تونلی که هلند را به ایتالیا متصل می‌کند

ساخت طولانی‌ترین تونل دنیا به پایان رسید

کوه‌های آلپ سوئیس چشم‌اندازی بی‌رحم از ناهمواری‌ها، قله‌ها، صخره‌ها و دره‌های سبز باشکوه است. اتصال نقاط مهم اقتصادی و فرهنگی از جمله زوریخ، میلان و تورین که توسط رشته کوه‌های گسترده جدا شده‌اند، کار آسانی نیست. تونل و مسیر‌گذاری برای35  مایل از تونل بی‌نقص گات‌هارد به تازگی به پایان رسیده است، سازه‌ای که تونل 23 کیلومتری سیکان چین را به‌سادگی پشت سر گذاشت و لقب طولانی‌ترین تونل دنیا را از آن خود کرد.

کد : 1265
تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 دي 1394
print
نظرات : 1
ساخت طولانی‌ترین تونل دنیا به پایان رسید

روزنامه دنیای خودرو-محمد امین ناطقیان : کوه‌های آلپ سوئیس چشم‌اندازی بی‌رحم از ناهمواری‌ها، قله‌ها، صخره‌ها و دره‌های سبز باشکوه است. اتصال نقاط مهم اقتصادی و فرهنگی از جمله زوریخ، میلان و تورین که توسط رشته کوه‌های گسترده جدا شده‌اند، کار آسانی نیست. تونل و مسیر‌گذاری برای35  مایل از تونل بی‌نقص گات‌هارد به تازگی به پایان رسیده است، سازه‌ای که تونل 23 کیلومتری سیکان چین را به‌سادگی پشت سر گذاشت و لقب طولانی‌ترین تونل دنیا را از آن خود کرد.

تونل Gotthard و یک روز کامل با رسانه
روزنامه سوئیسی TDG، چند روز پیش در گزارشی از یک‌روز رسانه‌ای داخل این تونل در ماه اکتبر 2015 اعلام کرد مراحل فنی ساخت این تونل تکمیل شده است. آزمایش و مراحل تست این تونل تا ماه ژوئن 2016 و پیش از عبور اولین مسافران و قطارها از آن ادامه خواهد داشت.

موز آبی، شلوغ‌ترین کمربند اروپا
این تونل که موز آبی نام دارد و به شلوغ‌ترین کمربند اروپایی بدل خواهد شد از جنوب شمال انگلیس آغاز و تا هلند، سوئیس، فرانسه، آلمان و شمال ایتالیا امتداد خواهد داشت. اکثر این مناطق که حدود 111 میلیون جمعیت دارند، به جز رشته‌کوه‌های آلپ  سوئیس مسطح محسوب می‌شوند. این در حالی‌است که جاده Gotthard خود را به عنوان یک مسیر حیاتی بین سوئیس و شمال ایتالیا برای صدها سال ثابت کرده است.
ساخت نخستین تونل در محور Gotthard که زوریخ و میلان را با قطار به یکدیگر متصل می‌کرد در سال 1882 کامل شد. پروژه‌ای که به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری مشترک توسط سوئیس، آلمان و ایتالیا، که همگی از تجارت در طول مسیر شمال به جنوب بهره‌مند هستند، شناخته می‌شود. اما بر‌خلاف آن تونل مشترک، تونل جدید به‌طور کامل توسط سوئیس تامین شده است، پروژه‌ای که چیزی حدود 10.3 میلیارد دلار هزینه در بر داشت.

ساخت تونلی که 17 سال زمان برد
با افتتاح این تونل در ماه ژوئن سال 2016، مدت زمان پیمودن مسافت میان زوریخ، لوگانو و میلان حداقل یک ساعت کمتر خواهد شد. در این تونل، به دلیل مسطح بودن تمام نقاط راه قطارها قادر خواهند بود با سرعتی بالغ بر 240 کیلومتر بر ساعت حرکت کنند. از سال 1999، تقریبا 2 هزار کارگر شب و‌ روز زحمت کشیده‌اند تا چیزی حدود 31 میلیون تن را که برابر با بیش از 2 میلیون کامیون است، از سطح زمین حفر کنند. حفر سنگ‌های سخت این رشته کوه‌ها توسط 4 ماشین حفاری تونل انجام می‌شد که هرکدام قادر به حفر روزانه 31 متر از این تونل بودند. نکته جالب فعالیت این ماشین‌آلات عظیم این است که آنها همواره باید به‌وسیله آب خنک شوند تا هنگامی که لایه‌های گنیس فوق‌العاده سخت و سنگ گرانیت را می‌برند، بیش از حد داغ نشوند.

جان 8 نفر فدای ساخت این تونل شد
اگر فکر می‌کنید همه کارهای ساخت این تونل را این ماشین‌آلات عظیم انجام داده‌اند سخت در اشتباهید. حفاری کاری بسیار خطرناک است. در طول ساخت‌و‌ساز این تونل، هشت نفر از کارگران جان خود را از دست داده‌اند که برای یادمان آنها بنای کوچکی در مسیر این تونل ساخته شده است.

جشن جای‌گذاری آخرین ریل
پس از ماه‌ها حفاری خسته‌کننده و طولانی، در ماه اکتبر سال 2010 دو ماشین حفاری غول‌پیکر، در دو مسیر به‌صورت موازی و با 40 متر فاصله به نقطه میانی تونل رسیدند. گفتن این نکته خالی از لطف نیست که در طول این تونل 2 مسیر اضطراری قرار دارد. همچنین در هر 235 متر، معابری برای خروج اضطراری و همچنین گردش هوا تعبیه‌ شده است. این تونل آن قدر طولانی است که کارگران برای پیمودن مسیر در آن از دوچرخه‌های تاشو استفاده می‌کنند. مراحل ریل‌گذاری در این تونل در مقایسه با مراحل حفاری زمان بسیار کمتری را ثبت کرده است. کارکنان این پروژه در تاریخ 31 اکتبر 2014 جای‌گذاری آخرین سازه ریلی در مسیر این تونل را جشن گرفتند.

 آغاز مراحل تست از اکتبر 2015
مراحل این پروژه تا امروز درست در زمان پیش‌بینی شده و بدون هیچ‌گونه تاخیر در ساخت‌و‌ساز پیش رفته است. در عین حال، تست ریل‌های تونل، قابلیت تهویه و ارتباطات از اکتبر 2015 آغاز شده است. در حالی که مسافران با استفاده از این مسیر کاهش قابل‌توجهی در زمان خود را تجربه خواهند کرد، اما چشم‌اندازهای خارق‌العاده آلپاین را از دست خواهند داد.

افتتاح تونل
تونل گات‌هارد در ماه ژوئن سال 2016 رسما در جشنواره‌ای افتتاح خواهد شد که تنها به هزار نفر از 500 هزار نفر شرکت‌کننده در این جشنواره بلیت نخستین سفر فروخته خواهد شد. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
نام کاربری
ارسال شده در در 01/07/2016 19:31:17

7Cفقط يك جمله بگم كار به عمل برايد نه به حرف

ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو