اعتماد آمریکایی‌ها به برندهای ژاپنی‌

اعتماد آمریکایی‌ها به برندهای ژاپنی‌

بازار خودروی آمریکا از لحاظ میزان فروش از مهم‌ترین بازارهای دنیاست و در این کشور به تنهایی بیشتر از همه کشورهای اتحادیه اروپا ماشین صفر فروخته شده است. 

کد : 1149
تاریخ انتشار : شنبه 5 دي 1394
print
نظرات : 0
اعتماد آمریکایی‌ها به برندهای ژاپنی‌

مسلم تقوی-با نزدیک شدن به پایان سال 2015 میلادی آمار فروش خودروسازان از سوی انجمن‌های مختلف خودروسازی در دنیا اعلام می‌شود. با بررسی این آمار می‌تـوان بررسی کرد و دید که خودروسازان در چه وضعیتی قرار دارند و آیا شرایط اقتصادی بر فروش تاثیر گذاشته یا عکس این وضعیت رخ داده است.
بازار خودروی آمریکا از لحاظ میزان فروش از مهم‌ترین بازارهای دنیاست و در این کشور به تنهایی بیشتر از همه کشورهای اتحادیه اروپا ماشین صفر فروخته شده است. طبق پیش ‌انتظار می‌رفت امسال بازار اتومبیل ایالات متحده به بیشترین میزان فروش در تاریخ برسد و رکورد فروش 17 میلیون و 300 هزار دستگاه در سال 2000 را بشکند. نمایش عالی بازار خودروی صفر آمریکا در ماه اکتبر نشان داد همانطور که تصور می‌شد، کاهش قیمت سوخت، طرح‌های فروش قابل پرداخت و اعتماد مردم به آینده اقتصاد تاثیر بسیار مثبتی روی بازار آمریکا گذاشته است. 
فروش یک میلیون و 450 هزار دستگاه در ماه دهم میلادی یعنی اکتبر، باعث شد نرخ رشد ماهیانه 13.6 درصد افزایش پیدا کند و تصور رسیدن به 17 میلیون و 500 هزار تا دو ماه بعد، قابل‌پذیرش‌تر شود. در ده ماه ابتدایی سال، فروش خودرو با رشد 5.8 درصدی نبسب به مدت مشابه سال پیش به 14.5 میلیون دستگاه رسید. فروش خودرو در ماه اکتبر با رشد سیزده و شش دهم درصدی به آمار فروش یک میلیون و 446 هزار دستگاه رسیده است. فروش کلی خودرو در آمریکا هم با نرخ رشد 5.9 دهم درصدی به 14 میلیون و 442 هزار دستگاه رسیده است. در کشور آمریکا تنها یک میلیون دستگاه کمتر از چین و دو و نیم میلیون دستگاه بیشتر از کل اتحادیه اروپا فروخته است. همانطور که اشاره شد دلیل عمده این افزایش فروش کاهش قیمت سوخت و بهبود شرایط اقتصادی و امیدواری مردم به بهبود شرایط اقتصادی دانست.

پرفروش‌ترین مدل‌های بازار
آخرین آمارها از بازار خودروهای صفر در ایالات متحده آمریکا، حاکی از رشد بسیار زیاد نیسان Rogue در میان مدل‌های پرفروش است. البته چنین بازار قدرتمندی حتما نیاز به رشد فروش چندین مدل برتر در بازار دارد. 
طبق آخرین آمارهای امسال، فورد سری اف که سال گذشته هم پرفروش‌ترین محصول سال بود، جایگاه خود را در صدر پرفروش‌ها تثبیت کرد و با نرخ رشد 2.5 درصدی به فروش 695 هزار و 144 دستگاه رسید و 4.4 درصد از سهم بازار خودروهای آمریکا را به خود اختصاص داد.
رتبه دوم با اختلاف بیش از 150 هزار دستگاهی به مدل شورولت سیلورادو اختصاص دارد. این مدل که سال پیش هم دومین خودروی پرفروش بازار بود، توانست با رشد بسیار خوب 14 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به فروش 537 هزار دستگاهی رسید و 3.1 درصد از بازار را به خود اختصاص داد. 
رتبه سوم هم در اختیار رم پیکاپ قرار دارد. خودرویی که با رشد تنها 3.1 درصدی جایگاه سوم را از تویوتا کمری گرفت. پیکاپ رَم 407 دستگاه فروخت و 2.6 درصد از سهم بازار را تصاحب کرد. از سوی دیگر تویوتا کمری که سال پیش با اختلاف فروش 1421دستگاهی رتبه سوم را در اختیار داشت، امسال با کاهش 1.2 درصدی توانست 392 هزار دستگاه بفروشد و در جایگاه چهارم قرار بگیرد. 
نکته جالب توجه اینکه سه خودروی اول هر سه پیکاپ هستند و هر کدام از آنها ساخته یکی از خودروسازان بزرگ دیترویتی است. فورد با سری اف، جنرال موتور با سیلورادو و فیات-کرایسلر با پیکاپ رم از برند دوج توانسته‌اند در میان پرفروش‌ترین‌های بازار سهم خود را داشته‌اند. ولی از اینجا به بعد بازار در اختیار سدان‌های ژاپنی است. پس از تویوتا کمری نوبت مدل کرولاست که با رشد 7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش 331 هزار خودرو فروخت. پس از دو مدل تویوتا، نوبت هونداست که با دو مدل آکورد و CR-V رتبه‌های ششم و هفتم را در اختیار گرفته‌اند. هوندا آکورد با فروش 320 هزار و 501 دستگاه خودرو و کاهش 10.2 درصدی توانست  2 درصد از سهم کل بازار را به خود اختصاص داد. هوندا CR-V هم با 4 درصد رشد، همین سهم از بازار را داشت و 314 هزار دستگاه فروخت. 
هشتمین محصول پرفروش نیسان آلتیما بود که فروش آن نسبت به سال پیش تغییری نداشت و به فروش 303 هزار دستگاه رضایت داد. پس از آن رتبه‌های نهم و دهم به ترتیب در اختیار هوندا سیویک با رشد 0.6 درصدی و فروش 302 هزار دستگاه سپس تویوتا راو 4 بود که با رشد 16 درصد و افزایش 40 هزار دستگاه نسبت به سال پیش توانست 284 هزار خودرو را به فروش برساند. 
سواری‌های آمریکایی با مدل فورد اسکیپ و فورد فیوژن از رتبه 11 وارد جدول می‌شوند که هر دو نسبت به سال پیش کاهش فروش داشته‌اند. پس از آنها نوبت به نیسان Rogue می‌رسد که با رشد خارق‌العاده 41.4 درصدی و فروش 260 هزار دستگاهی توانست از رتبه 21 به 13 برسد. اولین خودروی کره‌ای بازار هم هیوندای النتراست که با رشد 12 درصد و فروش 227 هزار دستگاه پس از خودروهای شورولت اکینوکس و فورد اکسپلورر، رتبه 16 را کسب کرد. فورد فوکوس هم که معمولا پرفروش‌ترین محصول آمریکایی بازارهای خارجی است، با کاهش 6 درصدی از رتبه 15 به 20 سقوط کرد. 
همانطور که پیش‌تر گفتیم بازار خودروهای سواری آمریکا در سیطره ژاپنی‌ها، مشخصا تویوتاست. گویی آمریکایی‌هایی که به اقتضای شغل خود نیاز به پیکاپ دارند و عده دیگر که هنوز اعتقادی به خودروهای کم‌مصرف و حفظ محیط‌زیست ندارند به کمک غول‌های آمریکایی آمده‌اند تا در صدر جدول بمانند. در غیر این‌صورت اعتماد اکثر مردم به برندهای ژاپنی هنوز به طور واضحی بیشتر از بقیه برندهاست. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید اعتماد آمریکایی‌ها به برندهای ژاپنی‌
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو