با تولید و ارسال 150 هزار دستگاه خودروی کار و تجاری محقق می‌شود

درآمد صادراتی 10 میلیارد یورویی ایوکو

نام ایوکو اولین بار در سال 1975 و بعد از ادغام برند‌های معتبری از سه کشور ایتالیا، فرانسه و آلمان مطرح شد.

کد : 1135
تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 دي 1394
print
نظرات : 0
درآمد صادراتی 10 میلیارد یورویی ایوکو

فرانک آقاصفی-ایوکو در ایران برندی آشنا است و محصولات کار و تجاری این کمپانی از کامیون و کشنده گرفته تا مینی‌بوس و ون با درصدهای متفاوت داخلی‌سازی در کشور ما عرضه می‌شوند. IVECO مخفف Industrial Vehicle Corporation، (شرکت خودروهای صنعتی) یک کارخانه صنعتی سنگین‌ساز ایتالیایی است که در تورین ایتالیا واقع شده است و تمام آن توسط گروه صنعتی CNH اداره می‌شود. این شرکت صنعتی به طراحی و ساخت خودروهای تجاری سنگین، نیمه‌سنگین و سبک تجاری، خودروهای تجاری و سایت‌های ساختمانی، اتوبوس‌های شهری و بین‌شهری و خودروهای خاص برای عملکردهای خاص مانند آتش‌نشانی، ماموریتی آفرود و نظامی و دفاعی مشغول است. نام ایوکو اولین بار در سال 1975 و بعد از ادغام برند‌های معتبری از سه کشور ایتالیا، فرانسه و آلمان مطرح شد. برنامه‌های تولیدی این شرکت در کشورهای اروپایی، برزیل، روسیه، استرالیا، آفریقا، آرژانتین و چین برنامه‌ریزی شده و به طور میانگین دارای 5هزار مرکز فروش و خدمات پس از فروش در 160 کشور است. ارسال تولیدات و محصولات این کارخانه به سراسر جهان حدود 150 هزار دستگاه خودروی کار و تجاری در سال است که این عدد از نظر قیمتی معادل 10 میلیارد یورو محاسبه می‌شود.

تولد با ادغام پنج برند
شرکت خودروسازی ایوکو در تاریخ اول ژانویه 1975 به ثبت رسید که این رویداد در نتیجه ادغام پنج برند مختلف؛ وسایل نقلیه تجاری فیات (که دفتر مرکزی آن در تورین ایتالیا واقع بود)، OM (واقع در برسکیا، ایتالیا)، وسایل نقلیه ویژه لانچیا (ایتالی)، یونیک (فرانسه) و ماگیروس- داتز (آلمان) اتفاق افتاد. در پی این ادغام، شرکت تازه‌تاسیس ایوکو تصمیم به منطقی‌‌کردن سطح محصولات، طراحی ساخت و شبکه فروش کرد تا بتواند اصالت 5 برند اصلی و ریشه‌ای خود را حفظ کند. از سال 1975 تا 1979، محدوده تولید این خودروسازی 200 مدل پایه و 600 طرح متغیر؛ از وسایل نقلیه سبک 2.7 تنی تا خودروهای سنگین 40 تنی را شامل می‌شد. در سال 1977 این خودروسازی شروع به تولید مدل Zeta کرد که این خودرو شامل مدل‌های سبک تا سنگین می‌شد و این خودرو جایگزین مدل قدیمی OM Lupetto شد. یکپارچه شدن فیات OM با خط تولید مگیروس و یونیک تا سال 1980 تکمیل شد و ایوکو به سمت توسعه موتور و افزایش تولید روی آورد. این خودروسازی در سال 1978 اولین وسیله نقلیه سبک خود را به اسم Daily و با برند ایوکو تولید کرد. این محصول به عنوان خودروی صنعتی کوچک قابل اعتماد با ساختاری مناسب شناخته شد.

اولین موتور توربودیزل
در سال 1980 ایوکو اولین موتور توربودیزل خود را برای وسایل نقلیه سنگین صنعتی ساخت. در  این دهه، استراتژی شرکت‌های بزرگ مقابله با ترویج نام تجاری‌گرایی و حمایت‌ از رویداد‌های ورزشی همچون بازی‌های المپیک 1980 در مسکو و جام دیویس در سال 1982 بود. در سال 1984 خودروسازی ایوکو به تولید توربواستار پرداخت؛ خودروی سنگینی که در ایتالیا به پرفروش‌ترین مدل تبدیل شد و توانست نقش مهمی را در بازار اروپا بازی کند. ایوکو طی 7 سال، 50 هزار دستگاه از این خودرو را به فروش رساند. این کارخانه موفق به تولید اولین موتور سبک دیزل با تزریق مستقیم در سال 1985 شد. از سال 1986، ایوکو 52 درصد از سهام کامیون‌سازی فورد ایوکو را با مسئولیت محدود در اختیار گرفت و همکاری با بخش کامیون‌سازی فورد اروپا را آغاز کرد. فورد به منظور بالابردن تولید و فروش وسایل نقلیه ایوکو، به تولید فورد کارگو پرداخت. میانه‌های دهه 1980، آسترا (شرکتی که خودروهای معدنی و عمرانی در «پیکنزا» تولید می‌کرد) بخشی از گروه ایوکو شد. در سال 1989 بود که اولین موتور دیزلی با EGR برای کاهش میزان گازهای آلاینده ناشی از سوخت خودروهای تجاری تولید شد و این موتور توسط خودروسازی ایوکو در مدل Daily به کار گرفته شد. 

کامیون سال
در سال 1990، 60 درصد از اختیار کارخانه صنعتی اسپانیایی اناسا (ENASA) را (که سازنده خودروهای صنعتی پگاسو بود) به دست گرفت. در دهه 1990، وسایل نقلیه یوروکارگو، یوروتک، یوروتراکر و یورواستار در سطح خودشان خوش درخشیدند؛ دو خودروی یوروکارگو و یوروتک لقب «کامیون‌ سال» را در سال‌های 1992 و 1993 را برای اولین بار به خود اختصاص دادند و دو مدل دیگر نیز این لقب را در دو سال بعد، از آن خود کردند. در سال 1991، خط مونتاژ توربو Daily در نان‌جینگ‌موتور چین تاسیس شد. در سال 1992، ایوکو ساختار اولیه خودروهای صنعتی را به نام صنایع سنگین‌سازی بین‌المللی استرالیا شکل داد و در سال 2000 نام آن را به کامیون‌سازی ایوکوی استرالیا (با مسئولیت محدود) تغییر داد. در سال 1995، ایوکو قراردادی را بایوئجین‌موتور امضا کرد که طی آن همکاری با ناوکو برای تولید موتورهای دیزلی و وسایل نقلیه سبک آغاز شد. همزمان با این قرارداد بخش خودروهای آتش‌نشانی نیز قراردادی را با گروه سینائوپک مبنی بر ساخت خودروهای ویژه‌‌ای (که آتش را به وسیله فوم خاموش می‌کردند) آغاز شد. در سال 1996 فعالیت‌های آتش‌نشانی در آلمان زیر نظر شرکت Iveco Magirus Brandschutztechnik GmbH آغاز شد و سال بعد، این فعالیت‌ها با ورود یک شرکت اتریشی افزایش پیدا کرد.

همکاری ها و تبلیغات گسترده
در سال 2003 ایوکو برای آغاز همکاری با رنو بخش Irebus را کاملا خریداری کرد. در سال 2004 برند ایوکوموتورز متولد شد که با هدف تولید موتور شروع به کار و طی یک سال آینده همکاری خود را با فناوری انتقال قدرت فیات آغاز کرد. در اواخر سال 2004 موافقتی بین بین ایوکو و شرکت چینی سایک به دست آمد. در سال 2006 ایوکو حامی بازی‌های المپیک زمستانی تورین شد و ناوگانی بایک‌هزار و دویست دستگاه اتوبوس Iribys را در اختیار این مسابقات قرار داد و درسال بعد نیز اسپانسر بازی‌های راگبی نیوزلند؛ All Blacks شد. سال 2009، این خودروسازی تامین‌کننده خودروهای تجاری و کامیون‌های موتوجی‌پی و اسپانسر تاریخی تیم فراری با وسایل نقلیه تک‌سرنشین در مسابقات اتومبیل‌رانی فرمولا1 شد. در ژانویه 2011، صنایع فیات با همکاری CNH، ایوکو و صنایع FPT شکل گرفت و در سپتامبر همان سال شهرک صنعتی فیات در تورین تاسیس شد؛ مرکزی چندمنظوره متعلق به صنایع فیات با هدف فروش، خدمات و تولید برای برندهای صنایع FPT، نیوهلند و ایوکو.

ایوکو در ایران
ایویکو در حال حاضر از طریق شرکت زامیاد (زیرمجموعه گروه سایپا) تعدادی از محصولات کلاس کار و تجاری خود را با استاندارد آلايندگي یورو3 عرضه می‌کند که كاميون یوروکارگو با موتور 5880 سی‌سی، کشنده تراکر با موتور 12880 سی‌سی، کشنده استرالیس در دو مدل  Z24I انژکتوری با حجم موتور 10.308Lit و 13Cursor با موتور : 12880 سی‌سی، ميني‌بوس 50.12A (آذر) و ون مسافری عرضه می‌کند.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید درآمد صادراتی 10 میلیارد یورویی ایوکو
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو