محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو»

CKD از سال آینده جمع می‌شود

باید در کنار مذاکراه با خودروسازان خارجی برای ارتقای کیفی، به‌روز رسانی فناوری و تنوع‌بخشی به محصولات سنگین و نیمه‌سنگین در بازار ایران، به فکر ظرفیت‌سازی در صنعت قطعه‌سازی برای کسب سهمی بالاتر در این بخش بود.

کد : 1323
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 دي 1394
print
نظرات : 0
CKD از سال آینده جمع می‌شود

روزنامه دنیای خودرو-فرانک آقاصفی:بسیاری از صنایع کشور ما برای دوران پساتحریم برنامه‌ریزی و اعلام آمادگی کرده‌اند و صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل از مدت‌ها قبل انتخاب شرکای خارجی جدید یا مذاکرات ازسرگیری همکاری با شرکای پیشین آغاز شده است. این تحرک در صنعت خودرو تکانه‌هایی را در صنایع وابسته آن نیز به همراه خواهد داشت که صنعت ساخت قطعات و مجموعه‌های خودرو در رأس آن‌ها است. اما قطعه‌سازان تابه‌حال به اندازه‌ای که در تأمین قطعات پشتیبان تولید خودروهای سواری بوده‌اند، در بخش خودروهای کاروتجاری و به‌ویژه خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین ایفای نقش نکرده‌اند. از این رو باید در کنار مذاکراه با خودروسازان خارجی برای ارتقای کیفی، به‌روز رسانی فناوری و تنوع‌بخشی به محصولات سنگین و نیمه‌سنگین در بازار ایران، به فکر ظرفیت‌سازی در صنعت قطعه‌سازی برای کسب سهمی بالاتر در این بخش بود. به‌ویژه آن‌که براساس ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت، از سال آینده شرط داخلی‌سازی 40درصدی انواع خودروهای داخلی با جدیت بیش‌تری دنبال خواهد شد. در همین باره با محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیأت‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌ساز گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

با آغاز شمارش معکوس برای اجرای برجام، انتظار برای تنوع‌بخشی به محصولات داخلی در عرصه خودروهای کاروتجاری اعم از سنگین و نیمه‌سنگین و باری و مسافری نیز بیشتر شده است. با توجه به این‌که میزان داخلی‌سازی قطعات این خودروها نسبت به سواری کمتر است، قطعه‌سازان داخلی تا چه میزان امکان پشتیبانی و تامین قطعات محصولات کاروتجاری را دارند و آمادگی و ظرفیت آن‌ها برای این منظور چقدر است؟
از آن‌جا که تیراژ خودروهای کاروتجاری بالا نیست، داخلی‌سازی آن‌ها نیز مقرون به صرفه و اقتصادی نبوده است. اگر بتوانیم در بحث خودروهای کاروتجاری حجم تولید را بالا ببریم و به شبکه تامین جهانی متصل شویم و بحث صادرات را در این زمینه آغاز کنیم، می‌توانیم تیراژ تولید قطعات داخلی را افزایش دهیم. چرا که در این زمان تولید قطعات با تیراژ بالا، منطقی به نظر می‌رسد و با صرفه اقتصادی همراه است. به‌عنوان مثال، حالا تولید محصول جدید رنو در ایران آغاز شده و تیراژ آن رو به افزایش است، شرکت رنو قصد دارد قطعه‌سازان ما را به شبکه جهانی خود متصل کند. در شرایط این‌چنینی است که می‌توانیم هم به فکر صادرات باشیم و هم واردات؛ یعنی شرایط ارزی متعادلی را ایجاد کنیم و صادرات و واردات یکسانی داشته باشیم.

اما در آن دسته از خودروهای کاروتجاری که تیراژ بهتری هم دارند، میزان داخلی‌سازی نسبت به بخش سواری کمتر است و خودروسازان به مونتاژ برای تامین نیاز داخل اکتفا کرده و صادراتی نیز در این زمینه وجود ندارد...
از آن‌جا ‌که برای واردات قطعات خودروهای سنگین تعرفه پایینی در نظر گرفته شده و هزینه تولید داخل این قطعات نیز به نسبت واردات آن بسیار بالاست. از این رو انگیزه تولید به‌وجود نمی‌آید. همان‌طور که می‌دانیم تولید داخل به علت مسائلی همچون بالا بودن نرخ ارز و... توجیه ندارد. اگر سود بانکی در ایران مطابق با عرف بین‌المللی شود، تولید داخل معنا پیدا می‌کند. تمام این موضوعات نیازمند توجه ویژه و خاص از سوی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند.

فارغ از بحث توجیه اقتصادی، آیا در بحث صادرات قطعات خودروهای سنگین که بعضی از آن‌ها فناوری پیچیده‌تری دارند، حرفی برای گفتن داریم؟
بله. مگر نه این‌که تولید وانت تندر از همین آغاز با داخلی‌سازی بسیاری از قطعات کلید خورده است. در بحث ساخت موتورهای سنگین هم شرکتی مانند ایدم را داریم که بعد از اجرای برجام می‌تواند برای صادرات برنامه‌ریزی کند، همچنین شرکت محورکاران که سازنده اکسل‌های خودروهای تجاری و اتوبوس‌هاست. اما از آن‌جا که تا به امروز سفارش زیادی در این بخش نداشتیم، حجم تولید قطعات خودروهای کاروتجاری بالا نبوده و این بخش مورد توجه قرار نگرفته و مغفول مانده است. امید آن است که بعد از این با برنامه‌ریزی‌های جدید بتوانیم در این بخش به موفقیت بیشتری برسیم.

دولت هم در این راستا برنامه‌ای دارد؟
در حال حاضر دولت اقدامات جدی در این زمینه را شروع کرده است. سیاست کلی وزارتخانه جمع‌آوری سی‌کی‌دی است و این قانون را به تمامی خودروسازها ابلاغ کرده که از سال آینده خودروهای داخلی باید 40 درصد ساخت داخل باشند.

چند درصد قطعه‌سازان ما به ساخت قطعات و لوازم خودروهای کاروتجاری مشغول هستند؟
کار ساخت قطعات مبنی بر سفارش انجام می‌شود. با توجه به این‌که هنوز قانون 40 درصد ساخت داخل به مرحله اجرا نرسیده و میزان سفارش مطلوبی در زمینه ساخت قطعات خودروهای کاروتجاری به ما داده نشده است، در نتیجه هنوز بسیاری از قطعه‌سازان به ساخت قطعات و لوازم خودروهای کاروتجاری ورود نکرده‌اند.

آیا رواج استفاده از موتورهای دیزلی را در صورت افزایش تعداد جایگاه‌های سوخت آن‌ها مثبت ارزیابی می‌کنید یا به نظر شما تکیه بر موتورهای بنزینی، دوگانه‌سوز و نهایتا هدف‌گذاری برای ساخت و توسعه خودروهای هیبریدی کافی است؟
با توجه به این که هر یک از این سوخت‌ها، آلایندگی مخصوص خود را دارند، اگر بتوانیم در کشورمان از هر نوع موتوری استفاده کنیم، حجم آلاینده‌ها کم خواهد شد. یعنی هرچه آلاینده‌های متنوع‌تری در سطح شهر پخش شوند، حجم و درصد کل آلایندگی کاهش پیدا خواهد کرد. از این رو من نه‌تنها استفاده از موتورهای دیزلی، بلکه استفاده از موتورهای متنوع را مثبت ارزیابی می‌کنم. چرا که تنوع آلاینده‌ها و گازهای ناشی از سوخت‌های متفاوت، آلایندگی را از یک‌دست بودن خارج کرده و باعث می‌شود که سطح هر آلاینده‌ای به حد نرمال خود برسد. هرچند که تعداد آلاینده‌ها بالا خواهد رفت اما سطح هر یک از آن‌ها نرمال خواهد شد.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید CKD از سال آینده جمع می‌شود
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو