رئیس انجمن واردکنندگان خودرو به روزنامه «دنیای خودرو» گفت:

تاییدیه نصب مه‌شکن عقب، مجوز ترخیص خودرو از گمرک

طبق دستورالعمل، مشخص شده بود همه خودروها برای ورود به کشور باید واجد استانداردهای اروپایی، استاندارد آلایندگی EURO-5 و گواهی استاندارد COC باشند.

کد : 1133
تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 دي 1394
print
نظرات : 1
تاییدیه نصب مه‌شکن عقب، مجوز ترخیص خودرو از گمرک

گروه خبر-مدتی قبل اعلام شد تعدادی از خودروهای وارداتی که با استاندارد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس وارد کشور شده بودند، به دلیل انطباق نداشتن با موارد قید شده در استاندارد اروپا و به صورت خاص و همچنین به دلیل نداشتن مه‌شکن عقب، امکان ترخیص ندارند. کمی پس از آن رئیس انجمن واردکنندگان خودروی کشور در اظهارنظری، خبر از رفع ممنوعیت ترخیص این خودروها داد و اعلام کرد به خودروهایی که قبض انبار گمرک آنها تا ۱۵ آذرماه صادر شده باشد، مجوز ترخیص داده می‌شود. فرهاد احتشام‌زاد در همین رابطه در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو»، با ارائه توضیح در مورد جزئیات این موضوع، به عواملی اشاره کرد که با اصلاح آن توسط شرکت‌های نمایندگی مجاز، مشکل نبود مه‌شکن عقب در خودروهای وارداتی، از طرف سازمان استاندارد قابل اغماض و چشم‌پوشی می‌شود و متعاقب آن امکان صدور مجوز ترخیص از گمرک این خودروها ایجاد می‌شود. 

جزئیات رفع ممنوعیت ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک به چه شکل است؟
بر اساس مصوبه قبلی مربوط به ستاد ویژه تدابیر اقتصادی که وجود داشت، در زمان تحریم برای عبور از آن شرایط، مشخص شد که استانداردهای کشورهای حاشیه خلیج فارس هم در کشور قابل قبول است. در بهمن‌ماه سال گذشته که قانون قبلی ابلاغ شد و شرایط طرح ساماندهی واردات مشخص شد که براساس آن، واردات باید حتما تحت‌نظر نمایندگی، الزاما با گارانتی و برمبنای توافق‌نامه انجام شود، در آن مقطع الزام رعایت استانداردهای یورو 5 مشخص شد. یعنی طبق دستورالعمل مشخص شده بود که همه ماشین‌ها باید طبق استانداردهای اروپایی استاندارد آلایندگی یورو 5 و استاندارد COC (گواهی تاییدیه شرکت مادر که تولید خودرو مطابق استانداردهای اروپا را تایید می‌کند) را داشته باشد. 
اتفاقی که افتاد این بود که از محل ثبت سفارش‌های قدیم که وجود داشت و خودروهایی که از قبل به گمرک وارد شده بودند، چون در دوران گذار وارد شده بودند، مشکلاتی ایجاد شد. به این دلیل که طبق استاندارد حاکم قبلی، بعضی خودروهایی که وارد شده بودند، مه‌شکن عقب نداشتند و این مهم‌ترین تفاوت این خودروها با استانداردهای اروپا بود.
مشکلی که به وجود آمد این بود که شرکت‌های واردکننده و اشخاص، با خودروهایی روبه‌رو شدند که در گمرک بودند و چون شرایط آنها مطابق استاندارد اروپا نبود، امکان ترخیص آنها وجود نداشت. 
بر این اساس ابلاغیه‌ای صادر شد که بر اساس آن اعلام شد تمام خودروهایی که تا 15 آذرماه 94 انبار شده باشند، منوط به اینکه چراغ مه‌شکن عقب را نصب کنند و استاندارد آنها مورد تایید شرکت نمایندگی قرار بگیرد، اجازه ترخیص از گمرک را خواهند گرفت لذا وضعیت خودروهایی که روشن شدن تکلیف آنها به یک معضل تبدیل شده بود، مشخص شد.

آیا چراغ‌های طیف‌نوری مورد تایید استاندارد جدید نیست؟ یعنی خودرو حتما باید دارای مه‌شکن باشد تا به تایید استاندارد برسد؟
این مساله لزوما باید توسط شرکت‌های مادر براساس اسناد و مستندات، یا آزمایشگاه‌های داخلی روشن شود که چراغ‌های آنها به عنوان مه‌شکن عقب جوابگو است یا خیر.

مصوبه جدید در مورد واردات خودروهای واجد استاندارد‌های اروپا از چه زمانی به اجرا درآمد؟

آخرین مجوز استاندارد در این خصوص مربوط به 31 شهریورماه 93 بود. تا آن زمان این امکان وجود داشت که خودروهایی با استاندارد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز وارد کشور شوند. آخرین مصوبه‌ای که توسط سازمان ملی استاندارد منتشر شد، مربوط به 8 آذرماه 94 بود. در آن تاریخ سازمان استاندارد نامه‌ای با موضوع رویه برخورد با خودروهای فاقد مه‌شکن، به اداره استاندارد کلیه استان‌ها ابلاغ کرد. موضوع این است که خودروهایی که در ارزیابی انطباق آنها با استانداردهای 51گانه دارای مغایر، همه مشکل مه‌شکن عقب داشتند.

این مساله چه مشکلی برای واردکنندگان ایجاد کرد؟ چون شنیده می‌شود بعضی از آنها مجبور شدند خودشان برای ماشین مه‌شکن نصب کنند یا دکمه‌ای روی داشبورد بگذارند و آن را به یک چراغ وصل کنند تا بتوانند خودروها را وارد کنند.
آنچه به صراحت در ابلاغیه آمده این است که اگر در گزارش بازرسی فیزیکی خودرو قید شده باشد، خودرو فاقد مه‌شکن عقب است، اداره کل باید نسبت به اعلام عدم انطباق به صاحب کالا اقدام کند و صاحب کالا باید در مدت مقرر، یعنی حدود یک هفته، با هماهنگی شرکت نمایندگی مجاز خودرو این عدم انطباق را از بین ببرد. بنابراین شرکت نمایندگی مجاز باید نقشه سیم‌کشی و نصب مه‌شکن را مطابق استاندارد انجام دهد و مسئولیت آن را به طور کامل متقبل شود. در این صورت تاییدیه نصب مه‌شکن عقب از سوی نمایندگی صادر می‌شود و بعد از آن امکان صدور گواهی لغو عدم انطباق وجود دارد که این مشکل از سوی سازمان استاندارد قابل چشم‌پوشی و اغماض است.

آیا آماری وجود دارد که نشان دهد تعداد خودروهای موجود در گمرک با چنین شرایطی، چقدر است؟
با توجه به اینکه قبض انبار خودروهایی که در گمرک هستند، همانجا نگهداری می‌شوند و تا زمانی‌که ترخیص از گمرک انجام نشود، در آمارهای رسمی اثری از آنها دیده نمی‌شود، دقیقا نمی‌توان گفت چه تعداد خودرو مشمول این مساله شده‌اند.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
مصطفی گیلک
ارسال شده در در 12/24/2015 12:06:53

سلام. خسته نباشید،نزدیک است دولت علاوه بر مالیات و عوارض،،، راننده را همراه ماشین جهت اشتغالزایی به خریدار تحمیل نماید. ببخشید اگر امکان داشته باشد مبخواستم بپرسم این آقا اسمشان آریل اشتاخ اسمیت هستند،( منظورم همان صادر کننده بزرگ خودرو)

تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو