آزادسازی قیمت استراتژی بلندمدت می‌خواهد

قیمت خودروهای داخلی و وارداتی هنوز با مشکلاتی غریب مواجه است. مشکلاتی که از نظر برخی کارشناسان سیاست‌های غلط دولت باعث بروز  فضای رانت و فساد در جامعه شده است. عده‌ای عقید دارند آزادسازی قیمت‌ها در شرایط فعلی جامعه باعث بدتر شدن وضع بازار و جامعه می‌شود. 

کد : 1205
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 دي 1394
print
نظرات : 0
آزادسازی قیمت استراتژی بلندمدت می‌خواهد

روزنامه دنیای خودرو-فرشید قاجار:قیمت خودروهای داخلی و وارداتی هنوز با مشکلاتی غریب مواجه است. مشکلاتی که از نظر برخی کارشناسان سیاست‌های غلط دولت باعث بروز  فضای رانت و فساد در جامعه شده است. عده‌ای عقید دارند آزادسازی قیمت‌ها در شرایط فعلی جامعه باعث بدتر شدن وضع بازار و جامعه می‌شود. اما چه راهکاری برای بهبود این وضعیت توصیه می‌شود، روزنامه «دنیای خودرو» از کامران ندری، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق جویا شد.

به گفته برخی کارشناسان سیاست‌های غلط دولت باعث بروز فضای رانت و فساد در جامعه شده است، به نظر شما سیاست‌های دولت مقصر این عوامل است؟
شیوه نگاهی که  ما به دولت داریم، باعث مداخله دولت در اقتصاد طی سال‌های گذشته شده است. در حال حاضر بسیاری از صنف‌ها به قیمت بازار با قیمت دولتی متفاوت است. در خیلی قسمت‌های دیگر هم این اختلاف قیمت بین بازار‌های داخلی و خارجی به علت مداخله دولت دیده می‌شود. مشکل قیمت خودرو هم به علت مداخله‌هایی است که دولت انجام می‌دهد و بیشترین آسیب، تعرفه و کوچک کردن فضای رقابتی است. همین امر برای بنگاه‌های خارجی، باعث اختلاف قیمت در داخل و خارج می‌شود. در هر صورت دخالت‌های دولت به ساز و کار قیمت باعث مشکل می‌شود. این دخالت‌ها ساز و کار قیمت را از کار انداخته است و عمده این مشکل بر می‌گردد به این مسئله که دولت نمی‌داند چه نقشی باید در اقتصاد ایفا کند.

با این وضعیت اقتصادی، آزادسازی قیمت‌ها چه تاثیری دارد؟
قطعا آزادسازی قیمت یکباره صورت نمی‌گیرد. آزاد سازی قیمت در اقتصاد نیاز به تامل دارد. برای مثال هنگامی که می‌خواهید در یک راستایی قیمت را آزاد کنید، باید یقین داشته باشید شرایط بازار رقابتی است و انحصاری نیست. در غیر این صورت، انحصارگر هر مقدار که بخواهد می‌تواند قیمت را تایین کند. 

آزادسازی قیمت‌ها نیازمند چیست؟
نیازمند زیر ساختار‌هایی است که باید فراهم شود. بنابر این یک‌باره نمی‌توان به سمت آزادسازی قیمت‌ها حرکت کرد و باید یک استراتژی بلندمدت در نظر گرفته شود. البته بعضی از کالاها، کالاهای استراتژیک هستند. به این معنی که گفته می‌شود دولت نباید دخالت کند تا حدی درست است و در برخی قیمت‌ها ( برای مثال نرخ ارز ) بهتر است دخالت کند. تمام کشورها نرخ ارزشان مدیریت شده است و متناسب با وضعیت تراز پرداخت‌ها و اقتصاد کلان برنامه‌ریزی می‌شود. مداخله همه جانبه از سوی دولت است که مورد نقد و مخالفت قرار می‌گیرد.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید آزادسازی قیمت استراتژی بلندمدت می‌خواهد
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو