دهقانی، دبیر کمیسیون صنعت و معدن مجلس به روزنامه «دنیای خودرو» توضیح داد

تولید خودرو در کشور برپایه تکنولوژی بومی

اوایل آذرماه امسال بود که سازمان ملی استاندارد اعلام کرد قرار است سند استانداردهای تولید خودرو در کشور با استانداردهای تولید خودرو در کشورهای پیشرفته مانند ژاپن، آمریکا و اتحادیه اروپا مطابقت داده شود. نیره پیروزبخت، رئیس این سازمان در هنگام اعلام این خبر گفت این تطبیق و بازنگری با مشارکت خودروسازان خارجی صورت می‌گیرد.

کد : 1124
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 دي 1394
print
نظرات : 0
تولید خودرو در کشور برپایه تکنولوژی بومی

الهام دانیالی-اوایل آذرماه امسال بود که سازمان ملی استاندارد اعلام کرد قرار است سند استانداردهای تولید خودرو در کشور با استانداردهای تولید خودرو در کشورهای پیشرفته مانند ژاپن، آمریکا و اتحادیه اروپا مطابقت داده شود. نیره پیروزبخت، رئیس این سازمان در هنگام اعلام این خبر گفت این تطبیق و بازنگری با مشارکت خودروسازان خارجی صورت می‌گیرد. همچنین طبق تاکید وی در فرایند مطالعه و تطبیق استانداردهای تولید خودرو در ایران با استانداردهای تولید خودرو در آمریکا و ژاپن در حال انجام است تا بر اساس آن بتوان اگر قرار باشد خودروهایی با مشارکت خودروسازان خارجی در ایران تولید شود، این استانداردها را رعایت کند.
این موضوع نشان می‌دهد پس از چند دهه تولید خودروهایی که به جرات می‌توان گفت از نظر کیفیت با سطح استاندارد و کیفیت خودروهای روز دنیا فاصله زیادی دارد، شاید امروز لزوم بازنگری در سند استانداردهای تولید بیش از پیش حس می‌شود. ضمن اینکه نمی‌توان انکار کرد ارتقای کیفیت و استاندارد در خودروهای تولید داخل هم می‌تواند بر بهبود اوضاع این بخش از صنعت و بازار آن تاثیر بگذارد و هم وضعیت محیط زیست و آلودگی هوا را در کشور تغییر دهد. در این رابطه الله‌وردی دهقانی، دبیر کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو»، از لزوم استفاده از تکنولوژی و تعامل خودروسازان با دانشگاه تاکید کرد. وی همچنین به برنامه‌ها و بحث‌های اخیر در زمینه ارتقای استاندارد تولیدات خودروی داخل در کمیسیون صنعت و معدن اشاره داشت.

 بازنگری و تدوین سند استاندارد خودرو با الگوگیری از استاندارد تولید در کشورهای پیشرفته مانند ژاپن، آمریکا و اتحادیه اروپا که مدتی قبل توسط سازمان ملی استاندارد مطرح شد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
واقعیت این است که ما اطلاع دقیقی از این بازنگری و تدوین سند استاندارد خودرو با چنین رویکردی نداریم. اما اینکه واقعا چنین سندی تدوین شود و خودروسازان ملزم به رعایت و اجرای آن باشند، اتفاق بسیار خوبی است و قطعا تاثیر مثبتی بر کیفیت خودروهای تولید داخل خواهد داشت. ضمن اینکه رضایت مشتریان را هم در پی خواهد داشت.

با توجه به اینکه سال‌هاست خودرو‌های داخل با کیفیت نامطلوبی تولید می‌شوند، غیر از این سند، آیا قانون یا برنامه‌ای وجود دارد که کیفیت خودروهای داخل ارتقا یابد و تولیدات کشور به استاندارد جهانی نزدیک‌تر شود؟
این موضوع بارها در کمیسیون صنعت و معدن مورد بحث قرار گرفته است. اما مساله مهم به خصوص در سال‌های اخیر این بود که تحریم‌ها مشکلاتی در این زمینه ایجاد کرده بود. حالا با توجه به اینکه تحریم‌های بین‌المللی از بین می‌رود، با مشارکت خودروسازان خارجی این روند باید اصلاح شود. این بحث شامل ارتقای کیفیت و افزودن آپشن‌های روز به خودروهایی است که تا پیش از این در کشور تولید می‌شد و هم خودروهایی که قرار است از این به بعد با پلتفرم‌های جدید تولید شود که این تغییر باید طبق آخرین استانداردها و به‌روز‌رسانی‌های خودروهای روز دنیا باشد.

به نظر می‌رسد در دوران پس از تحریم، واردات خودروهای جدید باعث شود کم بودن سطح کیفیت خودروهای داخلی بیشتر جلب توجه کند.
ما معتقدیم اصلا نباید در کشور واردات خودرو داشته باشیم. بارها گفته‌ایم که نیاز کشور واردات تکنولوژی با رویکرد تولید در داخل و با مجوز صادرات است.

با وجود این عقیده اما به‌هرحال خودروهای خارجی، کم و زیاد وارد کشور می‌شود.
نباید به این شکل باشد. در مقابل، خودروسازان باید کیفیت تولیدات خود را به سطح استاندارد و کیفیت روز دنیا برسانند. همچنین در دوران پس از تحریم باید با خودروسازانی همکاری شود، این استاندارد و کیفیت را وارد کشور کنند و محصولات جدیدی برای تولید در داخل کشور طراحی شود. آیتم‌هایی که در دنیا در تولید خودروهای با کیفیت مورد نظر است، مواردی مانند کیفیت بالا، قیمت مناسب، ایمنی بالا، جلب رضایت مشتری و میزان مصرف سوخت پایین است. 
همین موارد باید در مورد تولیدات داخل هم لحاظ شود. خودروسازان ما باید نگاه دقیق و توجه کافی برای تولید موتورهایی با کارایی بالا و مصرف سوخت پایین داشته باشند. الان در دنیا موتورهایی ساخته می‌شود که مصرف سوخت آنها حدود پنج تا شش لیتر در هر 100 کیلومتر است. ما هم باید چنین سیستم‌هایی را در تولید خود لحاظ کنیم تا هم در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود و هم آلودگی هوا و محیط زیست کاهش یابد. در همین راستا امروز خودروسازان بزرگ دنیا درصدد گسترش تولید خودروهای هیبرید برآمده‌اند.

همین مساله واردات تکنولوژی که به آن اشاره کردید، به چه دلیل تا امروز به درستی انجام نشده است؟ درواقع مهم‌ترین مانع در مسیر ورود تکنولوژی روز تولید خودرو به کشور ما چیست؟
مساله این است که هیچ کشوری و هیچ خودروسازی نمی‌آید تکنولوژی تولید خود را به راحتی برای استفاده در اختیار کشور دیگری قرار دهد. بنابراین خودروسازان ما باید با بخش علمی و دانشگاهی تعامل درستی برقرار کند و با استفاده از تکنولوژی تولید شده در بخش‌های علمی و دانشگاهی داخل کشور به تولید بپردازند. اما متاسفانه خودروسازان ما دنبال این موضوع نرفته‌اند و برای اینکه روی پای خود بایستند، کار مفیدی انجام نداده‌اند و به آن شکل حرفی برای گفتن ندارند. درحالی که اگر همکاری میان این دو بخش به وجود بیاید، چنین قابلیتی به طور کامل در کشور وجود دارد. ما باید به تکنولوژی و دانش علمی و فنی داخل با تکیه بر امکانات موجود در کشور صنعت خودرو را توسعه دهیم. چون اگر دنبال کشورهای خارجی برویم، هیچ وقت رنگ تکنولوژی ناب روز را نخواهیم دید و همیشه ناچار به استفاده از تکنولوژی تاریخ گذشته و قدیمی خواهیم بود.
متاسفانه ما سال‌ها شاهد این بودیم که خودروسازان به خاطر سود بیشتر، قطعه‌سازان داخلی را زمین زده‌اند و برای تولید از قطعات چینی، با کیفیت و قیمت پایین استفاده می‌کردند که خود این حرکت باعث ایجاد یک آسیب جدی به صنعت خودروسازی کشور شد.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تولید خودرو در کشور برپایه تکنولوژی بومی
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو