وسایل حمل و نقل عمومی با شرایط مسافران همخوان نیست

مترو وسیله‌ای برای سوار نشدن

تنها در تهران کمتر از ۳۰درصد ترابری همگانی با استفاده از مترو و قطارشهری در حال انجام است. یعنی روزانه بیش از سه میلیون سفر در تهران با مترو انجام می‌شود. به بیان دیگر جابه‌جایی 70 درصد باقی‌مانده نشان می‌دهد که سایر وسایل نقلیه عمومی و شخصی بر مترو ارجحیت دارد. 

کد : 1166
تاریخ انتشار : يکشنبه 6 دي 1394
print
نظرات : 0
مترو وسیله‌ای برای سوار نشدن

روزنامه دنیای خودرو-پگاه طوسی:بر اساس مطالعات انجام شده در توسعه حمل‌و‌نقل شهری، امروزه به ترتیب در شهرهای کوچک و بزرگ بین ۵ تا ۴۵درصد جابه‌جایی‌ها با ترابری همگانی بین 30 تا 45ردرصد با استفاده از تاکسی، بین  35 تا 50 درصد با استفاده از وسایل شخصی و بین ۲ تا ۶درصد با موتورسیکلت و حمل و نقل ریلی است، در این شرایط مترو تنها در برخی کلان‌شهرها آن هم به شکل کندی در حمل و نقل عمومی موثر است، به طوری که تنها در تهران کمتر از ۳۰درصد ترابری همگانی با استفاده از مترو و قطارشهری در حال انجام است. یعنی روزانه بیش از سه میلیون سفر در تهران با مترو انجام می‌شود. به بیان دیگر جابه‌جایی 70 درصد باقی‌مانده نشان می‌دهد که سایر وسایل نقلیه عمومی و شخصی بر مترو ارجحیت دارد. سفر با مترو علیرغم آن‌که سریع و ارزان است، موجب کاهش ترافیک و آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود. اما این دلایل برای بسیاری از افرادی که دسترسی به مترو دارند و می‌توانند از آن استفاده کنند، کافی نیست. چراکه در طبقه‌بندی این گروه معایب مترو بیش از نکات مثبت آن است. معایبی که از نگاه آنان تا سال‌ها بعد رفع نخواهد شد. 

پله‌ها 
سازمان ملل با افزایش برآورد خود از جمعیت ایران در سال 2014 اعلام کرد جمعیت ایران در این سال به 78.5میلیون نفر می‌رسد و ایران همچنان جایگاه خود به عنوان هفدهمین کشور پرجمعیت جهان حفظ کرده است. از لحاظ ترکیب سنی، ۲۴ درصد زیر ۱۵ سال، ۳۱ درصد بین ۱۵ تا ۳۰ سال، ۳۹ درصد ۳۰ تا ۶۴ سال و بیش از ۶ درصد هم بیش از ۶۴ سال سن دارند. هم‌چنین  45درصد جمعیت ایران را افراد بالاتر از 30 سال تشکیل می‌دهند.  بدون شک بیماری شایع این گروه سنی آرتروز زانو است و پایین و بالا رفتن از پله بیشترین آسیب را می‌رساند. اما نصب پله‌های برقی و آسانسور در برخی ایستگاه توانسته است تا حدودی این مشکل را رفع کند و اثباب آرامش را فراهم آورد. البته نه برای سالمندانی که ترس از پله برقی دارند. طلعت شادگو، زن میان‌سالی است که مقابل ایستگاه مترو فرهنگسرا منتظر تاکسی ایستاده است، گفت: مقصد من دقیقا غرب تهران است، اما ترجیح می‌دهم که با آژانس یا تاکسی جابه جا شوم. مترو برای جوان‌ها خوب است، چون پله‌های زیادی دارد. هرچند پله برقی نصب شده است اما من به دلیل کهولت سن نمی‌توانم تعادل خود را روی پله‌های برقی حفظ کنم و در نتیجه می‌افتم. پله‌های معمولی هم دشمنی است برای زانوهای من، آسانسور نیز در تمام ایستگاه‌ها راه‌‌اندازی نشده است. همین دلایل کافی است تا مترو سوار نشوم.

 فروشنده‌ها
زندگی در کلان‌شهرهایی مثل تهران مشکلات ریز‌ و‌ درشت بسیاری دارد که شمارش آن از دست خارج است. در نتیجه همین موارد، آستانه تحمل افراد کمتر شده است. برخورد چندین باره کیسه‌ها و کیف‌ها به پهلو و کمرشان برای باز کردن راه و تکرار جمله‌ای با صدای بلند، خارج از تحمل است. سمیه هادی‌زاده، حسابدار شرکت خصوصی است. کار او تمرکز بالایی نیاز دارد، زیرا استرس کم و زیاد شدن مبالغ همیشه با اوست. او که به‌ندرت مترو سوار می‌شود، بیان کرد: استرس کار و مشکلات زندگی خصوصی برای همه افراد کم یا زیاد به شکل‌های گوناگون وجود دارد. برای رفت و آمد به خانه و محل کار چندین بار سوار مترو شدم. هر بار صدای بلند فروشندگان مترو من را شوکه می‌کرد. به علاوه در شلوغی مترو کیسه‌ها و کیف‌های بزرگ‌شان را می‌کشیدند و مسافران را هل می‌دادند تا از میان‌شان عبور کنند. این موارد برای من که خسته و مضطرب بودم، قابل تحمل نبود. حالا با بی‌آر‌تی تردد می‌کنم. شاید شلوغ باشد اما حداقل فروشنده‌ای کنار گوشم فریاد نمی‌زند یا هل نمی‌دهد. سوالی که من جواب آن را پیدا نکردم این بود که چطور می‌توانند حقوق شهری سایر شهروندان را نادیده بگیرند و در وسایل حمل و نقل عمومی فروشندگی کنند. فشار کار و زندگی را همه تحمل می‌کنند، اما این دلیلی برای نقص حقوق سایران نیست. 

جمعیت زیاد
تهران شهری است که حدود ۸ میلیون نفر جمعیت ساكن و در مجموع ۱۲ میلیون نفر با ساكنان حومه‌ای جمعیت دارد. متروی تهران در جهان بر اساس شاخص طول خطوط در میان ۲۰ مترو جهان قرار دارد و با انجام بیش از سه میلیون سفر در روز از نظر شاخص تعداد مسافر هم در همین رتبه قرار گرفته است. به گفته مسئولان با افتتاح کامل ایستگاه‌های مترو، جمعیت بیشتری وارد می‌شوند و این رقم به بیش از چهار میلیون سفر در روز خواهد رسید. با این احتساب هر اندازه که به رام‌های مترو اضافه شود، باز هم جمعیت بیشتری استقبال خواهند کرد. منصور سلیمی در بازار تهران شاگرد است و با پس‌انداز کردن حقوق ماهیانه‌اش توانسته است یک موتور بخرد. آن هم نه به قصد جابه‌جایی اجناس و انجام کار بلکه صرفا به خاطر رفت‌و‌آمد میان محل کار و منزلش. او که از مترو سواری بیزار شده است، اظهار می‌کند: متروی پانزده‌خرداد نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به محل کار من است. منتها من از غرب تهران می‌آیم و باید در ایستگاه امام خمینی (ره) خط عوض کنم. جمعیت داخل مترو بسیار زیاد است و درها در این ایستگاه‌ها به سختی بسته می‌شود. کارکنان مترو که در سکوها حضور دارند مجبورند مسافران را به داخل قطار هل دهند و به زور درها را ببندند. شاید چنینی کاری برای خریداران و افراد گذری خنده‌دار باشد اما برای من یا همکارانم که هر روز باید در رفت و آمد باشیم، غیرقابل‌تحمل است. موتور سواری گرچه خطرناک است، اما احتیاط خطر را دور می‌کند. ضمن آنکه مجبور به تحمل فشارهای زیاد نخواهم بود.

هوای نامناسب
تهویه هوا، سرما در گرما، گرما در سرما، یکی از انتظارات مسافران است. جمعیت زیاد و فضای محدود باعث می‌شود تا تنفس سخت شود. برخی قطارها سیستم تهویه بسیار مناسبی دارند و برخی ندارند که در نبود آن در شلوغی، نمود بیشتری پیدا می‌کند. شاید بارها دیده باشید که مسافران از راهبران قطار می‌خواهند که تهویه یا کولر را روشن کنند و راهبران پاسخ می‌دهند: تهویه روشن است. سورنا لشکری در روزهای عادی هرگز از مترو برای رفتن به محل کار استفاده نمی‌کند، اما در روزهای تعطیل که جمعیت کمتر است، مترو اولین انتخابش است. وی در این خصوص توضیح داد: در روزهای غیرتعطیل، مترو همیشه شلوغ است و هوای داخل واگن‌ها مناسب نیست. هر چند تهویه یا کولر روشن است، اما چرخش و جابه‌جایی هوا به خوبی صورت نمی‌گیرد. از سوی دیگر فشرده ایستادن و نزدیک بودن صورت و برخورد نفس دیگران بسیار آزاردهنده و خارج از تحمل است. اگر احتمال انتقال بیماری‌های ویروسی را نیز در نظر بگیریم، سفر با مترو مردود است.

انتظار طاقت‌فرسا
خط کلاهدوز به اکباتان در دو ایستگاه دروازه‌شمیران و دروازه‌دولت با خط یک و دو متقاطع می‌شود و مسافران بسیاری جابه‌جا می‌شوند. همچنین کمترین تعداد قطار در خط کلاهدوز به اکباتان وجود دارد. کمبود قطار باعث شده است مسافران بیشتر در انتظار بمانند و شاهد عبور قطارهای پر از مسافر باشند. شیده قائمی که فقط یک بار حاضر به تجربه متروسواری شد، گفت: اولین و آخرین باری که سوار مترو شدم باید در ایستگاه دروازه دولت سوار قطاری می‌شدم که به سمت کلاهدوز حرکت می‌کرد. تعداد قطارها کم بود و با فواصل زمانی زیادی به ایستگاه می‌رسیدند. حدود 20 دقیقه منتظر ماندم، ظرفیت قطارها تکمیل بود و جایی برای سوار شدن نبود. بیشتر از این نتوانستم منتظر بمانم، از ایستگاه خارج شدم و با تاکسی برگشتم.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید مترو وسیله‌ای برای سوار نشدن
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو