زمانی برای رها شدن صنعت

قرار بود دولت بودجه سال آینده برمبنای نفت 43یا 45دلاری و با نرخ 2850برای هر دلار تدوین کند.اما کاهش قیمت نفت و نزول آن به 31دلار در هر بشکه باعث شد که دولت این ارقام را عوض کند و با احتساب قیمت 35دلاری برای هر بشکه و دلار 2997تومانی اقدام به تدوین لایحه بودجه کند تا از این محل بتواند از سنگین شدن شکاف کسری بودجه جلوگیری کند.

کد : 1129
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 دي 1394
print
نظرات : 0
زمانی برای رها شدن صنعت

علی طجوزی-اقتصاد نفتی ایران روزهای چندان خوشی را سپری نمی‌کند. چراکه این روزها با کاهش قیمت اصلی‌ترین محل درآمد خود مواجه شده است. به‌نحوی که حتی مجبور به دستکاری در ارقام بودجه و حساب‌وکتاب دولت برای سال آینده شده است. قرار بود دولت بودجه سال آینده برمبنای نفت 43یا 45دلاری و با نرخ 2850برای هر دلار تدوین کند.اما کاهش قیمت نفت و نزول آن به 31دلار در هر بشکه باعث شد که دولت این ارقام را عوض کند و با احتساب قیمت 35دلاری برای هر بشکه و دلار 2997تومانی اقدام به تدوین لایحه بودجه کند تا از این محل بتواند از سنگین شدن شکاف کسری بودجه جلوگیری کند. در همین حال و در زمانی که ایران چشم به روزهای آینده و افزایش قیمت نفت دارد، به نظر می‌رسد عربستان سعودی برای استیلای بدون چون و چرا بر بازار نفت جهان برنامه‌های پیچیده‌ای تهیه کرده و در حال اجرای آن است. توانایی تولید 9 میلیون بشکه نفت در روز که 7 میلیون بشکه آن در پالایشگاه‌های سراسر جهان تبدیل به فرآورده می‌شود. این در حالی است که به گفته کارشناسان، عربستان  همچنین700 میلیارد دلار کنار گذاشته تا با بازی با اهرم نفت بتواند برنامه‌های سیاسی- اقتصادی خود را در منطقه با افزیش فشار بر رقیبان پیش ببرد.
 ضمن اینکه کشورهای قدرتمندی مثل آمریکا و روسیه نیز در بازی نفت عربستان نمی‌توانند در کوتاه‌مدت کاری انجام دهند و به امید روزهای آینده نشسته‌اند. کشوری مانند ایران با توانایی‌های نسبی ناکافی نمی‌تواند در این میدان کاری انجام دهد.
این یک روی سکه است؛ رویی که به اقتصاد متورم آلوده به رکود ایران چندان خوش ننشسته است. این دقیقا جایی است که بخش صنعت کشور به رغم تمام آسیب‌هایی که دیده و رنج‌هایی که از محل‌های گوناگون کشیده است، باید وارد شود تا روی دیگر خوش بنشیند که در راس آنها خودروسازی می‌تواند نقش پیشاهنگ و هموارکننده مسیر را ایفا کند. حالا که صنعت خودروسازی ایران انگ خاص بودن در دولتها بر پیشانی دارد وچندان هم از این محل خشنود نیست، اکنون می‌تواند از این فرصت استفاده کرده و خود را از قیدوبندهای دولتی رها کند.البته در این دوران دولت تلاش‌هایی کرده است که هر بار منتقدان واکنش‌هایی متفاوت به آن نیز داشته و انتقادهایی نیز کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ اگر دولت گام‌هایی در مسیر حبس دائمی تورم و عادی شدن زندگی اقتصادی بردارد، می‌گویند به بهانه تورم رکود دائمی خواهد شد. اگر دولت بسته سیاسی کوتاه‌مدت برای تسریع در رونق دهد می‌گویند این بسته تورم‌زاست، اگر دولت تلاش کند با آرام نشان دادن فضای اقتصادی سرمایه‌گذار خارجی جذب کند، می‌گویند سرمایه‌گذاران خارجی برای غارت می‌آیند، اگر دولت در مسیر کاهش نرخ بهره گام بردارد، می‌گویند دولت می‌خواهد به سپرده‌گذاران اجحاف کند و این کار به نفع بانکداران است، اگر دولت نرخ ارز را کمی آزاد بگذارد تا بازار نفس بکشد می‌گویند قیمت تمام شده تولید افزایش می‌یابد، اگر دولت نرخ ارز را پایین بکشد، می‌گویند دولت می‌خواهد به نفع واردکنندگان عمل کند. این بخشی از انتقاد منتقدان دولت است که این روزها از سوی برخی جناح‌های رقیب به گوش می‌رسد. عمده این انتقادها نیز در زمانی مطرح می‌شود که دولت با انبوهی از مشکلات در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور درگیر است وکمبود منابع قدرت حرکت آنها را به شدن محدود وکند کرده است. بنابراین در این شرایط که خودروسازان از نظر توان تا حدودی وضعیت بهتری از سایر بخش‌های صنعت دارند و همچنین شرکای خارجی تمایل زیادی برای حضور و همکاری با آنها دارند، می‌توانند با استفاده و انتخاب شریک و مسیر مناسب، بخشی از مشکلات خود به تبع دولت را بکاهند. همچنین می‌توانند زمینه منفک شدن از دولت را فراهم کنند وکم کم به سمت خصوصی شدن پیش بروند. ضمن اینکه با تحرک بخشی به اقتصاد علاوه بر ایجاد اشتغال، می‌توانند زمینه‌های کمتر شدن اتکای اقتصاد ایران به نفت را نیز به وجود بیاورند و نقش پررنگ‌تری در اقتصاد کلان وسیاسی ایران ایفا کنند.چون هر قدر میزان اثرگذاری آنها بیشتر شود طبیعتا میزان مطالبات آن‌ها برای بهتر شدن شرایط فعالیت وکسب وکار نیز بیشتر می‌شود. بنابراین به‌نظر می‌رسد باید از فرصت به وجودآمده حاصل از کاهش قیمت نفت نهایت استفاده را ببرند و بخش صنعت را جایگزین نفت کنند. امری که بسیار بسیار سخت به نظر می‌رسد، اما غیر ممکن نیست.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید زمانی برای رها شدن صنعت
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو