همه آن‌چه می‌خواستید درباره VCI بدانید

دیاگ موتورهای اسکانیا؛ از کاربرد تا قیمت

دیاگ موتورهای سنگین شامل دیاگ‌های ویژه اسکانیا، مان، کامینز، بنز، ولوو، رنو، کاترپیلار، پرکینز، میتسوبیشی، داف، ایویکو، زد.اف، ایسوزو، کوماتسو، فاو و... می‌شود.

کد : 1343
تاریخ انتشار : شنبه 26 دي 1394
print
نظرات : 0
دیاگ موتورهای اسکانیا؛ از کاربرد تا قیمت

روزنامه دنیای خودرو-جواد قائم مقامی : واژه دیاگ از کلمه انگلیسی Diagnostic به معنی تشخیص گرفته شده است. در ایران به دستگاه عیب‌یاب خودرو اصطلاحا دیاگ گفته می‌شود. درموتور خودروها حافظه موقتی به نام ECU وجود دارد که به‌هنگام بروز خطا در قطعات موتور کد خطا در آن ثبت می‌شود. این خطا با روشن شدن چراغی که معمولا در پشت آمپر قرار دارد و چراغ خطا یا چک نام دارد، خطا اعلام می‌شود. با استفاده از دستگاه دیاگ این کد شناسایی و خطای ایجادشده اصلاح یا درصورت نیاز قطعه مورد نظر تعویض می‌شود. به این ترتیب وضعیت خودرو به حالت اولیه بازمی‌گردد. امروزه اکثر سیستم‌های خودرو به‌صورت هوشمند طراحی می‌شوند که برای عیب‌یابی آن‌ها نیز نیاز به دستگاه عیب‌یاب یا دیاگ است. دستگاه‌های دیاگ به سه دسته دیاگ موتورهای سنگین، مولتی‌دیاگ (مولتی‌برند)، دیاگ اصلی سواری (اورجینال شرکتی) و دیاگ موتورسیکلت تقسیم می‌شوند که هریک از این دسته‌ها خود انواع مختلفی دارند. دسته نخست یعنی دیاگ موتورهای سنگین شامل دیاگ موتورهای اسکانیا، مان، کامینز، بنز، ولوو و رنو، کاترپیلار، پرکینز، میتسوبیشی، داف، ایویکو، زد.اف، ایسوزو، کوماتسو، فاو و... می‌شود که از این میان دیاگ موتورهای اسکانیا را برای معرفی برگزیده‌ایم.

دیاگ اسکانیاVCI1 
از این دیاگ برای عیب‌یابی و برنامه‌ریزی بردهای دیاگ مورد استفاده برای اتوبوس‌ها و کامیون‌های نسل چهار اسکانیا استفاده می‌شود که شامل اتوبوس‌ها و کامیون‌هایی می‌شود که تکنولوژی موتور آن‌ها مربوط به قبل از سال 2004 است. کامیون‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند در کشور ایران کم یافت می‌شود اما در کشوری همچون عراق به‌وفور یافت می‌شوند. کامیون‌های نسل چهار مانند اسکانیا94، اسکانیا114، اسکانیا124، اسکانیا144، اسکانیا164 و اتوبوس‌های موجود در کشور از مدل 1383 دنده لیوری تا مدل 1388 دنده بغل چه مارال و چه کلاسیک که تا آبان 1388 تولید می‌شدند، از این دستگاه برای عیب‌یابی استفاده می‌کنند.
اتوبوس‌های 9 لیتری ساخت اسکانیا که در سال 1381 تا نیمی از سال 1383 تولید می‌شدند نیز از این دستگاه برای عیب‌یابی استفاده می‌کنند ولی نه در تمامی موارد بلکه فقط به‌منظور نمایش عیوب مربوط به سیستم باد وسیستم تعلیق. موتورهای دریایی سری 13 و سری 16 و موتورهای صنعتی سری 9 و سری 13 را با این دستگاه می‌توان عیب‌یابی کرد. سخت‌افزار این دستگاه از یک طرف شامل اینترفیس و یک کابل 16 پین است که به خودرو وصل می‌شود و از طرف دیگر مجهز به پورت کام یا سریال است که به لپ‌تاپ وصل می‌شود. البته برای اتصال به لپ‌تاپ یا باید از لپ‌تاپ‌های نیمه‌صنعتی با پورت سریال‌دار استفاده کرد یا از تبدیل پورت سریال به یو‌اس‌بی استفاده کرد که در همه مدل لپ‌تاپ‌ها قابل استفاده نیستند. این دستگاه با استفاده از دو نرم‌افزار کار می‌کند که یکی SD2 (Scania Diognostig-2) و دیگری SP2 (Scania programmer-2) نام دارد.
با استفاده از نرم‌افزار SD2 می‌توان این موارد را مورد بررسی قرار داد: برد ترمز شامل نمایش سیستم برق برد ترمز و محل دقیق سنسورهای ABS، برد گیربکس اپتی‌کروز اسکانیا شامل نمایش تعویض دنده‌ها و عیوب ممکن در سیستم گیربکس، برد موتورشامل نمایش محل قرارگیری قطعات مختلف موتور در نواحی مختلف و عیوب برقی مربوط به موتور خودرو، نمایش میزان پاشش سوخت توسط هرکدام از سوزن‌ها، جکاب بوبین‌های موجود بر روی هر سوزن و تست پدال‌های گاز و ترمز و کلاچ از نظر میزان کارکرد، برد ارتفاع یا سیستم تعلیق که در موارد پیدا کردن عیب نشان می‌دهد که کدام شیر برقی از شیر برقی یا سنسورهای به‌کار رفته در سیستم تعلیق معیوب است و برد کوردیناتور که با تمام بردها در ارتباط است و خطاهای نشسته بر روی این برد را نشان می‌دهد. یکی از معایب این نرم‌افزار این است که خطاهای فعال و غیرفعال را هنگام دیاگ زدن نمایش می‌دهد و کار را دشوار می‌کند. از این رو کاربر مجبور به پاک کردن خطاها و تست مجدد می‌شود. گفتنی است که این برنامه روی ویندوز XP قابل اجراست.
با استفاده از نرم‌افزار SP2 نیز می‌توان عملیت پروگرامینگ یا برنامه ریزی بر روی بردهای اتوبوس و کامیون‌های مذکور اسکانیا را انجام داد. عملیاتی همچون باز کردن سرعت یا محدود کردن سرعت، برنامه ریزی برد گیربکس هنگام تبدیل اتوبوس دنده لیوری به دنده برقی و دیگر عملیات مشابه. زبان مورد استفاده دستگاه نیز زبان انگلیسی است. یکی از عیوب این دستگاه داغ کردن آی‌سی داخلی ان است که موجب سوختن زودهنگام دستگاه می‌شود. این دستگاه در حال حاضر در یک سایز و اندازه و با کیفیت ساخت‌های مختلف توسط چین و روسیه ساخته شده و در کشورما به فروش می‌رسد. قیمت این دستگاه در نوع ساخت چین حدود 5 میلیون تومان و مدل روسی آن حدود 6 میلیون تومان قیمت دارد.

دیاگ اسکانیاVCI2 
دستگاه دیاگ اسکانیا VCI2 مخصوص عیب‌یابی اتوبوس‌های اسکانیایی است که از آبان‌ماه سال 1388 وارد بازار کشور شدند و به دنده‌فرمانی مشهور هستند و تمامی کامیون‌های موجود نسل 5 و نسل 6 مانندG380، P340، G400، G410، G460، R420 و R440 همه از این دستگاه برای عیب‌یابی، تنظیمات و برنامه‌ریزی استفاده می‌کنند. سخت‌افزار دستگاه شامل ایترفیس (رابط بین خودرو و لپ‌تاپ) کابل USB، کابل OBD و کابل چهارپین موتورهای دریایی می‌شود که به‌صورت فابریک روی دستگاه موجود نیست و در صورت نیاز مشتری تهیه می‌شود. نرم افزار مورد استفاده توسط این دستگاه  SDP3یعنی ورژن سوم Scania Diongnosis Program است. آخرین ورژنی که در حال حاضر از آن استفاده می‌شود 2.22 است. ورژن‌های قبلی با نام‌هایی همچون 2.14 و 2.15 شناخته می‌شدند.
در این نرم‌افزار می‌توان بردهای مختلف را بدین شرح مورد بررسی قرار داد: سیستم بخاری درجا یا اتوماتیک AHS (Automated Heater System)، تاخوگراف TCO (Tachograph)، سیستم تعلیق یا ارتفاع که در اتوبوس‌ها قابل رویت است و SMS (Suspension Management System) نامیده می‌شود، سیستم دیداری یا VIS (Visibility System)، سیستم پشت آمپر یا ICL (Instrument Cluster)، سیستم مدیریت گیربکس یا GMS (Gearbox Management System) که خود دو زیر مجموعه دارد؛ یکی سیستم اپتی‌کروز اسکانیا (OPC) و دیگری ریتاردر اسکانیا یا RET، سیستم مدیریت موتور یا EMS (Engine Managmant System)، نرم‌افزار BICT  برای برنامه‌ریزی منطقی سیستم الکتریکی برقی بدنه، نرم‌افزارBST  (BNS II Service Tool) برای عیب‌یابی و تشخیص و برنامه‌ریزی سیستم بدنه الکتریکی اتوبوس‌های اسکانیا، نرم‌افزار SOPS برای تغییر پارامترهای SOPS کامیون‌ها و اتوبوس‌های اسکانیا، استفاده از نرم‌افزار XCOM  برای برنامه‌ریزی و ریکاوری و ریستور کردن ECUهای اسکانیا، نرم‌افزار مولتی‌اسکانیا برای دسترسی به اطلاعات تعمیرگاهی (نقشه‌ها و سیم‌کشی‌ها، نقشه‌های انفجاری و شماره فنی قطعات یدکی کامیون‌های مدل: P-، G-، R-، T- و 94، 114، 124، 144 و 164، اتوبوس‌های مدل F-، K-، N- و F94، K/L/N94، K114/124، CN94، CL94 و E2011-P96-9(5cyl)، موتورهای صنعتی 9 و 13 و موتورهای دریایی 13 و 16 و شامل زبان‌های مختلف جهانی همچون انگلیسی، آلمانی، ژاپنی، اسپانیایی، فرانسوی، هلندی، فارسی، لهستانی، پرتغالی، سوئدی، نروژی، ترکی، ایتالیایی، چک، روسیه و چینی.
این دستگاه از نظر ظاهر در گونه‌های چینی، لهستانی، روسی و سوئدی مانند یکدیگر بوده و به‌راحتی قابل تشخیص نیستند مگر توسط کارشناسان نمایندگی‌ها و دیاگ‌فروش‌ها. قیمت حال حاضر این دستگاها نیز در نمونه چینی 2 میلیون تومان، در نمونه 3 میلیون تومانی و در نمونه روسی موجود در بازار 4.5 میلیون تومان است.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید دیاگ موتورهای اسکانیا؛ از کاربرد تا قیمت
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو