جزایری ، مدیر گروه خودرودانشگاه خواجه نصیر در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» :

دولت دیگر توان کمک به صنعت خودرو را ندارد

خودروهای داخلی تقربیا داخلی نیستند، به این معنی که برخی  قطعات خودروهایی قرار است در ایران تولدی شوند، اکثرا از کشور چین وارد می شوند. اما همین قطعاتی هم که از کشور چین وارد می شوند، قطعاتی هستند که از شرکت های معتبر چین وارد ایران نمی شوند و جزو شرکت های دو م سوم این کشور هستند. اما مجبور هستنیم که از چین وارد کنیم به دو علت. اول به علت تحریم و دوم به علت ارزان بودن واردات و قطعاتی که از چین وارد میشود. به همبن علت است که صنعت خودروس ما نمی تواند پیشرفت قابل توجهی داشته باشد. 

کد : 1238
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 دي 1394
print
نظرات : 1
دولت دیگر توان کمک به صنعت خودرو را ندارد

روزنامه دنیای خودرو-فرشید قاجار:خودروهای داخلی تقربیا داخلی نیستند، به این معنی که برخی  قطعات خودروهایی قرار است در ایران تولدی شوند، اکثرا از کشور چین وارد می شوند. اما همین قطعاتی هم که از کشور چین وارد می شوند، قطعاتی هستند که از شرکت های معتبر چین وارد ایران نمی شوند و جزو شرکت های دو م سوم این کشور هستند. اما مجبور هستنیم که از چین وارد کنیم به دو علت. اول به علت تحریم و دوم به علت ارزان بودن واردات و قطعاتی که از چین وارد میشود. به همبن علت است که صنعت خودروس ما نمی تواند پیشرفت قابل توجهی داشته باشد. کمبود نقدینگی یکی از بزرگترین عوامل جلو گیری از پیشرفت این صنعت است. صنعتی که اگز قلب ان بایستد، عوامل مخرب زیادی ار جمله بیکاری تعداد زیادی کارمند را به همراه خواهد داشت. اما باز هم بحث پایین بودن کیفیت قطعات خودروهای داخلی جای سوال دارد که روزنامه دنیای خودرو این سوال را از سیدعلیجزایریمدیرگروهخودرودانشگاهخواجهنصیرالدینطوسی پرسیده است.

برای شروع بحث هر چند که این شاید این پرسش کلیشه ای باشد اما می خواهم پاسخ شما رابدانم.چرا خودروهای داخلی بی کیفیت هستند؟
خودرو از قطعا تشکیل شده است، هنگامی که کیفیت قطعات پایین باشد، نتیجه آن کیفیت پایین خودرو است. در واقع کیفیت خط تولید و مونتاژ قطعات پایین نیستند. آن چیزی که کیفیت خودروهای ما را به مقدار قابل توجهی تحت تاثیر خود قرار داده و کیفیت خودرو را از نظر کیفیت عمومی پایین آورده است، کیفیت قطعاتی است که در خودرو استفاده می شود. بحث اساسی که روی کیفیت قطعات وجود دارد مربوط به دوران طولانی است که 8 سال گذشته خودروسازان به جای این که روی کیفیت قطعات داخلی سرمایه گذاری کنند، سرمایه ها را در کشورهایی نظیر چین بردند و شروع به سرمایه گذاری و ساخت قطعات در آن جا کردند و نسبت به سرمایه گذاری در کارخانه های قطعه سازی کشور، رغبتی از خود نشان ندادند. همین مسائل باعث شده که قطعه سازان کشور در دو دهه اخیر  نسبت به بهبودی کیفیت قطعات تلاش چندانی نکردند. از دیگر سو،  به علت فرسودگی ماشین آلات و قالب ها  کیفیت قطعات هم پایین آمده است. عمده ترین مسئله در صنعت خودرو، کیفیت قطعات است. اگر قرار باشد که کیفیت  رو به بهبودی برود، نیازمند نیروهای متخصص هستیم که متاسفانه نیروهای متخصص وسیعی را از دست داده ایم. بحث بعدی هم سرمایه گذاری در قطعه سازای است. در واقع در شرایطی که قرار داریم، هیچ سرمایه گذاری رغبت نمیکند در این زمینه  سرمایه گذاری کند. چرا که تقریبا خودروسازی کشور ورشکسته شده است. در نتیجه تامین قطعه برای شرکت ورشکسته کمی سخت است. نه تنها سرمایه گذاری داخلی، بلکه سرمایه گذاری خارجی هم در این صنعت صورت نمیگیرد.

برخی کارشناسان معتقد هستند که انحصاری بودن بازار باعث پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی است، نظر شما در این زمینه چیست؟
در واقع انحصار به صورت گسترده وجود ندارد. در حال حاضر دو خودروساز بزرگ سایپا و ایران خودرو و خودروسازان دیگری که در شهرستان ها و اطراف تهران  وجود دارندباعث تنوع در این صنعت شده اند. تنوع به این صورت است که زیر ساخت صنعتی ندارد و تنها زیر ساخت آن، سود جویی بوده است. روند  خودروسازی در داخل کشور به صورتی نبوده که ما را در 30-20 سال آینده یک خودروساز قوی بسازد. در حال حاضر هم با همین مسائل مواجه هستیم. در واقع روندی که در مالزی و چین و کشور های دیگر طی شده است را کشور ما آن را هرگز طی نکرده است. واضح است که چرا خودرو سازی ایران چنین وضعیت وخیمی را پیدا کرده است. اما در حال حاضر آن  چیزی که گریبان صنعت خودروسازی را گرفته کیفیت خودرو و قطعه است. در مورد کیفیت قطعات که صحبت میکنیم، مربوط به صنعت قطعه سازی است که متاسفانه قطعه سازان ما توان تولید قطعات با کیفیت را ندارند و رغبتی هم برای سرمایه گذاری در بخش بهبود تولید قطعات با کیفیت را ندارند.

منتقدیمن خودروسازان داخلی معتقد هستند که کیفیت یک کالا رابطه مستقیم با هزینه ای که در فرآیند تولید صرف می شود دارد و خودروسازان هم از انجام هزینه های لازم برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی خودداری می کنند. چه پاسخی برای این نقد دارید؟
صنعت خودرو،  یکی از  بخش های آن خودروسازی است که خودرو را مونتاژ می کنند و  بخش دیگر آن مربوط به تامین کننده قطعات و قطعه سازی است.در حال حاضر بخشی از قطعات الکترونیکی و امثال آن ها از چین وارد می شود. چراکه می خواهند قطعه با کیفیت وارد کنند با این وجود که وارد کردن قطعه از چین هزینه ی نسبتا بالایی دارد و از دیگر سو چین قطعه با کیفیت برای ایران ندارد. پس به سمت و سوی قطعات دست دوم و سوم می روند. تولید کننده هایی که در این زمینه مطرح نیستند. حتی در خود کشور چین هم به حساب نمی آیند. به این معنی که قطعات، با کیفیت بالا وارد کشور نمیشوند. به این دلیل که قطعه با کیفیت خوب و مناسب هزینه بالاتری نسبت به قطعاتی که الان وارد میشود دارد. از طرفی دیگر، خودروسازی ما تحت لیسانس است و خود، خودروساز نیستیم. عمدتا از کیا کره و یا پژو فرانسه قطعه وارد میکردیم. اما دیگر قطعات ما را تامین نمی کنند و مجبور هستیم چون از تامین کننده های دیگر که عمدتا چینی ها هستند، وارد کنیم. البته این واردات آن ها هم رده بندی های مختلفی دارد. تامین کننده های چینی که برای ما قطعه می سازند، تامین کننده های مطرح و سرشناس چینی نیستند و دسته دوم و سوم به حساب می آیند. ضمن این خود کشور چین در خودرو حرفی برای گفتن ندارد.

خدمات پس ازفروشی که خودروهای داخلی ارائه می دهند، مناسب و مورد پذیرش مشتریان نیست و خودروی صفر کیلومتری که تولید می شود به یک هفته هم نمیرسد و خودرو به تعمیرگاه میرود. به چه علتی خودروی صفر باید به این سرعت به تعمیرگاه مراجعه کند؟
بله درست است و متاسفانه به سرعت بعد از تولید به تعمیرگاه می روند. خدمات پس از فروش در ایران پایین بوده و همچنان پایین است. هرگز آن خدمات پس از فروشی که در کشورهای صنعتی و خودروساز مطرح وجود دارد، در ایران وجود ندارد. حتی در اوج شکوفایی خودروسازی هم خدمات مناسبی ارائه ندادیم. متاسفانه  آن  زمانی که خودروسازان در اوج شکوفایی بودند باید فشار هایی از سوی دولت وارد میشد که خدمات پس از فروش و تامین قطعه و غیره را بهبود ببخشند. در حال حاضر که این صنعت رو به نابودی است، زمان مناسبی برای فشار وارد کردن به آن ها نیست. اگر معجزه ای شود و صنعت خودروسازی ما به حرکت در آید باعث سود در کشور می شود. چرا که عواقب نابودی این صنعت بسیار وحشتناک است. خودروسازی یکی از صنایع مطرح این کشور به حساب می آید. یکی از صنایع رده اول این کشور است که اگر از بین برود، قطعا به همراه آن بخش عظیمی از بیکاری و مسائل دیگری را همراه خواهد داشت. امید است که این اتفاق صورت نگیرد. این که چرا کیفیت خودرو و قطعات پایین است برای عموم واضح است. واقعیت این است که در حال حاضر،در شرایطی نیسیتم که بخواهیم خودروسازان را با فشار همراه کنیم تا کیفیت محصولاتشان را بهبود ببخشند. اما از طرف دولت باید کارهایی انجام شود تا خودروسازی حرکت کند. حتی فروش مقطعی هم که انجام پذیرفت نتوانست صنعت خودروسازی را سرپا کند.

با معجزه که صنعت خودروسازی به حرکت نمی افتد، دولت چه کمکی میتواند بکند تا این صنعت دوباره سر پا شود؟
این صنعت نیازمند کار و نیروهای بزرگ است. در ایران کسانی هستند که در این زمینه تخصص دارند و خود را کنار کشیده اند. 

آوردن مدیرانی که در این صنعت تجربه داشته باشند، میتواند تاثیر گذار باشد؟
بله حتما می تواند موثر باشد و کمک بزرگی است. در ایران هنوز افرادی هستند که بتوانند به این صنعت کمک کنند تا حرکت رو به جلویی داشته باشد. نیروی انسانی کار آمد یک بخش اساسی و جدی به شمار می رود. سرمایه و نیرو هر دو بخش های ضروری هستند که باید به این صنعت اضافه شود تا حرکت کند.

برای پیشرفت تکنولوژی، بهبود کیفیت خودرو و قطعات می توانند از کشورهای معتبریکه در این زمینه تخصص دارند، این تکنولوژی را خریداری کنند، آیا دولت توانایی کمک به خودروسازان در تهیه این تکنولوژی دارد؟
در حال حاضر دولت در شرایط اقتصادی نا مناسبی قرار دارد. با وضعیت بشکه های نفت 20-30 دلاری قطعا توانایی کمک ندارد. کارهایی باید انجام شود اما توان دولت پایین است.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
نیما
ارسال شده در در 01/06/2016 14:49:40

همکاری با شرکتای درپیت چینی ب جای قطعه سازان داخلی برای سود بیشتر..چرا وقتی مردم ماشین نمیخرن میشه حیانت ب صنعت کشور ولی وقتی خودرو سازا بجای شرکتای داخلی شرکتای چینی رو ترحیح میدن کسی چیزی نمیگه ؟؟
لعنت ب خوردو سازای ایرانی

سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو