برندی که 5 هزار مرکز فروش و خدمات در 160 کشور دارد (بخش پایانی)

ایویکو؛ از رینگ رقابت تا اسپانسرینگ سرعت

در سال 2003 ایویکو برای آغاز همکاری با رنو بخش Irebus را کاملا خریداری کرد. در سال 2004 برند ایویکوموتورز متولد شد که با هدف تولید موتور شروع به کار و طی یک سال آینده همکاری خود را با فناوری انتقال قدرت فیات آغاز کرد.

کد : 1158
تاریخ انتشار : شنبه 5 دي 1394
print
نظرات : 0
ایویکو؛ از رینگ رقابت تا اسپانسرینگ سرعت

فرانک آقاصفی-در بخش نخست این مطلب از «ایویکو» نوشتیم که در حال حاضر بخش خودروهای کاروتجاری گروه خودروسازی فیات ایتالیا محسوب می‌شود. ایویکو در سال 1975 میلادی توسط گروه مدیریت فیات و یک مهندس مکانیک به نام برونو بکاریا، با ادغام پنج کارخانه «فیات ویکولی اینداستریالی» واقع در تورین ایتالیا، OM واقع در برچیا، کارخانه یونیک واقع در تراپس، کارخانه لانجیا ویکولی اسپچیالی واقع در بولزانو و کارخانه آلمانی ماگیروس تأسیس شد. در سال 1990 ایویکو بخشی از سهام کامیون‌ساز اسپانیایی پگاسو را به‌دست آورد و این موضوع سبب موفقیت ایویکو در بازارهای بارسلونا، وایادولید و مادرید شد. سه خودروی دیلی ساخت 1978، مدل توربو ساخت 1981 و مدل توربو استار ساخت 1984 بخشی از تاریخ موفقیت ایویکو در اروپا محسوب می‌شوند. در 1991 ایویکو و رنو در زمینه تولید اتوبوس تصمیم به همکاری گرفتند و درنتیجه شرکت Irebus متولد شد. در 1998 ایویکو مدل یوروکارگو را معرفی کرد...

همکاری‌ها و تبلیغات گسترده
در سال 2003 ایویکو برای آغاز همکاری با رنو بخش Irebus را کاملا خریداری کرد. در سال 2004 برند ایویکوموتورز متولد شد که با هدف تولید موتور شروع به کار و طی یک سال آینده همکاری خود را با فناوری انتقال قدرت فیات آغاز کرد. در اواخر سال 2004 موافقتی بین بین ایویکو و شرکت چینی سایک به دست آمد. در سال 2006 ایویکو حامی بازی‌های المپیک زمستانی تورین شد و ناوگانی با یک‌هزار و 200 دستگاه اتوبوس Iribys را در اختیار این مسابقات قرار داد و درسال بعد نیز اسپانسر بازی‌های راگبی نیوزلند؛ All Blacks شد. سال 2009، این خودروسازی تامین‌کننده خودروهای تجاری و کامیون‌های موتوجی‌پی و اسپانسر تاریخی تیم فراری با وسایل نقلیه تک‌سرنشین در مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول‌یک شد. در ژانویه 2011، صنایع فیات با همکاری CNH، ایویکو و صنایع FPT شکل گرفت و در سپتامبر همان سال شهرک صنعتی فیات در تورین تاسیس شد؛ مرکزی چندمنظوره متعلق به صنایع فیات با هدف فروش، خدمات و تولید برای برندهای صنایع FPT، نیوهلند و ایویکو. امروزه ایویکو در کشورهای اروپایی، برزیل، روسیه، استرالیا، آفریقا، آرژانتین و چین خطوط مونتاژ و تولید دارد و به‌طور میانگین دارای 5هزار مرکز فروش و خدمات پس از فروش در 160 کشور است که صادرات 150 هزار دستگاهی‌اش را پشتیبانی می‌کنند.

ایویکو در ایران
ایویکو در حال حاضر از طریق شرکت زامیاد (زیرمجموعه گروه سایپا) تعدادی از محصولات کلاس کار و تجاری خود را با استاندارد آلایندگی یورو3 عرضه می‌کند که كامیون یوروکارگو با موتور 5880 سی‌سی، کشنده تراکر با موتور 12880 سی‌سی، کشنده استرالیس در دو مدل  Z24I انژکتوری با حجم موتور 10.308Lit و 13Cursor با موتور: 12880 سی‌سی، مینی‌بوس 50.12A (آذر) و ون مسافری عرضه می‌کند. دیگر عرضه‌کننده محصولات ایویکو در ایران شرکت پیشرو دیزل آسیاست که مینی‌بوس‌های ایویکو را در لیست محصولات خود دارد.

ایویکو کاوالینو
یکی از کامیون‌های مشهور ایویکو که از موتور Cursor البته از نوع 8 آن بهره می‌برد، کاوالینو (Cavallino) نام دارد که در آمریکای‌جنوبی بسیار پرفروش و پرطرف‌دار است و برای حمل بارهای سنگین در مسافت‌های کوتاه مناسب است. موتور کاوالینو مانند محصولاتی که از ایویکو در ایران عرضه می‌شود، 6 سیلندر با قدرت 320 اسب بخار و گشتاور1200  نیوتن بر متر و گیربکس آن نیز 16 سرعته است. شاسی این کامیون با دو پیکربندی 2×4  و 2×6 به بازار عرضه می‌شود. هرچند ایتالیایی بودن یک خودرو انتظارات را در بخش طراحی آن بالا می‌برد اما ایویکو از این قاعده مستثنا است و طراحی بسیار ساده‌ای در بدنه و کابین دارد.

تجهیزات
این کامیون مجهز به کروزکنترل است که استفاده از آن بسیار آسان است و وقتی سرعت از 30 کیلومتر بر ساعت بالاتر برود، می‌توان با استفاده از یک اهرم که کنار فرمان قرار دارد آن را فعال کرد. درخصوص این کامیون نوشته‌اند که سروصدای موتورش بسیار کم و عملکرد آن رضایت‌بخش است. موتور با گیربکس 16‌سرعته SF Over Drive هماهنگ شده که یکی از بهترین گیربکس‌هاست. تعویض دنده‌ها بسیار دقیق است و گیربکس به‌راحتی با قدرت بالای موتور سازگاری پیدا می‌‍‌کند. البته بهتر است در بزرگراه‌ها یا جاده‌های دو‌طرفه، گیربکس را روی حالت اتومات گذاشت تا دور موتور روی 1,100 تا 1,500 تنظیم بشود.
 
سیستم تعلیق
شاسی جلو می‌تواند 6,600 کیلوگرم بار را تحمل کند و مجهز به فنرهای شمشی خمیده و بوش‌هایی لاستیکی است. ضربه‌گیرهای تلسکوپی و میله تثبیت‌کننده هم روی این شاسی نصب شده‌اند. شاسی عقب مجهز به فنرهای نیمه منحنی، بوش‌های لاستیکی، ضربه‌گیر تلسکوپی و میله تثبیت‌کننده است و می‌تواند حداکثر 11,500 کیلوگرم بار را تحمل کند. سیستم تعلیق به سهم خودش بسیار خوب عمل می‌کند و تقریبا در همه حالت‌ها جوابگوی نیاز راننده است. کاوالینو حتی در صورتی که مملو از بار باشد نیز هندلینگ بسیار خوبی دارد و اعتماد به نفس زیادی به راننده القا می‌کند. البته برای این نوع کامیون‌ها طبیعی است که گهگاهی هندلینگ کمی ضعیف بشود اما این مورد از ایمنی آن نمی‌کاهد.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید ایویکو؛ از رینگ رقابت تا اسپانسرینگ سرعت
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو