خروج موسسات باربری به نفع شهروندان یا به زیان اقتصاد شهری

می خواهند باربری ها را از شهر بیرون کنند!

عضو شورای شهر تهران برای حل این مساله پیشنهاد داد همان اقدامی که در زمینه انتقال میدان میوه‌و‌تره‌بار تهران صورت گرفت، در این مورد نیز تکرار شود و صنف حمل‌و‌نقل خرده‌بار از این مرکز به مکانی نزدیک تهران منتقل شود که فاصله زیادی از بازار و مراکز تجاری واقع در مرکز شهر نداشته باشد.

کد : 1292
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 دي 1394
print
نظرات : 0
می خواهند باربری ها را از شهر بیرون کنند!

روزنامه دنیای خودرو-پگاه طوسی:بازار تهران قلب تپنده اقتصاد ایران است. زیرا تمام کالاها و اجناس در هر کجا که تولید شوند ابتدا به بازار تهران منتقل شده و پس از آن روانه بازار سایر شهرها می‌شوند. به تعبیر دیگر بازار تهران، به‌عنوان ویترین تولیدات ایرانی و حتی اجناس وارداتی شناخته می‌شود. گردش اجناس و کالاها در این زنجیره توسط سیستم حمل‌و‌نقلی بسیار سیستماتیک و مویرگی است. سیستمی که از ابتدای استقرار بازار تهران وجود داشته و توام با آن رشد کرده است. به گونه‌ای عدم وجود سیستم حمل‌و‌نقل و باربری از خرد‌ترین آنها که چرخ دستی‌ها هستند تا بزرگ‌ترین آنها یعنی کامیون‌ها موجب فلج شدن سیستم اقتصادی می‌‌شوند. از سوی دیگر تراکم در بافت بازار تهران بسیار فشرده است و استقرار موسسات و گاراژهای خودروهای باربری، تحمل این تراکم را سخت‌تر کرده است. هرچند این موسسات از سوی شهرداری اخطاریه‌هایی مبنی‌بر انتقال به خارج از محدوده شهر دریافت می‌کنند اما انتقال آنها به اطراف شهر به‌منزله انتقال ترافیک به حاشیه شهر و همچنین افزایش هزینه‌های زمانی و اقتصادی خواهد بود. موضوعی که اخیرا مورد بررسی دقیق‌تر شورای شهر قرار گرفت و تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده است. 

انتقال موسسات حمل‌و‌نقل به‌منظور آسایش شهروندان
در سال 91 صنعت حمل‌و‌نقل بار به‌عنوان بخشی از صنعت حمل‌و‌نقل با چالش جدی در محل استقرار مواجه شد. به دنبال رای کمیسیون تبصره بند 20 ذیل ماده 55، تعداد زیادی از موسسات و شرکت‌های حمل‌و‌نقل بار تهران که عمدتا در مناطق 12، 15 و 16 شهرداری تهران مستقر هستند، در چهارم تیر 91 با اخطاریه‌ای روبه‌رو شدند. به این شرکت‌ها 60 روز فرصت داده شد واحد صنفی خود در این محل‌ها را تعطیل و به مکان دیگری منتقل کنند. هدف از این اقدام جلوگیری از ایجاد آلودگی زیست‌محیطی، آلودگی صوتی و ایجاد رفاه و آسایش شهروندان ساکن در این مناطق عنوان شده است.  احمد حکیمی‌پور، عضو شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «در سال جاری مجددا به این موسسات اخطار داده شد. تعداد این موسسات زیاد است و ارتباط مستقیمی به اقتصاد بازار دارند. موسسات حمل‌و‌نقل و باربری در سطح خرد صنعت حمل‌و‌نقل، در بازار شهری فعالیت می‌کنند و پایه اصلی بازار به شمار می‌روند.»

جانمایی باید اقتصادی باشد
اکنون حدود 60 شرکت و موسسه حمل‌و‌نقل خرده‌بار در سطح شهر تهران فعال هستند که در محدوده دو کیلومتری از مراکز توزیع بار بازار، مراکز تجاری و عمدتا در خیابان‌های شوش، فداییان اسلام، مصطفی خمینی، مولوی و ری مستقر هستند. براساس آمار رسمی سازمان حمل‌و‌نقل کشور، در سال 92 این گروه نزدیک به سه‌هزار و 440 هزار تن خرده‌بار از مجموعه 28 هزار و 111 هزار تن کل محمولات استان تهران را جابه‌جا کرده است که این میزان بیش از 30 درصد خرده‌بار کل کشور را شامل می‌شود. حکیمی‌پور با اشاره به نقش پررنگ این موسسات در حمل‌و‌نقل بازار عنوان کرد: « در حال حاضر این موسسات نزدیک به بازار هستند و اگر دور از شهر و بازار باشند موجب افزایش هزینه مالی و زمانی خواهد شد. به‌همین خاطر باید جانمایی آنها به شکلی انجام شود که حمل‌ونقل خرده‌بارها اقتصادی باشد. پیشنهادهایی در خصوص جانمایی جدید انجام شده که خارج از شهر تهران و بسیار دور است. انتقال موسسات به این مناطق هزینه‌بردار خواهد بود. این موضوع به طرح جامعه شهر برمی‌گردد و تصمیمی است که بر کل شهر تهران تاثیر دارد.»
به گفته وی خودروهای این موسسات وانت‌بار و کامیون هستند و در شب کامیون‌ها بیشتر تردد دارند. چند استان در این زنجیره ارتباطی قرار دارند و بارهای خود را ارسال و دریافت می‌کنند. شورای شهر با انتقال این موسسات موافق است اما باید مسافت به‌صرفه باشد. از سوی دیگر موسسات نیز آماده تعامل هستند اما هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است و باید درست عمل شود که بعدا نیاز به دوباره‌کاری نباشد. در این موضوع باید دقت بر سرعت پیشی بگیرد. چراکه باید هزینه‌های زمانی، اقتصادی، ترافیکی و شهری بررسی شوند. باید تمام جوانب و ابعاد موضوع را بررسی کرد. 

کاربری زمین‌ها پس از خروج موسسات
از سوی دیگر زمین‌هایی که بعد از خروج باربری‌ها آزاد می‌شوند، زمین‌های بزرگی هستند و می‌توان کاربری‌های متفاوتی برای آنها در نظر گرفت. حکیمی‌پور در توضیح کاربری زمین‌های تخلیه‌شده گفت: « نگرانی ما از این بابت است که بعد از آن تصمیماتی اتخاذ نشود که کاربری زمین‌ها را عوض کنند و به بار شهر افزوده شود. این موضوع در حال پیگیری است تا به تصمیم مشترکی برسیم که صلاحیت شهر در آن باشد. زمین‌های آزاد شده چند هکتار خواهند شد و نباید به دست سوداگران ملک و مسکن بیفتد. این زمین‌ها باید در جهت بهسازی شهر استفاده شود. این زمین‌ها این قابلیت را دارند که تجارت بازار را به این مناطق انتقال دهیم. به بیان دیگر می‌توان بازار را به‌عنوان یک مرکز سنتی حفظ کرد و مرکز تجارت را جابه‌جا کرد تا به محل جدید باربرها نزدیک شود. مهم‌ترین نکته فاصله کوتاه میان بازار و باربران است. در غیر این صورت موجب افزایش ترافیک و متضرر شدن اقتصاد شهری می‌شویم.»

نباید عجله کرد
با توجه به شواهد موجود، تصمیم برای وادارکردن شرکت‌ها و موسسات این صنف به تخلیه مکانی که بیش از 70 سال محل استقرار و فعالیت آنها بوده است، تصمیمی بسیار عجولانه و غیرکارشناسانه به‌نظر می‌رسد. حکیمی پور افزود: «این موضوع قابل‌قدردانی است اما باید دید واقعیت عملی ماجرا و پیامدهای آن تا چه اندازه با هدف مذکور تطابق دارند و می‌توانند آن را محقق کنند. از طرف دیگر ابعاد آشکار و ضمنی این مساله و تبعات منفی آن به اندازه کافی مورد توجه و تحلیل قرار نگرفته است، حال آن که پیامدهای این اقدام نه‌تنها اعضای این صنف، بلکه مردم را به‌عنوان مصرف‌کنندگان کالاهایی که از طریق این شرکت‌ها و موسسات توزیع می‌شود، تحت تاثیر قرار می‌دهد.»
عضو شورای شهر تهران برای حل این مساله پیشنهاد داد همان اقدامی که در زمینه انتقال میدان میوه‌و‌تره‌بار تهران صورت گرفت، در این مورد نیز تکرار شود و صنف حمل‌و‌نقل خرده‌بار از این مرکز به مکانی نزدیک تهران منتقل شود که فاصله زیادی از بازار و مراکز تجاری واقع در مرکز شهر نداشته باشد. این موضوع صرفا یک مساله شهری نیست، بلکه ابعاد ملی دارد که تاکنون از مسیر نادرستی پیگیری شده و اکنون ضروری است هر چه سریع‌تر آن را در کمیسیون خاص امور کلان‌شهر تهران مطرح کرد.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید می خواهند باربری ها را از شهر بیرون کنند!
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو