متهم اصلی آلودگی هوای تهران

بنزین یا وارونگی هوا؟

کارشناسان می‌گویند آلاینده‌های ناشی از بنزین به دو صورت تبخیر از باک و انتشار از اگزوز خودرو وارد هوا می‌شوند و اگر بنزین مصرفی غلظت گوگرد پایین داشته باشد، از آلودگی هوا هم کاسته می‌شود. بر همین اساس بنزین پاک بنزینی است که دارای گوگرد کمتری است. از طرف دیگر کاهش گوگرد در بنزین موجب کارکرد بهتر مبدل کاتالیستی یعنی سیستم کنترل انتشار آلودگی در خودرو می‌شود. 

کد : 1087
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 آذر 1394
print
نظرات : 0
بنزین یا وارونگی هوا؟

سیران سعدی-زمستان شد و باز هم هوای تهران به اوج آلودگی رسید. این داستان چند سال اخیر هوای تهران است. این آلودگی آنقدر زیاد است که مدارس هم تعطیل شده است و به قول مجلسی‌ها صورت‌مساله آلودگی هوا را مثل همیشه با تعطیلی پاک می‌کنند. هرچند مجلسی‌ها و شورای شهر خواستار پاسخگویی مسئولان ذی‌ربط پیرامون کیفیت بنزین مصرفی هستند، اما این موضوع در هاله‌ای از ابهام است که متهم اصلی آلودگی هوا مثل همیشه بنزین است یا وارونگی هوا.
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» کارشناسان می‌گویند آلاینده‌های ناشی از بنزین به دو صورت تبخیر از باک و انتشار از اگزوز خودرو وارد هوا می‌شوند و اگر بنزین مصرفی غلظت گوگرد پایین داشته باشد، از آلودگی هوا هم کاسته می‌شود. بر همین اساس بنزین پاک بنزینی است که دارای گوگرد کمتری است. از طرف دیگر کاهش گوگرد در بنزین موجب کارکرد بهتر مبدل کاتالیستی یعنی سیستم کنترل انتشار آلودگی در خودرو می‌شود. 
میزان گوگرد موجود در بنزین به جنگی میان دولت‌ها تبدیل شده است. منتقدان دولت قبل بنزین موسوم به بنزین پتروشیمی‌ها را مهم‌ترین منبع آلودگی هوا معرفی می‌کردند. حالا همین منتقدهای قدیمی که در دولت جدید صاحب‌منصب هستند، می‌گویند آلودگی هوای چند روز اخیر ربطی به بنزین ندارد. از جمله معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، آلودگی هوای کلانشهرها در روزهای اخیر را ناشی از بنزین‌های یورو ۴ مورد تایید دولت آقای روحانی ندانسته و گفته است که این آلودگی به‌خاطر وارونگی و ایستایی هوا بود.
وارونگی هوا یا وارونگی گرمایی به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن برخلاف حالت طبیعی با افزایش ارتفاع، دما نیز زیاد می‌شود و در این شرایط درجه حرارت پایین جو کمتر از طبقه فوقانی است. در شهرهای بزرگ وارونگی هوا معمولا باعث آلودگی می‌شود.
دولت آقای روحانی مدعی است که مهم‌ترین دلیل آلودگی هوا در دولت قبل استفاده از بنزین پتروشیمی‌های تولید داخل بوده است، اما با وارد کردن بنزین یورو 4 توسط این دولت و توزیع آن در شهرهای بزرگ از شدت آلودگی کاسته شده است. بر همین اساس خانم ابتکار مدعی است وضعیت آلودگی هوا در شهرهایی مثل مشهد، اراک، کرج، تبریز و شیراز نسبت به سال‌های 91 و 92 بهبود زیادی داشته است.

ابهام در استاندارد بودن بنزین یورو4
این اظهار‌نظر مقام‌های دولتی است، اما منتقدان زیادی در شورای شهر و مجلس دارد. ابولفضل قناعتی، عضو کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران از وضعیت آلودگی هوا و بنزین مصرفی شاکی است و به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «در شرایطی که هوای تهران آلوده نبود، دولت آقای روحانی اعلام کرد که بنزین استاندارد یورو 4 را وارد کرده است و به همین دلیل هوای تهران خوب شده است و آلوده نیست، این در حالی است که هوای آلوده این روزهای تهران این موضوع را تایید نمی‌کند و بارش‌های اخیر هم تنها چند ساعت به بهبود آلودگی هوای تهران کمک کردند. بنزین مصرفی کنونی یا واقعا استاندارد نیست و این بنزین یورو 4 به درد نمی‌خورد که هوا را تا این حد آلوده کرده است.» 
وی در ادامه از حرف‌های خانم ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست انتقاد می‌کند و می‌گوید: «حرف‌های ایشان پیرامون استفاده از بنزین استاندارد یورو 4 تحقیق نشده و اجرایی نشده بوده است و در واقع در عمل اینگونه نیست. بنابراین نمی‌توانیم باور کنیم که این بنزین استاندارد یورو 4 است که سوخت می‌شود و اگر هم باشد از لحاظ فنی استانداردهای لازم را ندارد.»
عباس صلاحی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم در این باره به می‌گوید: «طی مذاکراتی که با سازمان محیط زیست صورت گرفت و صحبت‌های خانم ابتکار در مجلس که بنزین مصرفی که در حال حاضر سوخت می‌شود، یورو 4 بوده و استاندارد است، اما این روزها با توجه به حجم آلودگی و آلایندگی هوا که به دلیل وارونگی هوا تشدید شده است، این صحبت‌ها توجیه‌پذیر نیست و باید بررسی همه‌جانبه‌ای صورت بگیرد که سوختی که الان مصرف می‌شود آیا استاندارد است؟»
وی در ادامه به نقش سازمان‌ها و نهادهای مسئول می‌پردازد و می‌گوید: «نقش سازمان‌های مسئول از جمله سازمان محیط زیست، شهرداری تهران، سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک و وزارت نفت قابل‌انکار نیست. در واقع همه نهادها مسئول هستند و درست نیست که فقط یک نهاد را مسئول بدانیم و باید در شرایط کنونی باید به مردم پاسخگو باشند.»
صلاحی با اشاره به این که با تعطیلی مدارس فقط صورت مساله پاک می‌شود و مشکل آلودگی هوای تهران این گونه حل نمی‌شود، می‌گوید: «تهران کلان‌شهر است و یکی از منابع اصلی آلودگی هوا سوخت است. اگر سوخت اصلاح‌شده و استاندارد است، چرا باید هوا تا این حد آلوده باشد؟ سوخت داخلی تولید شده توسط پالایشگاه‌ها غیراستاندارد تشخیص داده شد و رو به سوخت وارداتی آوردیم. اما هنوز برای ما سوال است که آیا سوخت داخلی و سوختی که از خارج وارد می‌شود، مورد آزمایش واقع شده است؟ با شرایط کنونی به نظر می‌آید که سوخت‌های وارداتی استاندارد نباشد که هوا تا  این حد آلوده است و کیفیت این سوخت در نظر گرفته نشده است. بنابراین مسئولان ذیربط باید پاسخگو باشند.»

سیدمهدی هاشمی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم با گله از سکوت مسئولان ارشد اجرایی کشور نسبت به تشدید آلودگی هوا، به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «متاسفانه اطلاعات دقیق و شفافی پیرامون استاندارد بودن بنزینی که توزیع می‌شود، وجود ندارد. حتی در مورد خودروهایی که تولید می‌شود هم اطلاعات شفافی درباره استاندارد بودن آن  در دسترس نیست.» 
وی در ادامه به پیگیری مجلس در روزهای آتی پیرامون استاندارد بنزین مصرفی می‌پردازد و می‌گوید: «یکی از اقدامات کلیدی مسئولان این است که به استاندارد بودن سوخت مصرفی توجه کنند تا کیفیت و استاندارد لازم را داشته باشد و سلامت مردم تا این حد به خطر نیفتد.» 
فارغ از این اظهارنظرها بسیار مهم است که موضوع آلودگی هوا به یک موضوع سیاسی تبدیل نشود و منتقدان دولت فارغ از گرایش و نیات سیاسی به این موضوع بپردازند و مسئولان دولتی هم فارغ از نگرانی‌های سیاسی به واقعیت‌های موجود درباره آلودگی هوا اشاره کنند.   


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید بنزین یا وارونگی هوا؟
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو