گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه در مورد شرایط کنونی صنعت خودرو

بورس در پیچ تاریخی خود قرار دارد

بازار سرمایه در برهه کنونی که می‌تواند بخشی از یک سال گذشته تا چندماه آینده را دربرگیرد، در پیچ تاریخی و دوره بسیار مهمی قرار گرفته است. به این معنی که مسیر حرکت آینده بورس در این مقطع زمانی مشخص می‌شود و اتفاقاتی که پیش‌روی ماست با آنچه در 4-5 سال گذشته به‌وقوع پیوسته است، کاملا متفاوت خواهد بود.


کد : 1329
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 دي 1394
print
نظرات : 0
بورس در پیچ تاریخی خود قرار دارد

روزنامه «دنیای خودرو»-علی صالحی : حال و روز این روزهای تالار شیشه‌ای رو‌به بهبودی است. جریان نقدینگی تازه‌ای در برخی گروه‌ها و سهم‌ها به وضوح مشاهده می‌شود و نزدیکی به زمان لغو تحریم‌ها نیز هیجان خاصی به بازار بی‌رمق ماه‌های گذشته بخشیده است.
با توجه به قرار گرفتن در چنین موقعیت زمانی خاص، مصاحبه‌ای با شهرام سماواتی،  از کارشناسان خبره بازار سهام در مورد چشم‌انداز سرمایه‌گذاری کشور و به ویژه صنعت خودرو ترتیب داده‌ایم که در زیر ارائه می شود:

در ابتدای امر وضعیت بازار سرمایه را چگونه می‌بینید، و به نظر شما در چه مرحله‌ای از رشد قرار داریم. آیا اصولا در مسیر رشد قرار گرفته‌ایم یا خیر؟
بازار سرمایه در برهه کنونی که می‌تواند بخشی از یک سال گذشته تا چندماه آینده را دربرگیرد، در پیچ تاریخی و دوره بسیار مهمی قرار گرفته است. به این معنی که مسیر حرکت آینده بورس در این مقطع زمانی مشخص می‌شود و اتفاقاتی که پیش‌روی ماست با آنچه در 4-5 سال گذشته به‌وقوع پیوسته است، کاملا متفاوت خواهد بود.
یک محل سرمایه‌گذاری منطقی در حال شکل‌گیری است. ما تا امروز چنین فضایی را نداشته‌ایم؛ جایی برای سرمایه‌گذاری قابل‌اطمینان که همه مردم و فعالان اقتصادی بتوانند در آنجا سرمایه‌گذاری کنند و منجر به تورم هم نشود.
زمانی سرمایه‌گذاری به شکل ثبت‌نام خودرو و خرید و فروش آن به شکل دلالی مطرح بود. این خرید‌و‌فروش‌ها به فراخور‌حال به سمت گزینه‌های دیگر سوق پیدا کرد و سال‌های مدیدی است که صنعت ساختمان جایی برای انباشت سرمایه است و صاحبان سرمایه‌های بزرگ و کوچک و حتی بانک‌ها نیز به خریدو‌فروش زمین و ساختمان به عنوان یک حرکت اقتصادی نگاه می‌کردند که هیچ ارزش افزوده‌ای در اقتصاد ایجاد نمی‌کرد.
خوشبختانه در سال‌های اخیر بسترسازی مناسبی برای گسترش بازار سهام کشور صورت گرفته است و صنایع متنوعی در بازار آمده‌اند اما تاکنون به‌دلیل مسائل سیاسی موجود امکان بهره‌برداری مناسب از آن نبود. انتظار می‌رود که با عبور از این پیچ تاریخی، شرایط به‌کلی تغییر کند و این امر مستلزم توانایی مردم و دولتمردان در برقراری ارتباط با اقتصاد جهانی است. اگر می‌خواهیم به رشد بالای 6 درصد پیش‌بینی‌شده برسیم؛ باید سرمایه‌گذاری خارجی را وارد کنیم و به‌همراه آن تکنولوژی به کشور وارد شود. از این طریق می‌توان رفاه و آسایش و امنیت را به ارمغان آورد و در این صورت است که بازار سرمایه محل بسیار جذابی برای سرمایه‌های سرگردان خواهد بود.
ورود به چنین شرایطی موجب بالا رفتن توان اقتصاد در مقابل تلاطم‌های گوناگون خواهد شد و ثبات را به بخش‌های مختلف تزریق خواهد کرد تا دیگر، کشورهای مختلف نتوانند به‌راحتی با وضع تحریم‌ها، حال‌و‌هوای آن را متشنج کنند. تنها سپر موجود، ایجاد رابطه اقتصادی (تولید-خرید-فروش) با کشورهای دیگر است.

آیا بازار سرمایه از نظر نقدینگی توانایی جذب سرمایه‌های آزاد شده از بخش‌های دیگر را دارد؟
نقدینگی موجود در کشور بسیار زیاد است و اگر بدون برنامه با این حجم عظیم پول برخورد کنیم قدرت 2-3 برابر کردن قیمت‌ها در هرکدام از بازارهای کشور  وجود دارد. پس مدیریت صحیح در این شرایط اصلی‌ترین ضرورت است و از بروز فسادهای اقتصادی نیز جلوگیری خواهد کرد. مزیت بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی این است که فعالیت در این حوزه باعث نارضایتی در بخش‌های دیگر نخواهد شد. زیاد شدن قیمت‌ها در بازار مسکن موجب نارضایتی مصرف‌کنندگان این حوزه خواهد شد و تورم‌زاست اما بازار سرمایه به دلیل اتصال به بخش تولید با بالا رفتن قیمت سهام موجب تاثیر منفی بر معیشت مردم نخواهد شد.
ما در مقایسه با کشورهای همسایه، صنایع بسیار متنوعی در ایران داریم. صنایعی چون پتروشیمی، نفت، ساختمان، خودرو، معدنی، فلزی، الکترونیک، خدمات بسیار پتانسیل خوبی داریم و پتانسیل تبدیل شدن از اقتصاد پول‌محور به اقتصاد بازار محور را داریم.

صنعت خودرو این روزها کانون توجهات سرمایه‌گذاران است. بسیاری بر این باورند که این صنعت در کنار صنایعی چون بانک و حمل‌و‌نقل از پرچمداران پساتحریم خواهند بود، آیا شما این فرضیه را قبول دارید؟
بنده یک تئوری دارم که بر این مبناست ما نباید یک مزیت نسبی در صنعتی داشته باشیم بلکه باید بتوانیم مزیت نسبی را ایجاد کنیم و ببینیم آیا یک صنعت ارزش آن را دارد که در آن مزیت نسبی ایجاد کنیم یا خیر!
به‌رغم اینکه به نظر می‌رسد در صنعت خودرو مزیت نسبی نداریم، آیا پتانسیل‌هایی وجود دارد که به‌اندازه‌ای است که ما برای ایجاد مزیت نسبی تمام توان خود را به‌کار بگیریم؟ مگر ژاپن از روز اول در صنایع مطرح خود مزیت نسبی داشته است؟ این امر ایجاد‌کردنی است و دلایلی وجود دارد که باید این کار انجام شود.
تحلیل هزینه – فایده برای ایجاد مزیت نسبی نباید به زمان حال و حساب و کتاب ریالی صرف محدود شود و باید مسائل بلندمدت در نظر گرفته شود. مثلا ما از لحاظ امکانات محیطی و جغرافیایی در هر صورت قابلیت رقابت با کشوری چون کانادا در تولید گندم را نداریم و هیچوقت نمی‌توانیم با قیمت تمام‌شده پایین‌تری نسبت به این کشور به تولید گندم بپردازیم اما این امر دلیلی بر عدم تولید این محصول نمی‌شود.

مثالی که ذکر کردید مربوط به یک نیاز حیاتی بود. در مورد صنعتی مثل خودرو چه توجیهی برای تولید در داخل وجود دارد؟
در تمام دنیا صنایع در خدمت صنعتی به نام خودرو است. اگر بخواهیم صنایع ما پیشرفت کنند نیاز به ارتقای صنعتی مانند صنعت خودرو به عنوان نوک پیکان پیش‌برنده بقیه  صنایع داریم. صنعت خودرو در دنیا به عنوان لوکوموتیو پیش‌برنده بقیه صنایع عمل می‌کند.
اگر به وضعیت ایران در منطقه و بازارهای بکر اطراف نگاهی بیندازیم و اگر بازار 80 میلیونی داخلی را درنظر بگیریم؛ بازار خارجی کشورهای اطراف دستکم یک بازار 120 میلیونی خواهد بود. در این صورت ما باید مزیت نسبی را در این صنعت ایجاد کنیم. البته ممکن است منافع اقتصادی آن نسبت به منافع اقتصادی کشوری چون آلمان قابل مقایسه نباشد.
صنعت فولاد آماده‌به خدمت در کنار نیروی کار فراوان و بازار آماده و خودروهای فرسوده از عوامل دیگری هستند که تولید خودرو در کشور را دارای توجیه می‌کند البته مشکلاتی چون نبود تکنولوژی برتر و مدیریت ناکارآمد تا اندازه زیادی به این صنعت ضربه وارد کرده است.
رفع تحریم‌ها می‌تواند با ورود شرکت‌های خارجی صنعت خودرو را از این مناظر دارای تحولاتی اساسی‌ بکند و ورق را به‌کلی برگرداند. علت اصلی اقبال شدید سرمایه‌گذاران به صنعت خودرو نیز همین عامل است و پیچ بورس در صنعت خودرو بیشتر به یک پیچ نعل اسبی و تند شباهت دارد.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید بورس در پیچ تاریخی خود قرار دارد
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو