معاونت بازاریابی و فروش سیباموتور در گفت‌وگو با «دنیای خودرو»:

بازار خودروهای نیمه‌سنگین از سنگین بهتر است

فروش قسطی خودروهای سنگین هم اقبالی ندارد، چون بازار کارشان راکد است و درآمدشان برای پرداخت اقساط کفایت نمی‌کند.

کد : 1241
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 دي 1394
print
نظرات : 0
بازار خودروهای نیمه‌سنگین از سنگین بهتر است

روزنامه دنیای خودرو-فرانک آقاصفی:بازار خودروهای کاروتجاری همچنان در رکود به‌سر می‌برد، رکودی که در رده‌های سنگین‌وزن‌تر این خودروها به‌مراتب عمیق‌تر است. تا جایی که بیش‌ترین رکود را می‌توان در بازار خودروهای سنگین مشاهده کرد و کمترین آن را در بازار وانت. بر این اساس، خودروهای نیمه‌سنگین نه‌تنها از لحاظ وزنی بلکه از نظر کشش بازار نیز در رده میانی قرار دارند. در همین خصوص و درباره دلایل این رکود و چشم‌انداز آینده بازار با مهندس مهرداد امینی، معاونت بازاریابی و فروش سیباموتور به گفت‌وگو پرداختیم. وی آینده چشم‌نوازی را برای صنایع مختلف متصور است و پیش‌بینی می‌کند که با اجرایی شدن لغو تحریم‌ها، صنایع فعال و ارتباطات بین‌المللی گسترده‌تر خواهند شد و در چنین شرایطی ایران می‌تواند مانند گذشته مسیر ترانزیت کالا در منطقه باشد.

فعالان بازار خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین، بازار را بسیار راکد توصیف می‌کنند اما با این حال از همین بازار راکد نیز سیباموتور سهم خوبی (حدود 35 درصد از بازار) را در اختیار دارد، ارزیابی شما از وضعیت فعلی بازار چیست؟
وضعیت بازار خودروهای سنگین و بازار خودروهای نیمه‌سنگین با یکدیگر متفاوت است. خودروهای نیمه‌سنگین شامل خودروهایی از جمله کامیونت‌ها نیز می‌شود. از آن‌جا که کامیونت‌ها برای جابه‌جایی بارهای درون‌شهری، محصولات کارخانه‌های تولیدی، کارگاه‌های مبل‌سازی و... استفاده می‌شود، وضعیت بازار خودروهای نیمه‌سنگین دچار رکود نشده و به نسبت خودروهای سنگین شرایط بهتری را دارد.
شرایط بازار خودروهای سنگین اغلب با توجه به میزان فعالیت‌ صنایع رقم می‌خورد. در واقع از یک سو مجموع حمل‌ونقل‌های مربوط به چند صنعت، تعیین‌کننده وضعیت بازار خودروهای سنگین است؛ صنایعی مانند پتروشیمی و صنایع نفتی، همچنین پروژه‌های عمرانی و صنایع ساختمانی که جابه‌جایی و حمل سنگ‌های و مصالح معدنی را به همراه دارد و نیز صنایع داخلی ازجمله اتوبوس‌سازی که قطعات مربوط به آن‌ها مانند CKD از بندرعباس به کارخانه‌های سازنده ارسال می‌شود. از آن‌جا که این صنایع دچار رکود شده‌اند، بازار خودروهای سنگین را در این بخش تحت‌الشعاع قرار داده‌اند. 
از دیگرسو حمل‌ونقل بین‌المللی با بازار خودروهای سنگین ارتباط مستقیم دارد. پیش از این عمده حمل‌ونقل‌ بین‌المللی به کشورهای ترکیه، افغانستان و عراق انجام می‌شد. اما در حال حاضر به دلیل ناامنی‌های منطقه این بازار را از دست داده‌ایم. در گذشته اگر در بازار خودروهای سنگین با رکود مواجه می‌شدیم، دلیل آن عواملی از قبیل قیمت، شرایط پرداخت، کامل نبودن شرایط پس از فروش برشمرده می‌شد اما در حال حاضر حتی خودروی شرایطی با بهره پایین هم خریدار ندارد. کسی که این گونه خودروها را خریداری می‌کند، قصد دارد با حق‌الزحمه‌هایی که برای کار دریافت می‌کند اقساط خودرو را پرداخت کند. اما با وجود رکود در بازار کار، خرید این خودروها به صرفه نیست.
با تمام این شرایط سیباموتور به دلیل کیفیت خودروها، خدمات پس از فروش مناسب و پیگیری مدیرعامل برای رفع مشکلات مشتریان توانسته سهم نسبتا خوبی از بازار کوچک‌شده خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین را به خود اختصاص دهد.

چشم‌انداز آینده بازار را با توجه به لغو تحریم‌ها و تنوع محصولی که از برندهای مختلف خواهیم داشت، چگونه می‌بینید؟
در صورت رفع تحریم‌ها، با فعال شدن صنایع و گسترش ارتباطات بین‌المللی مواجه خواهیم شد و ایران می‌تواند مانند گذشته مسیر ترانزیت کالا در منطقه باشد. از این رو می‌توان آینده چشم‌نوازی را در صنایع مختلف متصور شد. البته ورود برندهای مختلفی در حوزه سنگین و نیمه‌سنگین مسئله تازه‌ای نیست چرا که پیش از این نیز برندهای مختلفی در ایران حضور داشتند که بر اثر تحریم‌ها حضور آن‌ها در چند سال اخیر کمرنگ شده بود، با این حال برندی مثل اسکانیا کماکان و با تمام قدرت در ایران حضور داشت. وجود برندهای مختلف نه‌تنها محدودیتی ایجاد نمی‌کند بلکه باعث رقابت و پیشرفت می‌شود. برندی مثل FAW به دلیل کیفیت و قیمت توانسته مشتری خودش را پیدا کرده و این جایگاه را به دلیل غیررقابتی بودن بازار به دست نیاورده است.

چند درصد از تولیدات شما داخلی‌سازی شده‌اند؟
تا سال 1393 توانستیم کشنده‌ها را تا 17 درصد داخلی‌سازی کنیم. اما با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است این رقم تا خرداد یا تیرماه سال 1395 به 30 درصد برسد که شامل کابین، رنگ، رینگ، لاستیک و مونتاژ می‌شود.

آیا چشم‌انداز صادراتی هم برای محصولات خود در نظر گرفته‌اید و در حال حاضر صادراتی هم دارید؟
امکان صادرات از سوی شرکت مادر برای ما در نظر گرفته شده و با توجه به این‌که شرط صادرات در قرارداد شرکت ذکر شده است، می‌توانیم با پرداخت هزینه رویالیتی می‌توانیم به کشورهای دیگر هم صادرات داشته باشیم. اما در حال حاضر شرایط منطقه و ناامنی‌های موجود اجازه صادرات را به ما نمی‌دهد. ما شرایط صادرات را در کشوری مثل عراق بررسی کرده‌ایم اما شرایط آن کشور مانند نقل‌ و انتقال خودرو، جابه‌جایی وجه، شرایط ناامن جاده‌ها، نداشتن قوانین و مقررات مشخص در شرایط گارانتی تاثیرگذار است و هزینه خدمات پس از فروش را برای ما افزایش می‌دهد. از این رو صادرات به این کشور برای ما هم به صرفه نیست. به کشوری مانند روسیه هم نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم چرا که FAW در این کشور نیز سایت تولیدی دارد. اما در حال بررسی شرایط صادرات به کشورهای حوزه آسیای میانه مانند ارمنستان، آذربایجان و قرقیزستان هستیم و کشورهای هم‌رده آن‌ها را برای صادرات در نظر گرفته‌ایم.

قیمت هر یک از محصولات شما در حال حاضر چقدر است؟
کشنده تک‌محور(2*4) J6 با قیمت 234.600.00 تومان و جفت‌محور(2*6) آن نیز با قیمت 244.600.000 تومان به فروش می‌رسد و برای شاسی کامیون کمپرسی قیمتی معادل 264.600.000 تومان و کامیونت 6تن نیز 82.900.000 تومان در نظر گرفته شده است.

حاشیه سود این قیمت‌ها در بازار چقدر است؟
حاشیه سود محصولات با توجه به نوع پرداخت اعم از شرایطی و مدت‌دار متفاوت است. البته تفاوت قیمت بین نمایندگی و بازار محسوس نیست و تقریبا می‌توان قیمت‌ها را به نوعی تراز در نظر گرفت. اما در بازار فروش با قیمتی کمتر از نمایندگی نداریم و با توجه به شرایط پرداخت‌، ممکن است قیمت‌ها کمی بالاتر باشند.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید بازار خودروهای نیمه‌سنگین از سنگین بهتر است
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو