نقد و بررسی فوق سبک های جدید هوندا

هونداجت معادلات بازار بیزنس‌کلاس‌ها را بر هم می‌زند

از زمانی که HondaJet HA-420 وارد پروسه کسب گواهینامه‌های لازم شد، همه می‌دانستند که این هواپیما معادلات را در بازار کلاس پروازی کسب و کار به هم خواهد زد. ارنست آروای یکی از کارکنان شرکت AirInsight پس از صدور بیست و سومین گواهینامه پرواز این هواپیما طی هفته گذشته توسط اداره هوانوردی فدرال می‌گوید: هونداجت انگار که یک خودروی اسپرت در آسمان است.

کد : 1088
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 آذر 1394
print
نظرات : 0
هونداجت معادلات بازار بیزنس‌کلاس‌ها را بر هم می‌زند

محمد امین ناطقیان-از زمانی که HondaJet HA-420 وارد پروسه کسب گواهینامه‌های لازم شد، همه می‌دانستند که این هواپیما معادلات را در بازار کلاس پروازی کسب و کار به هم خواهد زد. ارنست آروای یکی از کارکنان شرکت AirInsight پس از صدور بیست و سومین گواهینامه پرواز این هواپیما طی هفته گذشته توسط اداره هوانوردی فدرال می‌گوید: هونداجت انگار که یک خودروی اسپرت در آسمان است.
آروای می‌گوید: این هواپیما علاوه بر داشتن کابین بلند و جادارتر، در کلاس‌های پروازی بالاتر سرعتی بالغ بر 778 کیلومتر در ساعت را ارائه می‌دهد. همچنین نسبت به هم‌رده‌های خود در ارتفاع بالاتری از زمین (13 کیلومتر از سطح زمین) پرواز می‌کند. در عین حال از لحاظ مصرف سوخت 13 درصد از تمام رقبای خود کارآمدتر و به‌صرفه‌‌تر است.

 هونداجت نمایشگر قدرت ژاپنی‌ها در عرصه هوایی
میکی ماسا فوجینو مدیرعامل شرکت هواپیمایی هوندا معتقد است: این هواپیما در میان هم‌رده‌های خود همانند اتومبیل‌های Acura در صنعت خودرو است، یعنی تغییراتی که شرکت‌های هوندا و تویوتا در دهه 70 میلادی در محصولات خود ایجاد کردند، در زمینه هواپیماهای بیزنس کلاس ایجاد می‌کند و آن را بیش از پیش به رخ رقبا می‌کشد. اما سوال اصلی اینجاست که آیا این شرکت می‌تواند مانند شرکت مادر خود، یعنی اتومبیل‌سازی هوندا انتظارات بازار را برآورده کند یا خیر؟ با توجه به گزارش‌های اولیه از بدنه کامپوزیتی و کیفیت تولید مناسب این هواپیما، دیری نمی‌پاید تا ابعاد دیگر کیفیتی و ساختاری این هواپیما مشخص شود. سرمایه‌گذاری ساخت این هواپیما چیزی بالغ بر 1.5 تا 2 میلیارد دلار برآورد شده است.

به چالش کشیدن مخالفان
آن‌چه باعث می‌شود این هواپیمای 4.5 میلیون دلاری از دیگر رقبای خود متمایز شود، تغییرات آیرودینامیک با طراحی منحصر‌به‌فرد بهینه‌سازی شده و استفاده از مواد جدیدی است که به کارایی بیشتر آن کمک بسیاری کرده است. تغییر عمده آیرودینامیکی این هواپیما قرار گرفتن موتورهای شرکت GE Honda در قسمت بالای بال‌های این هواپیماست.Fujino  به تازگی در یک گفت‌وگو کسانی را که معتقدند تغییرات آیرودینامیکی در بال‌های هواپیما تاثیرات منفی در پی خواهد داشت، به چالش کشیده است. پس از تست بوئینگ در تونل باد، وی ثابت کرد که کارگذاشتن موتور هواپیما در قسمت بالای بال‌های هواپیما، نه تنها اثرات منفی ندارد بلکه به کارآمدی بیشتر هواپیما نیز کمک خواهد کرد. همچنین باعث می‌شود هواپیما کشش بیشتری به سمت بالا داشته باشد.

مزایای هونداجت در مقایسه با رقبا
با استفاده از موتورهای بالاتر از بال، هونداجت از تکنولوژی جریان هوای یکنواخت و طبیعی استفاده می‌کند تا عملکرد آیرودینامیکی بال و بدنه را برای افزایش کارایی این هواپیما بهینه‌سازی کند. همچنین، هونداجت دارای طراحی منحصر به فردی در مقایسه با رقبایی است که موتورشان به بدنه متصل است. برخلاف قانون نانوشته این شرکت هواپیماساز مبنی‌بر استفاده از موتورهای تولید شده در شرکت‌های دیگر از دهه 80 میلادی، هوندا برای نخستین بار با همکاری شرکت زیرمجموعه خود (Honda GE)، همکاری‌هایی را برای توسعه موتور هونداHF20  توربوفن آغاز کرد. با هدف قرار دادن مشتریانی با سرمایه 20 و 40 میلیون دلاری، HA-420 HondaJet می‌تواند 7 نفر را با احتساب خلبان در خود جای دهد. همچنین، بنابر آنچه مدیرعامل شرکت هواپیمایی هوندا یک مزیت رقابتی بزرگ می‌نامد، این هواپیما به سرویس بهداشتی مجهز است!

بازار، تشنه ورود هونداجت ها
به رغم در اختیار داشتن کابینی که 20 درصد از رقبای خود بزرگ‌تر است، هونداجت قادر است در هر پرواز مسافتی بالغ بر 2186 کیلومتر را طی کند. همچنین، بازار آن‌قدر تشنه این محصول است که تنها در طول چهار روز کاری در کنوانسیون انجمن ملی کسب و کار حمل و نقل هوایی، 100 قرارداد برای فروش آن امضا شد.

تهدیدی برای شرکت‌های هم رده
هیچ شکی نیست که جت فوق‌سبک هونداجت، سلاطین این صنعت از جمله Bombardier، Embraer، Textron و Cessna را با مشکلات مالی عدیده‌ای روبه‌رو خواهد کرد. در واقع این هواپیما به طور مستقیم با Cessna موستانگ، Learjet بمباردیر و Phenom 100E امبرائر به رقابت خواهد پرداخت و در عین حال، هشداری جدی برای شرکت‌های Eclipse و Cirrus خواهد بود تا هر چه زودتر تکنولوژی خود را ارتقا دهند.

هوندا و یک بازی فرسایشی
هونداجت در حالی کف بازار را هدف گرفته است که به خوبی می‌داند پای در یک بازی طولانی و فرسایشی گذاشته است و شرکت‌های دیگر هم به خوبی متوجه این موضوع شده‌اند که آغاز شروع ساخت خانواده هونداجت می‌تواند تهدیدی بزرگ در مقابل فعالیت‌های شرکت‌های فعال در صنعت حمل و نقل هوایی در کلاس بیزنس باشد. از آنجایی که رونق صنعت هواپیماسازی در کلاس هوایی رابطه مستقیمی با سرمایه‌گذاری دارد و در حالی که بازار از رکود سنگینی رنج می‌برد، به نظر می‌رسد هوندا بهترین زمان را برای عرضه تولید جدید خود در نظر گرفته است.

چالشی بی‌سابقه
مدیرعامل هوندا معتقد است: ما شرکت هوندا را به عنوان یک شرکت تازه تاسیس در صنعت هواپیمایی راه‌‌اندازی کردیم. این شرکت نخستین محصول خود را که یک جت سبک پیشرفته با فناوری‌های توسعه‌یافته حاصل از فعالیت‌های تحقیقاتی جدی است به بازار عرضه کرده است. ما این هواپیما را به عنوان یک چالش بی‌سابقه برای هوندا طراحی و تست کرده‌ و امروز موفق شده ایم تعداد زیادی از گواهینامه‌های آن را اخذ کنیم.

رقیبی شانه‌به‌شانه
آخرین شرکتی که با چنین پتانسیلی پا به عرصه هواپیماسازی در کلاس بیزینس گذاشت، شرکت Embraer بود که برخلاف روند تولیدات خود در حوزه فضایی و نظامی، جهت تنوع و گسترش تولیدات، هواپیمایی در کلاس بیزینس عرضه کرد. این شرکت در سال 2000 میلادی نسخه تجاری هواپیمای منطقه‌ای ERJ 145 و همچنین مدل E-190 را برای رقابت با غول‌های هواپیماسازی چون ایرباس و بوئینگ به بازار وارد کرد. امروز، امبرائر با در اختیار داشتن شش هواپیما از جمله Phenom 100 و 300 Phenom و همچنین Legacy 500  و  450در بازار کلاس بیزینس در حال فعالیت است.

هونداجت قواعد را برهم خواهد زد
به گفته یکی از نویسندگان مجله Forbes، هونداجت نقطه اوج رویای مدیر عامل این شرکت در کلاس بیزینس بوده است و امروز که سرعت، وزن و صرفه اقتصادی مصرف سوخت در دنیا حرف اول را می‌زند، این هواپیما می‌تواند بسیاری از قواعد را بر هم بزند.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید هونداجت معادلات بازار بیزنس‌کلاس‌ها را بر هم می‌زند
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو