روزنامه «دنیای خودرو» در گفت و گو با کارشناسان بررسی کرد

سمت و سوی واردات در صورت بسته شدن راه امارات

اگر ارتباط تجاری بین ایران و امارات ضعیف شود یا به هر نحوی کمتر شود، باعث بروز مشکلاتی برای ایران خواهد شد. از افزایش قیمت خودروهای وارداتی گرفته تا سخت‌تر شدن واردات خودرو. افزایش قیمت به این دلیل که تقاضای مردم برای خودروهای وارداتی بیشتر از عرضه است، درنتیجه قیمت‌ها بالا می‌رود. این مسئله تا جایی هم باعث افزایش قیمت خودروهای داخلی می‌شود.

کد : 1278
تاریخ انتشار : شنبه 19 دي 1394
print
نظرات : 1
سمت و سوی واردات در صورت بسته شدن راه امارات

روزنامه دنیای خودرو-فرشید قاجار : با‌توجه به اتفاق‌های اخیر بین ایران و عربستان، چند کشور دیگر هم رابطه‌های سیاسی و تجاری را با ایران کم و تقریبا قطع کرده‌اند. یکی از این کشورها امارات است. کشوری که تقریبا بیش از 90 درصد واردات خودرو توسط آن انجام می‌شد و بعد از آن عمان در این رده قرار دارد. اما هنوز خبری از کم کردن ارتباط تجاری امارات با ایران در دسترس نیست، اما اگر این ارتباط تجاری ضعیف شود یا به هر نحوی کمتر شود، باعث بروز مشکلاتی برای ایران خواهد شد. از افزایش قیمت خودروهای وارداتی گرفته تا سخت‌تر شدن واردات خودرو. افزایش قیمت به این دلیل که تقاضای مردم برای خودروهای وارداتی بیشتر از عرضه است، درنتیجه قیمت‌ها بالا می‌رود. این مسئله تا جایی هم باعث افزایش قیمت خودروهای داخلی می‌شود. چراکه برخی قطعات خودرو از امارات وارد می‌شود و با این وضعیت امکان افزایش قیمت خودروهای داخلی هم پیش‌بینی می‌شود. روزنامه «دنیای خودرو» درباره همین موضوع از کوروش مرشد‌سلوک، نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، محمود نادی، واردکننده و فعال بازار خودرو و حسن بیک‌محمدی، مدیر بازاریابی فروش رامک‌خودرو سوالاتی پرسیده است که می‌خوانید.

کوروش مرشد سلوک-نائب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو

کم کردن روابط امارات با ایران در روند واردات خودرو چه تاثیری خواهد داشت؟
هنوز بحث کم کردن روابط امارات با ایران حد و مرزی برای آن مشخص نشده است که آیا در حوزه خودرو هم تاثیر دارد یا خیر، اما اگر تاثیر‌گذار باشد قطعا با افت 40-30 درصدی واردات خودرو مواجه خواهیم بود.

در حال حاضر عمده واردات خودرو به ایران از امارات صورت می‌گیرید؟
بله، اما تنها امارات نیست. کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله عمان و بحرین هم هستند، اما بیشترین واردات از کشور امارات صورت می‌گیرد. این کشورها روابطشان را با ایران محدود کرده‌اند اما هنوز قطعی نیست که چه میزان در حوزه خودرو تاثیرگذار است.

اگر ارتباط امارات با ایران محدود شود، در قیمت خودروهای وارداتی چه تاثیری خواهد داشت؟
هنگامی که واردات کاهش پیدا می‌کند و تقاضای بازار را پوشش نمی‌دهد، قطعا تقاضا بیشتر از واردات شود، روی قیمت خودروها تاثیر می‌گذارد و با افزایش قیمت خودروهای وارداتی همراه خواهد بود. اما بعید است نمایندگی‌ها، قیمت‌ها را افزایش دهند، اما در نمایشگاه‌ها قطعا شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

محمود نادی-وارد کننده و فعال بازار خودرو

کم کردن ارتباط امارات با ایران در روند بازار خودرو چه تاثیری دارد؟
در حال حاضر روابط سیاسی امارات با ایران کم شده ولی هنوز خبری از کم کردن روابط تجاری به گوش نرسیده است. اما قطعا اگر کم شود تاثیرگذار خواهد بود.

چه تاثیری در فعالیت خودرو خواهد داشت؟
با کم کردن روابط تجاری امارات با ایران، مجبور هستیم خودروهایی را که قرار بوده است از امارات وارد شوند از مسیر‌های دیگری وارد کنیم. قطعا این کار هزینه بیشتر و با عملیات بسیار سخت‌تری انجام خواهد شد و به ضرر ایران خواهد بود.

در صورت وارد نکردن خودرو از امارات، خودرو از چه مسیرهای دیگری می‌توان این کار را انجام داد؟
مسیر آذربایجان می‌تواند جایگزین باشد. در حالی که روابط تجاری ترکیه با ایران به هم‌خورده است و از مسیر مرز بازرگان، خط جدیدی به سمت اروپا ارائه دادند که بسیار هزینه‌بر خواهد بود. البته این مسیر هنوز عملیاتی نشده است. مسیرهای جایگزین امارات قطعا ما را با مشکلات زیادی روبه رو خواهد کرد. چراکه امارات جایگاه و پایگاهی به عنوان یک سکوی رُند پرتاب تجاری برای منطقه خاورمیانه، به خصوص برای ایران بوده است و هنگامی که این امتیاز به ایران داده نشود، مسائل بزرگ‌تری در پیش خواهد داشت.

این مشکلات در قیمت خودروهای وارداتی چه تاثیری دارد؟
همیشه بحث عرضه و تقاضا در بازار نسبت عکس داشته است که در تمام سیستم‌های تجاری دنیا این قضیه به‌همین صورت اتفاق می‌افتد. قطعا اگر در روند واردات به‌مشکل بربخوریم، باتوجه به این‌که در حال‌حاضر تقاضا در بازار خودروهای داخلی بالا نیست، اما همین تقاضای کم هم دچار مشکل و باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود.

در قیمت خودروهای داخلی هم تاثیری دارد؟
تا حدی شامل خودروهای داخلی می‌شود. چراکه بخشی از واردات خودروها از طریق امارات انجام می‌شود و خودروسازان داخلی بخشی از قطعاتی را که وارد می‌کنند، معمولا از طریق سیستم‌های امارات وارد می‌شود.

به‌گفته یکی از کارشناسان صنعت خودرو، با کم شدن روابط تجاری ایران و امارات افزایش قیمت را تنها از سوی بازار شاهد خواهیم بود و نمایندگی‌ها افزایش قیمت نخواهند داشت. به‌نظر شما این عقیده درست است؟
هیچ تفاوتی ندارد. بازار و نمایندگی‌ها دو حلقه تشکیل‌دهنده یک زنجیر هستند. هنگامی که بازار به روال انجام شود، نمایندگی به تبع بازار باید قیمت‌ها را متعادل کند. هنگامی که نمایندگی قیمت پایینی داشته باشد و قیمت بازار افزایش پیدا کند، قطعا مردم به سمت بازار نمی‌روند و تنها از نمایندگی خودرو خریداری می‌کنند، در نتیجه بازار باید با نمایندگی هماهنگ شود. به این صورت نیست که رقابتشان در این حد باشد و قیمت‌ها را بی‌دلیل بالا و پایین ببرند، در این صورت با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهیم شد. روال قیمت بازار و نمایندگی هر دو از یک قانون مساوی تبعیت می‌کنند. یکی از آنها در مکانیزم دولتی، نمایندگی‌ها و زیرمجموعه‌ها قرار می‌گیرد و دیگری در مکانیزم به اصطلاح بازار و در زیرمجموعه بازار قرار می‌گیرد. اما در مجموع اگر روابط ایران و امارات به صورتی شود که روابط سیاسی تاثیری در روابط اقتصادی بگذارد(که قطعا تاثیرگذار است)، حداقل در سیستم کارشکنی‌هایی که انجام می‌شود، روال عمل  واردات را ضعیف و ضریب زمان را بالا می‌برد. هنگامی که قرار است 1000 دستگاه در مدت بسیار کمی ترخیص شود، مثلا در 24 ساعت، این مدت زمان ترخیص خودرو  به 20 روز برسد، قطعا باعث ضرر خواهد شد. به این دلیل که خواب پول زیاد می‌شود و سود بر اساس خواب پول تغییر می‌کند. تمام این عوامل تاثیرگذار خواهد بود.

حسن بیک محمدی-معاونت بازاریابی و فروش رامک خودرو

با توجه به قطع ارتباط عربستان با ایران و به دنبال آن کم شدن ارتباط امارات با ایران، به نظر شما این موضوع می‌تواند روی مسائل تجاری ایران تاثیرگذار باشد؟
الان زود است بخواهیم درباره رابطه تجاری ایران و امارات قضاوت کنیم. اما اگر روابط تجاری کم شود، بعید است اتفاق خاصی رخ دهد، چراکه در اتفاق‌های سیاسی، این‌گونه کارها طبیعی است. اما اثر جدی نخواهد داشت و مشکلی پیش نمی‌آید. 

آیا باعث کاهش واردات خودرو می‌شود؟
خیر، بعید است تاثیرگذار باشد. هرچند بازار ایران در شرایط سخت و رکود به سر می‌برد اما  این موضوع تاثیر چندانی نخواهد داشت. عرضه در بازار ایران زیاد است. همین امر باعث شده است بازار با مشکل دپوی محصولات روبه‌رو شود. اتفاق به این معنی که عرضه محدود و بازار با افزایش قیمت و تحرک روبه‌رو شود، رخ نخواهد داد.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
صمدی
ارسال شده در در 01/10/2016 02:26:28

بهتر که بسته بشه چرا الکی پول به این خدا نشناس ها بدیم سگ بخوره بهتره تا این ها

تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو