سلسله گزارشهای روزنامه :دنیای خودرو» از وضعیت فروش خودروهای صفر در دنیا

سلطه سامورایی ها بر سرزمین مادری

با نزدیک شدن به پایان سال 2015 میلادی آمار فروش خودروسازان از سوی انجمن‌های مختلف خودروسازی در دنیا اعلام می‌شود. با بررسی این آمار می‌تـوان بررسی کرد و دید که خودروسازان در چه وضعیتی قرار دارند و آیا شرایط اقتصادی بر فروش تاثیر گذاشته یا عکس این وضعیت رخ داده است.

کد : 1123
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 دي 1394
print
نظرات : 0
سلطه سامورایی ها بر سرزمین مادری

مسلم تقوی-با نزدیک شدن به پایان سال 2015 میلادی آمار فروش خودروسازان از سوی انجمن‌های مختلف خودروسازی در دنیا اعلام می‌شود. با بررسی این آمار می‌تـوان بررسی کرد و دید که خودروسازان در چه وضعیتی قرار دارند و آیا شرایط اقتصادی بر فروش تاثیر گذاشته یا عکس این وضعیت رخ داده است.
بازار خودروهای صفر ژاپن در سال 2015 زیر سلطه تمام‌عیار خودروهای ژاپنی بود.7 گروه اول خودروسازی در البته این اتفاق در ژاپن بی‌سابقه نبود. این کشور همیشه مصرف کننده مهمی از تولیدات خود بوده است. 
فروش خودروهای صفر ژاپن در حالی با کاهش 6درصدی در ماه نوامبر همراه بود که اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم در شرایط رکود قرار داشت. با وجود ماه‌ها فروش منفی، انتظار می‌رود ماه‌های آینده هم نرخ فروش منفی بماند. از سوی دیگر تویوتا هم صدرنشینی خود را محکم‌تر می‌کند. 

دورنمای اقتصادی

کاهش سرمایه‌گذاری، اقتصاد ژاپن را به سوی فعالیت قراردادی کشاند و باعث شد در سه ماهه دوم و سوم رکود به‌صورت متوالی بر بازار حاکم باشد. تولید ناخالص ملی هم در سه ماهه دوم نسبت به سه ماهه پیش از آن هشت دهم درصد کاهش داشت و در سه ماهه سوم هم همین روند با افت هفت دهم درصدی کاهش داشت. 
با این وجود نشانه‌هایی دال بر توسعه مثبت دیده می‌شود. رشد صادرات که در ماه‌های اخیر دیده شده است در صورت ثابت ماندن می‌تواند یک رشد بالقوه در آینده نزدیک به وجود بیاید. دولت ژاپن به امید تقویت اقتصاد و تحریک بازار قصد دارد بودجه سال آینده را بین 3 تا 3.5 تریلیون ین ژاپن معادل 24 تا 29 میلیارد دلار در نظر بگیرد. 

تویوتا پرفروش‌ترین برند ژاپن 
تویوتا با فروش یک میلیون و 336 هزار دستگاه در سال گذشته برند بی‌رقیب بازار خودروهای صفر ژاپنی است. سهم این برند از کل خودروهای فروخته شده 28.7 درصد است. تویوتا که امسال نسبت به سال پیش 5.2 درصد کاهش فروش داشت، تنها در ماه نوامبر 116 هزار و 750 دستگاه خودرو فروخت و 30 درصد از سهم بازار ماهیانه را تصاحب کرد. هم سهم ماهیانه و هم سالیانه این خودروساز از بازار بیش از دو برابر برند دوم بازار یعنی هوندا است. 
هوندا، دومین برند پرفروش بازار خودروهای صفر ژاپن بود و با فروش 53 هزار خودرو در نوامبر و 678 هزار خودرو در طول سال تا نوامبر توانست 14.5 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد. نرخ فروش هوندا در ماه نوامبر نسبت به ماه پیش 3.3 درصد افزایش داشت ولی در طول سال نسبت به مدت مشابه با کاهش شدید 14 درصدی مواجه بود. 
برند سوزوکی با کاهش نرخ رشد سالیانه منفی 16.5 درصدی نسبت به سال پیش، توانست تنها 594 هزار خودرو به فروش برساند و 12.7 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد. از سوی دیگر نوامبر هم برای سوزوکی ماه نامیمونی بود. این برند در ماه نوامبر با کاهش نرخ 23.7 درصدی نسبت به ماه اکتبر، تنها 50 هزار و 120 دستگاه خودرو فروخت و در رتبه چهارم پرفروش‌ترین برند خودرویی ماه نوامبر قرار گرفت. 
برند پرفروش بعدی بازار دایهاتسو است که با وجود کاهش 11 درصدی فروش در طول سال، رتبه خود را نسبت به ماه پیش یک مرحله بالا آورده است. دایهاتسو با فروش 563 دستگاه در طول سال 12.1 درصد از میزان فروش خودروی صفر ژاپن را به خود اختصاص داد. این شرکت همینطور در ماه نوامبر 50 هزار و 748 دستگاه فروخته است که باعث شده است 13 درصد از خودروهای فروخته‌شده در ماه یازدهم میلادی را به خود اختصاص دهد. 

آلمان تنها خارجی بازار
رتبه‌های پنجم تا دهم پرفروش‌ترین برندها به ترتیب نیسان با فروش 552 هزار دستگاهی و 11.8 درصد از سهم بازار، مزدا با فروش 233 هزار دستگاهی و سهم 5درصدی، سوبارو با فروش 149 هزار دستگاهی و 3.2 درصدی، میتسوبیشی با فروش 95 هزار دستگاهی و سهم 2 درصدی، ایسوزو با فروش 68 هزار دستگاهی و سهم 1.5 درصدی و نهایتا مرسدس با فروش 58 دستگاهی و سهم 1.3 درصدی هستند. 
همانطور که مشخص است 9 برند پرفروش بازار، مربوط به برندهای بومی است و تنها مرسدس آلمان توانست در میان 10 برند پرفروش اول بازار قرار بگیرد. 
نکته جالب آمار فروش خودروهای صفر بازار ژاپن این است که برند جی‌ام‌سی آمریکا و لانچیای ایتالیا تنها 2 دستگاه در ماه نوامبر فروش داشته‌اند. البته اپل با فروش 1 دستگاه در ماه نوامبر و 8 دستگاه در طول سال، در این لیست جایگاه آخر را به خود اختصاص داده‌اند. 
پرفروش‌ترین گروه خودروسازی هم با تویوتا شروع می‌شود و پس از آن هوندا، سوزوکی، رنو-نیسان، مزدا، صنایع سنگین فوجی، میتسوبیشی، فولکس‌واگن و ایسوزو ادامه دارد و به ب‌ام‌و ختم می‌شود. 
به‌نظر می‌رسد در ژاپنی‌ها به‌جز خودروهای بومی تنها به خودروهای آلمانی اعتماد دارند و پس از برندها و شرکت های داخلی، تنها برای خودروسازان آلمانی جایگاهی در انتخاب‌هایشان در نظر گرفته‌اند. 
پرفروش‌ترین مدل‌های سال  هم به ترتیب، تویوتا آکوا، هوندا ان‌-باکس، دایهاتسو تانتو و نیسان دیاز هستند.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید سلطه سامورایی ها بر سرزمین مادری
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو