در انتقاد معاون وزیر صنعت مطرح شد

نباید در بستن قرارداد با پژو عجله کرد

در ایامی که تحریم‌ها تشدید شد، پژو به همین بهانه زیر قرارداد همکاری خود زد و ایران را ترک کرد و به دنبال این موضوع گرفتاری‌های بسیار زیادی برای ایران خودرو و مشتریان پژو در زمین تامین قطعات به وجود آمد که ایران خودرو مجبور شد برای تامین قطعات پژو دست به دامن چینی‌ها شود و از این کشور قطعه وارد کند. 

کد : 1185
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 دي 1394
print
نظرات : 0
نباید در بستن قرارداد با پژو عجله کرد

روزنامه دنیای خودرو-گروه خبر:در حالی‌که در هفته‌های پیش رو حسن روحانی، رئیس‌جمهوری قصد سفر به پارس و رم را دارد، امضای مجدد قرارداد از همکاری بین ایران‌خودرو و پژو حکایت می‌کند. این در حالی است که قبل از این‌ها بسیاری کارشناسان نسبت به همکاری مجدد بزرگ‌ترین خودرو ساز کشور با این برند فرانسوی هشدار داده بودند و تجربه تلخ همکاری پژو و ایران خودرو را یادآور شدند. در ایامی که تحریم‌ها تشدید شد، پژو به همین بهانه زیر قرارداد همکاری خود زد و ایران را ترک کرد و به دنبال این موضوع گرفتاری‌های بسیار زیادی برای ایران خودرو و مشتریان پژو در زمین تامین قطعات به وجود آمد که ایران خودرو مجبور شد برای تامین قطعات پژو دست به دامن چینی‌ها شود و از این کشور قطعه وارد کند. 
در همین رابطه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سفر پیش‌روی رئیس‌جمهور به فرانسه گفت: نباید در امضای قرارداد با پژو تنها به دلیل اینکه رئیس جمهور به فرانسه می‌رود، عجله کرد.
رضا نوروززاده در خصوص پیش‌بینی امضای قرارداد پژو در سفر رئیس‌جمهوری ایران به فرانسه در اوایل سال 2016 از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: معمولا در سفرهایی که رهبران کشورها انجام می‌دهند، تفاهمات ملی مدنظر است و پروژه‌های کوچک را نباید در داخل یک سفر، بزرگ‌نمایی کرد، چراکه این موضوع برای ملت دستاوردی ندارد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: البته در پرتو تفاهمی که میان رئیس جمهور یک کشور با روسای جمهور و رهبران سایر کشورها صورت می‌گیرد، بسترهایی فراهم می‌شود که صنایع کوچک، متوسط و بزرگ می‌توانند به تعامل و انتقال دانش بهتری با یکدیگر برسند و همین تفاهمات، منجر به عقد قرارداد می‌شود.
وی تصریح کرد: به این ترتیب، حاصل آن سفر و دستاورد آن می‌تواند امضای قراردادهای کوچک و بزرگ را به دنبال داشته باشد؛ بنابراین قرادادهایی مانند پژو نتیجه آن سفر خواهد بود اما در عین حال، ما در حال مذاکره با پژو هستیم اما باید به این نکته هم توجه کرد که ایران، دیگر کشور قبل نیست بلکه زیرساخت‌های بزرگی در بخش خودرو، اندیشکده‌های مربوط به آن و شرکت‌های قطعه‌سازی دارد.
به گفته نوروززاده، ایران دیگر زمین فکر برای برخی کشورهای خودروساز دنیا نیست که خارجی‌ها برای ما سیاستگذار باشند بلکه در مقابل بازاری که در اختیار آنها می‌گذاریم، توقعاتی هم داریم، بنابراین نباید عجولانه کاری کنیم که برای نظام ملی ما منفعت نداشته باشد.
مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خاطرنشان کرد: اصلا در مورد این چنین قراردادهایی نباید بگوییم که چون سفر رئیس جمهور در فلان تاریخ است، این قرارداد باید به هر قیمتی امضا شود، در مقابل چنانچه امروز منافع ملی در امضای این قرارداد است، قبل سفر هم باید امضا کرد؛ یعنی کار به نفع ملت ایران باشد نه اینکه امضای یک قرارداد بدون در نظر گرفتن منافع ملی، تنها در پرتو یک حرکت سیاسی به امضا برسد.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید نباید در بستن قرارداد با پژو عجله کرد
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو