چشم مردم و مسئولان به اجرایی شدن برجام و رفع مشکل تامین مالی

متروی پایتخت واگن کم دارد

فاینانس تامین بیش از هزار واگن متروی تهران روی میز دولت خاک می‌خورد و چشم مردم و مسئولان به دوران اجرایی شدن برجام و پساتحریم است تا بلکه با تامین واگن‌های متروی تهران مرهمی برای حل یکی از مشکلات حمل‌و‌نقل شهری تهران فراهم شود.

کد : 1305
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 دي 1394
print
نظرات : 0
متروی پایتخت واگن کم دارد

روزنامه دنیای خودرو-سیران سعدی:فاینانس تامین بیش از هزار واگن متروی تهران روی میز دولت خاک می‌خورد و چشم مردم و مسئولان به دوران اجرایی شدن برجام و پساتحریم است تا بلکه با تامین واگن‌های متروی تهران مرهمی برای حل یکی از مشکلات حمل‌و‌نقل شهری تهران فراهم شود. به گفته یکی از نمایندگان مجلس با وضعیت کنونی درآمدهای نفتی، وسع دولت به حل مشکلات حمل‌و‌نقل نمی‌رسد و می‌توان امیدوار بود که بعد از اجرایی شدن برجام، این مشکلات تا حدودی کمرنگ شود. این در حالی است که وضعیت حمل‌و‌نقل عمومی تهران به خصوص مترو نامطلوب است و در برخی از خطوط مترو زمان انتظار قطار به نیم ساعت هم می‌رسد در حالی‌که حجم جابه‌جایی مسافران خطوط مترو هم روزبه‌روز در حال افزایش است.
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» قرار است افتتاح خط متروی فرودگاه مهرآباد در پایان امسال، عیدی شهرداری تهران به مردم باشد. این خبر را دیروز هابیل درویش، مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه اعلام کرد. وی به کمبود واگن و بودجه مترو هم اشاره کرده و گفته است متروی تهران بیش از هزار واگن کم دارد که فاینانس تامین این واگن‌ها روی میز دولت است. 
در این باره عباس قائیدرحمت، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «واقعیت این است که در حال حاضر وسع دولت بیشتر از این نیست، زیرا درآمدهای نفتی به شدت کاهش یافته است. در چنین شرایطی دولت نمی‌تواند برای توسعه مترو اعتبار ویژه‌ای هزینه کند، اما ضروری است که در لایحه بودجه به این امر توجه. به خصوص در برنامه ششم توسعه باید برای توسعه مترو تصمیم‌گیری درستی اتخاذ شود.» 
این نماینده مجلس در ادامه به فاینانس بیش از یک هزار واگن مترو هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «در ارتباط با بحث فاینانس واگن‌های مترو آنچه پیش‌نیاز به‌حساب می آید اصلاح و ترمیم تعامل دولت با دنیاست و خوشبختانه با اجرای برجام این امر محقق می‌شود و در دوره پساتحریم بدون شک روزبه‌روز این تعامل بهتر خواهد شد. برای فاینانس نیاز به سرمایه‌گذاری و گشایش اعتبار در بانک‌ها است و امیدواریم در دوره پساتحریم بستر آن فرهم شود.»

توسعه متروی تهران بودجه می‌خواهد
مساله بودجه متروی تهران یکی دیگر از مشکلات قدیمی حمل‌و‌نقل عمومی تهران است. شهرداری می‌گوید دولتی‌ها پول مترو را نمی‌دهند و دولتی‌ها هم حرف خودشان را دارند. درگیری دولت و مترو برای تامین اعتبار، داستان تازه‌ای نیست و از دولت قبل شروع شده و بدهی‌ها مانده و همچنان این طلب مانده است. در کنار این‌ها نگاه دولت هم مهربان نشده است. این در حالی است که با توجه به وضعیت ترافیک و آلودگی هوا و تبلیغ برای استفاده بیشتر از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی ضرورت توجه دولت و مسئولان هر روز بیش از قبل می‌شود. معاون حمل‌و‌نقل شهرداری تهران می‌گوید که کل بودجه مصوب دولت برای مترو جهت ساخت ۳۰۰ متر خط مترو است. وی درباره اعتبارات مورد نیاز برای متروسازی گفته است: «برای احداث هر کیلومتر مترو، ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود. در حالی که کل بودجه مصوب دولت برای مترو، ۲۳۵ میلیارد تومان است که تنها ۵۰ میلیارد تومان آن به بخش ما تخصیص یافته است؛ یعنی به اندازه ۳۰۰ متر مترو.»
به گفته مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه برای بودجه سال آینده متروی تهران 6 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده است که بر اساس قانون 50 درصد آن باید از سوی دولت تامین شود. 
قائیدرحمت بر این باور است که اگرچه توسعه مترو پرهزینه است، اما اگر به مرحله بهره‌برداری برسد، قاعدتا هزینه نگهداری آن کمتر خواهد بود و در عین حال به نفع سلامت مردم و بهبود حمل‌و‌نقل شهری است. وی در ادامه می‌گوید: «هر چقدر خطوط مترو گسترش یابد، به‌طور قطع روی حل مشکلات حمل‌و‌نقل شهری که از وضعیت نامطلوب رنجی می‌برد، تاثیرگذار است. در کلان شهر تهران با جمعیت بالای 10 میلیون نفر، خطوط مترو روزانه هزار نفر را جابه‌جا می‌کند و یکی از تکنولوژی‌های جدید که می‌تواند در کلان‌شهرها مشکل ترافیک را حل کند و آلودگی هوا را کاهش دهد و به رفت و آمد و تردد آسان شهروندان کمک کند، مترو است. بنابراین ضروری است که دولت به توسعه مترو توجه بیشتری کند؛ به خصوص در بودجه امسال. ضمن این‌که کل هزینه مترو را دولت پرداخت نمی‌کند و شهرداری هم بخشی از هزینه آن را برعهده می‌گیرد.» 

وضعیت کنونی مترو 
دیروز مدیر کل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گزارشی از عملکرد 9 ماهه امسال ارائه داد و گفت آنچه برای پروژه‌های متروی تهران تعریف شده بود، بیش از 70 درصد پیشرفت داشته است. به گفته وی، در حال حاضر 170کیلومتر مترو با 96 ایستگاه در شهر تهران مورد بهره برداری قرار گرفته است و تا پایان امسال 10واگن دو طبقه هم به شبکه ناوگان مترو هم اضافه می‌شود.
اما مشکل کمبود واگن در برخی از خطوط مترو باعث شده است قطارها هر نیم ساعت یک بار به ایستگاه‌ها برسند، از این رو زمان طولانی انتظار مردم را کلافه کرده است. ابوالفضل قناعتی، مخبر کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر هم این موضوع را تایید می‌کند و به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «هم اکنون دو خط 6 و 7 مترو که هر کدام 30 کیلومتر است، به هفت هزار میلیارد تومان بودجه برای احداث نیاز دارد و به استناد همین دو خط 6 هزار میلیارد تومان هم برآورد بودجه برای تامین واگن لازم است. ضمن این که خط 3 به حد نصاب واگن ندارد و هر نیم ساعت یک قطار می‌آید، در حالی که باید هر چهار دقیقه یک قطار به ایستگاه برسد.»


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید متروی پایتخت واگن کم دارد
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو