روزنامه «دنیای خودرو» در گفتگو با کارشناسان بررسی کرد

الحاق به WTO ، انحصار در صنعت خودروسازی را از بین می‌برد

سال‌هاست از درخواست عضویت ایران برای حضور در سازمان تجارت جهانی می‌گذرد، اما تمام این تلاش‌ها تاکنون بی‌ثمر مانده و به نتیجه نرسیده است. در حال حاضر کشورمان تنها به عضویت ناظر این سازمان جهانی در آمده، این در حالی است که طی هفته گذشته افغانستان به عضویت کامل و رسمی سازمان تجارت جهانی درآمد. درحالی در سال‌های گذشته تلاش‌هایی برای عضویت ایران صورت گرفته است ولی این تلاش‌ها کفایت نمی‌کند.

کد : 1101
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 آذر 1394
print
نظرات : 0
الحاق به WTO ، انحصار در صنعت خودروسازی را از بین می‌برد

رامین بیات- سال‌هاست از درخواست عضویت ایران برای حضور در سازمان تجارت جهانی می‌گذرد، اما تمام این تلاش‌ها تاکنون بی‌ثمر مانده و به نتیجه نرسیده است. در حال حاضر کشورمان تنها به عضویت ناظر این سازمان جهانی در آمده، این در حالی است که طی هفته گذشته افغانستان به عضویت کامل و رسمی سازمان تجارت جهانی درآمد. درحالی در سال‌های گذشته تلاش‌هایی برای عضویت ایران صورت گرفته است ولی این تلاش‌ها کفایت نمی‌کند.
در راستای این تلاش‌ها وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی گفت: برای تسهیل فرآیند پیوستن ایران، با مصوبه هیات وزیران طبقات تعرفه‌ای از ۱۴طبقه به ۱۰طبقه كاهش یافت.
محمدرضا نعمت‌زاده تصریح کرد: مالكیت معنوی برای الحاق به این سازمان بسیار مهم است كه در این زمینه تلاش داریم با رفع تحریم‌ها، سریع‌تر بتوانیم بخش مالكیت معنوی را در كشور مورد توجه قرار دهیم.

در صورت عضویت صنعت خودروسازی رقابتی خواهد شد 
امرالله امینی استاد دانشگاه و کارشناس خودرو در گفت‌و‌گو با روزنامه دنیای خودرو در رابطه با تاثیر پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بر صنعت خودروسازی کشورمان گفت: این امر می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات صنعت خودروسازی باشد، به طوری‌که مهم‌ترین مشکل این صنعت که در حال حاضر وجود انحصار و عدم رقابت است از بین خواهد رفت.
امینی با بیان اینکه مهم‌ترین مولفه برای عضویت در سازمان تجارت جهانی پایین آوردن تعرفه‌هاست، افرود: این در حالی است که در کشورمان تعرفه واردات خودرو بسیار بالاست و این تعرفه بالا یکی از موانع اصلی الحاق است.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه ادامه داد: اگر تعرفه‌ها برداشته شود، آن وقت به راحتی خودرو‌های خارجی وارد کشور می‌شوند و دیگر کسی خودرو‌های بی‌کیفیت داخلی را خریداری نمی‌کند.
این کارشناس صنت خودرو یادآوری کرد: برای حل این مشکل باید خودروسازان داخلی کیفیت محصولات خود را بسیار بالا ببرند و از طرف دیگر هزنیه‌های تولید را به شدت کاهش دهند و از سوی دیگر خود را آماده یک فضای رقابتی کنند.
امینی با تاکید بر اینکه دولت خود زیاد راغب به عضویت در سازمان تجارت جهانی نیست، تصریح کرد: اقدام عملی که دولت بخواهد برای عضویت انجام بدهد، تاکنون ملاحظه نشده است.
 وی با بیان اینکه در صورت برداشته شدن دیوارهای بلند تعرفه مردم حق انتخاب را به صورت کامل خواهند داشت، گفت: نباید انتظار بسیار زیادی در این زمینه داشت و به این زودی‌ها ایران به عضویت سازمان تجارت جهانی در نخواهد آمد.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه با اشاره به اینکه در صورت عضویت صنعت خودروسازی باید بسیار توانمند شود، اظهار کرد: البته ما در صنعت قطعه‌سازی دارای توانمندی‌های زیادی هستیم، ولی باید این توان در یک جا متمرکز شود.

باید الزاماتWTO  رعایت شود
مهدی پورقاضی رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با اشاره به اینکه ثبات قوانین و مقررات اقتصادی مهم‌ترین لازمه الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی است،گفت: در حال حاضر قوانین  مربوط به حوزه كسب‌وكار هر روز عوض می‌شود و این امر مسائل و مشكلات بسیاری برای فعالان اقتصادی كشور فراهم كرده است.
پورقاضی با بیان اینكه در ابتدای فرآیند الحاق شاید قدری مشكلات و فشار به كشور وارد شود كه این موضوع نیز امری طبیعی خواهد بود، بیان كرد: اما بعد از گذشت زمانی، همه امور به روال سابق خود باز خواهد گشت و افق‌های روشنی پیش‌روی اقتصاد ملی ما خواهد بود.
این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه برای عضویت باید تمام الزامات WTO را رعایت کرد، افزود: در این زمینه تعرفه‌ها یک مانع جدی است به طور مثال تعرفه واردات خودرو بسیار بالاست،اما در صورت عضویت باید این تعرفه‌ها به‌شدت کاهش یابد.

  نبود استراتژی صنعتی؛ مانع جدی الحاق 
بر اساس این گزارش، حسین راغفر؛ اقتصاددان در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با بیان اینکه برای عضویت در سازمان تجارت جهانی باید استراتژی صنعتی و تجاری داشت، اظهار کرد: متاسفانه كشورمان دارای چنین چیزی نیست و بدون برنامه نیز نمی‌توان قدمی به جلو برد.
راغفر با بیان اینكه كشورهایی كه خواستار پیوستن به سازمان تجارت جهانی هستند، طی یك برنامه‌ریزی مشخص نسبت به كاهش تعرفه‌های خود اقدام می‌كنند، افزود: اما در کشورمان در عمل شاهد چنین موضوعی نیستیم و بعید است بتوان به این زودی‌ها گامی در جهت عضویت در سازمان تجارت جهانی برداشت. 
وی با بیان اینکه باید قبل از الحاق صنایع کشور را توانمند کرد، ادامه داد: اگر این اتفاق رخ ندهد، در صورت عضویت کشورمان در WTO صنایع کشورمان دچار مشکلات فراوانی خواهد شد.
 
 تاریخچه تلاش ایران برای عضویت
بنا بر این گزارش، به‌طور كلی عضویت در سازمان جهانی تجارت مستلزم پذیرفتن اصول و معاهدات متعددی است كه مورد قبول كشورهای عضو قرار گرفته ‌است. این مراحل شامل تقاضای عضویت، پذیرش درخواست (الحاق به عنوان عضو ناظر)، تدوین گزارش سیاست‌های تجاری كشور، تشكیل گروه كاری الحاق و در نهایت مذاكرات دوجانبه و چندجانبه‌‌ای برای تعیین شرایط عضویت و حصول توافق برای الحاق است.
نخستین ویرایش یادداشت نظامنامه تجارت خارجی (گزارش رژیم تجاری ایران) در سال ۱۳۷۸ تهیه شده كه طی سنوات بعد متناسب با تغییرات در قوانین و مقررات گزارش اولیه به‌طور مكرر مورد بازبینی و تكمیل قرار گرفته ‌است.
2 ماه پس از پذیرش درخواست الحاق ایران توسط شورای عمومی سازمان جهانی تجارت در پنجم خرداد ۱۳۸۴، آخرین ویرایش گزارش رژیم تجاری برای بررسی و ارایه نظرات دستگاه‌ها، انجام بررسی‌ها و اعمال تغییرات و تعدیلات لازم در سال 1385 به دولت ارائه شد. بررسی درخواست عضویت ایران در سازمان جهانی تجارت ۹سال به طول انجامید. به نحوی كه تا 5 سال تقاضای عضویت ایران در شورای عمومی سازمان مطرح نشد و پس از طرح نیز تا 4 سال اجماع در این زمینه صورت نگرفت و در نهایت پس از ۹ سال درخواست ایران در5 خرداد 1384 با اجماع كشورها مواجه و ایران به عنوان عضو ناظر پذیرفته شد. تمام اینها در حالی است كه میانگین زمان عضویت دیگر كشورهایی كه از سال ۱۹۹۵ به این سو، در سازمان عضو شده‌اند، حدود 7 سال بوده ‌است. ایران در آبان ۱۳۸۸ متن گزارش رژیم تجاری خود را تقدیم دبیرخانه سازمان تجارت جهانی كرد. بعد از آن، گزارش رژیم تجاری ایران بین اعضای سازمان تجارت جهانی توزیع شد و اعضای سازمان تجارت جهانی سوالات خود را از ایران مطرح كردند كه سری اول سوالات كه شامل ۷۰۰سوال بود، به وزارت وقت بازرگانی ایران در اسفند ۱۳۸۸ ارسال شد. اما در خصوص رییس گروه كاری الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی، با آنكه توافق بر سر رئیس گروه كاری الحاق ایران صورت گرفته‌ بود، آمریكا از قرار گرفتن تعیین رئیس گروه كاری الحاق در دستور جلسه شورای عمومی سازمان تجارت جهانی جلوگیری كرد.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید الحاق به WTO ، انحصار در صنعت خودروسازی را از بین می‌برد
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو