سلسله گزارشهای روزنامه «دنیای خودرو» از وضعیت فروش خودروهای صفر در کشورها

رقابت بین‌المللی خودروهای کوچک در ایتالیا

با آغاز سال جدید میلادی آمار فروش خودروسازان در سال 2015 از سوی انجمن‌های مختلف خودروسازی در دنیا اعلام می‌شود. با بررسی این آمار می‌تـوان بررسی کرد و دید که خودروسازان در چه وضعیتی قرار دارند و آیا شرایط اقتصادی بر فروش تاثیر گذاشته یا عکس این وضعیت رخ‌داده است. در این گزارش به بررسی بازار خودروهای صفر در ایتالیا خواهیم پرداخت. 

کد : 1304
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 دي 1394
print
نظرات : 0
رقابت بین‌المللی خودروهای کوچک در ایتالیا

روزنامه دنیای خودرو-مسلم تقوی:با آغاز سال جدید میلادی آمار فروش خودروسازان در سال 2015 از سوی انجمن‌های مختلف خودروسازی در دنیا اعلام می‌شود. با بررسی این آمار می‌تـوان بررسی کرد و دید که خودروسازان در چه وضعیتی قرار دارند و آیا شرایط اقتصادی بر فروش تاثیر گذاشته یا عکس این وضعیت رخ‌داده است. در این گزارش به بررسی بازار خودروهای صفر در ایتالیا خواهیم پرداخت. 
به دنبال رشد 15درصدی فروش خودروی ایتالیا در سال 2015، برای پانزدهمین ماه متوالی نیز آمار فروش در این کشور مثبت ماند و در حالی فیات از سهم بیش از 20 درصدی خود در بازار ایتالیا دفاع کرد و بالاتر از فولکس‌واگن و فورد قرار گرفت که جیپ با کمک مدل «رنِگِید» ستاره سال شده بود.

دورنمای اقتصادی

اقتصاد ایتالیا طی سه ماهه پایانی سال  2015 حدود 2دهم درصد نسبت به سه ماهه سوم همین سال رشد کرد. به دلیل کاهش روند در بخش صادرات، آمارها حکایت از ملایم‌ترین رشد از سه ماهه چهارم سال 2014 می‌کند، ولی آخرین اطلاعات، از ابتدای سه‌ ماهه چهارم میلادی، تصویر مثبتی از وضعیت اقتصادی ترسیم شده است. 
در حقیقت در ماه نوامبر شاخص مدیران خرید PMI به بیشترین میزان خود در چهار ماه پیشین و اطمینان خریداران نیز بالاترین حد خود در چند سال گذشته رسید. در همین حال طرح نجات مالی دولت برای چهار بانک ایتالیایی منجر به ضرردهی به حدود 130هزار سهامدار و 10هزار و 500 سهامدار اوراق قرضه شد.

بازار رقابتی برندهای بین‌المللی
در دسامبر، ماه پایانی سال 2015، برند فیات با رشد 34.8 درصدی توانست 23 هزار و 72 خودرو بفروشد. در طول سال نیز فیات با رشد 16.6 درصدی و فروش 324 هزار و 26 دستگاهی توانست 20.5 درصد از سهام بازار را کسب کند. 
فولکس‌واگن هم در ماه دسامبر و هم در طول سال رتبه دوم پرفروش‌ترین برندها را کسب کرد. برند اصلی این غول خودروسازی در ماه پایانی سال با رشد 9.9 درصدی و فروش 8هزار و 121 دستگاه و در تمام سال با رشد 7.3 درصدی توانست 119 هزار و 35 دستگاه به فروش برساند. 
برند آمریکایی فورد نیز در ماه دسامبر با رشد 26درصدی و فروش حدود 7 هزار دستگاهی توانست رتبه چهارم فروش را به دست بیاورد. البته رتبه سالیانه فورد کمی بهتر بود و با رشد 19.2 درصدی توانست 110هزار دستگاه بفروشد. 
رتبه سوم دسامبر و چهارم سالیانه نیز در اختیار برند فرانسوی رنو است که در دسامبر با رشد 33.3 درصدی و فروش حدود 8هزار دستگاه و در طول سال با رشد 16.9 درصد،96هزار و 443 دستگاه فروخت. 
پرفروش‌ترین برندهای بعدی در طول سال اُپل با رشد 16.8 درصد و فروش 88 هزار دستگاه، پژو با رشد 17.8 درصد و فروش 84 هزار دستگاه، تویوتا با رشد 7.6 درصد و فروش 66هزار دستگاه، رتبه‌های پنجم تا هفتم را به دست آوردند. نیسان با 59 هزار، لانچیا با 56 هزار و آئودی با 54 هزار دستگاه، به ترتیب رتبه‌های هشتم، نهم و دهم را کسب کردند. 
شورولت با کاهش 96 درصدی، تاتا با کاهش 92 درصدی و گریت‌وال با کاهش 83 درصدی بیشترین کاهش فروش را در ماه دسامبر، و برندهای لوکس آستون مارتین با رشد 300درصدی، لامبورگینی با رشد 200 درصدی و لوتوس و فراری با رشد 166 درصدی بیشترین رشد فروش را در این ماه پایانی داشتند. البته میزان فروش این برندهای لوکس در ماه کمتر از 10 دستگاه بوده است. به هرحال آنطور که مشخص است برندهای ارزان چینی و هندی بیشترین کاهش فروش و برندهای لوکس بیشترین افزایش فروش را داشته‌اند. گفتنی است ایتالیایی‌ها استقبال خوبی از برند کره‌ای سانگ‌یانگ کرده‌اند که با رشد 162 درصدی و فروش 194 دستگاهی مواجه شده است. پژو نیز جزو برندهایی بود که رشد خوبی در ماه دسامبر داشت و با افزایش 136 درصدی توانست 6هزار و 621 دستگاه در ایتالیا بفروشد. 
با نگاهی به برندهای موجود در فهرست پرفروش‌ترین‌ها متوجه می‌شویم بازار ایتالیا نه در انحصار خودروهای ایتالیایی و نه در انحصار برندهای اروپایی است، بلکه رقابت از سراسر جهان در این بازار به وضوح دیده می‌شود. 

پرفروش‌ترین مدل‌ها
فیات با مدل زیبای پاندا توانست در سال  2015 حدود 21 درصد رشد داشته باشد و به عدد غیرقابل دستیابی 126هزار دستگاه برسد. فیات پونتو نیز اگرچه در دسامبر 45 درصد و در طول سال 1.2 درصد کاهش داشت ولی با فروش 56 هزار و 447 دستگاهی رتبه دوم پرفروش‌ترین مدل بازار ایتالیا را کسب کرد. 
لانچیا با مدل اپسیلون توانست 9.2 درصد در طول سال رشد داشته باشد و 55هزار و 826 دستگاه بفروشد تا با اختلاف حدود یک هزار دستگاهی از فیات پونتو در رتبه سوم قرار بگیرد. رتبه چهارم هم در اختیار برند ایتالیایی فیات قرار دارد که با مدل 500L خود توانست در عین کاهش 2.6 درصدی، 49هزار و 918 دستگاه خودرو به فروش برساند. فولکس‌واگن گلف با رشد 13.3 درصدی و فروش 44هزار و 436 دستگاهی رتبه پنجم را به دست آورد. 
رتبه‌های ششم تا دهم نیز در اختیار رنو کلیو، با فروش 43 هزار و 193 دستگاه، فیات 500 با فروش 40 هزار و 850 دستگاه، فورد فیستا با 40 هزار و 275 دستگاه، فولکس‌واگن پولو با 36 هزار و 384 دستگاه و فیات 500X با 32 هزار و 579 دستگاه، قرار دارد. 
جیپ رنگید نیز در سال 2015 با رشد خارق‌العاده 5 برابری توانست یک هزار و 859 دستگاه در طول سال بفروشد. ب‌ام‌و‌ سری 2 نیز که از خودروهای اسپرت جمع‌و‌جور است توانست با رشد عالی 339 درصدی به فروش 640 دستگاهی برسد.
پرفروش‌ترین مدل‌های بررسی شده چه در میزان رشد و چه در میزان فروش، به وضوح نشان‌دهنده علاقه ایتالیایی‌ها به خودروهای جمع‌و‌جور و کوچک اروپایی است. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید رقابت بین‌المللی خودروهای کوچک در ایتالیا
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو