رئیس‌اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو»

واردات خودرو کماکان از امارات پیگیری می‌شود

با توجه به اینکه ایران با برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس به‌خصوص امارات روابط گسترده اقتصادی دارد، برخی معتقدند ایران باید در روابط با این کشور تجدید نظر کند و به فکر جایگزینی برای امارات باشد، این در حالی‌است که براساس آمار گمرک بین ایران و امارات تجارت 30 میلیارد دلاری در جریان است.

کد : 1296
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 دي 1394
print
نظرات : 0
واردات خودرو کماکان از امارات پیگیری می‌شود

روزنامه دنیای خودرو-رامین بیات:بعد از سپری شدن یک هفته از آغاز تنش‌ها در روابط بین ایران و عربستان و بسته شدن برخی سفارتخانه‌های کشورهای عربی و آفریقایی در تهران و همچنین کاهش روابط دیپلماتیک ایران و امارات به سطح کاردار، رفتارهای هیجانی و احساسی فروکش کرده است و بسیاری دیگر با عقلانیت نسبت به این موضوعات می‌نگرند‌. با توجه به اینکه ایران با برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس به‌خصوص امارات روابط گسترده اقتصادی دارد، برخی معتقدند ایران باید در روابط با این کشور تجدیدنظر کند و به فکر جایگزینی برای امارات باشد، این در حالی‌است که براساس آمار گمرک بین ایران و امارات تجارت 30 میلیارد دلاری در جریان است. برای بررسی اینکه آیا باید به فکر جایگزینی برای امارات بود یا نه سراغ مسعود دانشمند، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات  و محسن بهرامی‌ارض‌اقدس، مشاور معاون اجرایی رئیس‌جمهور رفتیم تا با آن‌ها در این زمینه به گفت‌وگو بنشینیم و نظرات آن‌ها را در این زمینه جویا شویم. 
از سوی دیگر واردات خودرو از امارات یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تجارت میان دو کشور است و به اعتقاد کارشناسان بخش عمده‌ای از واردات خودرو به کشور از طریق دوبی صورت می‌گیرد. در این شرایط این سوال پیش می‌آید که آیا باید واردات خودرو از دوبی را متوقف کرد و به سوی مقاصد جانشین مانند عمان رفت یا اینکه همچنان مانند سابق، رویه فعلی را ادامه داد.

مسعود دانشمند، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات
در رابطه با حرکتی که امارات در مورد کاهش سطح  روابط دیپلماتیک با ایران  صورت داده است، این تصمیم از سوی مرکز سیاسی امارات، یعنی ابوظبی گرفته شده است، این در حالی است که دوبی با توجه به روابط گسترده بازرگانی و تجاری که با ایران دارد، هیچ‌گونه تغییری در روابط  خود با ایران نداده است و این بدان معناست که روابط اقتصادی ایران و امارات مانند گذشته به قوت خود باقی‌ است. همچنین بندر جبل‌العلی که مهم‌ترین بارانداز دوبی است، در زمان تشدید تحریم‌ها گره‌های زیادی از کار تجارت ایران باز کرد و بعید است امارات از تجارت 30 میلیارد دلاری با ایران چشم‌پوشی کند. ذکر این نکته ضروری است که تا پایان دی‌ماه تحریم‌ها برداشته می‌شود و با توجه به این موضوع خطوط کشتیرانی کشورهای مختلف می‌توانند به‌صورت مستقیم به بنادر کشورمان تردد کنند و این اتفاق مهمی است که در حوزه تجارت خارجی کشورمان به وقوع می‌پیوندد. از سوی دیگر با توجه به اینکه حجم گسترده‌ای از واردات خودرو از دوبی انجام می‌شود، این روند مانند گذشته ادامه خواهد یافت و تغییری در آن صورت نخواهد گرفت. همچنین با توجه به اینکه واردات خودرو یک امر کاملا تخصصی است و نیاز به تبحر و تجربه دارد، واردکننندگان دیگر با چم و خم کار و واردات از طریق دوبی آشنا شده‌اند و اینکه بخواهند مکانی دیگر را جایگزین امارات کنند، مستلزم متحمل شدن هزینه‌هایی است که در شرایط فعلی صلاح نیست این هزینه‌ها ایجاد شود، چراکه مصرف‌کننده دست آخر باید این هزینه‌ها را از جیبش پرداخت کند.

محسن بهرامی‌ارض‌اقدس، مشاور معاون اجرایی رئیس‌جمهور
 این روزها که موضوع قطع روابط ایران و عربستان بحث روز مردم و مطبوعات است، باید گفت کشورمان ار لحاظ اقتصادی روابط چندانی با عربستان ندارد و از این لحاظ جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. از سویی با توجه به اینکه کشورمان از لحاظ اقتصادی روابط زیادی با امارات دارد، به نظر می‌رسد تنش‌های زودگذر سیاسی نتواند بر روابط گسترده اقتصادی سایه بیفکند. امارات سال‌هاست مرکز صادرات و واردات کالاهای ورودی و خروجی کشورمان است. حدود سه هزار شرکت ایرانی در امارات دارای دفتر هستند و آنها زیرساخت‌های فراوانی در آنجا ایجاد کرده‌اند. همچنین ایرانی‌ها دیگر با ارتباطات گسترده‌ای که در امارات پیدا کرده‌اند، با زیر‌وبم تجارت در آن کشورآشنایی دارند. اساسا روابط اقتصادی پایدار یک شبه و یک‌ساله ایجاد نشده است که بخواهد با یک تنش گذرا از بین رود. همچنین باید به این نکته اشاره کرد کشوری مانند عمان در حال حاضر ظرفیت جایگزینی این حجم تجارت به جای امارات را ندارد و اگر هم می‌خواهد تغییری در جایگزینی صورت گیرد، باید در عمان ظرفیت‌سازی انجام شود. در مجموع باید گفت نباید یک تنش در روابط سیاسی کل روابط اقتصادی را زیر سوال ببرد. از سوی دیگر با‌توجه به اینکه واردات خودرو حجم بزرگی از تجارت با ما با کشور امارات را شامل می‌شود، واردات خودرو همچنان از دوبی انجام خواهد شد، اما در صورتی‌که امارات بخواهد اقدامات تنش‌زا از خود بروز دهد، دولت از اهرم اقتصاد در روابط سیاسی برای اعمال فشار در مواجه با امارات استفاده خواهد کرد. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید واردات خودرو کماکان از امارات پیگیری می‌شود
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو