مدیرعامل رنوپارس در گفتگو با روزنامه دنیای خودرو

تولید مدلهای نیسان در ایران جدی است

برای تولید یک مدل خودرو در ایران مثلا داستر حدود 100 میلیون یورو سرمایه گذاری نیاز است.نیسان می خواهد برگردد و در ایران کار کند.می خواهند همان طور که رنو کار کرد آنها هم کار کنند یعنی سرمایه گذاری، انتقال تکنولوژی و داخلی سازی.

کد : 1189
تاریخ انتشار : شنبه 12 دي 1394
print
نظرات : 0
تولید مدلهای نیسان در ایران جدی است

روزنامه دنیای خودرو: در بخش دوم گفت‌وگو با پیمان کارگر، مدیرعامل رنوپارس بیشتر حول‌وحوش چرایی ماندن آنان در ایران و همچنین پاسخ به نقدهایی گذشت که بر این شرکت وارد می‌شد. در مصاحبه‌ای که دیروز منتشر شد بحثی هم درباره محصولاتی که قرار است در آینده در ایران تولید شود، صورت گرفت و دراین باره پیمان کارگر به روزنامه «دنیای خودرو» گفت یکی از اهداف خرید مگاموتور، سرمایه‌گذاری برای خودروهایی مانند داستر، رنو سیمبل، کپچر و کیلیور است. در بخش سوم این گفت‌وگوی تفصیلی علاوه‌بر پیگیری چگونگی تولید، سرمایه‌گذاری و همچنین قیمت برای تولید این محصولات در ایران، درخصوص همکاری با شرکای ایرانی و بدهی آنها به رنوپارس و همچنین حضور نیسان و همکاری با رنو و سایر شرکای رنو در ایران نیز گفت‌وگو کرده‌ایم.

به تولید چهار محصول رنو داستر، سیمبل،کپچر و کیلیور اشاره کردید. هنوز میزان سرمایه‌گذاری‌ که می‌خواهید انجام بدهید، مشخص نشده است؟
در مورد داستر زمانی که در هندوستان اقدام به راه اندازی  کردیم، می‌توانم بگویم.

تولید داستر با ایران‌خودرو قرار است اتفاق بیفتد؟
با پارس‌خودرو. وقتی ما رنو داستر را در هندوستان راه‌‌اندازی کردیم، با وجود اینکه هندوستان کشور گرانی نیست، آن زمان رنو حدود صدمیلیون یورو خرج کرد. 

در ایران چقدر هزینه لازم است؟
در اینجا هم  اگر بخواهیم راه‌اندازی کنیم حدود صدمیلیون دلار خرج دارد. منظورم یک داستر مدل روز است. چون وقتی روی مدل قدیمی کار می‌کنید هزینه‌اش کمتر است. اما مدلی مثل داستر که می‌خواهیم راه‌اندازی کنیم 80 تا 100میلیون یورو هزینه می‌برد که بخش عمده‌اش فقط  برای داخلی‌سازی است.

چه میزان هزینه داخلی‌سازی می‌شود؟
حدود 60میلیون یورو فقط هزینه داخلی‌سازی است. در واقع اگر بخواهید  یک خودروی به‌روز با کیفیت بین‌المللی در کشوری تولید کنید، حتی اگر این خودرو جای دیگر طراحی شده باشد و بخواهید شصت‌‌درصد داخلی‌سازی شود، این میزان هزینه دارد. بدون داخلی‌سازی این مبلغ هزینه ندارد. به عبارت دیگر تولیدکننده یک خودرو، هر برندی هم که باشد اگر بخواهید در کشوری دیگر مانند ایران آن را با شصت‌درصد داخلی‌سازی کنید، حداقل 80 تا 100میلیون هزینه دارد.

در مورد کویید چطور؟ چون در نشست آخرتان با بحث‌هایی که عنوان کردید بعضی‌ها کویید را جانشین پراید در خط تولید سایپا می‌دانند. آیا هنوز در حد حرف است که خط تولید آن را در ایران بیاورید یا منصرف شده‌اید؟
کویید جایگزین پراید نیست و با پراید زمین تا آسمان تفاوت دارد.

از لحاظ قیمتی چطور؟
از لحاظ قیمتی بله درست است، اما جایگزین پراید نیست. کویید یک خودروی کاملا به‌روز با پلتفرم، گیربکس، ظاهر جدید و کیفیت به‌مراتب بالاست و با طراحی درجه‌یک رنو انجام شده است. الان خط تولید این خودرو را در هندوستان راه‌اندازی کردیم و طراحی‌اش هم در هندوستان با مهندسان فرانسوی و ژاپنی رنو‌نیسان انجام شد. نیسان هم این خودرو مدل‌های جدیدی در یکی، دو سال آینده ارائه خواهد داد. کویید را طراحی کردیم و تولیدش را راه انداختیم و گفتیم تست می‌کنیم تا ببینیم چگونه خودرو خودش را در بازار جا می‌اندازد.

نتیجه ؟
 تست  آن عالی و واقعا مثبت بود. طی دو ماه حدود 75هزار مشتری گفتند که ما این خودرو را می‌خریم و برای خودشان رزرو کرده‌اند. احساس می‌کنیم این خودرو خیلی جواب می‌دهد. در حال حاضر رنو بر چگونگی ارائه این محصول به سایر کشورها مطالعه و برنامه‌ریزی می‌کند که چطور این خودرو را در کشورهای دیگر ارائه دهد و کدام بازارها را در نظر بگیرد. بررسی می‌کنیم که در کدام بازارها تولید شود. به احتمال قوی کویید در سال‌های آینده در چند کشور دیگر هم تولید  و هم فروش خواهد رفت.

چه کشورهایی؟
ایران هم در آن است، کشورهای دیگر را نمی‌توانم اسم ببرم ولی ایران درمیان آنهاست. در نظر داریم که کویید را در ایران تولید کنیم. البته هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.

حدود قیمت آن را می‌گویید؟
همان 25 تا 30 میلیون تومان خواهد بود، البته به‌طور  تقریبی می‌گویم در این حدود خواهد بود.

چرا تقریبا؟
چون تاحدودی باید روی آن کار کنیم، برخی  مقررات و استانداردها که در ایران مهم است و شاید برای هندوستان زیاد مهم نباشد باید در نظر گرفته و براساس آن، محصول باید به‌روز شود. برای اینکه اینها را برای بازار ایران، خاورمیانه یا حتی اروپا طراحی شده‌اند البته اگر تصمیم بگیریم در اروپا هم بیاوریم هرچند هنوز تصمیم گرفته نشده است یا اگر تصمیم بگیریم که در آمریکای جنوبی ببریم، باید روی بعضی از بخش‌هایش کار بشود. بنابراین برای ایران هنوز تصمیمی گرفته نشده است، اما من در حال فشار آوردن هستم که هر چه زودتر این اتفاق بیفتد. بعد از اتخاذ تصمیم است که  باید ببینیم در چه شرایطی و در کجا این خودرو را تولید کنیم. ضمن اینکه اگر تصمیم به تولید کوئید در ایران  گرفته شود، مسلما قیمت آن مناسب خواهد بود. به‌علاوه تولید آن در کشور خیلی بالاست. وقتی در ایران می‌خواهیم تولید کنیم باید درصد داخلی‌سازی‌ آن خیلی بالا باشد. نظر رنو برای این کار 80درصد تولید داخلی است. در ضمن اگر در ایران‌خودرو تولید شود، ایران به یکی از پایه‌های صادرات این خودرو در نظر گرفته خواهد شد، چون نمی‌توانیم در کشور بزرگی مانند ایران سرمایه‌گذاری کنیم و بگوییم فقط برای فروش خود کوئید در ایران خواهد بود.

پرسش دیگر درباره تاثیر شرکای خارجی تولیدکنندگان ایرانی است. اینکه ایران‌خودرو و سایپا شرکای خارجی دیگری هم دارند چقدر روی تغییر رنو در انتقال تکنولوژی به‌خصوص تکنولوژی موتور تاثیر گذاشته است؟
اول اینکه خودروسازان ایرانی شرکای دیگر هم دارند به‌نظر من خوب است، اگر به کشورهای دیگر هم نگاه کنید اینطور است. مثلا در چین دانگ‌فنگ شرکای مختلف دارد، اما یک کار خوبی که انجام می دهند این است که وقتی یک جویت‌ونچر می‌سازند، مشخص است که چه کسی، در چه زمینه‌ای کار می‌کند و زحمت می‌کشد. فقط چیزی که برایشان مهم است جویت‌ونچر است. بنابراین اینکه ایران‌خودرو و سایپا شرکای مختلف داشته باشند از نظر شخص من مثبت و خوب است. اما در کار  و همکاری باید مسائل خیلی شفاف بشود. مثلا می‌گویم اگر ما با ایران خودرو یا پارس‌خودرو برنامه بریزیم باید برنامه‌مان با دوستان و برنامه آنها هم با شرکایشان مشخص باشد و در آن بازی نباشد. وقتی در آن بازی باشد شراکت خوبی نخواهد شد. برنامه‌ای که ما ریختیم این است که با ایران‌خودرو یک خط با مدل‌های مشخص راه‌اندازی کنیم، با سایپا  نیز مدل‌هایی برای تولید مشخص شده است و بعضی هم در آینده مشخص خواهد شد. سرمایه‌گذاری و کادر همکاری مشخص خواهد شد و طبق این برنامه با دوستان جلو می‌رویم. اگر مثلا ایران‌خودرو با پژو، سوزوکی و دیگران کار کند، ما مشکلی نخواهیم داشت به شرط اینکه وقتی این کادر همکاری را با هم داریم کاملا مشخص باشد و برنامه‌اش حفظ شود و پرورش پیدا کند.

آیا به سایپا  پیشنهاد خرید پارس‌خودرو داده‌اید؟ آخرین موضع‌تان در رابطه با خرید پارس‌خودرو چیست؟ 
ما پیشنهاد خرید پارس‌خودرو ندادیم، پیشنهاد دادیم که رنو می‌خواهد با سایپا همکاری داشته باشد، رنو می‌خواهد با ایران‌خودرو یک همکاری داشته باشد و در قلب این همکاری‌ها طرف سایپا باید، هم سایت تولیدی باشد و هم مدل، مهندسی و سرمایه‌گذاری باشد. پیشنهادی که رنو به سایپا داده و همین پیشنهاد هم به ایران خودرو کرده، این است که با سایپا در پارس‌خودرو، رنو، نیسان و یکسری خودروهای دیگر تولید می کنیم. اگر ما این همکاری را باهم داشته باشیم که بخواهیم مدل‌های مشخص شده را که نوشته‌ایم با هم سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کنیم، مسلما باید حداقل‌های یک سایت تولیدی در نظر گرفته شود، که این سایت تولیداتش نیز رنویی باشد نه اینکه هر خودروی دیگری بیاید خط را به هم بریزد. ظرفیت و میزان  تولیدآن نیز  مشخص باشد. اولویت ما با سایپا و پارس‌خودرو است. چون روی آن کار شده، زحمت کشیده شده و استاندارد رنو پیاده شده است. نیسان هم که برادر ماست و در آنجا هم قبلا تولید می‌کردند و دوباره می‌خواهند کار کنند. بنابراین ما گفتیم اولویت ما این است که پارس‌خودرو را در نظر بگیرید، اما فعلا در حال مذاکره هستیم که چطور پارس‌خودرو را درقلب این جوینت‌ونچر بیاوریم، اما اینکه بگوییم می‌خواهیم پارس‌خودرو را بخریم و خودمان کار کنیم و شما را کنار بزنیم چنین پیشنهادی ندادیم.

به نیسان اشاره کردید قبلا پارس‌خودرو، ماکسیما تولید می‌کرد. با توجه به اینکه نیسان شریک شماست آیا قصد ندارید از تکنولوژی نیسان در رنو پارس و حضورش در ایران خودرو و سایپا استفاده کنید؟
مسلما برای کارهای آینده بله، چون نیسان می‌خواهد برگردد و در ایران کار کند.

یعنی تولیدش در ایران جدی است؟
بله خیلی جدی است، رویش کار می‌کنند که برگردند. می‌خواهند همان‌طور که رنو کار کرد آنها هم کار کنند یعنی سرمایه‌گذاری، انتقال تکنولوژی و داخلی‌سازی. وقتی دوستان تصمیم‌شان را بگیرند و بیایند مسلما ما بررسی می‌کنیم  که کجا  با نیسان سینرژی داریم  و چه مدل‌هایی را می‌توانیم ارائه بدهیم که به جای اینکه سرمایه‌گذاری 1+1 بشود بشود 5/1، که هم برای ما و هم برای شریک ما خرج کمتری داشته باشد و سرعت بیشتری به کارها بدهد. چون رنو و نیسان پلتفرم‌هایشان را از جنب شاسی، موتور و گیربکس با هم یکی می‌کنند. رنو حدود 500هزار موتور و 500هزار گیربکس در سال به نیسان می‌فروشد. نیسان در خودروهایش موتورها و گیربکس‌های رنو را استفاده می‌کند. اگر نیسان و هر چند تا مدل را در ایران تولید کند مسلما با هم کار می‌کنیم که بعضی مدل‌ها را بتوانیم با سرعت بیشتر تولید کنیم.

از طریق شما می‌آیند؟ یا خودشان مستقل کار می‌کنند؟
نیسان خودش برنامه‌اش را خواهد داشت اما با ما هماهنگ می‌کند.

چه مدل‌هایی را ممکن است تولید کنند؟
رویش کار می‌کنند و هنوز مشخص نکردند، به محض اینکه مشخص شود، اعلام می‌کنند.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تولید مدلهای نیسان در ایران جدی است
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو