار در ایران قدمت زیادی ندارد و در صورت اجرایی شدن می‌توان نقاط قوت و ضعف آن را تعیین کرد. 
به گفته وی برای تامین مالی خودروسازان ابتدا باید مشکلات این صنعتگران مشخص شود که البته نقدینگی یکی از بارزترین آنها است. بنابراین خودروسازان باید به‌طور شفاف مشکلات خود را اعلام کرده تا سهامداران بورس برای آن برنامه‌ریزی کنند. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید جزئیات طرح باید مشخص شود
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو