در پی اعلام عدم مراجعه خودروهای پلیس برای معاینه‌فنی؛

حاشیه امن برای هیچ‌کس وجود ندارد

گرچه آلودگی هوای تهران را باد و باران از بین می‌برد، اما بازار داغ توپ‌اندازی مسئولان به زمین یکدیگر را هیچ چیز خاموش نمی‌کند. چراکه تهران هرساله شاهد افزایش مرگ‌و‌میر سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی و کودکان معلول در فصل سرما آن هم به‌دلیل آلودگی هواست. در این کشمکش انجام معاینه‌فنی با آن که سهم 10 درصدی در آلودگی هوا دارد اما بیش از پیش پررنگ شده است. 

کد : 1268
تاریخ انتشار : شنبه 19 دي 1394
print
نظرات : 1
حاشیه امن برای هیچ‌کس وجود ندارد

روزنامه دنیای خودرو-پگاه طوسی:گرچه آلودگی هوای تهران را باد و باران از بین می‌برد، اما بازار داغ توپ‌اندازی مسئولان به زمین یکدیگر را هیچ چیز خاموش نمی‌کند. چراکه تهران هرساله شاهد افزایش مرگ‌و‌میر سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی و کودکان معلول در فصل سرما آن هم به‌دلیل آلودگی هواست. در این کشمکش انجام معاینه‌فنی با آن که سهم 10 درصدی در آلودگی هوا دارد اما بیش از پیش پررنگ شده است. جدا از اهداف زیست‌محیطی و حدود آلاینده‌ها که انجام معاینه‌فنی را الزامی می‌کند، رعایت آن نیز مورد توجه قرار گرفته است. چراکه عدم اجرای قانون توسط مجری قانون عنوان شد. خبری که بازتاب گسترده‌ای داشت و پلیس را هدف رسانه‌ها، مجلس و مردم قرار داد. در این هنگام، اعلام شد خودروهای پلیس هیچ‌گاه برای انجام معاینه‌فنی مراجعه نمی‌کنند، هرچند آنها خود توسط کارشناسان این کار را انجام می‌دهند اما قرار گرفتن پلیس در حاشیه امن و نداشتن برگه معاینه‌فنی از مراکزی که عموم مردم ملزم به‌رعایت آن هستند، خط قرمزی میان مجریان قانون و مردم قرار می‌دهد که گویا تنها عده‌ای ملزم به تمکین از قانون‌اند و مجریان مبری هستند.

خودروهای پلیس بدون برگه معاینه‌فنی 
سردار مهری، رئیس‌پلیس راهور تهران در نشست خبری اعلام کرد که 80 درصد خودروهای دودزا که اخیرا توسط پلیس متوقف شده‌اند دارای برگه معاینه‌فنی هستند. پس از آن ستاد معاینه‌فنی نیز در نشستی اعلام کرد این موضوع صحت ندارد زیرا از ابتدای سال‌جاری تاکنون تنها 450 هزار برگه معاینه‌فنی در تهران و اطراف تهران صادر شده است. به‌علاوه بسیاری افراد اقدام به تهیه برچسب‌ها و برگه‌های جعلی معاینه‌فنی می‌کنند که برخورد با متخلفان در حوزه وظایف پلیس است و آنها باید این موضوعات را پیگیری کنند. در این نشست قائم‌مقام ستاد معاینه‌فنی شهر تهران با انتقاد از جدی نگرفتن برگه معاینه‌فنی توسط پلیس راهور گفت: «با قاطعیت ادعا می‌کنم خودروهای پلیس هم معاینه‌فنی ندارند. از رسانه‌ها درخواست می‌کنم از پلیس راهور سوال کنند، چند درصد از خودروهای پلیس دارای برگه معاینه‌فنی هستند.»

بدون اطلاع اظهارنظر کردند
سرهنگ مرادی، رئیس‌مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران در واکنش به صحبت‌های سیدنواب حسینی‌منش  مبنی‌بر عدم مراجعه خودروهای پلیس راهور به مراکز معاینه‌فنی، به روزنامه «دنیای خودرو» اظهار کرد: ایشان بدون اطلاع صحبت کرده‌اند.  فقط می‌توانم بگویم حرف ایشان غیرمسئولانه است. چراکه از چیزی اطلاع ندارند و در جریان امور پلیس نیستند. 
سرهنگ مرادی در توضیح چگونگی انجام معاینات‌فنی خودروهای پلیس عنوان کرد: قبلا سردار حسینی  در این خصوص صحبت کردند و سردار منتظرالمهدی نیز سفارشات لازم را انجام دادند. در مجموعه پلیس، کارشناسانی خبره حضور دارند که به مکانیک خودروها مسلط هستند و معاینات فنی را انجام می‌دهند.
وی درباره تجهیزات موجود در مجموعه پلیس گفت: در مجموعه پلیس تجهیزات مراکز معاینه‌فنی وجود ندارد. اما کارشناسانِ حاضر به کار خود مسلط هستند. 

داشتن برگه معاینه‌فنی قانون است.
دکتر عباس صلاحی، نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم مراجعه خودروهای پلیس به مراکز معاینه‌فنی به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: وقتی موضوع معاینه‌فنی پیش می‌آید و اینکه ارگانی خودش بخواهد متولی انجام معاینه‌فنی باشد، به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول و پسندیده نیست. معاینه‌فنی در جهت مبارزه با آلودگی هوا انجام می‌شود و خودرویی که به‌دلیل نقص فنی، برگه معاینه‌فنی نداشته باشد، باید مراحل تعمیر و رفع مشکل را انجام دهد. در واقع مراکز معاینه‌فنی با هدف کاهش آلودگی هوا و سلامت فنی خودروها تاسیس شده‌اند. 
او در توضیح به فراگیر بودن قانون برای کلیه افراد عنوان کرد: یکی از قوانین برای تردد خودرو، داشتن برگه معاینه‌فنی است. در مواقعی که ماموران نیروی انتظامی مدارک خودرو را از صاحبان آن درخواست می‌کنند، صاحب خودرو طبق قانون ملزم‌به‌ ارائه کارت ماشین، گواهینامه، بیمه و برگه معاینه‌فنی است. چون جزو شناسنامه وسایل نقلیه و مشمول  قانون مقررات است.

هیچ استثنائی در اجرای قانون وجود ندارد
به گفته صلاحی در واقع هیچ استثنائی برای هیچ ارگانی وجود ندارد و من نمی‌دانم چرا پلیس راهور چنین چیزی گفته و توجیه آنها چه بوده است. چراکه در این خصوص نباید استثنائی وجود داشته باشد و خودروهایی که در اختیار یک ارگان خاص هستند، مجزا باشد. این قانون شامل کلیه وسایل نقلیه است و به‌صورت تجمیعی انجام می‌شود زیرا هدف مشترک است. تاکید می‌کنم که تمام خودروها باید برگه معاینه‌فنی داشته باشند. چه در حوزه کاری سازمان‌های مختلف ، مانند پلیس راهنمایی و رانندگی، و چه در اختیار سایر شهروندان. این موضوع مصارف عمومی دارد. بنابراین بهتر است همه به قانون تمکین کنند و خود را مستثنی ندانند.

پلیس باید به مراکز معاینه‌فنی مراجعه کند.
صلاحی درباره لزوم تمکین پلیس راهنمایی و رانندگی به قانون تشریح کرد: استثنایی درخصوص اجزای قانون وجود ندارد، چراکه دلیلی برای این کار نیست. اگر کسانی که خودشان مجری قانون هستند، قوانین را رعایت نکنند چه انتظاری می‌توان از بقیه افراد داشت. صحبت‌های سرهنگ مرادی نشان می‌دهد که استثنائاتی در قانون وجود دارد و گروهی می‌توانند در حاشیه امن قرار بگیرند. در صورتی که چنین چیزی نیست. قانون فراگیر است و همه افراد و اقشار ملزم‌به اجرای آن هستند. به غیر از این مورد نیز در قانون هیچ استثنائی وجود ندارد. زیرا این موضوع باعث بروز مشکلات ثانوی می‌شود و در نهایت جامع بودن قانون را از بین می‌برد. بنابراین پلیس راهور و نیروی انتظامی نیز مانند سایر شهروندان ملزم هستند تا خودروهای تحت اختیار خود را به مراکز فنی ببرند، بررسی کنند و برگه معاینه‌فنی را دریافت کنند.  


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
اصغر نجفی
ارسال شده در در 01/11/2016 00:50:19

مختصری از تاریخچه معاینه فنی
تا سال۸۲ انجام معاینه فنی توسط پلیس راهور به صورت بازدید ظاهری وچشمی انجام میگرفت ودر ان زمان فقط خودرو های پلاک عمومی مکلف به انجام معاینه فنی بودند.وخودرو صفر هم به محض پلاک شدن باید کارت معاینه فنی دریافت مینمود ودوره معاینه فنی برای خودرو های عمومی هر سه ماه یکبار بود از سال ۸۲ که انجام معاینه فنی در شهرها به شهرداریها ودر جاده ها به سازمان حمل ونقل جاده ای واگذار گردید که سازمان حمل ونقل جاده ای بلافاصله این کار را به بخش خصوصی واگذار وفقط نقش نظارتی را به عهده گرفت وبخش خصوصی با خرید دستگاههای مکانیزه وایجاد مراکز معاینه فنی این امر خطیر را به عهده گرفت که کم وبیش موفق بوده ودر حال حاضر هم در حال فعالیت میباشند
واما بحث خودرو های شهری وشهرداری:در شهر تهران و تعدادی کلانشهر دیگر شهرداری راسا شروع به این کار کرد وبعضا هم انجام این کار را با بستن قرارداد وگرفتن حق السهم از ده تا پنجاه درصد مبلغ دریافتی از انجام معاینه فنی وبدون پذیرفتن هزینه وسرمایه گذاری اولیه وهزینه های روزمره فشار سنگینی بر دوش بخش خصوصی گذاشت وبعضی از شهرداریها به هردو نحو هم راسا تعدادی مراکز معاینه را تاسیس وهم تعدادی مراکز را به بخش خصوصی واگدار نمود در ابتدا برابر موادی از آئین نامه راهور کلیه وسایل نقلیه اعم از خصوصی وعمومی ودولتی پس از دوسال مکلف به انجام معاینه فنی بودند ولی خودرو های شخصی که تا آن زمان برابر قوانین قبل نیازی به اخذ معاینه نداشتند وبرابر آئین نامه جدید راهور مکلف به اخذ معاینه فنی شده بودند خیلی استقبال نکردند که به مرور زمان با کنترل پلیس راه خصوصا در زمان تعطیلات وسفرهای برون شهری کم کم مردم راهی مراکز معاینه شدند ودر سالهای۸۶و۸۷ امار خودرو های مراجعه کننده به مراکز معاینه به عوج خود رسید .در طول این سالها در مراکز معاینه فنی از کارشناسان شاغل یا بازنشسته راهور برای بازدیدخودرو وکارشناسی استفاده میشد ولی در سالهای ۸۸وبعد ازان با بخشنامه ای که از طرف سازمان شهرداریها ودهیاریهای کشورابلاغ گردید بحث کارشناسی اصالت وتایید اصالت که از وظایف مراکز معاینه بود از چرخه معاینه فنی حذف ودر پی آن پای کارشناسان راهور به صورت تدریجی از مراکز معاینه بریده شد واز ان طرف هم به همین دلیل کنترل معاینه فنی خودرو ها توسط پلیس روز به روز کمتر وکمتر شد که در حال حاضر نزدیک به صفر است ومتاسفانه درپی ان در سال ۸۹ و۹۰ درماده۹ قانون جدید جرائم راهور بحث معافیت خودروها نو از ۲سال به ۵ سال توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که این ماده قانونی لطمه بزرگی به امنیت ترافیکی وامنیت محیط زیستی زد وتا کنون هم ادامه دارد ودر این مدت یعنی از سال ۹۰ تا کنون مسئولین محیط زیست بسیار تلاش کرده تا این ماده قانونی را در مجلس اصلاح کنند که متاسفانه تا این لحظه موفق نشده اند واز طرفی هم پلیس راهور به غیر از اینکه در کنترل معاینه فنی خودروها خیلی جدیت به خرج نمیدهد بسیارار تلاش میکند تا مراکز معاینه فنی را نا کار آمد معرفی نماید وبه همین دلیل چون ممکن است مراجعه خودروهای نیروی انتظامی به مراکز معاینه باعث اعتبار بخشی به مراکز معاینه گردد وبه جهت لجبازی با مراکز وبی اعتبار کردن مراکز معاینه وبه کرسی نشاندن حرف خود از معرفی خودرو های خود به مراکز خودداری مینماید
در حال حاضر حدود ۴۰۰ مرکز معااینه فنی با هزینه اولیه حدود هزار میلیاد تومان توسط بخش خصوصی بدون دریافت هیچگونه تسحیلاتی تاسیس وبا هزینه های سنگین روزمره وهزینه های سنگین تعمیر ونگهداری دستگاهها وتجهیزات معاینه فنی وعدم مراجعه خودرو به این مراکز وهمچنین عدم افزایش مبلغ دریافتی برای خدمات معاینه فنی (۱۱۰۰۰تومان) ازسال ۹۱ تاکنون مراکز در حال ورشکستگی هستند .از طرفی این۴۰۰ مرکز تابع قوانین سخت گیرانه سازمان شهرداریها ودهیاریهای کشور بوده ولی تعداد ۴۰ مرکز متعلق به شهرداریهای کلان شهرها بوده وحاضر به تبعیت سازمان شهرداریها ودهیاریهای وزارت کشور نیستند وخارج از شبکه وسامانه سیمفا مبادرت به صدور کارت وبرچسب معاینه فنی نموده که این عدم هماهنگی باعث وجود چندین نوع کارت وبرچسب با نمونه ها ورنگها وطرح های مختلف در سطح کشور شده که کار پلیس را در صورتی که بخواهد در این امر انجام وظیفه کند سخت نموده واز طرفی دست مجرمین در جعل کارت وبرچسب معاینه باز گذاشته وعمل مجرمانه آنان را تسهیل مینماید وعلارقم اینکه شهرداری تهران خود تخلف نموده ودر پیوستن به سامانه سیمفا واستفاده از کارت وبرچسب یکپارچه خودداری می نماید مرتب مراکز زیر مجوعه وزارت کشور را متهم به انجام تخلف مینماید
پشنهاد میگردد برای جلوگیری از آلودگی هوای شهرهای کشور که منجر به فوت چندین هزار نفر مردم عزیز کشورمان در سال شده وهمچنین ایجاد امنیت ترافیکی وکاهش تصادفات وکاهش سالانه حدود بیست هزار نفر کشته وبالغ بر سیصد هزار نفر مجروح ومعلول تصادفات دولت ومجلس بشح ذیل عمل نماید
۱-تغییر قانون معافیت ۵ ساله معاینه فنی خودرو های تولیدی به یک سال(دستور اخیر رئیس محترم جمهور)
۲-انجام معاینه فنی خودرو های عموی تا عمر ۶سال هر شش ماه یکبار وبا عمر بیش از۶سال هر سه ماه یکبار
۳-معاینه فنی خودرو هی شخصی ودولتی ونظامی با عمر ۶سال هر یکسال یکبار وباعمر بیش از ۶سال هر ۶ماه یکبار
۴-برسی دقیق میزان سرمایه گذاری اولیه مراکز معاینه وهمچنین هزینه های روز مره وهزینه های تعمیر ونگهداری دستگاهها وتاسیسات واعلام نرخ متناسب با سرمایه گذاری برای انجام معاینه فنی وافزایش این نرخ به صورت سالانه ومتناسب با نرخ تورم
۵-نظارت دقیق وموشکافانه بر مراکز معاینه فنی توسط افراد کارشناس واعضاء کارگروه نظارت بر معاینه فنی وبرخورد شدید با متخلفین در مراکز معاینه فنی
۶-کنترل دقیق مدارک معاینه فنی خودروها توسط پلیس راهور وخصوصا پلیس را که فرصت وامکان ومکان توقف بهتری نسبت به پلیس راهور دارد واستفاده از دوربین های کنترل تخلفات راهور برای کنترل واعمال قانون خودرو های فاقد معاینه فنی
در نهایت کشوری میتواند پیشرفت کند که همه افراد آن در برابر قانون مساوی باشند ولذا خودروهای پلیس وخودرو های دولتی اول باید معاینه فنی بگیرند وبعد مردم عادی.

تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو