آخرین بخش از گفتگو با مدیر عامل رنو پارس:

کارگر:محصول جدید رنو در سال 2016 وارد ایران می شود

کار سایپا در الجزایر به هیچ عنوان رنو نخواهد بود چون ما خودمان در الجزایر خودروساز هستیم.پس محصولات رنو مد نظر نخواهند بود.

کد : 1204
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 دي 1394
print
نظرات : 0
کارگر:محصول جدید رنو در سال 2016 وارد ایران می شود روزنامه دنیای خودرو-رامین بیات:پیمان کارگر از آن دست مدیران خودرویی است که بی‌واهمه حرفش را می‌زند. مثل همین بخش از مصاحبه با روزنامه «دنیای خودرو» که در آن عملا می‌گوید که در بحث خدمات پس از فروش، کار با سایپا خوب پیش نمی‌رود. آنچه امروز می‌خوانید آخرین بخش از گفت‌وگوی مفصل با مدیرعامل رنو پارس است که در پنج بخش منتشر شد. طی این مصاحبه زیر‌وبم کارهای رنو در ایران را بررسی کردیم و از برنامه آنها برای سال آینده پرسیدیم که کارگر تا آنجا که به عدد و رقم‌های قطعی مربوط نمی‌شد جواب پرسش‌هایمان را داد. با این حال آنچه در این بخش از مصاحبه به آن پرداختیم بیشتر درباره خدمات پس از فروش بود و اینکه مشتری حرف اول و آخر را می‌زند.

در نشستی گفتید با توجه به  مشکلات و خدمات پس از فروش که  پیش‌تر هم وجود داشته است، می‌خواهید چه خودروهایی که در پارس‌خودرو و چه ایران‌خودرو تولید می‌شود و چه خودروهایی که نگین‌خودرو وارد می‌کند، نمایندگی پس از فروش‌شان را همه در مرکزی مجتمع و تحت عنوان نمایندگی رنو در ایران، تمام خودروها را ساماندهی کنید، حال فرق نمی‌کند که تولید ایران‌خودرو باشد، چه پارس‌خودرو یا نگین‌خودرو. این کار شدنی است؟
من چنین حرفی نزدم. حرفی که زدم دقیقا ضبط هم شده است. چیزی که گفتم این است که می‌خواهم همه را ساماندهی کنم، گفتم الان از شرایط خدمات پس از فروش راضی نیستم، استانداردهای رنو با استانداردهایی با کیفیت بالاست‌. در خیلی ‌از کشورهای دنیا جوابگو است و خیلی خوب کار می‌کند، می‌خواهم در ایران نیز این کار را انجام بدهم. اولویت کار رنو در سال‌های آینده هم روی این بخش است. این استانداردها، یک طرف و سرعت کار با ایران‌خودرو، سایپا و نگین هم یک طرف، اینها را می‌خواهم با دوستان مطرح کنم که روی آن کار کنیم، اگر آنها توانایی این کار را ندارند مسلما ما راه‌حل دیگری در پیش می‌گیریم. کار را خودمان بیشتر دستمان می‌گیریم و روی آن کار می‌کنیم. الان دقیقا در حال صحبت  روی این مسئله هستیم. الان کار با نگین‌خودرو خیلی خوب جلو می‌رود. با ایران‌خودرو نسبتا بد نیست ولی برنامه ریخته‌ایم اجرایی شود ولی با سایپا مقداری سخت‌تر است. به عبارت دیگر اگر کار اجرایی را بلد نباشند و خوب انجام ندهند از آنها می‌گیریم، تعارف هم نداریم. وقتی مشتری به نمایندگی می‌آید و می‌گوید که خودروی من این قطعه را می‌خواهد و می‌خواهم تعمیر شود، نمایندگی می‌گوید من این قطعه را ندارم، با اینکه قطعه در کل دنیا و حتی در ایران موجود است. برای اینکه در زنجیره بعضی دوستان کوتاهی کردند یا مشکلات خودشان را داشتند کار را انجام بدهند، در این حالت  چرا مشتری باید تحمل کن. 

راهکارتان چیست؟
راه‌حل‌های مختلف وجود دارد، یکی اینکه اگر دوستان نتوانند و دوستان دیگر تهیه کنند چراکه نه؟ یکی اینکه خود ما بخشی را در دست بگیریم البته نه به‌طور کامل، برای اینکه مسئله این نیست، کسی نتواند ما می‌توانیم خودمان کار را انجام دهیم. راه‌حل سوم که البته دراز مدت است، این است که  جایی مخصوص برای رنو در نظر بگیریم که رویش کار کنیم. این راه‌حل‌هایی است که روی آن کار می‌کنیم. اما خوشبختانه روی سه شریکی که داریم دو تایشان جلو می‌آید. یکی از آنها خیلی خوب جلو می‌آید، یکی نسبتا بد نیست و با یکی مشکل داریم.

ایران‌خودرو ست یا سایپا؟
الان با سایپا در بخش خدمات پس از فروش کارمقداری سخت است و متاسفانه آن طوری که باید برنامه‌هایشان را در نظر نگرفته‌اند. باید روی آن کار شود و در شرایط افعلی قابل قبول ما نیست.

یکی از شرکای ایرانی شما اخیرا قراردادی با کشور الجزایر بسته است که سالانه 20هزار دستگاه تولید کند. در حالی که 35درصد بازار الجزایر در دست خودروهای فرانسوی از ‌جمله رنو است.
35درصدش دست متعلق به رنو است.

پیش‌بینی شما از موفقیت سایپا در آن بازار چیست؟ جای شما را تنگ می‌کند یا کلاس‌هایی که تولید می‌کند آنجا هم می‌توانید با هم همکاری داشته باشید یا رقابتی هست؟
اتفاقا الجزایر زیر نظر خود من است، چون به عنوان قائم‌مقام بخش آفریقا، خاورمیانه و هندوستان؛ الجزایر یکی از کشورهایی است که زیر نظر خود من است. الان در الجزایر تنها خودروسازی که وجود دارد، رنو است. رنو یک‌سال پیش کارخانه را راه‌اندازی کرد. یک کارخانه‌ برای تولید یک خودرو حتی یک کارخانه SKD است، یعنی بدنه از خارج تولید شده و می‌آید و قطعات روی این خودرو سوار می‌شود و بیشتر حالت مونتاژ دارد. چرا حالت مونتاژ دارد؟ ما در الجزایر با مونتاژ شروع کردیم، چون یک سرمایه اولیه و یک همکاری با دولت الجزایر داریم که اتفاقا جوینت‌ونچر هم است که این بخش را راه انداختیم، در برنامه‌ای که داریم مونتاژ تبدیل به تولید کامل می‌شود. فقط در این برنامه احتیاج داریم که در الجزایر قطعه‌سازی را راه‌اندازی کنیم. الان در الجزایر قطعه‌ساز خودرو نیست، در آنجا تولید خودرو اصلا وجود نداشته و این صنعت تا به حال وارداتی بوده است. کشوری هم نیست که قطعه بسازد و به دنیا بفرستد. مانند تونس که یک‌سری  قطعه‌ساز دارد که به رغم اینکه خودروسازی‌اش خیلی تقویت نشده است اما قطعاتش را به دنیا صادر می‌کند. ما الان با مونتاژ شروع کردیم و که این برنامه برای ساخت یک خودرو بود و در سه سال آینده برنامه داریم خودروهای دیگر بیاوریم که تولید شود و فقط مونتاژ نباشد. الان هم 35درصد بازار دست رنو است، که بخشی ازآن خودرویی است که داریم تولید می‌کنیم اما بخش عمده‌اش خودروهای وارداتی است. برنامه رنو روی 35درصد ماندن نیست و می‌خواهیم بالاتر برویم. تصمیم گرفتیم در الجزایر تولیدمان را بالا ببریم و سرمایه‌گذاری کنیم. الان یک‌سری  خودروسازهای دیگر به الجزایر می‌آیند و صحبت می‌کنند، یکی از آنها سایپاست، از طرف ایران و یکی از اروپاست. به نظر من خیلی خوب است که در الجزایر خودروسازان مختلف بیایند و کارشان را راه‌اندازی کنند. اینکه برنامه سایپا آنجا جواب بدهد یا ندهد را نمی‌دانم، برای اینکه نمی‌دانم برنامه  دقیق سایپا برای کار در آن جا چیست. اما می‌دانم چه چیزهایی می‌تواند در الجزایر جواب بدهد.

می‌توانید خودروها را نام ببرید، مسلما یکی از آنها L90  است.
کار سایپا در الجزایر به هیچ‌عنوان رنو نخواهد بود. چون ما خودمان در الجزایر خودروساز هستیم. پس محصولات رنوی مدنظر نخواهد بود. برای اینکه اولا دولت الجزایر از رنو خواسته است خودش برندش را آنجا راه‌اندازی کند و ما خودمان هستیم و روی این مسئله کار می‌کنیم.

در حال حاضر عمده‌ترین مشکل و مسئله فعلی خودروی ایران را چه می‌دانید؟
عمده‌ترین مشکل که یک مشکل نیست. چندین مسئله است که باید حل شود. یکی نحوه کار است. باید خودروسازان خارجی بیایند در ایران کمک کنند و کارها را راه بیندازند، من فکر می‌کنم سیاست وزارت صنایع خیلی خوب و مثبت است. دقیقا اینطور که دارند فشار می‌آورند که باید سرمایه‌گذاری و داخلی‌سازی بشود و انتقال دانش صورت گیرد، بهترین سیاست است. این اتفاق خیلی از مشکلات را حل خواهد کرد.

پیشنهادی هم برای رفع این مشکلات بدهید.
اینکه بتوانند جذب کنند و خودروسازهای خارجی بیایند با این نحوه و سیاست وزارت صنایع اجرا کنند. یعنی اجرای این سیاست جدید وزارت صنایع خوب و راه‌حلش همین است خوشبختانه مدل رنو همین مدل است و ما از قبل با این  نحو رویش کار کردیم. دوم اینکه خیلی مهم است که خودروسازان ایران به مشتری سوئیچ کنند. همه در مورد مشتری حرف می‌زنند، اما باید مشتری‌مداری را اجرایی کنند. یعنی مشتری خودرویی باکیفیت و به‌روز می‌خواهد، می‌خواهد پولی که می‌دهد بی‌ارزد و به موقع به آن تحویل بدهند. فکر می‌کنم مشکل اساسی بازار ایران الان این است، تا زمانی که این کار را نکنیم، مشکل داریم. مثلا مشتریان ایرانی خرید خودرویشان کم شد، همه فکر می‌کردند که چطور مشتری را برگردانیم، این فکر باید قبلا اندیشیده می‌شد. باید هر روز فکر کرد که چطور نگذاریم مشتری برود. بنابراین برگشتن و نگاه کردن به اصل مطلب که مشتری است، حرفش زده می‌شود و عملی انجام نمی‌شود، یک مشکل اساسی این است که باید به آن برگردیم، به نظرم اگر سیاست وزارت صنایع اجرا شود، سیاست خیلی خوبی است. خودروسازان خارجی داخلی‌سازی و سرمایه‌گذاری کنند. اینکه آنقدر ایراد نگیریم از کسانی که کار می‌کنند، این کار را نکنیم، به جای اینکه مدام به این صنعت ایراد بگیریم، کمک کنیم. چقدر از رنو ایراد گرفتند؟ دولت را نمی‌گویم، دولت در حال‌حاضر از این صنعت حمایت می‌کند، کسانی که دور و بر هستند، کسی که ایراد می‌گیرد و پشت پا می‌زند. کجا آدم می‌تواند نیرویش را استفاده کند و کارش را جلو ببرد. به جای اینکه رقابت منفی کنیم، برویم طرف رقابت مثبت.

مقدمات طراحی و مهندسی موتور که گفتید در چه وضعی است؟
مقدمات، طراحی شده و مدل بیزنس ریخته شده،  سرمایه‌گذاری‌اش حساب شده و تمام برنامه‌اش روی کاغذ آماده است.

چقدر زمان می‌خواهد که اجرایی شود؟
خوشبختانه راه‌اندازی‌اش خیلی سریع است، سه ماهه می‌توان راه انداخت برای اینکه موتور از اینجا تولید می‌شد. بعد برنامه اینکه موتورهای جدید را بیاوریم و سرمایه‌گذاری جدید و داخلی‌سازی کنیم برنامه  شش‌ماهه، یک‌ساله و دوساله داریم. اما از سه ماهه اول نتیجه‌اش مشخص می‌شود.

در سال 2016 که محصول جدید به ایران نمی‌آورید؟
چرا می‌آوریم.

محصول جدید چیست؟
خواهید دید.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید کارگر:محصول جدید رنو در سال 2016 وارد ایران می شود
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو