دنیای خودرو فروش خودروهای صفر در دنیا را بررسی کرد

راوی و مهران، محبوب مردم پاکستان

بازار خودروهای بومی پاکستان به سرعت خود را پس از بحران  سال‌های  2013 و 2014 خود را به سرعت احیا کرد. طی سه ماهه سوم فروش خودروهای صفر با رشد 137 درصدی مواجه بود. آمار فروش خودروهای پرفروش نشان‌دهنده رشد قطعی فروش است و کمتر برندی از برندهای موجود در بازار دچار رشد منفی در سال گذشته شده است. 

کد : 1190
تاریخ انتشار : شنبه 12 دي 1394
print
نظرات : 0
راوی و مهران، محبوب مردم پاکستان

روزنامه دنیای خودرو-مسلم تقوی:با نزدیک شدن به پایان سال 2015 میلادی آمار فروش خودروسازان از سوی انجمن‌های مختلف خودروسازی در دنیا اعلام می‌شود. با بررسی این آمار می‌تـوان بررسی کرد و دید که خودروسازان در چه وضعیتی قرار دارند و آیا شرایط اقتصادی بر فروش تاثیر گذاشته یا عکس این وضعیت رخ داده است.
به دنبال بررسی بازار خودروهای صفر هند،‌ امروز به بررسی بازار پاکستان می‌پردازیم. فروش خودروهای صفر در پاکستان، امسال با رشد بسیار زیاد 56 درصدی درصدد شکستن رکورد جدید فروش 20 هزار خودرو قرار گرفته است. در سال جاری میلادی عملکرد این بازار کاملا بالاتر از انتظارات بوده است.
پاکستان کشوری با حدود 200میلیون نفر جمعیت، بازار خودروی بسیار ضعیفی دارد. در امسال اگر پاکستان بتواند رکورد فروش خودرو را در تاریخ خود بزند و به 200 هزار دستگاه برسد، به ازای هر هزار نفر پاکستانی یک نفر خودرو خریده است. این در حالی است که در چین، بزرگ‌ترین بازار اتومبیل دنیا و ایران تقریبا به ازای هر 70 تا 80 نفر سالانه یک نفر خودرو می‌خرد. 
وضعیت کلی اقتصاد پاکستان در سال گذشته رو به رشد بوده است. در ماه سپتامبر، صندوق بین‌المللی پول، پرداخت مبلغ  505 میلیون دلار آمریکا برای توسعه منابع مالی این کشور را تایید کرد. در بیانیه صندوق بین‌المللی پول آمده بود که اگرچه فشار افزایش بودجه و سرمایه‌گذاری‌های خارجی کمی اقتصاد این کشور را تحت تاثیر قرار داده است ولی اقتصاد پاکستان در آستانه تحرکی شدید قرار دارد. این صندوق، مبارزه دولت با پولشویی را یکی از دلایل این پیشرفت اقتصادی می‌دانست. 
بازار خودروهای بومی پاکستان به سرعت خود را پس از بحران  سال‌های  2013 و 2014 خود را به سرعت احیا کرد. طی سه ماهه سوم فروش خودروهای صفر با رشد 137 درصدی مواجه بود. آمار فروش خودروهای پرفروش نشان‌دهنده رشد قطعی فروش است و کمتر برندی از برندهای موجود در بازار دچار رشد منفی در سال گذشته شده است. 
سوزوکی در سال گذشته با رشد 63 درصدی 91 هزار و 923 دستگاه را به فروش رساند 56 درصدی از سهم بازار را به خود اختصاص داد. تویوتا رتبه دوم برندهای پرفروش را دارد. این برند با رشد 70 درصدی در طول سال 2015 نسبت به سال گذشته توانست مجموعه 49 هزار و 476 دستگاه را به فروش برساند و در رتبه دوم پرفروش‌ها قرار بگیرد. سهم برند تویوتا از کل خودروهای به فروش رفته در بازار خودروهای صفر پاکستان در سالی که گذشت 27 درصد بود. 
هوندا در رتبه بعدی قرار دارد و با رشد 16.7 درصدی که امسال در فروش خودروهای داشت توانست  13.5 درصد از سهم خودروهای بازار را در اختیار بگیرد. هوندا در مجموع توانست 22 هزار و 85 دستگاه خودرو بفروشد و رتبه سوم را به دست بیاورد. 
لندرور برند بعدی بازار است که امسال نسبت به سال گذشته با کاهش حدود 40 درصدی تنها توانست 366 دستگاه بفروشد. این برند که اصالتا انگلیسی است چندسال پیش توسط تاتاموتورز هند خریداری شد. برند پنجم بازار پاکستان هم هیوندای است که با کاهش 97 درصدی تنها 14 عدد خودرو در طول سال در این کشور فروخت. 
برندهای موجود در بازار پاکستان به همین برندها محدود نمی‌شود و شامل ایسوزو و نیسان هم می‌شود که هر کدام در سال گذشته یک عدد خودرو در بازار پاکستان فروخته‌اند. برند بعدی بازار هم دایهاتسو است که امسال هیچ خودرویی نتوانسته است در بازار بفروشد.

پرفروش‌ترین مدل‌ها
در صدر جدول خودروهای پرفروش بازار، نام تویوتا با مدل کرولا به چشم می‌خورد. این مدل در سال گذشته 81 درصد پیشرفت فروش داشت و 44 هزار و 849 دستگاه فروخت که توانست 27 درصد از سهام بازار را به خود اختصاص دهد. 
برند دوم سوزوکی مهران است که با رشد 17.7 درصدی به فروش 25 هزار و 954 دستگاهی رسیده است. این سوزوکی Cervo است که از سال 1986 تولید می‌شود و مدل خاصی از آن به نام مهران برای پاکستان تولید شده است. 
سوزوکی برندهای مختلفی برای مصرف پاکستان دارد که همگی مدل‌های قدیمی و ارزان سوزوکی است. سوزوکی بولان که در گروه ون‌ها قرار دارد، سومین مدل پرفروش بازار شده است که با رشد عجیب 217 درصدی در ماه سپتامبر و رشد 136 درصدی در طول سال توانست مجموعا 24 هزار و 954 دستگاه خودرو به فروش برساند و با اختلاف حدود 1500 عددی از سوزوکی مهران در رتبه سوم قرار بگیرد. 
رتبه چهارم هم به برند سوزوکی تعلق دارد. سوزوکی راوی که یک کامیونت است با رشد 136 درصدی توانسته است از ابتدای سال 2015 تاکنون  23 هزار و 153 دستگاه فروخته است و سهم 14.1 درصدی از بازار را به دست آورده است. 
هوندا سیتی نیز با رشد 39 درصدی توانسته است 15 هزار و 299 بفروشد و 9.3 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. سوزوکی کولتوس نیز که یک مدل سدان مخصوص پاکستان است با فروش 10 هزار و 297 دستگاه و سهم 6.3 درصدی رتبه ششم پرفروش‌ها را به دست آورده است.
رتبه‌های هفتم تا دهم را هوندا سیویک با فروش 6 هزار و 798 دستگاه، سوزوکی واگن‌آر با فروش 5 هزار و 169 دستگاه، تویوتا هایلوکس با 4 هزار و 110 دستگاه و نهایتا سوزوکی سوییفت با 2 هزار و 819 دستگاه به خود اختصاص داده‌اند. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید راوی و مهران، محبوب مردم پاکستان
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو