تهران زیر پای تاکسی‌های دودزا

هوای تهران سالیان درازی است به وضعیت هشدار خو گرفته است. وارونگی هوا، بنزین‌های بدون کیفیت، خودروهای مستهلک و دودزا و بادی که باید بوزد و نمی‌وزد، برف و بارانی که توان پاک کردن این شهر را ندارد. همه‌شان ابرهای خاکستری بالای تهران را پدید آورده‌اند، کنار زدنشان هم نیازمند هماهنگی چندین بخش است. یک بخش از آن نیز سهمی است که 16 هزار تاکسی‌های فرسوده دارند و جز نوسازی آن راه حل دیگری وجود ندارد. 

کد : 1116
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 دي 1394
print
نظرات : 0
تهران زیر پای تاکسی‌های دودزا

پگاه طوسی-هوای تهران سالیان درازی است به وضعیت هشدار خو گرفته است. وارونگی هوا، بنزین‌های بدون کیفیت، خودروهای مستهلک و دودزا و بادی که باید بوزد و نمی‌وزد، برف و بارانی که توان پاک کردن این شهر را ندارد. همه‌شان ابرهای خاکستری بالای تهران را پدید آورده‌اند، کنار زدنشان هم نیازمند هماهنگی چندین بخش است. یک بخش از آن نیز سهمی است که 16 هزار تاکسی‌های فرسوده دارند و جز نوسازی آن راه حل دیگری وجود ندارد. نوسازی تاکسی‌های تهران در گرو همکاری خودروساز، سازمان تاکسیرانی و ستاد حمل و‌نقل و سوخت است. مثلثی که تاکنون به نتیجه نرسیده است. هر چند می‌دانند باید دست به دست هم دهند و این را در کلام اذعان دارند.

ـ ایران خودرو آماده فروش است 
ایران خودرو مدعی است هیچ مخالفتی برای فروش خودروها برای جایگزینی با فرسوده‌ها ندارد و فروش و عرضه باید در سیکل خود انجام شود. واگذاری تاکسی تفاوتی با واگذاری خودروهای عمومی دارد. چراکه تاکسی‌ها به دلیل آن که مالکیت عمومی دارند، هر شخصی نمی‌تواند به صورت شخصی اقدام به خرید تاکسی کند. به علاوه خرید تاکسی باید در قالب طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده انجام گیرد. در این مسیر نیز باید راننده از طرف سازمان تاکسیرانی تایید و معرفی شود و همچنین خودروی فرسوده باید مورد تایید ستاد حمل‌ونقل و سوخت کشور قرار گیرد و اعلام شود گواهی اسقاط شامل این خودرو می‌شود. ایران‌خودرو نیز تا زمانی که دو تاییدیه را دریافت نکرده است، نمی‌تواند هیچ تاکسی را واگذار کند. پیش از این با تاکسیرانی صحبت‌هایی شده است مبنی بر این که نزدیک به 11 هزار تاکسیرانان بتوانند از تسهیلات وام 25 میلیون تومانی خودرو برای نوسازی تاکسی‌های خود استفاده کنند. اما این طرح 25 میلیون تومانی عمومی بود و رقابتی برای چند خودروساز داخلی تا بتوانند خودروهای خود را به فروش برسانند. بنابراین ایران خودرو قادر نبود تا سهمیه‌ای را به تاکسیرانان اختصاص دهد تا آنها بتوانند هر زمان که شرایط لازم را داشتند، اقدام به خرید کنند. سهمیه‌ها در سیستم وزارتخانه وجود داشت و کاری از دست ایران‌خودرو ساخته نبود، چراکه خودروسازان دیگر این سهمیه را پر می‌کردند. دوم آن که تاکسیران باید دو تاییدیه از سازمان تاکسیرانی و ستاد حمل و نقل سوخت را داشته باشد. تاییدیه اول از تاکسیرانی تهیه شده بود. اما تاییدیه دوم از ستاد حمل‌و‌نقل و سوخت تهیه نشده بود و تاکسیرانان درخواست کردند تا مهلتی برای این کار به آنها داده شود. ایران‌خودرو قادر به انجام این کار نبود، اما قول مساعد داد بعد از اخذ تاییدیه، حتی اگر زمانی که طرح تمام شده بود، تسهیلات مناسب دیگری برای فروش به تاکسیرانان اختصاص دهد. اما تاکنون تاکسیرانان نتوانسته‌اند تاییدیه ستاد را به دست بیاورند. 

ـ تاییدیه ستاد حمل‌و‌نقل و سوخت دو ماه قبل صادر شد
بعد از اسقاط تاکسی‌های فرسوده، گواهی اسقاط به ارزش چهارمیلیون تومان به ایران‌خودرو واگذار می‌شود تا آن را به عنوان بخشی از پیش‌پرداخت خرید خودرو جایگزین کند. ایران خودرو نیز درخواست کرد تا ستاد حمل‌و‌نقل و سوخت خودروهای قابل اسقاط و گواهی آنها را تایید و به ایران خودرو اعلام کند. مهدی ابراهیمی معاون فنی و بهره برداری سازمان مدیریت بر تاکسیرانی  در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای خودور» در خصوص مراحل طی شده این روند گفت: ستاد حمل‌و‌نقل و سوخت دو ماه قبل طی نامه‌ای با امضای آقای حسینی رئیس ستاد حمل‌و‌نقل و سوخت به ایران‌خودرو رسما اعلام کرد می‌تواند بدون هیچ مشکلی از گواهی اسقاط تاکسی‌ها بهره ببرد. در این نامه ذکر شد ایران‌خودرو می‌تواند از گواهی ارزش اسقاط برای واردات قطعات یا فروش آن بهره ببرد. حتی جهت سهولت در کار انتخاب مرکز اسقاط نیز بر عهده این گروه خودروسازی گذاشته شد تا تاکسیرانان، خودروهای فرسوده را به مراکزی که تحت قرارداد آنها معرفی کنند. هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. اما ایران‌خودرو تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده و قرار بوده در هفته اخیر جلساتی برگزار شود تا هرچه زودتر نوسازی ناوگان تاکسیرانی انجام شود. 
به گفته او، خودروها برای اسقاط در سایت ستاد حمل‌ونقل و سوخت مراحل اسقاط شدن را طی می‌کنند. پس از اسقاط گواهی به آنها تعلق می‌گیرد که چهار میلیون تومان ارزش دارد. گواهی اسقاط در کارتابل ثبت و جمع می‌شود و اختیار استفاده آن بر عهده خودرو ساز است. آنها می‌توانند هر زمان که نیاز به واردات قطعات داشته باشند گواهی اسقاط را به گمرک تحویل دهند و قطعات را ترخیص کنند. به بیان دیگر پول نقدی در این میان جا به جا نمی‌شود. این روندی است که پیش از این نیز انجام می‌شد. در واقع موضوع جدیدی پیش نیامده است که نیاز به هماهنگی یا نامه‌نگاری وجود داشته باشد.
ابراهیمی در خصوص آخرین دلیلی که ایران‌خودرو برای انجام نشدن نوسازی اعلام کرده است، گفت: پیش از این ایران‌خودرو اعلام کرد نیاز به تایید ستاد حمل‌ونقل و سوخت دارد. دو ماه پیش ستاد حمل‌ونقل و سوخت نامه تایید را ارسال کرد اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است. در این مرحله هیچ مشکلی وجود ندارد مگر آنکه ایران‌خودرو نخواهد خودرویی به تاکسیرانان بفروشد.

ـ ایران‌خودرو 80 میلیارد تومان را وصول کرد
به گفته وی ستاد حمل‌و‌نقل و سوخت به طور کتبی و رسمی به ایران‌خودرو اعلام کرد که ارزش گواهی اسقاط را به آنها واگذار می‌کند و ایران‌خودرو می‌تواند مرکز اسقاط را تعیین و از ارزش گواهی اسقاط استفاده کند. مبلغ اسقاط از پیش فاکتور کسر شود و باقیمانده توسط تاکسیران یا وام بانکی پرداخت شود، که تاکنون با هیچ بانکی به توافق نرسیده‌ایم. ستاد حمل‌و‌نقل سوخت اعلام کرد هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. همچنین ارزش گواهی اسقاط‌های قبلی که ایران‌خودرو مدعی بود طلبکار است، به مبلغ 80 میلیارد تومان مورد استفاده قرار گرفته و ایران‌خودرو توانسته است قطعات لازم را وارد کنند. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تهران زیر پای تاکسی‌های دودزا
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو