روزنامه دنیای خودرو بررسی کرد

مشکل مدیریت در صنایع خودروسازی را چگونه حل کنیم؟

مدیریت به عنوان یکی از رکنهای اصلی و در برخی موارد مهم‌ترین رکن موفقیت یا عدم موفقیت یک مجموعه به حساب می‌آید.  امروزه مدیریت اگر امری کاملا علمی به حساب می‌آید که با کسب تجربه تکمیل می‌شود. 

کد : 1219
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 دي 1394
print
نظرات : 1
مشکل مدیریت در صنایع خودروسازی را چگونه حل کنیم؟

روزنامه دنیای خودرو-بابک صدرایی:دنیای مدرن امروزی هر روز شاهد تغییرات گسترده‌ای است  و دامنه این تغییرات، بسیاری از کشورها و ملت‌های مختلف را بافرهنگ‌های گوناگون در بر می‌گیرد.
در دنیای امروز شرکت‌های تولیدکننده و بنگاه‌های اقتصادی با رقابتی فشرده دست به گریبان هستند که کوچک‌ترین اشتباه در تدوین استراتژی منجر به نابودی و حذف آنان می‌شود چنانچه  شاهد  این روند در طول دهه‌های گذشته برای بسیاری از شرکت‌ها و حتی شرکت‌های نامدار بودیم و حتی گاهی بحران دامنگیر برخی غول‌های صنعتی نیز می‌شود.
مدیریت به عنوان یکی از رکنهای اصلی و در برخی موارد مهم‌ترین رکن موفقیت یا عدم موفقیت یک مجموعه به حساب می‌آید. 
 امروزه مدیریت اگر امری کاملا علمی به حساب می‌آید که با کسب تجربه تکمیل می‌شود. 
مدیران موفق در مجموعه‌های بزرگ چون تویوتا، فورد و بوئینگ،....... توانسته‌اند سکان  مجموعه خود را به گونه‌ای هدایت کنند که در بسیاری موارد بتوانند برتری سیستمی، سازمانی و مدیریتی خود را به رخ رقبا بکشند.
اما مهم‌ترین وجه تمایز سیستم مدیریت موفق، مدیریت در زمان بحران‌هاست، اینجاست که  وجه تمایز سیستم و مدیریت مشخص می‌شود.
مدیران موفق، مدیرانی هستند که جنس صنعت خود را به خوبی درک می‌کنند و اطلاعات لازم را حد مورد نیاز از آن صنعت یا تجارت داشته باشند و با طی مراحل و لمس سختی‌ها، موانع و چالش‌ها به درجه بالای مدیریت رسیده باشند.
وقتی از تویوتا  صحبت به میان می‌آید، صحبت از تنها یک کارخانه خودروسازی نیست بلکه صحبت از یک فرهنگ و یک ساختار نیرومند است که مدیریت آن با اعتقاد خود توانسته مجموعه تحت هدایت خود را  به مجموعه‌ای وفادار تبدیل کند.
با تغییر مدیریت در این مجموعه‌ها ساختار عوض نمی‌شود و تجربه به عنوان عنصری ارزشمند به حساب می‌آید  و با روحیه کار تیمی ارتباط بین گذشته و حال گسسته نمی‌شود.
اما اگر به ساختار مدیریت در کشور خودمان نگاهی بیندازیم، در میابیم هدف از طرح این موضوع این است که حالا که می‌خواهیم به ‌سراغ تغییرات بزرگ در کشور برویم و سرمایه و تکنولوژی خارجی‌ها را جلب کنیم، آیا ساختار مدیریتی و هدایت  لازم را  داریم به‌راستی صنایع ما از چه چیز رنج می‌برد، جدا از عوامل سیاسی و اقتصادی که از خارج از فضای سازمان تحمیل می‌شود عوامل داخلی نیز تاثیرگذار است و آن همان سوءمدیریت است، همان دردی که خیلی از بلاهای امروز ما ریشهدر آن دارد.
در صنایع خودروسازی علاوه بر مدیران کلان، مدیران میانی چون فروش، بازاریابی، خدمات پس از فروش، تولید و.... از جایگاه ویژه‌ای در تصمیم‌گیری و هدایت سازمان برخوردار هستند.

اما درد اصلی چیست؟
وجود مدیران که با ارتباط با فلان کس و استفاده از پارتی در سمت‌های کلان و یا میانی مدیریت می‌نشینند و یک شبه با توجه به‌الطاف یک آشنای مهربان مدیریت یک بخش حساس را بدون تجربه و شناخت محصول به عهده می‌گیرند.
وجود ارتباطات و باندهای متعدد در مجموعه‌های تولیدی و تجاری کشور به جای اینکه  تمرکز مدیریت و پرسنل را معطوف به
خدمت و ارتقای سازمان کند، توجه آنان را به  موارد حاشیه‌ای و منافع شخصی  که تمامی ندارد، معطوف کرده است.
آیا می‌توان با چنین دید و نگاهی با خودروسازان و شرکت‌های غربی که توجه آنان در گزینش مدیران خود شایسته‌سالاری است، تعامل کرد و به ساختاری سازنده دست یافت یا اینکه مشکلاتی تازه پدید می‌آید.
در کشور ما نیروهای زبده، باتجربه و دارای دانش کافی و استعداد فراوان کم نیست و حتی برخی از آنها در مجموعه‌های خود مشغول به کار هستند اما مشکل آنها این است که همیشه به حاشیه رانده می‌شوند چراکه همین آقایان به یک شب مدیر شده از ورود یا ارتقای آنها در سازمان هراس دارند و وجود آنها گاهی مهر تائیدی است بر اثبات ناتوانی بسیاری از این آقایان.
شاید نیاز داشته باشیم تا در حرکت جدید مدیرانی خارجی بیاوریم تا شایسته‌سالاری را در بدنه صنایع کشور حاکم سازنده و کمک
به تغییر فرهنگ موجود و ایجاد یک ساختار مطلوب کمک کنند، پرورش مدیرانی با علم و دانش و داشتن شناخت به صنعت مورد فعالیت در کنار اخلاق کاری و حرفه‌ایی گرچه این مهم نیاز به اصلاح  ساختارهای اقتصادی و به‌طبع آن فرهنگی کشور دارد.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
محمد
ارسال شده در در 01/05/2016 11:15:58

تا وقتی که مدیران ایران خودرو و سایپا این افراد هستن هیچ خبری از کیفیت قیمت واقعی نیست . مگه چند بار میتونن مردم را با دادن وام گول بزنن ؟ مردم دیگه هوشیار شدن و پولی که براش یه عمر زحمت کشیدن را پای ارابه مرگ داخلی نمیدن ! خواسته ی ما کاملا به جا و منطقیه ... ما خودروی با کیفیت با قیمت رقابتی جهانی میخواهیم . اگر راست میگن در گمرک را باز کنن و درصد گمرکی نجومی و ظالمانه شون را بردارند ... اون موقع معلوم میشه لگن های ساخت داخل توان رقابت جهانی دارن یا خیر !

ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو