کارخانه‌ای که موتور دیزل در لابراتور آن اختراع شد

مان؛ از تولید در سه قاره تا حضور در سراسر جهان

مان یکی از پیشروترین کمپانی‌ها در نوآوری محصول بوده و هست؛ این گروه در 1845 یک دستگاه چاپ با سرعت بالا طراحی کرد، در 1897 رادولف دیزل پس از چهار سال کار در لابراتوار مان اولین موتور دیزلی را تکمیل و کاربردی کرد که در 1904 کار بر روی تولید انبوه آن آغاز شد و در 1923 مان بود که کامیون‌هایی را با مدیریت پاشش سوخت عرضه کرد. از دیگر نوآوری‌های مان می‌توان به منوریل‌های امروزی اشاره کرد که در سال‌های 1898 تا 1902تولید شد. در‌حال‌حاضر کامیون‌های مان در رنج‌های سبک، متوسط و سنگین عرضه می‌شوند.


کد : 1089
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 آذر 1394
print
نظرات : 0
مان؛ از تولید در سه قاره تا حضور در سراسر جهان

فرانک آقاصفی-در بخش اول این مطلب گفتیم که «مان» از لحاظ قدمت کمپانی سابقه زیادی دارد که به 1758 میلادی بازمی‌گردد. اما بخش کامیون‌سازی آن همگام با دیگر شرکت‌ها به‌وجود آمد. مان در حال حاضر یک گروه بزرگ سازنده اتوبوس، کامیون، قطعات و دستگاه‌های خودرو است که در بسیاری بخش‌های دیگر نیز فعال است. مان که در زمان جنگ‌های جهانی خسارت‌های زیادی دیده است، در 1971 کامیون‌سازی بوزینگ را به تملک خود درآورد. علامت تجاری بوزینگ که یک شیر نر است، هم‌اکنون روی محصولات مان خودنمایی می‌کند. مان یکی از پیشروترین کمپانی‌ها در نوآوری محصول بوده و هست؛ این گروه در 1845 یک دستگاه چاپ با سرعت بالا طراحی کرد، در 1897 رادولف دیزل پس از چهار سال کار در لابراتوار مان اولین موتور دیزلی را تکمیل و کاربردی کرد که در 1904 کار بر روی تولید انبوه آن آغاز شد و در 1923 مان بود که کامیون‌هایی را با مدیریت پاشش سوخت عرضه کرد. از دیگر نوآوری‌های مان می‌توان به منوریل‌های امروزی اشاره کرد که در سال‌های 1898 تا 1902تولید شد. در‌حال‌حاضر کامیون‌های مان در رنج‌های سبک، متوسط و سنگین عرضه می‌شوند.

ساخت اولین کامیون

در سال 2006 شرکت مان با یک شرکت هندی به نام فورس موتورز قراردادی را امضا کرد که شامل یک همکاری (جوینت ونچر) 50-50 برای تولید و فروش کامیون و اتوبوس در بازارهای محلی و صادراتی هند می‌شد. طی این قرارداد اولین کامیون برای هند در سال 2007 تولید شد. در پایان سال 2011 مان سهام شریک هندی خود را کامل خریداری کرد و این شرکت در سال 2012 به زیرمجموعه شرکت مان تبدیل شد. در سپتامبر سال 2006، شرکت مان نمونه‌ای پیشنهادی را برای شرکت رقیب سوئدی خود یعنی اسکانیا تولید کرد که در 14 دسامبر به تایید کمیسیون اروپایی رسید. در سال 2008، گروه «مان» دویست و پنجاهمین سالگرد تاسیس خود را با رویدادهای جالبی مانند برگزاری نمایشگاه در چند موزه جشن گرفت. اوایل دسامبر سال 2008 شرکت اتوبوس و کامیون‌سازی VW برزیل را خریداری کرد و نام آن را به مان آمریکای لاتین تغییر داد. بر این اساس، مان در حال حاضر یک شرکت پیشرو در برزیل به حساب می‌آید که 30 درصد بازار این کشور را در دست دارد.

مان‌توربو و مان‌دیزل

از ماه می‌سال 2009 این گروه به‌عنوان شرکت سهامی اروپایی مان SE به ثبت رسید. در جولای 2009، شرکت مان دو بخش «مان توربو» و «مان دیزل» را تحت نام تجاری موتورهای قدرتی به زیرمجموعه‌های خود اضافه کرد. همچنین این شرکت یک همکاری استراتژی را با یک سازنده خودروهای چینی به نام سینوتراک آغاز کرد. در نتیجه این تمرکز، بسیاری از زیرمجموعه‌ها و بخش‌های شرکت فروخته شدند.

خرید سهام توسط فولکس‌واگن
در جولای سال 2011 «وولکس واگن ای.جی» توانست 55.9درصد از سهام رای و 53.7 درصد از سهام سرمایه‌ای این شرکت را به دست آورد. براساس قوانین تصویب شده، وولکس واگن تصمیم به ادغام مان و اسکانیا گرفت تا بتواند یک شرکت اروپایی بزرگ با هدف تولید را ایجاد کند. هدف از ایجاد این گروه ترکیبی کامیون‌سازی ذخیره 400میلیون یورو در سال بیان شد. با تصویب لایحه این ادغام در نوامبر سال 2011 کامل شد. در آپریل 2012 مان اس.ای اعلام کرد وولکس واگن حق رای خود را به 73درصد و سهام سرمایه‌ای را به 71.08درصد افزایش داده است. در ششم ژوئن 2012 حق رای وولکس واگن به 75.03 افزایش پیدا کرد.

پرطرفدارترین محصول
پرطرفدارترین محصول مان،  کامیون و کشنده جدید سری D38 TGXاست که پیش از این در همین صفحه مفصلا به معرفی آن پرداخته‌ایم. موتور و نیرومحرکه جدید این سری از یک پیشرانه شش سیلندر دیزلی 15.2 لیتری بااستاندارد یورو6 شکل گرفته که به تازگی توسعه داده شده است. این موتور در سه نسخه با توان‌های 520، 560 و 640 اسب بخار ارائه می‌شود. هدف مان در تولید این موتورها، قابلیت اطمینان بالا و در عین حال بهره‌وری مناسب و مصرف پایین سوخت بوده است. استفاده از توربوشارژر دومرحله‌ای باعث می‌شود اوج گشتاور از دور 930 دور بر دقیقه در دسترس باشد. بنابراین چه در مدل‌های با محور کوتاه و چه مدل‌های با محور بلند، کشش در بالاترین سطح حتی در سرعت‌های پایین برقرار خواهد بود. گشتاور قابل توجه این خودرو باعث می‌شود در مسیرهای طولانی و بارهای سنگین، کارآمدی آن حفظ شود.
حداکثر گشتاور مدل 520 اسبی به 2500 نیوتون‌متر می‌رسد، در حالی که مدل 560 اسب‌بخاری، 2700 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند و خروجی گشتاور موتور سوم باتوان640 اسب‌بخار به 3000 نیوتون‌متر می‌رسد. نسل جدید کامیون‌های مان از ویژگی‌های به‌روز چون کروز کنترل تطبیقی، ناوبری ماهواره‌ای با نقشه‌های 3D، سیستم بهینه‌سازی مصرف سوخت در مسیرهای شیب‌دار، ترمز اضطراری EBA، رادار پیشگیری از برخورد از جلو، برنامه الکترونیکی ثبات و پایداری ESP و تجهیزاتی از این دست برخوردار است. کابین‌های مختلف درمدل‌های XXL، XL و XLX با طیف گسترده‌ای از اکسل‌های قابل انتخاب برای شاسی و تریلر و با تعلیق شمش/ بادی یا کاملا بادی و امکان حمل وزن تا 41 تن و کشش تریلر به‌صورت ترن تا 250 تن از ویژگی‌های دیگر کامیون و کشنده‌های مان سری TGX D38 است.

مان در ایران
شركت اورین خودرو به‌عنوان یكی از شركت‌های گروه صنایع خودروسازی كرمان، مسئولیت انحصاری كلیه امور مربوط به خودروهای تجاری شركت مان را از سال 1384 عهده‌دار بوده است. توافق‌نامه امضاشده طرفین، مونتاژ و فروش كامیون‌های مان و ارائه خدمات پس از فروش خودروهای مان در بازارداخلی را دربرمی‌گیرد و بر این اساس تاکنون ۸ نمایندگی فعال در شهرهای اصفهان، مشهد، اهواز، کرمان، تبریز، اردبیل، تهران و بروجرد دایر شده است.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید مان؛ از تولید در سه قاره تا حضور در سراسر جهان
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو