برنده اصلی وام 25 میلیون تومانی؛ بانک ها بودند

خودروساز و قطعه‌ساز درگیر بازی تسهیلات شدند

وام 25 میلیون تومانی نه به نفع خودروسازان بود و نه قطعه سازان؛ بلکه بانک‌ها برنده واقعی بودند که توانستند به طلب‌شان دست بیایند.

کد : 1295
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 دي 1394
print
نظرات : 0
خودروساز و قطعه‌ساز درگیر بازی تسهیلات شدند

روزنامه دنیای خودرو-سارا غضنفری:مشکلات طلب قطعه‌سازان از خودروسازان دیگر از مثنوی هزار برگ هم داستانش بیشتر شده است. حالا دیگر کار به جایی رسیده است که خودروسازان می‌گویند از سود وام 25 میلیون تومانی 80 درصدش به قطعه‌سازان رسیده است و رئیس انجمن قطعه‌سازان هم این موضوع را بی‌پاسخ نگذاشته و در گفت‌وگو با خبر خودرو، روز گذشته با اشاره به پیشنهادات مطرح درخصوص لزوم اختصاص حداقل 80 درصد از منافع حاصل از فروش شرکت‌های خودروساز به قطعه‌سازان گفت: «این مساله کاملا برعکس پیشنهادات مطرح صورت گرفت و 80 درصد منافع ناشی از فروش شرکت‌ها نصیب خودروسازان شد.»  محمدباقر رجال، با اشاره‌به تداوم مشکل جدی نقدینگی قطعه‌سازان خاطرنشان کرد: «در صورتی که در جریان تسهیلات اختصاص‌یافته 50 درصد از آن نیز به قطعه‌سازان پرداخت می‌شد  تا حدودی امروز اوضاع مالی قطعه‌سازان بهتر بود.» این موضوع در حالی است که حدود 20 درصد از مطالبات قطعه سازان توسط خودروسازان پرداخت شده است.
روزنامه«دنیای خودرو» در گفت‌وگو با دو تن از قطعه سازان سوالاتی پرسیده است تا مشخص شود مشکل اصلی قطعه سازان طلب‌شان از خودروسازان  است یا عدم توجه وزارتخانه به این نهاد که یک‌به‌یک ورشکست می‌شوند. نکته کلیدی این گفت‌وگوها در این بود که می‌گویند:« وام 25 میلیون تومانی نه به نفع خودروسازان بود و نه قطعه سازان؛ بلکه بانک‌ها برنده واقعی بودند که توانستند به طلب‌شان دست بیایند.»

محمدرضا نجفی‌منش؛ عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران درباره مشکلات قطعه سازان و این که سهمی از تسهیلات وام  25 میلیون تومانی نبردند، چنین می‌گوید: 

رئیس انجمن قطعه‌سازان اعلام کرده است، بخشی از طلب‌شان را قطعه سازان دریافت کرده‌اند. این موضوع صحت دارد؟
بله. از سودی که وام 25 میلیون تومانی نصیب خودروسازان کرده است، فقط 20درصدش به قطعه سازان رسیده است.

قطعه سازان  چه اقدامی برای بازگرداندن طلب‌های خود انجام داده‌اند؟ 
« ما مسائل را به طور مرتب به وزیر و وزارتخانه اعلام می‌کنیم. 

آیا این اعلام کردن نتیجه‌ای هم داشته است یا در حد اطلاع‌رسانی و قصدتان فقط شنیدن این مطلب از طرف وزیر است؟ 
« خیر. قرار است جلسه‌ای برگزار شود و قول داده‌اند اقدام عملیاتی هم انجام شود.»

رقم دقیق طلب قطعه‌سازان  از خودروسازان چه میزان است؟ 
«برآورد ما 5هزار میلیارد تومان است. اما در مورد این که خودروسازان این مبلغ بدهکاری را پذیرفته‌اند یا خیر؟ باید بگویم آنها قبول دارند اما پولی ندارند که پرداخت کنند.»

یعنی می‌گویید با این وام و تسهیلات و حتی فروش مازاد باز هم خودروسازان پولی برای پرداخت طلب قطعه سازان ندارند؟ 
«خیر. این تسهیلات برای یک ماه بود و متاسفانه زمان زیادی از ارائه این تسهیلات نگذشت و باعث نشد که جوابگوی مشکلات باشد.»

به هرحال قطعه سازان هستند که صنعت خودروی داخلی را پیش می‌برند. آیا سرمایه‌ای برای قطعه سازان باقی مانده است که بتوانند این صنعت را جلو ببرند یا همچنان منتظرید وزیر اقدامی انجام دهد؟
«الان قطعه‌سازان گرفتار هستند و باید این مشکل حل شود اما زمان خاصی به ما ارائه نشده است.»

بهرام شهریاری، عضو انجمن قطعه سازان خودرو نیز درباره مشکلات این صنعت می‌گوید:

آقای رجال اعلام کرده‌اند 80 درصد منافع ناشی از فروش شرکتها نصیب خودروسازان شد؛ قطعه‌سازان برای احقاق حق‌شان چه کاری کرده‌اند؟
«قطعه‌سازان  وقتی دست‌شان زیر ساتور است، چه اقدامی می‌توانند انجام بدهند؟  آنها به شدت بدهکار هستند و نه راهی برای جلو رفتن دارند نه می‌توانند عقب بروند فقط یک یه یک و واحد به واحد تعطیل و ورشکست می‌شوند.»

با توجه به این که تولید خودروی داخلی بر شانه‌های قطعه سازان می‌چرخد، وزیر را نتوانستید قانع کنید تا مانند کمکی که به خودروسازان کردند به قطعه سازان نیز تسهیلاتی ارائه کنند؟
«از سال‌های گذشته این موضوع وجود داشته است و در دولت نهم و دهم این اتفاق شکل گرفت صنعت قطعه سازی که در حال  مستقل شدن بود به درصد بالایی از ساخت داخل رسیده بود، از بین رفت و به چین و کشورهای اطراف وابسته‌اش کردند. بنابراین بحث  مربوط به حالا نیست که وزیر بتواند حلش کند.»

مگر مردم کمپین تشکیل ندادند که اعلام کنند خودروی ساخت داخل که شامل قطعاتش هم می‌شود، بی‌کیفیت است، پس چرا این قطعات چینی بازار قطعه سازی داخلی را در دست گرفته‌ است و برایش کاری انجام نمی‌شود؟
«خیر. تشکیل کمپین ربطی به کیفیت خودروی داخلی نداشت. بارها اعلام کرده‌ام اگر کیفیت خودرو موضوع کمپین بود چرا امروز که خودروی خارجی با گزینه‌های بهتر موجود است، این موضوع مطرح شد. در گذشته که خودروی خارجی به این شکل وجود نداشت هرکسی مجبور بود یا از محصولات ایران خودرو بخرد یا سایپا؛ اما امروز که خودروهای مختلف چینی، کره‌ای، ژاپنی و حتی اروپایی وجود دارند اجباری نیست که به‌خاطر کیفیت خودرو کمپین تشکیل شود.»

تایید می‌کنید قطعه چینی کیفیت ندارد؟
« بله. کیفیت ندارد.»

پس چرا وزیر مقاومت می‌کند و به قطعه ساز داخلی کمکی نمی‌کند؟
« به نظر من به وزیر مربوط نیست. ساختاری را از گذشته ایجاد کرده‌اند و این ساختار را جلو می‌برند.»

یعنی اگر این طلب قطعه سازان هم پرداخت شود با توجه به این مافیا و روندی که شکل گرفته است، وضعیت قطعه سازان بهتر نخواهد شد؟
« خیر. حجم بدهی که خودروسازان دارند با این پرداخت‌های نصف و نیمه جبران نمی‌شود. در ضمن خودروسازانی که دارند محبت می‌کنند اعلام کرده‌اند:« طلب‌های گذشته‌تان؛ هیچ اما از قطعات جدید که تحویل می‌دهید 70 درصدش را 60 روزه پرداخت می‌کنیم» مگر چند درصد سود است که حالا 70 درصدش را 60 روزه بدهند! این اتفاق متعلق به امروز نیست که وزیر هم یک‌روزه حلش کند.

خب برخی قطعه سازان می‌گویند چطور دولت توانست برای کمک به صنعت خودرو، وام و تسهیلات تخصیص دهد اما چرا به قطعه سازی که پایه خودروسازی داخلی است، چنین کمک‌هایی نمی‌شود؟
«به‌خاطر این که تسهیلاتی برای خرید خودرو قرار دادند. خود خودروسازان به بانک‌ها بدهکار بودند و در واقع این سود هم نصیب خودروسازان نشد بلکه به بانک تعلق گرفت. در واقع بانک‌ بدهی‌اش را بروز کرد.»

پس چرا آقای رجال گفته‌اند 80 درصد سود به خودروسازان رسیده است؟
«بله. خودروسازان بدهی‌شان را به بانک‌ها پرداخت کرده‌اند. در واقع خودروسازان بدهی‌شان را با بانک‌ها صاف کردند و بانک‌ها هستند که در این میان سود کردند. بنویسید از تسهیلات وام 25 میلیون تومانی نه خودروساز سود برد، نه قطعه‌ساز؛ ‌بانک برنده اصلی بود!»


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید خودروساز و قطعه‌ساز درگیر بازی تسهیلات شدند
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو