تست و بررسی فنی پورشه کاین اس توسط روزنامه «دنیای خودرو»

هشت سیلندر غران

می توان به جرات گفت، کاین یک خودروی شاسی بلند با خصوصیات یک کوپه اسپرت همانند کررا 911 است. چند سالی است که این خودرو مانند سایر محصولات پورشه، توسط شرکت معین موتور به صورت رسمی‌ وارد کشور شده است.

کد : 1167
تاریخ انتشار : يکشنبه 6 دي 1394
print
نظرات : 0
هشت سیلندر غران

روزنامه دنیای خودرو-آرمین محسنی:این روزها آنچنان تب خرید خودروهای شاسی بلند بالا گرفته است که کمپانیهای اسپرت‌ساز نیز تصمیم به تولید و عرضه خودروهای شاسیبلند کردهاند. پورشه هم یکی از این کمپانیهاست که در سال 2002 میلادی به این فکر افتاد تا در این عرصه نیز اسم و رسمی‌برای خود به‌دست بیاورد. در همان سال مدل کاین را با کد 955، تولید و آن را راهی بازار جهانی کرد، پس از مدت‌زمانی اندک، رقم فروش این خودرو از یکصد هزار دستگاه نیز عبور کرد و کمپانی پورشه را از این چالش بزرگ سربلند بیرون آورد. پس از گذشت 10 سال و تولید دو نسل از این خودرو، بار دیگر این کمپانی نام آشنای آلمانی، بازار جهانی را با معرفی نسل سوم کاین، تحت‌الشعاع خود قرارداد. خودرویی که با ظاهری شیک و موقر، دارای قلبی اسپرت و رام‌نشدنی است. می توان به جرات گفت، کاین یک خودروی شاسی بلند با خصوصیات یک کوپه اسپرت همانند کررا 911 است. چند سالی است که این خودرو مانند سایر محصولات پورشه، توسط شرکت معین موتور به صورت رسمی‌ وارد کشور شده است. در این شماره قصد داریم به سراغ یکی از Cayenne S های موجود در پایتخت برویم و به بررسی و تست فنی این خودرو بپردازیم. خودروی مورد نظر مدل 2013 میلادی اسپرت پکیج است.

طراحی داخلی و فضای کابین

هنگامیکه در پورشه کاین را باز می‌کنیم و وارد کابین می‌شویم، اولین چیزی که جلب توجه می‌کند ادوات و تجهیزات لوکس و تجملاتی است که به صورت کاملا هنرمندانهای در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند. داشبورد چندتکه از جنس چرم طبیعی، به خوبی حس یک خودروی لوکس را به سرنشینان القا میکند. در قسمت فوقانی آن یک قطب‌نما قرار دارد که از نظر ظاهری بسیار شبیه به ساعت و کورنومتر موجود در سایر مدلهای این برند است. دریچه‌های عمودی ورود هوا به کابین، جلوهای خاص به تریم داخلی پورشه کاین بخشیده، در میان این دریچه ها که در مرکز کنسول جای خوش کردهاند، یک نمایشگر هفت اینچی تمام لمسی تعبیه شده است که تمامی‌اطلاعات مربوط به خودرو و سیستم صوتی را نشان میدهد. کمی‌پایینتر از آن کلیدهای مربوط به سیستم صوتی قرار دارد. کنسول کشیده کاین، چون کاکپیت هواپیما پوشیده شده از تجهیزات و امکانات فراوان که ظاهری زیبا و جذاب را برای آن پدید آورده است. کلیدهای مربوط به تنظیمات سیستم تهویه، گرمکن‌و‌سردکن صندلی‌ها، تنظیم دما و جهت هوای ورودی از دریچه‌ها همگی روی کنسول میانی و اطراف دسته دنده جای گرفتهاند. نوشته حک شده روی کنسول کمی‌پایینتر از دنده، یکی از نکات قابل توجه است. اما این همه دکمه و امکانات به اینجا ختم نمی‌شود، باز هم در امتداد کنسول و پایین‌تر از دنده، سه ردیف کلید قرار دارد که مربوط به تنظیمات حالت رانندگی و تنظیم ارتفاع خودرو می‌شوند. در کنار همین دکمهها دو دستگیره برآمده قرار دارد که دقیقا مانند دستگیرههای در نصب‌شده روی رودری‌هاست که در نوع خود جالب هستند. صندلی‌‌های تمام چرم و تودوزی این خودرو که به رنگ قهوه‌ای ا‌ست، تنها رنگ و مدل کمپانی پورشه است که از چرم طبیعی ساخته شده، سایر رنگ‌ها و مدل های تودوزی محصولات پورشه از نوع چرم مصنوعی اما از نوع مرغوب است. فضای پشت کابین نیز مانند جلو از امکانات رفاهی بالایی برخوردار است. دو عدد نمایشگر که به پشت‌سری صندلی‌های جلو نصب شده‌اند، به همراه سیستم صوتی و تصویری مجزا و گوشیهای هدفون مادون قرمز که به صورت سفارشی روی آن نصب میشود، همگی از آپشنهای این خودرو به شمار می‌روند. کنسول کوچکی دقیقا مشابه همان کنسول به‌کار رفته در داشبورد، همراه دریچه‌های عمودی ورودی هوا، بین دو ردیف صندلی برای سرنشینان عقب تعبیه شده است که می‌توانند به صورت کاملا مجزا سیستم از سیستم تهویه هوا استفاده کنند. نکته جالب در مورد کابین این خودرو، این است که روکش سقف و ستون‌ها از جنس جیر بوده و در مقابل کمربندهای قرمز رنگ و همچنین تودوزی کرم، جلوه‌ای لوکس و اسپرت را پدید آورده است.  

امکانات و آپشن‌ها
همانطور که از اسم پورشه انتظار می‌رود، بسیاری از آپشن‌ها و امکانات رفاهی را برای این خودرو در نظر گرفته است. در این خودرو برای سیستم امنیتی از سیستم ضدسرقت و ردیابی خودروی مسروقه پورشه استفاده شده است، همچنین فرمان الکتروهیدرولیک، سنسور سرعت فرمان، دکمه‌های کنترل روی فرمان، گرمکن غربیلک، تنظیم برقی آیینه‌ها، گرمکن آیینه‌ها و آیینه تاشو برقی از جمله امکانات این خودروست. صندلی‌های جلوی این خودرو همگی به صورت برقی و در هشت حالت قابل تنظیم هستند (تنظیم 12 حالته به طور سفارشی)، پشت‌سری‌های به‌کار رفته در این صندلی‌ها مجهز به سیستم عملکرد هوشمند هنگام تصادف هستند همچنین کمربندها نیز مجهز به سیستم پیش‌کشنده خودکار هستند که همگی بر ایمنی این خودرو افزوده‌اند. سیستم صوتی و تصویری و مولتی مدیای نصب شده روی این خودرو شامل، رادیو وپخش  CD، DVD، چنجر شش خشابه،سیستم صوتی BOSS، AUX ,MP3 ,Ipod ,USB آمپلی‌فایر 16 کانال، ساب‌ووفر Burmester،  سیستم تلویزیون، سیستم تلفن همراه، بلوتوث و سیستم ناوبری (نویگیشن) می‌شود. سنسور باران به همراه برف‌پاک‌کن اتوماتیک، سنسور پارک،  گرمکن خودرو در حالت پارک، باز و بسته شدن در عقب به صورت الکتریکی و قابلیت تنظیم میزان باز شدن، کروز کنترل، دوربین دید عقب، ریل سقف آلومینیمی، میله توپی مخصوص یدک کش عقب خودرو با قابلیت مخفی شدن در زیر سپر، سیستم تنظیم ارتفاع و تعلیق بادی PASM (Porsche Active Suspension Managment)،  سیستم مدیریت کشش پورش (PTM) ، سیستم کنترل دینامیکی شاسی پورش  (PDCC) جهت کاهش حرکت جانبی در هنگام عبور از پیچ، سیستم نمایش فشار باد تایر (TPM) ،  سیستم کمکی تغییر لاین در بزرگراه در جهت کمک به برخورد نکردن به خودروی عقبی که در نقطه کور دید قرار دارد (LCA) اینها همگی از امکانات و آپشن‌های موجود روی این خودرو هستند. 

تجربه رانندگی
وقتی پشت فرمان چنین خودرویی می‌نشینیم اولین چیزی که به ذهن می‌رسد و از آن توقع می‌رود، قدرت بالای موتور، شتاب عالی و هندلینگ بسیار خوب است. با تمام این توقع‌ها پا را روی پدال ترمز فشار می‌دهیم و استارت پیشرانه هشت سیلندر را می‌زنیم. غرشی گوش‌نواز از آن برمی‌خیزد و آدرنالین خون را بالا می‌برد، همچنین حس هیجان با شنیدن صدای پیشرانه دوچندان می‌شود. اهرم تعویض دنده را در حالت  D قرار می‌دهیم و پدال گاز را فشار می‌دهیم. همانگونه که توقع می‌رفت، یک شروع تند و تیز و پرهیجان را داشتیم. با فشار دادن بیشتر پدال گاز، نیروی تولید شده توسط موتور بیشتر ملموس می‌شود، به گونه‌ای که سرنشینان را به صندلی ها می‌چسباند. باز هم در این میان صدای خروجی موتور همچنان در گوش زمزمه می‌کند و حس خوشایندی را بوجود می‌آورد. با توجه به این که پورشه کاین یک خودروی شاسی‌بلند است، اما مانند یک خودروی کوپه اسپرت، سواری دلچسب و هیجان‌انگیزی را برای راننده مهیا می‌کند. پیشرانه این خودرو از یک موتور هشت سیلندر 8/4 لیتری تشکیل شده‌است. موتوری که حداکثر توان تولیدی آن، 400 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور آن، 500 نیوتون‌متر در 3500 دور بر دقیقه است. این قدرت و توان در همان ابتدا با لانچ فوق‌العاده و شتاب‌گیری تند و سریع به خوبی قابل مشاهده بود، اما از آنجایی که با یک خودروی شاسی‌بلند سر و کار داریم برای تست آن در مناطق کوهستانی راهی یکی از مناطق شمالی تهران شدیم، سواری نرم و بی‌سر‌و‌صدای کاین به گونه‌ای‌ست که اصلا متوجه ناهمواری‌های مسیر نمی‌شویم و سراشیبی‌های تند و پیچ‌های پی‌در‌پی را به خوبی هرچه تمام یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد. می‌توان گفت کاین در هر دو حالت رانندگی در شهر و خارج از شهر سربلند از آزمون بیرون می‌آید. اما اگر به آن به دید یک خودروی اسپرت نگاه کنید باید کمی‌از گیربکس آن خرده گرفت. اگر در آن از گیربکس پورشه پانامرا استفاده می‌شد، می‌توان گفت دیگر ایرادی بر اسپرت بودن آن وارد نیست و همه چیز برای لذت بردن از یک شاسی‌بلند اسپرت مهیا می‌شود. در پایان باز هم باید گفت که جز این از یک برند لوکس آلمانی انتظار نمی‌رود. کاین در نهایت پرستیژ و وقار، قلبی تپنده با خلق و خوی اسپرت و روحیه‌ای وحشی دارد که همگی در کنار هم پکیجی را به‌وجود آورده است که لذتی غیرقابل‌وصف را برای راننده ایجاد می‌کند. 

 نام و مدل PORSCHE CAYENNE 2013 SPORT PACKAGE  
 حجم موتور
4/8 لیتر
 تعداد سیلندر  8
 قدرت - اسب بخار/ دور در دقیقه  6500/400
 گشتاور نیوتون‌متر/ دور بر دقیقه  3500/500
 جعبه دنده  اتوماتیک تیپ ترونیک S
 شتاب صفر تا 100 کیلومتر  5/9 ثانیه
 حداکثر سرعت  258 کیلومتر بر ساعت
سیکل ترکیبی مصرف سوخت             51/10 لیتر در 100 کیلومتر                                              








 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید هشت سیلندر غران
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو