در چهارمین همایش آلودگی هوا

مسئولان همچنان یکدیگر را مقصر اعلام کردند

طبق گزارش‌های منتشر شده؛ آمار مرگ‌و‌میر تهرانی در پاییز امسال افزایش داشته و عامل اصلی آن هم آلودگی هواست.

کد : 1327
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 دي 1394
print
نظرات : 0
مسئولان همچنان یکدیگر را مقصر اعلام کردند

روزنامه «دنیای خودرو»-سیران سعدی : چهارمین همایش آلودگی هوا در حالی دیروز و امروز برگزار می‌شود که به‌رغم تاکید مسئولان بر ضرورت کنار گذاشتن سیاسی‌کاری برای مقابله با آلودگی هوای تهران، انگشت اشاره آنها به سوی یکدیگر بود و همدیگر را برای به‌وجود آمدن وضعیت آلودگی هوا مقصر می‌دانند. در هفته‌های اخیر، تهران روزهای سختی را به لحاظ آلودگی هوا در زمستان امسال تجربه کرد و این مشکل آن‌قدر اوج گرفت که اکنون به مساله اصلی افکار عمومی در تهران تبدیل شده است. طبق گزارش‌های منتشر شده؛ آمار مرگ‌و‌میر تهرانی در پاییز امسال افزایش داشته و عامل اصلی آن هم آلودگی هواست. البته آمار اعلام شده از مرگ‌و‌میر، گویا چندان هم دقیق نیست، به‌طوری که رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر تهران در این همایش از این که واقعیت‌های آلودگی هوا به مردم گفته نمی‌شود، انتقاد کرده است.
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» در همایش ملی آلودگی هوا به نوعی همه طرف‌های این موضوع جمع شده بودند. از یک طرف شهردار تهران آمده بود. قالیباف در این همایش مانند چند ماه اخیر به طور تلویحی دولت را مسبب مشکل آلودگی هوا معرفی کرد. از طرف دیگر قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت آمد و وزارتخانه‌اش را در مقام‌ مدعی‌العموم قرار داد و از طرفی هم اشاره کرد که وزارت بهداشت قربانی آلودگی هواست. از طرف دیگر معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست آمده بود. وی از عملکرد دولت دفاع کرد و به نوعی جواب شهردار تهران را داد. البته بسیاری از خبرنگاران و کارشناسان انتظار داشتند این مسئولان به جای تکرار حرف‌های قبلی از راه‌حل‌های واقعی بگویند، اما در حالی که همه آنها بر ضرورت جلوگیری از سیاسی‌کاری برای رفع آلودگی هوا می‌گفتند به طور عملی انگشت اشاره‌شان به سوی یکدیگر بود.   

شهردار تهران و دغدغه آلودگی سیاسی
شهرداری تهران قبل از هر چیزی بر این نکته تاکید کرد که آلودگی هوا را سیاسی نکنیم و نباید این موضوع به گفت‌وگوی سیاسی بین مدیران تبدیل شود. محمدباقر قالیباف با بیان این که ‌اکنون ریشه آلودگی هوای تهران را شناخته‌ایم، گفت با قاطعیت می‌گویم در یک دوره ۱۰ ساله می‌توانیم به آلودگی هوا مسلط شویم و در یک بازه ۵ یا ۶ ساله نیز به وضعیت مناسبی برسیم. قالیباف با اشاره به این که گاهی در بحث آلودگی هوا صحبت از ساخت اتوبان، پل، خودرو، بلندمرتبه‌سازی و باد می‌شود، گفت بعضی اطلاعات درست می‌دهند، اما نتیجه غلط از آن می‌گیرند که این امر کاملا اشتباه است. 
شهردار تهران به آلودگی هوای  ۲۲ روزه گذشته تهران هم اشاره کرد و از عملکرد شهرداری در امر اطلاع‌رسانی به مردم دفاع کرد و گفت مردم باید واقعیت را بدانند تا در حفظ جان خود کوشا باشند.
وی در ادامه با انتقاد از انتقال اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های فرسوده به پایتخت گفت که استفاده از اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های فرسوده در شهر را ممنوع می‌کنیم، اما به دلیل ضعف مدیریت در اجرا از همین وسایل در تهران به عنوان سرویس نهادهای دولتی و غیردولتی استفاده شود.

ابتکار در مقام دفاع از دولت
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بین 30 تا 35 میلیون ایرانی تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارند، گفت که آسیب‌های بهداشتی و هزینه‌های سنگینی به اقتصاد کلان‌شهرها تحمیل می‌شود. به گفته معصومه ابتکار تهران و هر شهر دیگری ظرفیت تحمل مشخصی دارد، درمورد تهران این ظرفیت در سال 1375 تکمیل شده است. هم‌اکنون بار جمعیت و صنعت بیش از حدی را به آن تحمیل می‌کنیم؛ در صورتی‌که ما دیگر نباید این‌گونه فعالیت‌ها را افزایش دهیم. 
معاون رئیس‌جمهوری با انتقاد از اینکه برنامه‌های پیش‌بینی شده برای محیط زیست در هشت سال گذشته متوقف بود، از اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم دفاع کرد و گفت اصلاح کیفیت سوخت و حذف بنزین پتروشیمی که در تولید بنزن و آروماتیک‌ها نقش موثری داشت از اردیبهشت ۹۳ به طور رسمی آغاز شد. به طوری که شاهد عرضه بنزین یورو۴ در کشور هستیم. وی از یکپارچه‌سازی معاینه فنی خودروها از هفته آینده و حذف موتورهای کاربراتوری از نیمه سال 95 خبر داد. ابتکار در ادامه تاکید کرد 16 دستگاه در کاهش آلودگی هوا نقش دارند که اگر سرعت کارشان منطبق با برنامه نباشد، برنامه‌ها پیش نمی‌رود. 

وزیر بهداشت در مقام مدعی‌العموم 
وزیر بهداشت توپ راهکار آلودگی هوا را به زمین دانشگاهیان انداخت و گفت اگر تصمیم‌گیری در حوزه آلودگی هوا به دست دانشگاهیان بیفتد تا سیاسیون، هوای سالم دور از دسترس نیست. دکتر سیدحسن هاشمی با بیان اینکه در روزهای آلودگی هوا، مسئولان نیز حالشان ممکن است خوب نباشد و تصمیم‌گیری درست نکنند، عنوان کرد: نگاه به مسئله هوا باید علمی باشد، نه سیاسی و باید از تجربه شهرها و کشورهای جهان مانند استانبول، مکزیک، لندن و توکیو استفاده کرد و نباید بگذاریم ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا بمیرند تا ما درخصوص آن فکری عاجل کنیم.

ابهام در مرگ‌و‌میر بر اثر آلودگی هوا 
رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران با گلایه از وضعیت کنونی آلودگی هوا انگشت اتهام را به سوی همه مسئولان گرفت و گفت همه نهادها و سازمان‌ها اعم از دولت و شهرداری درباره آلودگی هوای تهران مقصر هستند و اگر آن‌ها درست عمل کرده بودند، امروز تهران و دیگر شهرهای کشور با مشکلات آلودگی‌های در این فصل مواجه نبودند.
رحمت‌الله حافظی با اشاره به مجموعه‌ای از آمار و مستندات که به گفته او برگرفته از مطالعات سازمان جهانی بهداشت و همچنین برخی گزارش‌ها و مطالعات داخلی است، به تاثیر آلودگی هوا بر سلامت افراد به ویژه تشدید بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد و گفت بر‌خلاف آن چه اکثریت افراد فکر می‌کنند، تاثیر اصلی آلودگی هوا بر سلامت شهروندان در ارتباط با بیماری‌ها تنفسی نیست. آلودگی هوا بیشترین تاثیر را بر بیماری‌های قلبی و عروقی دارد و احتمال مرگ‌و‌میر حاصل از تاثیر آلودگی هوا بر قلب و عروق به مرتب بیشتر از مرگ و میر ناشی از بیماری‌های دستگاه تنفسی است. وی با انتقاد از اینکه واقعیت‌های آلودگی هوا به مردم گفته نمی‌شود، ادامه داد مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی هوا در ایران کمتر از واقعیت تخمین زده می‌شود. چون در این زمینه مطالعات درستی انجام نشده است.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید مسئولان همچنان یکدیگر را مقصر اعلام کردند
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو