گفت‌وگوی روزنامه «دنیای خودرو» با علی‌اصغر زرگر در مورد پیوستن ایران به WTO

بازی شروع شده، قواعد آن را رعایت کنیم

ایران برای چندمین بار درخواست عضویت به سازمان تجارت جهانی را داده و تا کنون نتوانسته است به عضویت این سازمان درآید. تصمیم‌گیری در مورد عضوشدن اعضای جدید باید به تایید اتفاق آرا صورت بگیرد و با توجه به مخالفت کشورهایی مانند آمریکا این عضویت صورت نگرفته است. 

کد : 1096
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 آذر 1394
print
نظرات : 0
بازی شروع شده، قواعد آن را رعایت کنیم

مسلم تقوی-ایران برای چندمین بار درخواست عضویت به سازمان تجارت جهانی را داده و تا کنون نتوانسته است به عضویت این سازمان درآید. تصمیم‌گیری در مورد عضوشدن اعضای جدید باید به تایید اتفاق آرا صورت بگیرد و با توجه به مخالفت کشورهایی مانند آمریکا این عضویت صورت نگرفته است. به گزارش «دنیای خودرو» کشورهایی که تا کنون به عضویت این سازمان درنیامده‌اند کمتر از ده کشور هستند و ایران اگرچه از نظر اقتصادی بسیار بزرگ‌تر از بقیه کشورهاست ولی به دلیل مخالفت‌ها نتوانسته به عضویت این گروه در بیاید. ایران مدارک و آمادگی‌های لازم را برای پیوستن به این سازمان آماده کرده است. ولی تمام مشکل ایران برای پیوستن به WTO تنها به مخالفت کشورهای خارجی وابسته نخواهد بود. این عضویت برای صنایع بومی ما تبعاتی دارد که با علی‌اصغر زرگر، کارشناس اقتصاد سیاسی و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، به بررسی جوانب مختلف آن نشسته‌ایم.

آیا ایران آمادگی پیوستن به سازمان تجارت جهانی را دارد؟
پیوستن به سازمان یک مرحله است و بعد از آن موافقت‌نامه‌های چندجانبه که در خود سازمان نسبت به مسائل مختلف اقتصادی گرفته می‌شود چیز دیگری است. یعنی یک کشور، نخست در آن سازمان وارد می‌شود و بعد تجارت خود را با توجه به بخش‌هایی از اقتصاد که می‌خواهد با توافقات چندجانبه رشد دهد در قدم بعدی قرار می‌گیرد. ولی در مورد آمادگی ایران باید بگویم که ایرانی‌ها مطالعاتی انجام داده‌اند و بخش‌هایی که مربوط به وزارت بازرگانی و وزارت صمت است را مورد مطالعه قرار داده‌اند. 

این آمادگی‌ها در مورد بخش خودروسازی ایران هم انجام شده است؟
اینکه صنعت خودروسازی در صورت پیوستن به سازمان تجارت جهانی چه تاثیرهایی خواهد پذیرفت بررسی شده است. چراکه صنعت خودرو خواه ناخواه تحت همین قوانین صورت می‌گیرد. چرا‌که در این صورت دولت دیگر نمی‌تواند یارانه بپردازد. از سوی دیگر خودروسازان باید با توجه به مقررات سازمان تجارت جهانی و توافقات چندجانبه‌ای که انجام می‌شود، در شرایط رقابتی قرار خواهند گرفت. 

صنعت خودروسازی را به عنوان پتانسیلی برای پیوستن به WTO در‌نظر می‌گیرید یا به عنوان مانع؟
هیچ‌کدام از بخش‌های اقتصادی ایران نمی‌تواند مانعی برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی باشد. برای مثال می‌توانیم نفت یا تسلیحات نظامی را درنظر بگیریم که بخش زیادی از تجارت جهانی را در برمی‌گیرد. اینها زیر نظر تجارت جهانی نیستند و شما در جایی نمی‌بینید که قراردادی نفتی یا قراردادی برای فروش اسلحه در این سازمان بسته شود. قیمت تسلیحات پشت درهای بسته و با توجه به مسائل امنیتی و سیاسی تصمیم‌گیری می‌شود و قیمت نفت هم با توجه به تقاضای بین‌المللی انجام می‌شود. بنابراین بخش‌های بینابینی یا صنایع مورد نظر شما براساس توافقات چندجانبه درون سازمان تصمیم‌گیری می‌شود ولی اگر این تصمیم‌گیری انجام شد باید این ضوابط رعایت شوند در غیر این ‌صورت به عنوان نقض توافق درنظر گرفته می‌شود و دادگاهی هم برای رسیدگی به این تخلفات وجود دارد که این مسائل را بررسی می‌کند. در اروپا هم گاهی مواقع بین کشورها بیشتر در مسائل کشاورزی چنین مواردی پیش می‌آید. 
در مورد بخش‌هایی از صنایع ما که به صورت یارانه‌ای اداره می‌شود و قابل رقابت با صنایع بین‌المللی نیست باید این مسائل با آمادگی انجام شود که مربوز به مسائل فنی تجارت و صنعت است. 

صنعت خودروی ما آمادگی پیوستن به سازمان تجارت جهانی را دارد؟
با توجه به اشتیاق دوجانبه‌ای که وجود دارد طبیعتا تعادلی برقرار می‌شود. در مواردی برتری با صنایع ماست و در مواردی دیگر این برتری با طرف مقابل، ولی به این صورت نیست که درهای تجارت ما به روی دنیا باز شود و صنایع ما در این رقابت به سرعت از بین برود. مثلا صنعت خودروی ما یک صنعت وابسته است و بخش‌های دیگری که وابسته به قطعات و ماشین‌آلات خارجی است در معرض این رقابت شکننده ظاهر خواهند شد. ولی طبعا هم ضوابط اولیه سازمان هم موارد مورد توافق در قراردادها الزاما باید اجرا باشد. 

نقاط ضعف و قوت پیوستن صنعت خودروی ما به این سازمان چیست؟
صنعت خودروی ما دارای یک برند بومی یا خودکفا نیست و هر چه تولید داریم با توجه به تکنولوژی‌هایی است که توسط فرانسوی‌ها وارد شده است و از سوی دیگر بازار خودروهای وارداتی ما زیر سلطه چینی‌ها و کره‌ای‌هاست. به گفته خود کارشناسان خودرو، ما فعلا یک کشور مونتاژکار هستیم. پس اگر ما عضوی از WTO شویم با همین برندها از همین کشورها مواجه خواهیم شد و فقط شرایط قرارداد کمی تغییر خواهد کرد. با این تفاسیر به نظر می‌رسد ما در این اتفاق ضرر چندانی نخواهیم کرد و احتمال دارد از این طریق همین کشورهایی که فقط محصولات خود را به بازار ما می‌فرستند، بیایند و با سرمایه‌گذاری‌های مشترک قراردادهای بهتری ببندند. آنطور که می‌بینیم کشورهایی مانند اندونزی و مالزی از این فرصت‌ها استفاده کردند و برندهای بومی خود را در صنایع مختلفی مانند خودرو و موبایل به وجود آورده‌اند. 

به نظر شما پیوستن به سازمان تجارت جهانی به نفع ماست؟
بله. ما از سال شروع به کار این سازمان یعنی سال 1995 میلادی به دنبال عضویت در این سازمان بوده‌ایم. به دنبال پیوستن به سازمان تجارت جهانی اقتصاد ما برای قراردادهای دوجانبه یا چندجانبه آماده می‌کند. ما در اقتصاد بین‌الملل وارد شده‌ و از زمان قاجارها وارد این بازی شده‌ایم. به نظر می‌رسد این ادغام انجام خواهد شد. حتی تحریم‌ها هم نتوانست اقتصاد ایران را ایزوله کند. پس حالا که در این بازی وارد شده‌ایم، بهتر است قاعده بازی را رعایت کنیم. چه بهتر که ما هم این شجاعت را به خرج دهیم و به سازمانی که سال‌هاست خواستار ورود آن هستیم بپیوندیم و از ظرفیت‌های صنایع خودمان استفاده کنیم. 

آیا صنایع وابسته به خودروسازی در این ادغام در معرض خطر قرار نمی‌گیرند؟
الزاما همه ابعاد بازار در معرض فروش کالاهای خارجی قرار نمی‌گیرد. به عنوان مثال می‌توان در جایی که به خودکفایی رسیده‌ایم، قرارداد واردات نبندیم و در جایی دیگر که نیاز به گسترش تجربه و بازار داریم این قرارداد‌ها را ببندیم. حتی کشور آمریکا موتور موشک‌های خود را از روسیه وارد می‌کند چرا‌که می‌داند تکنولوژی آن بهتر است. بقیه کشورهای دنیا و حتی روسیه هواپیمای پهن‌پیکر را دیگر تولید نمی‌کند. در داخل سازمان، مقرراتی وجود دارد که می‌تواند قراردادهای چندجانبه را تعریف کند و در ضمن می‌توان واردات خودرو و صادرات کالای دیگری را هم در نظر گرفت. در این شرایط امکان دارد قراردادهای واردات خودرو با کشوری بسته و طی همان قرارداد صادرات کالایی مثل فرش انجام شود. به عبارتی می‌توان یک سلسله از قراردادها را تحت قوانین این سازمان انجام داد. می‌توان برای هر بخش توافقاتی انجام داد و برای بخش‌های دیگر این توافق صورت نگیرد. 
البته باید اضافه کرد برای ورود همه بخش‌های صنعت و بستن قرارداد با کشورهای دیگر عضو سازمان تجارت جهانی بهتر است بررسی کامل انجام شود تا از صنایع نوپا و شکننده خود صیانت کرده باشیم و خدای نکرده صنایع نوپای خود را در معرض شکست قرار ندهیم. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید بازی شروع شده، قواعد آن را رعایت کنیم
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو