آزمایش فنی تنها نمونه ب‌ام‌و Z4 30i در ایران توسط «دنیای خودرو»

هیولای شهری بی‌صدا

در سال 2002 تصمیم بر معرفی زبانی جدید و مدرن برای یک کوپه اسپرت دو نفره گرفته شد و به این ترتیب Z4 جدید با کد شاسی E85 به جهانیان معرفی شد. این مدل با کابینی در قسمت انتهایی آن، خیلی زود معروف شد و فروش خوبی را از اول سپتامبر 2002 تا 28 آگوست 2008 تجربه کرد.

کد : 1202
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 دي 1394
print
نظرات : 0
هیولای شهری بی‌صدا

روزنامه دنیای خودرو-جواد اسدی:همیشه خاص بودن به معنای سریع‌ترین و قوی‌ترین نیست. خاص بودن می‌تواند یک رنگ جالب و تک، یک نمونه کمیاب یا یک خودروی یکسان با موتوری متفاوت نیز باشد. پس در این شماره سراغ یک «خاص» رفتیم. ب‌ام‌و محبوب Z4 با موتور 3 لیتری که قدرت این خودرو بدون توربوشارژر تولید شده است و به صورت تنفس طبیعی به مشتری خوش سلیقه آن تحویل داده می‌شود. خودرویی که تنها یک نمونه از آن در کشور موجود است.

پیشینه طراحی 

در سال 2002 تصمیم بر معرفی زبانی جدید و مدرن برای یک کوپه اسپرت دو نفره گرفته شد و به این ترتیب Z4 جدید با کد شاسی E85 به جهانیان معرفی شد. این مدل با کابینی در قسمت انتهایی آن، خیلی زود معروف شد و فروش خوبی را از اول سپتامبر 2002 تا 28 آگوست 2008 تجربه کرد. پس از شش سال که نسل اول Z4 در خط تولید ب‌ام‌و در کارولینای جنوبی آمریکا تولید شد، مدیران تصمیم بر جایگزینی نسلی جدید و به مراتب بهتری از قبل گرفتند. خودروی جدید با کد E89 شناخته می‌شد و قرار بود با نسل جدید کیمن و مرسدس SLK رقابتی شانه به شانه داشته باشد. یکی از کارهای جالب ب‌ام‌و پس از رونمایی، تبدیل کردن مدل جدید به یک «آرت‌ کار» بود. بدین شکل که در سالن محل اجرا، رنگ‌هایی بر زمین ریخته و ب‌ام‌و مورد نظر باید روی رنگ‌ها حرکت می‌کرد تا اثری هنری شکل بگیرد! که این کار در نوع خودش جالب و پر سر و صدا شد. هم‌چنین برای این مدل، چهار نوع انجین در نظر گرفته شده بود که اکثر آن‌ها به کمک توربوشارژر می‌توانستند نیروی بیشتری از دل انجین کم حجم خود بیرون بکشند.
این مدل، شباهت ظاهری بسیاری به کوسه داشت و طراحی آن به سری 6 بسیار نزدیک بود. کاپوت کشیده و کابین کوچکی که نه در وسط، بلکه تقریبا در بخش انتهایی خودرو قرار گرفته بود، حس یک خودروی عضلانی آمریکایی را به راننده القا می‌کرد. خطوط طراحی کاپوت با خطوط ادامه‌دار گل‌گیرها بسیار هماهنگ و این خطوط تا برآمدگی گل‌گیر عقب ادامه یافته بود تا باد را به بهترین شکل به عقب خودرو هدایت ‌کند. چراغ‌های جلو کشیده‌تر و شکل و اندازه آن کاملا با ورودی‌های هوا یک شکل شده بود. در انتهای خودرو، چراغ‌ها به واسطه نوارهای LED کامل شده که هنگام ترمز و چراغ‌های ترمز بسیار معمولی، نشان می‌دهد می‌توان آن را تنها ضعف طراحی قسمت پشتی دانست. هم‌چنین اگزوزهای این خودرو به صورت دوبل در سمت چپ سپر قرار گرفته که در مقایسه با مدل 35i که به صورت دو اگزوز در دو طرف قرار دارد، کمی ‌زیباتر است. 

تفاوت اصلی، در زیر کاپوت
در دورانی که اکثر انجین‌های شش سیلندر را به صورت خورجینی طراحی می‌کنند، ب‌ام‌و بر اساس سنت همیشگی‌اش، موتورهای شش سیلندر مخصوص به خود را در آرایش خطی تولید می‌کند و این روال را در جدیدترین محصول خود یعنی M4 GTS نیز تکرار کرده است. مدل Z4 در ایران در نمونه‌های20i، 28i و 35i وارد شد که دو دستگاه از آن چهار سیلندر توربو و نسخه 35i شش سیلندر توربو است. اما به دلیل نیازهای بازار ایران، نمونه میانه 28i و 35i که با نام 30i شناخته می‌شد، ثبت سفارش نشد و خودرویی که در آزمایش ما حضور دارد تنها نمونه 30i وارداتی است.  30i از نظر فنی مابین دو مدل 25i با موتور دو لیتری توربو و 35i با موتور شش سیلندر سه لیتری توربو قرار می‌گیرد که همان موتور مدل 35i در این مدل نیز استفاده شده است، اما از توربوشارژر بهره نمی‌برد. همین باعث شده که قدرت آن 260 اسب‌بخار باشد که نسبت به 305 اسب‌بخار مدل توربو، 45 اسب‌بخار ضعیف‌تر است. اگر بخواهیم بین این دو موتور یکسان مقایسه‌ای انجام دهیم، اولین نکته توربوشارژر آن است. این مدل از پرخوران که توسط گازهای خروجی نیروی خود را تامین می‌کند، در کنار مفید بودن دردسرهایی نیز دارد. Z4 یک رودستر جوان‌پسند است که برای لذت خالص رانندگی آفریده شده و توربوشارژ به وسیله لگ یا تاخیری که در بوست کامل دارد، تاخیری نسبی در شتاب‌گیری ایجاد می‌کند که این تاخیر در شتاب‌گیری اولیه، تاثیر مستقیمی‌ دارد. هم‌چنین موتوری که از توربوشارژر استفاده نمی‌کند دردسرهای خرابی و سرویس چنین قطعه گران‌قیمتی را ندارد، اما مصرف سوخت آن به نسبت مدل توربوشارژ شده تفاوت دارد. 

در پشت فرمان چه می‌گذرد؟

Z4 به دلیل ارتفاعش که اختلاف کمی با کف آسفالت دارد، نوع سوار شدن مخصوص خودش را می‌طلبد که اگر  شما  قدی بیش از 180 سانتی‌متر داشته باشید برای سوار شدن باید زحمت بیشتری بکشید، پس از سوار شدن اولین نکته‌ای که توجه شما را به خود جلب می‌کند، کاپوت کشیده خودرو است که نمایی خالص از لذتی را که در پیش رو دارید به رخ می‌کشد. البته برای لذت کامل باید چاق نباشید! چون قفل کمربند سه نقطه‌ای آن پایین‌تر از سطح کنسول زیر دستی است و بر زحمت شما اضافه می‌شود. پس از روشن کردن موتور، ابتدا باید با حالت نرمال شروع کنید تا کمی‌ سواری عادی آن را تمرین کرده باشید. در حالت نرمال کمک‌فنرها به نسبت نرم هستند و صدای خروجی به ندرت وارد کابین راننده می‌شود. شاید انتظار آن را نداشته باشید، اما این خودرو بسیار شهری و بی‌صدا رفتار می‌کند. این بی‌صدایی تا آن جایی ادامه دارد که آسفالت بدون خرابی و دست‌انداز باشد، چون در غیر این‌صورت رفتاری غیرمتمدنانه از آن خواهید دید! و پس از طی مسافت کوتاهی در این شرایط یقینا خسته خواهید شد. اما طبق روال معمول خودرو‌های داخلی، برای نشنیدن صدای تولید شده از دست‌اندازها می‌توانید سیستم صوتی را روشن کنید. ما نیز همین کار را کردیم و تحت تاثیر کیفیتسیستم صوتی Z4 قرار گرفتیم. در فصل سرما، با داشتن این خودرو نمی‌توانید از نعمت گرم‌کن‌های صندلی برخوردار باشید، چرا که این خودرو مانند سایر مدل‌های Z4 از گرم‌کن صندلی سود نبرده است و باید به همان بخاری دو کاناله آن بسنده کنید. اگرچه تست ما در فصل سرما بود، اما کابین این خودرو به دلیل کوچکی بیش از حد به اندازه کافی گرم ‌ماند و نیازی به استفاده مداوم از سیستم تهویه نداشت. از بحث گرما و سرما که بگذریم باید به اصلی‌ترین چالش Z4 شش سیلندر برسیم. پس باید حالت نرمال جای خود را به حالت اسپرت پلاس بدهد تا حداکثر قابلیت، صدا و هندلینگ را داشته باشیم. این حس را تا وقتی دور موتور از 4000 دور نگذشته تجربه نخواهید کرد، اما پس از گذشتن از این دور با دنیای متفاوتی رو به رو می‌شوید! دیگر خبری از توربو لگ مدل 35i نیست و بلافاصله پس از لمس پدال گاز، جلوی خودرو بلند شود و شتاب‌گیری بدون وقفه را شاهد خواهید بود. یکی از ضعف‌های دیگر این خودرو زمانی خود را نشان می‌دهد که دور موتور به 6800 دور بر دقیقه برسد، که در این دور، پیش از اینکه شما دنده را به وسیله شیفترهای پشت فرمان تعویض کنید، جعبه دنده هشت سرعته ZF این کار را بدون سوال کردن از شما انجام می‌دهد تا مشکل یا خرابی در مدت طولانی برای جعبه دنده رخ ندهد. این اتفاق هر چند بسیار هوشمند و مهندسی شده است، اما از نظر راننده چندان دلنشین نیست و اگر شما با آن تمرین نداشته باشید، هنگام شتاب‌گیری به جای یک، دو دنده بالاتر می‌روید! پس از چند بار شتاب‌گیری برای عددی دقیق درباره صفر تا 100 کیلومتر، در بهترین حالت به عدد 6.3 ثانیه رسیدیم که با توجه به عدد کاتالوگ که 5.8 اعلام شده، رضایت‌بخش بود. آن‌هم با دو سرنشین و ارتفاع بالای محل تست که در صورت ادامه دادن در یک چشم به هم زدن به 160 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. این عدد دقیقا مشابه مدل 28i است که همین عدد را با یک موتور دو لیتری توربو به دست می‌آورد. اما صدای آن بیشتر به یک خودروی سدان شهری می‌ماند تا یک اسپرت کوپه. فرمان حساس به سرعت Z4 در سبقت‌گیری‌ها کاملا تحت کنترل است و در حالت اسپرت پلاس کاملا خشک می‌شود تا دقت راننده در سرعت‌های بالای 130 کیلومتر بیشتر شود که اگر با همین سرعت ادامه دهید و یک مانع در وسط جاده ببینید، می‌توانید به ترمزهای این خودرو کاملا اعتماد کنید و سالم بمانید. این خودرو به ایربگ و یک سیستم فعال رول کیج مجهز است که برای دو نفر سرنشین کافی به نظر می‌رسد. یکی از نکات جالب درباره این خودرو، کارکرد آن نسبت به سال تولیدش بود. این خودرو از سال 2012 تا روز آزمایش، تنها 2800 کیلومتر کارکرد داشت و تقریبا نو بود. نکته دیگر تلاش ما برای منحرف کردن عقب خودرو بود که در کمال تعجب به جایی نرسید! در صورتی‌که خودروهایی مانند موستانگ که کلاسی متفاوت و وزنی سنگین‌تر دارند، بسیار برای این حرکت‌ها آماده می‌کنند. 

از آقای علی مالک خودرو و آقایان حسین سلطانی و مصطفی حاجی برای هماهنگی و همکاری کمال تشکر را داریم. عکس‌ها: عرفان حمیدی












 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید هیولای شهری بی‌صدا
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو