گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه در مورد شرایط کنونی صنعت

بازار 15 میلیارد دلاری قطعات در ایران برنامه ندارد

اگر بخواهیم سالانه مثلا یک میلیون خودرو با ارزش میانگین 15000 دلار تولید کنیم، ارزش این محصولات به 15 میلیارد دلار خواهد رسید.

کد : 1336
تاریخ انتشار : شنبه 26 دي 1394
print
نظرات : 1
بازار 15 میلیارد دلاری قطعات در ایران برنامه ندارد

روزنامه دنیای خودرو-علی صالحی:حال و روز این روزهای تالار شیشه‌ای روبه‌بهبودی است. جریان نقدینگی تازه در برخی گروه‌ها و سهم‌ها به‌وضوح مشاهده می‌شود و نزدیکی‌به زمان لغو تحریم‌ها نیز هیجان خاصی به بازار بی‌رمق ماه‌های گذشته بخشیده است.
با توجه‌به قرار گرفتن در چنین موقعیت زمانی خاص، مصاحبه‌ای را با شهرام سماواتی از کارشناسان خبره بازار سهام در مورد چشم‌انداز سرمایه‌گذاری کشور و به‌ویژه صنعت خودرو ترتیب دادیم که در زیر ارائه می‌شود:

به نظر شما اولویت رشد در صنعت خودرو با کدام بخش است؟
من معتقدم اول باید از صنعت قطعه‌سازی شروع کرد. اگر در ساخت دو قطعه به اصطلاح specialist بشویم، می‌توانیم صادرات داشته باشیم و سرعت پیشرفت هم در این زمینه بیشتر خواهد بود. مثلا شرکت چرخشگر دست به این حرکت زده است و در حال حاضر شرکت ZF  آلمان یکی از خریداران گیربکس از این قطعه‌ساز وطنی است. ما اگر بتوانیم از صنعت جذاب و پرسود قطعه‌سازی برای رشد صنعت خودرو استفاده کنیم و بعد وارد صنعت خودرو شویم، بسیاری از مشکلات را چه به لحاظ اقتصاد کلان و چه به لحاظ اقتصاد خرد حل می‌کنیم. اگر مصالح خوبی نداشته باشیم هرگز به یک ساختمان خوب نخواهیم رسید. در صورتی که بخواهیم صنعت خودرو را بدون‌توجه به قطعه‌سازی جلو ببریم، بازهم نیازمند قطعه از بازارهای مجاور خواهیم بود که به صنعت خودرو و بهای تمام‌شده آن لطمه می‌زند و نمی‌توانیم قطار صنعت را به درستی به پیش ببریم چون قطعه‌سازی لوکوموتیو صنعت خودرو است. در نتیجه ممکن است مسیر انتخابی دولتمردان نیز همین و در ابتدای امر تمرکز آنها نیز بر صنایع مقدماتی باشد. بنابراین با انتخاب راه درست؛ تحولات پساتحریم در صنعت خودرو بسیار چشمگیرتر خواهد بود و اقبال سرمایه‌گذاران در چند روز اخیر از سهام صنعت خودرو در بورس بی‌دلیل نیست.

آیا موقعیت جغرافیایی کشورمان باعث نمی‌شود که بازار صادرات خودرو از اهمیت بیشتری نسبت به مصرف داخل آن برخوردار باشد و آیا می‌توان حسابی روی بازار کشورهای منطقه در پساتحریم باز کرد؟
بله. غیر از اینکه ما از نظر فرهنگی و سیاسی با کشورهایی نظیر عراق، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و حتی پاکستان تعاملات مناسبی داشته‌ایم؛ از قدیم با این کشورها و حتی کشورهای شاخ آفریقا مراودات اقتصادی برقرار کرده‌ایم. شرکت سایپا‌دیزل به شاخ آفریقا، ولوو صادر می‌کرد منتهی باید خودمان باورمان شود که رفع تحریم‌ها می‌تواند خون تازه‌ای در رگ‌های این شاهراه‌های اقتصادی باشد.
در حال حاضر نیاز به ایجاد 3تا4 میلیون شغل در کشور داریم که تنها از طریق راه‌اندازی این نوع صنایع خرد امکان‌پذیر است. این صنایع کارآفرین در وهله اول قطعه‌سازی و در گام بزرگ‌تر ارتقای صنعت خودروسازی است.

با فرض عدم تعامل با دنیا آیا صنعت خودرو در ایران در آینده‌ای نزدیک به بن‌بست می‌رسد؟
به نظر من به بن‌بست نمی‌رسیم اما در این صورت مجبور می‌شویم صنعت غیربالنده‌ای داشته باشیم و ممکن است در گذر زمان تا اندازه‌ای حتی کوچک‌تر هم شود و الزاماتی را به دولت تحمیل کند که نه‌تنها مسیر رشد را نمی‌پیماید بلکه خود سرباری برای هزینه‌های دولتی خواهد بود. البته این اتفاقات در دنیا مرسوم است و در سال‌های گذشته به دلیل برخی مشکلات، دولت آمریکا مجبور به حمایت از جنرال‌موتورز برای جلوگیری از بحران‌های آتی شد. با این تفاسیر و با وجود عدم رابطه با اقتصاد دنیا، این صنعت به تولید خود ادامه می‌دهد ولی تولیدات بی‌کیفیتی خواهد داشت که نه تولیدکننده راضی است نه مصرف‌کننده و از هر لحاظ رضایت عمومی را بالا نخواهد برد.
حال دلیل عدم تعطیلی این صنعت در کشور در صورت عدم رابطه با کشورهای دیگر همان مطالبی است که بیان شد که وابسته بودن اشتغال افراد زیادی به گردش چرخ این صنعت از جمله عوامل اصلی آن است. از زاویه دیگر اگر بخواهیم سالانه مثلا یک میلیون خودرو با ارزش میانگین 15000 دلار تولید کنیم؛ ارزش این محصولات به 15 میلیارد دلار خواهد رسید و در صورتی که حذف تعرفه‌ها را در نظر بگیریم، به‌دلیل عدم‌توانایی رقابت تولیدات داخلی با محصولات خارجی، مصرف‌کنندگان قطعا تولیدات خارجی را انتخاب خواهند کرد و اگر تقاضایی 15 میلیارد دلاری از داخل برای محصولات خارجی باشد آیا قیمت ارز در همین سطوح باقی خواهد ماند یا با رشد مواجه خواهد شد در صورت نوسان اقتصاد کشور نیز در مسیر تورمی قرار خواهد گرفت که در وضعیت معیشتی مردم نیز اثرگذار خواهد بود. پس این صنعت نباید تعطیل شود.

آینده صنعت خودرو در بورس را چگونه می‌بینید؟
به‌نظر می‌رسد با احتمال خوب و انتشار اخبار جدید، وضعیت صنعت، بهتر و بهتر بشود و اتفاقات عملیاتی صنعت را در مسیر درستی قرار دهد که به‌تبع آن رشد قیمت سهم‌های مربوطه را نیز به همراه داشته باشد.

هنوز یک قطعه‌ساز قدرتمند در کشور نداریم. به نظر شما طرح ادغام قطعه‌سازها می‌تواند به رشد این صنعت کمکی کند؟
در دنیا یک تقسیم‌کاری در قطعه‌سازها وجود دارد. به‌طور مثال شرکت پژو، قطعات برقی خود را از شرکت بوش تهیه می‌کند. ما هم برای تقویت این صنعت باید هنگام مذاکرات برای عقد قراردادها، این شرط را قرار دهیم که در قطعات اساسی خودرو درصد خوبی به تولیدات وطنی واگذار شود. مثلا 4 قطعه اصلی از 600 قطعه موجود در یک خودرو به تولیدکنندگان داخلی محول شود. اگر در زنجیره تولید این شرکت قرار بگیریم با همین شروع آرام و محکم و با یادگیری در حین تولید توانایی پیشرفت چشمگیری را در بلندمدت خواهیم داشت.
اگر ما مثلا در 10 بخش اقدام به سرمایه‌گذاری و در 4 بخش مزیت تولید ایجاد کنیم این مزیت در بلندمدت هزینه‌های سوخت‌شده در بخش‌های شکست‌خورده را جبران می‌کند علاوه‌بر اینکه حالا ما در یک بخش خاص از اقتصاد دارای توانایی تولید جهانی نیز شده‌ایم و راه ارز‌آوری برای کشورمان نیز باز شده است و به تدریج وقتی صنایع سودآوری از این قبیل در اقتصاد شروع به فعالیت کنند، چرخ اقتصاد به حرکت در خواهد آمد و آن زمان است که دیگر توجیهی برای راکد ماندن پول در بانک‌ها وجود نخواهد داشت و این حجم نقدینگی نه‌تنها عامل رعب‌آوری نمی‌شود که آب آسیاب یک اقتصاد در حال رشد می‌شود. سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های تحقیق و توسعه موجب افزایش تولید و بهره‌وری می‌شود و اقتصاد رویایی شکل می‌گیرد. با رشد تولیدات سهامداران هم منتفع خواهند شد و بر فرض مثال سهامدار تا سال گذشته صاحب سهام شرکتی است که 1000 دستگاه خودرو تولید می‌کند و حالا صاحب سهام شرکتی است با تولید 2000 دستگاه و قطعا قیمت سهام این شرکت در طول زمان رشدی اساسی خواهد کرد و بازار سهام پویایی هم خواهیم داشت.

به نظر شما با تمامی این تقاسیر بازار سرمایه‌ای پر از هیجان را تجربه خواهیم کرد؟
بورس ما کوچک است و یکی از دلایل این مساله سهم کم شناور آزاد در بازار است. اگر از نقدینگی 900 هزار میلیارد تومانی 3/1 آن را سرگردان فرض کنیم، ارزشی بیش از کل بازار ما را شامل می‌شود. ضمن اینکه از این ارزش بازار سهم زیادی در دسترس نخواهد بود و آنچه در دسترس است نیز در روزهای هیجانی توسط سهامداران فروخته نمی‌شود. در شرایط عادی نسبت P/E بازار سهام باید  حدود 10-12 باشد که در حال حاضر این عدد به‌صورت میانگین در بورس سهام کشور 4 است و قابلیت رشد زیادی دارد. و خرید سهام در این شرایط بسیار مناسب ارزیابی می‌شود و نرخ بازگشت سرمایه بسیار پایین است. شاید بروز چنین هیجاناتی موجب رشد بی‌رویه قیمت سهم‌ها شود. این هجوم نقدینگی ممکن است در صورت عدم مدیریت منجر به تکرار مشکلات سال 92 شود.

در این شرایط چه راهکاری ارائه می‌دهید؟
دولت در این برهه باید هماهنگی خود را با سرمایه‌گذاران نهادی بزرگ برای تامین مالی در طرح‌های جدید تسریع بخشد. مثلا صندوق‌های بزرگ، نهادهای بازنشستگی و بانک‌ها می‌توانند سهام خود را بفروشند و نقدینگی به‌وجود آمده را در طرح‌های جدیدی سرمایه‌گذاری کنند در این صورت شاید بتوانند یک صنعت جدیدی را به کشور وارد کنند.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
ارسال شده در در 01/16/2016 12:18:37

با سلام.واقعا چرا با افزایش قیمت خودرو.تغییری در شکل ظاهری یا حتی تنوع رنگ ایجاد نمیشه. خصوصا پراید.جلوبندی یا فرم چراغ ها.میتونیم به راحتی نمای شهر رو زیبا تر کنیم.

تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو