مهم‌ترین قسمت هواپیما کدام است؟

بآن قطعه از هواپیما که رتبه اول را در حساس‌ و موثر بودن کسب می‌کند، بال هواپیما است. به‌همین دلیل هنگام ساخت بال، باید ظرافت و دقت خاصی به کار گرفته شود.

کد : 1308
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 دي 1394
print
نظرات : 0
مهم‌ترین قسمت هواپیما کدام است؟

روزنامه دنیای خودرو-امیر آرش فرخ : هر هواپیما قسمت‌های مختلفی دارد و می‌توان برخی از آنها را اصلی و برخی را فرعی نامید. در علم پرواز طیاره‌های مختلف را به‌رغم انواع و اقسام فراوان‌شان، متشکل از سه بخش اصلی می‌دانند. بدنه، بال‌ها و موتور یا موتورها. البته می‌توان چرخ‌ها یا  ارابه‌های فرود را نیز جزو قسمت‌های اصلی هواپیما به حساب آورد اما آن قطعه از هواپیما که رتبه اول را در حساس‌ و موثر بودن کسب می‌کند، بال هواپیما است. به‌همین دلیل هنگام ساخت بال، باید ظرافت و دقت خاصی به کار گرفته شود. تقریبا تمام نیرویی که هواپیما را به سمت بالا می‌کشاند توسط بال هواپیما ایجاد می‌شود و بدنه نیز که به بال متصل است از حرکت آن پیروی می‌کند. وظیفه بال‌ها، افزایش نیروی بالابرنده (Lift) است  و در گردش هوا بسیار کمک می‌کنند. در طراحی هواپیما محاسبات بسیار گسترده‌ای برای به‌دست آوردن شکل مناسب بال اعم از سطح مقطع (air foil)، طول (wing span)، زاویه نصب (angle of incidence)، مکان نصب بال‌ها به بدنه (dihedral)، زاویه بین بال سمت چپ و بال سمت راست و... صورت می‌گیرد. یک اشتباه کوچک در ساخت بال حتی در یک هواپیمای مدل می‌تواند باعث زمین خوردن یا انحراف عمده هواپیما هنگام پرواز شود.

انواع هواپیما از نظر محل قرار گرفتن بال‌ها
 هواپیماها از نظر محل قرار گرفتن بال به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: 
بال رو (بال بالا) مثل هواپیمای منحصر به‌فرد جت ملخی(ATR)  و بال زیر (بال پایین ) مثل هواپیماهایی چون (بوینگ 727) (پرنس شرکت بویینگ) و(100 Fokker)فول اتوماتیک هلندی.

 در طراحی هواپیمای بال رو، وزن مدل در زیر بال آویزان می‌شود. موقعی که مدل از حالت افقی خارج می‌شود، وزن هواپیما آن را به حالت افقی بازمی‌گرداند. در نتیجه، مدل‌های بال رو، مدل‌های پایدارتر و آسان‌پروازتر و انتخاب دقیق‌تری برای اهداف آموزشی هستند. 
مدل بال زیر درست در نقطه مقابل قرار دارد. از آنجا که وزن این مدل‌ها  در بالای بال قرار دارد، پایداری پرواز در آنها کمتر و مناسب خلبانان حرفه‌ای‌‌تر است که مایل به انجام مانورهای هوایی هستند.

سطح مقطع بال
اگر مقابل نوک بال هواپیما بایستید و آن را از جلو به عقب ببرید، سطح مقطع ایجاد شده را Airfoil می‌نامند. سطح مقطعی که در قسمت زیر صاف و افقی باشد، بیشترین نیروی بالابرنده را در سرعت‌های کم ایجاد و به مدل کمک می‌کند  که در صورت انحراف، مجددا به حالت افقی بازگردد. این شکل برای هواپیماهای آموزشی و خلبانان تازه‌کار، ایده‌آل است.
سطح مقطع متقارن در بالا و پایین دارای یک شکل است که به آن اجازه می‌دهد نیروی بالابر یکسانی را چه در حالت معمولی و چه در حالت معکوس ایجاد کند. این سطح مقطع برای خلبانان پیشرفته‌تر توصیه می‌شود و سرانجام سطح مقطع نیمه‌متقارن ترکیبی از دو نوع، ذکر شده و مورد علاقه خلبانان متوسط و اسپرت است.

سطح بال/ بار بال 
سطح بال عبارت از مساحتی از بال است که برای ایجاد نیروی بالا برنده در دسترس است. بار بال عبارت از وزنی است که یک سطح مشخص از بال باید بلند کند و معمولا با واحد اونس بر فوت مربع سنجیده می‌شود. به‌طور کلی، بار بال کمتر برای مبتدیان مناسب‌تر است. در این حالت هواپیما بهتر عمل می‌کند و راحت‌تر کنترل می‌شود.

 Dihedral 
زاویه‌ای است که بال نسبت به بدنه هواپیما رو‌به بالا می‌سازد. Dihedral پایداری هواپیما را افزایش داده و قابلیت مانور آن را کاهش می‌دهد. 

ضخامت بال
ضخامت بال، که از بالا تا پایین اندازه‌گیری می‌شود، میزان drag ایجاد شده را تعیین می‌کند. یک بال ضخیم drag بیشتری ایجاد می‌کند که باعث سرعت کمتر و stall ملایم‌تری می‌شود و برای تازه‌کارها، ایده‌آل است. بال نازک‌‌تر اجازه سرعت‌های بالاتر و stall‌های ناگهانی را می‌دهد و برای مسابقه و مانورهای هوایی خاص مناسب است.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید مهم‌ترین قسمت هواپیما کدام است؟
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو