روزنامه «دنیای خودرو» فروش خودروهای صفر در دنیا را بررسی کرد

جدال شرق و غرب در سرزمین بودا

بازار خودروهای صفر در کشور هند در سال گذشته رشد بسیار خوبی داشته و در حقیقت، بهترین رشد در میان همه کشورهای دنیا را به خود اختصاص داده است. هند با رشد بیست و یک و نیم درصد در ماه اکتبر، بیشترین رشد فروش را داشته‌ و به فروش 268 هزار دستگاه رسیده است. مجموع فروش خودرو در هند از ابتدای سال تاکنون 2میلیون و 548 هزار دستگاه رسیده که نسبت به مدت معین سال گذشته 8.6 دهم درصد گذشته است. 

کد : 1186
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 دي 1394
print
نظرات : 0
جدال شرق و غرب در سرزمین بودا

روزنامه دنیای خودرو-مسلم تقوی:با نزدیک شدن به پایان سال 2015 میلادی آمار فروش خودروسازان از سوی انجمن‌های مختلف خودروسازی در دنیا اعلام می‌شود. با بررسی این آمار می‌تـوان بررسی کرد و دید که خودروسازان در چه وضعیتی قرار دارند و آیا شرایط اقتصادی بر فروش تاثیر گذاشته یا عکس این وضعیت رخ داده است.
بازار خودروهای صفر در کشور هند در سال گذشته رشد بسیار خوبی داشته و در حقیقت، بهترین رشد در میان همه کشورهای دنیا را به خود اختصاص داده است. هند با رشد بیست و یک و نیم درصد در ماه اکتبر، بیشترین رشد فروش را داشته‌ و به فروش 268 هزار دستگاه رسیده است. مجموع فروش خودرو در هند از ابتدای سال تاکنون 2میلیون و 548 هزار دستگاه رسیده که نسبت به مدت معین سال گذشته 8.6 دهم درصد گذشته است. 
فروش خودروهای صفر این کشور در ماه نوامبر هم رشد دورقمی داشت. رشد این بازار در 13 ماه گذشته به صورت متوالی مثبت بوده است.

دورنمای اقتصادی
در سه ماهه دوم سال کمی از شتاب رشد اقتصادی هند کاسته شد ولی با این وجود کشور مورد نظر در موقعیت نسبتا خوبی بود که توانست رکود بزرگ اقتصادی کشور چین را تاب بیاورد. تورمی که باعث شد بسیاری از کشورهای آسیایی به موازات روند کاهشی شرایط اقتصادی چین، تولید ناخالص ملی‌شان کم شود.
راه‌حل دولت هند برای حفظ روند روبه رشد ستبر ماههای گذشته‌اش در اصلاحات پرمعنی و حقیقی اقتصادی بود که در مجلس این کشور به تصویب رسید.
بازار خودروهای صفر هند در سال جاری با رشد انفجاری خود، اقتصاد این کشور را بالا کشید. پس از چندین سال تقاضای ثابت و انتخاب‌های محدود خریداران، معرفی مدل‌های متعدد جدیدی که خودروسازان بومی بزرگ معرفی کردند توانست بازار هند را تکان دهد.

پهنه وسیع رقابت برندها
در ماه نوامبر موراتی با رشد 10.6 درصدی 110 هزار و 559 دستگاه فروخت و با سهم بازار 46.7 درصدی پرفروش‌ترین برند بازار شد. این برند بومی توانست در یازده ماه ابتدایی سال یک میلیون و 177 هزار و 794 دستگاه بفروشد و با رشد مثبت 11.7 درصدی 46.2 درصد از سهم بازار را برای خود اختیار کند. 
هیوندای کره که نشان داده در بازارهای آسیا پس از برندهای بومی پرفروش‌ترین است، در هند هم قدرت خود را ثابت کرد. هیوندای در ماه نوامبر با رشد 22.9 درصدی نسبت به نوامبر سال 2014 توانست 43 هزار و 651 دستگاه بفروشد و رتبه دوم را با سهم 18.4 درصدی از بازار کسب کند. این برند در طول سال نیز رشد 14.6 درصدی نسبت به سال قبل داشت و 434 هزار و 140 دستگاه بفروشد و 17 درصد از سهم کل بازار را به تنهایی کسب کند. 
هوندا که در ماه نوامبر فروش آرامی داشت و با کاهش 3.6 درصدی نسبت به سال پیش تنها 14 هزار و 715 دستگاه فروخت و 6.2 درصد سهم بازار را به خود اختصاص داد. البته فروش سالانه هوندا با 14.9 درصد رشد 190 هزار دستگاه فروخت و 7.5 درصد از سهام بازار را اختیار کرد. 
ماهیندرا که در ماه نوامبر با رشد فوق‌العاده 38.5 درصدی، 18 هزار دستگاه فروخت و بالاتر از هوندا قرار گرفت. البته فروش سالیانه این برند بدون رشد نسبت به سال پیش 189 هزار دستگاه بود و جایگاه خود را به هوندا داد تا خود در رده چهارم جدول پرفروش‌ترین برندها قرار بگیرد. 
تاتا برند دیگر بومی هند و زیرمجموعه‌ای از شرکت عظیم تاتاموتورز است که در رده پنجم قرار می‌گیرد. این برند در نوامبر کاهش 12.5 درصدی، را به خود دید و 10هزار دستگاه فروخت در حالی‌که فروش سالیانه‌اش با رشد 14.6 درصدی به 131 هزار دستگاه رسید و 5.2 درصد از سهام بازار را به خود اختصاص داد تا در رده پنجم قرار گیرد. 
برند‌های تویوتا، فورد، رنو، فولکس واگن و شورولت به ترتیب با فروش 129، 71، 43، 40 و 34 هزار دستگاه رده‌های ششم تا دهم را به خود اختصاص دادند.

موفق‌ترین شرکت‌های خودروسازی
شرکت خودروسازی سوزوکی در سال گذشته با رشد 11.7 درصدی توانست یک میلیون و 177 هزار و 794 دستگاه بفروشد و 46 درصد از سهام بازار را قبضه کند. پس از سوزوکی با فاصله زیادی شرکت هیوندای-کیا قرار دارد که با رشد 14.6 درصدی توانست 434 هزار دستگاه خودرو به فروش برساند. سهم این شرکت از بازار کل خودروهای صفر فروخته شده 17 درصد بود. 
گروه ماهیندرا که در سال 2015 کاهش کمتر از یک درصدی فروش را تجربه می‌کرد با 190 هزار و 130 دستگاه در رتبه سوم قرار گرفت. هوندا که نسبت به سال پیش 14.9 درصد رشد داشت با فروش 190 هزار 11 دستگاه و اختلاف ناچیز 119 دستگاهی نسبت به ماهیندرا در رتبه چهارم قرار گرفت. تاتاموتورز با رشد نسبتا قدرتمند 15.5 درصدی توانست 135 هزار دستگاه به فروش برساند و در رتبه پنجم قرار بگیرد. شرکت تویوتا با فروش 129 هزار دستگاه، رنو-نیسان با 81 هزار، فورد با 71 هزار، فولکس واگن با 66 هزار و جنرال موتورز با 34 هزار دستگاه رتبه‌های ششم تا دهم را به خود اختصاص دادند. 
پرفروش‌ترین مدل هم موراتی آلتو بود که با فروش 249 هزار دستگاه 10 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داد. موراتی دیزایر با فروش 219 هزار دستگاه، موراتی سوئیفت با 192 هزار، موراتی واگن آر با 155 هزار، هیوندای آی20 با 119 هزار، هیوندای آی10 گراند با 111 هزار، ماهیندرا بالرو با 81 هزار، هوندا سیتی با 76 هزار، موراتی سلریو و نهایتا موراتی اومنی با فروش 72 هزار دستگاه رتبه‌های دوم تا دهم را به خود اختصاص دادند و پرفروش‌ترین مدل‌های سال 2015 شدند.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید جدال شرق و غرب در سرزمین بودا
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو