تست فنی پورشه‌ای که هفت نسل دوام آورده است!

ملاقات با اشتوتگارتی اصیل

پورشه 911 را باید یکی از اصیل‌ترین سوپراسپرت‌های تاریخ دانست. این کوپه با نزدیک به 50 سال قدمت، به یک سمبل برای اتومبیل‌های اسپرت تبدیل شده و هر نسل آن، در کلاس خود بهترین بوده و همواره رقبا را به چالش کشیده است.

کد : 1342
تاریخ انتشار : شنبه 26 دي 1394
print
نظرات : 0
ملاقات با اشتوتگارتی اصیل

 روزنامه دنیای خودرو-آرمین محسنی:
911 محصولی دو در و اسپرتی لوکس از کمپانی پورشه است. نخستین نسل از 911 در سال 1963 رونمایی و عرضه شد و تا امروز هفت نسل از این خودروی پر طرفدار به فروش رسیده است. پورشه 911 را باید یکی از اصیل‌ترین سوپراسپرت‌های تاریخ دانست. این کوپه با نزدیک به 50 سال قدمت، به یک سمبل برای اتومبیل‌های اسپرت تبدیل شده و هر نسل آن، در کلاس خود بهترین بوده و همواره رقبا را به چالش کشیده است. در طول تولید 911، این کوپه با کمترین تغییرات ممکن، آن‌هم جهت بهبود آیرودینامیک روبه‌رو شده است. به همین دلیل است که برخی کارشناسان عقیده دارند طراحان پورشه، تنبل‌ترین طراحان دنیا هستند! زیرا هر نسل آن با نسل پیشین تفاوت چندانی ندارد. در طراحی نسل جدید، گرچه فرم کلی نگه داشته شده، اما از آغاز سپر جلو تا پایان سپر عقب بهینه‌سازی و پیشرانه آن تقویت شده است. از سوی دیگر در نسل جدید، نخستین اتومبیل با بهره‌مندی از یک گیربکس هفت دنده اتوماتیک دو کلاچه PDK است. نسل نخست پورشه با نگه داشتن فرم کلی 911 همواره این ماشین را بهینه‌سازی کرده و هر نسل آن بیشتر از نسل پیشین خودنمایی می‌کند. با اینکه نسل جدید پورشه 911 در نگاه نخست دارای شباهت‌های فراوان به نسل پیشین است، اما با نگاهی ژرف درمی‌یابیم در اینجا سخن از اتومبیلی کاملا نو در میان است. اتومبیلی که قرار است آن را تست کنیم. 

نسل جدید پورشه 911
نسل جدید در همه اندازه‌های بدنه از رشد چشمگیر (در کلاس خودروهای سوپر اسپرت) برخوردار شده است. این اتومبیل در طول بدنه 56 میلی‌متر و فاصله میان اکسل‌ها نیز 100 میلی‌متر کشیده‌تر شده است. از این گذشته برای بالاتر بردن پایداری و چسبندگی به جاده، فاصله عرضی میان چرخ‌های آن نیز 65 میلی‌متر افزایش یافته، اما بلندای آن نسبت به نسل پیشین 11 میلی متر کاهش داشته است. طول، عرض و ارتفاع بدنه آن به ترتیب برابر با 4491، 1808و 1295 میلی‌متر و فاصله اکسل‌های آن از یکدیگر برابر با 2450 میلی‌متر است. ویژگی طراحی نسل جدید 911 بیشتر در فرم آینه‌های بیرونی است که روی درها منتقل شده‌اند. از این گذشته اسپویلر اتوماتیک پورشه کاررا S که از سرعت 120 کیلومتر بر ساعت از جای خود بیرون می‌آید نیز پهن‌تر از مدل پیشین و دارای کارایی بهتری است. شاسی این ماشین نسبت به مدل پیشین کاملا دگرگون و بزرگ‌تر شده است. سنگینی این شاسی که از آلومینیوم و فولاد با مقاومت بالا ساخته شده، بسته به مدل تا 45 کیلوگرم سبک‌تر از نسل پیشین است. پورشه 911 یکی از با اصالت‌ترین و معروف‌ترین مدل‌های این برند آلمانی است که در بسیاری از مسابقات اتومبیل‌رانی به علت عملکرد بسیار خوب پیشرانه و همچنین هندلینگ و فرمان‌پذیری خیلی خوبش‌ از آن استفاده می‌شود. علاوه بر این‌ها خودرویی است که با وجود اسپرت بودن، در خیابان‌های شهر مانند سایر خودروهای لوکس می‌تواند یکه‌تازی و چشم‌ها را به خود خیره کند. 

طراحی داخل کابین و امکانات رفاهی
وقتی وارد کابین نسل جدید پورشه 911 Carrera S می‌شویم، متوجه دگرگونی‌هایی در طراحی آن می‌شویم. این تغییرات به گفته برخی کارشناسان از فرم و ویژگی‌های کابین پورشه کاررا GT سال 2003 الهام گرفته شده است. تودوزی تمام چرم با رنگ قرمز نقش بسزایی در زیبایی کابین این سوپر اسپرت دارد. آمپرهای این مدل که از پنج نشان‌دهنده گرد تشکیل می‌شوند، جلوه‌ای خاص به کابین بخشیده‌اند. در این میان نشان دهنده دور شمار موتور که بزرگ‌تر از سایر نشان‌دهنده‌هاست در کانون آمپرها جای دارد و نشان‌دهنده سرعت‌سنج در سمت چپ آن جایگذاری شده است. در سمت راست دور شمار موتور نیز یک نشان‌دهنده دیجیتال قرار دارد که قسمتی از کامپیوتر رانندگی این ماشین به شمار می‌آید و در دو سوی بیرونی راست و چپ آن نیز چهار نشان‌دهنده دیگر از قبیل نشان‌دهنده سوخت، دماسنج موتور، فشار روغن و آمپر باتری قرار گرفته است. در بالای قسمت کنسول میانی یک ساعت با کرنومتر وجود دارد که در بردارنده سامانه اندازه‌گیری شتاب یا  Launch Controlنیز هست. افزایش فاصله محورها نیز فضای خوبی در کابین پدید آورده که راحتی و لذت رانندگی با این سوپر اسپرت را بالاتر برده است. کابین نسل جدید پورشه 911 کاررا نیز گرچه دارای شباهت‌هایی به نسل پیشین است، اما در بردارنده‌ ویژگی‌های نو نسبت به آن است. در این میان شاید کنسول میانی بلند این ماشین که از پورشه پانامرا قرض گرفته شده یکی از ویژگی‌های کابین نسل جدید این مدل باشد. کیفیت بسیار خوب ادوات و همچنین وجود تجهیزات و امکانات رفاهی متعدد در این مدل موجب شده علاوه‌بر ویژگی‌های اسپرت، حس سواری در یک خودرو لوکس را به سرنشینان خود القا کند. 
کاررا 911 مجموعا دارای شش ایربگ است که به صورت جانبی، پرده‌ای و برای سرنشین و راننده طراحی شده‌اند. از امکانات این مدل می‌توان به سیستم پشت سری‌های صندلی فعال هنگام تصادف، کمربند‌های ایمنی پیش‌کشنده، سیستم تهویه هوای مطبوع، کنترل اتوماتیک دوگانه، سیستم صوتی تصویری مولتی‌مدیا، رادیو پخش، نمایشگر، سیستم امنیتی قفل مرکزی، ایموبلایزر، دزدگیر و... اشاره کرد. 

مشخصات فنی کاررا
کارراs  با پیشرانه‌ای نو که پورشه آن را Porsche Intelliget Performance نامگذاری کرده است راهی بازار شد. یک موتور باکسر شش سیلندر 8/3 لیتری با 24 سوپاپ در سر سیلندرهایش که گرچه در توان و گشتاور، نیرومند‌تر از نسل پیشین است، اما مصرف سوخت آن 16 درصد کمتر از مدل جایگزین شده است که این نکته‌ای‌ مثبت برایش محسوب می‌شود. پورشه برای کاهش مصرف سوخت این موتور از راهکارهایی چون سامانه  Start/Stop که در ترافیک و حالت ایستاده موتور ماشین را به گونه خودکار خاموش می‌کند، به همراه سیستم گردآوری و به‌کارگیری نیروی گرمایی ترمز، به‌کارگیری سامانه الکترومکانیکی فرمان و به کارگیری جعبه دنده هفت سرعته سود برده است. بیشترین توان و گشتاور این موتور به ترتیب برابر با 400 اسب‌بخار در هفت هزار دور و 440 نیوتون‌متر در 5600 دور در دقیقه است. هم‌چنین شتاب صفر تا 100 کیلومتر و بیشترین سرعت این سوپر اسپرت پورشه برابر با 3/4 ثانیه و 302 کیلومتر بر ساعت است. میانگین مصرف سوخت این خودروی آلمانی 1455 کیلوگرمی ‌5/11 کیلومتر بر هر لیتر بنزین است. 

تجربه رانندگی
معمولا خریداران اتومبیل‌های سوپر اسپرت بیشتر به توانایی‌های شتاب و سرعت اتومبیل‌های این کلاس می‌اندیشند تا مصرف سوخت. اما این روزها که همه جا سخن از خودروهای سبز و دوستدار محیط‌زیست است، یک ماشین سوپراسپرت نیز باید سبز و با نگرش به محیط‌زیست، پاک طراحی شده باشد. از سوی دیگر گفته می‌شود در آینده امکان به بازار آمدن پورشه 911 با تکنولوژی هیبرید نیز وجود خواهد داشت. پورشه 911 کاررا با برخورداری از دینامیک بالای رانندگی، سامانه‌ فنربندی سفت و اسپرت و فرمانی با دقت بسیار بالا از پرطرفدارترین اتومبیل‌های اسپرت در جهان است. نسل جدید این ماشین بسته به مدل و اندازه وسایل سفارشی از یك داینامیك رانندگی درخور نگرش سود می‌برد. در این زمینه به ویژه باید از سامانه PDCC) یا (Porsche Dynamic Chassis Control كه برای نخستین بار برای مدل كاررا S قابل سفارش است نام برد. این سیستم نقشی اساسی در كنترل اتومبیل در مانورهای سخت بر عهده دارد و از حركت‌های ناگهانی بدنه در مانورها پیشگیری می‌كند. از همین رو چرخ‌هایی با رینگ 20 اینچی پورشه همواره در بهترین وضعیت خود در تماس با راه باقی مانده و از چسبندگی بسیار بالایی به سطح راه برخوردار است و با بالاترین سرعت، كنترل ماشین را در مانورها و سر پیج‌ها آسان‌تر می‌كند. سیستم تعلیق این مدل نیز مانند دیگر خودروهای اسپرت نسبتا سفت و خشک است و صندلی‌های اسپرت و عضلانی آن به خوبی بدن را تحت حمایت خود قرار می‌دهند. رانندگی با پورشه 911 تجربه‌ای است که شاید از نظر اینکه هم بسیار اسپرت است هم لوکس، بسیار خاص و به‌یاد ماندنی باشد. پورشه 911 را باید یک الگو و معیار شگفت‌انگیز برای عملکرد و بهره‌وری در یک خودرو دانست. شاید به جرات بتوان پورشه 911 را یکی از کامل‌ترین خودروهای اسپرت دانست. 

در پایان از مهدی زنگی مالک خودرو، جهت هماهنگی‌های لازم برای تهیه گزارش سپاسگزاریم. 











 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید ملاقات با اشتوتگارتی اصیل
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو