تاثیر افزایش نرخ جرایم در کاهش تخلفات رانندگی

چرا جریمه‌ها گران می‌شود؟

افزایش جریمه و شدت آن تنها بخشی از فرآیند كنترل و نظارت بر ترافیك و آلودگی هواست و فرهنگ‌سازی در كنار این مقولات برای اجرای قوانین بسیار مهم است. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت با افزایش نرخ جرایم یک شبه شاهد کاهش تخلفات باشیم.

کد : 1344
تاریخ انتشار : شنبه 26 دي 1394
print
نظرات : 0
چرا جریمه‌ها گران می‌شود؟

روزنامه دنیای خودرو-پگاه طوسی:بدون‌شک اقدامات بازدارنده نظیر جریمه با هر شدتی كه وضع شود، به‌تنهایی كارساز نیست و باید از آموزش و فرهنگ‌سازی در این زمینه استفاده شود. قوانین راهنمایی و رانندگی برای مقابله با تخلفات به اندازه كافی بازدارنده است. اما به نظر می‌رسد خود افراد و نوع نگاه آنها به‌ حقوق شهروندی و رعایت مقررات دچار ایراد است. معضل ترافیك، تخلفات و آلودگی هوای تهران با افزایش نرخ جرایم حل نمی‌شود. زیرا كار فرهنگی در طولانی‌مدت کارساز است. از دوران كودكی تا جوانی باید به افراد آموزش داد تا زمانی كه فرد وارد اجتماع شد احترام به قوانین را در خود نهادینه‌شده ببیند و به آن احترام بگذارد. افزایش جریمه و شدت آن تنها بخشی از فرآیند كنترل و نظارت بر ترافیك و آلودگی هواست و فرهنگ‌سازی در كنار این مقولات برای اجرای قوانین بسیار مهم است. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت با افزایش نرخ جرایم یک شبه شاهد کاهش تخلفات باشیم. بدیهی است مبلغ حاصل از اخذ جرائم چند برابر شده و وجوه بیشتری در خزانه دولت واریز می‌شود.

ـ تهرانی‌ها چقدر و چرا جریمه می‌دهند
آمار تخلفات در تهران بسیار بالاست. براساس آمار اعلام شده از سوی پلیس، شهروندان تهرانی در سال 93، بیش از 382 میلیارد تومان جریمه پرداخت کرده‌اند که این رقم بسیار بالایی است. براساس این آمار چهار‌میلیون برگه تخلف به رانندگان داده شده است که 3 میلیون و 300 مورد الصاقی و 2 میلیون و 900 جریمه دو برگی است. بیشترین تخلفات رانندگی ثبت‌‌شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی نبستن کمربند ایمنی و ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک است. کمربند ایمنی نقش بسیار زیادی در کاهش تلفات جانی در تصادفات رانندگی دارد اما بسیاری از رانندگان با نبستن کمربند علاوه‌بر این که ریسک آسیب‌ها را برای خود افزایش می‌دهند، جریمه 30هزار تومانی را نیز متقبل می‌شوند که البته این رقم در سال آینده 60 هزار تومان خواهد بود. 
پس از نبستن کمربند ایمنی ورود غیر مجاز به محدوده طرح ترافیک دومین تخلف تهرانی‌هاست. البته آنها برای انجام این تخلف توجیهات مالی مناسبی دارند. زیرا اعتقاد دارند در شرایطی که نرخ آرم طرح ترافیک در طول یک روز 31 هزار و 200 تومان و بعد از ساعت 10 صبح 23 هزار و 400 تومان است، پس بهتر است جریمه 20 هزار تومانی را پرداخت کنند که مقرون به صرفه‌تر است، اما این موضوع را در نظر نمی‌گیرند اگر تمام افراد دست به این تخلف بزنند، محدوده مرکزی شهر با ترافیک انبوهی مواجه خواهد شد، چیزی که هر روز شاهد آن هستیم. بنابراین افراد با مخدوش‌کردن یا قرار دادن جسمی روی پلاک خودروها اقدام به ورود غیرمجاز به محدوده‌ طرح ترافیک می‌کنند. اما بر طبق اعلام هیات دولت سال آینده جریمه مخدوش کردن یا ناخوانا بودن پلاک به 60 هزار تومان خواهد رسید. اما باید دید نرخ آرم طرح ترافیک تا چه اندازه افزایش پیدا خواهد کرد و برای رانندگان پرداخت جریمه مقرون به صرفه خواهد بود یا پوشاندن پلاک و ورود غیر مجاز به محدوده طرح ترافیک.

ـ پول حاصل از جریمه‌ها کجا وایز می‌شود
تکلیف جرایم رانندگی را قانون مشخص می‌کند و بر این اساس این جرایم به خزانه دولت واریز می‌شود و بر خلاف تصور برخی افراد که ماموران به ازای جریمه هر خودرو درصدی را خودشان دریافت می‌کنند، ریالی از مبلغ جرایم به ماموران ناجا داده نمی‌شود. بر اساس قانون مصوب 24 اسفند 89 وجوه حاصل از جریمه تخلفات رانندگی در سراسر کشور به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌‌شود تا علاوه بر بودجه سالانه به شهرداری‌ها، به‌دهیاری‌ها، وزارت راه و ترابری و پلیس راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی تخصیص می‌یابد که شهرداری‌ها متناسب با بودجه خود صرف استانداردسازی وسایل و تجهیزات ایمنی راه‌ها، خط‌کشی و نگهداری آن، نصب و نگهداری تجهیزات الکترونیکی، هوشمندسازی ثبت تخلف و کنترل و نظارت ترافیک راه‌های کشور می‌کنند. 15 درصد این جریمه‌ها به پلیس راهنمایی و رانندگی، 20 درصد به اعتبار صندوق تامین خسارت بدنی و 5 درصد در راستای ارتقای فرهنگ رانندگی در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی قرار می‌گیرد.

ـ جریمه‌ها در راه خود مصرف می‌شود؟
دولت در سال جاری ملزم بود تا 900 میلیارد تومان از محل جریمه‌های رانندگی به شهرداری تهران بودجه دهد. درحالی که فقط 58 میلیارد تومان یعنی 6 درصد این اعتبار را پرداخت کرده است. این اعتبار باید صرف بهبود حمل‌و‌نقل عمومی می‌شد. موضوعی که اگر به آن رسیدگی شود میزان استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی افزایش یافته، آلودگی هوا و ترافیک شهر کاهش می‌یابد و میزان جرایم کاسته می‌شود. از سوی دیگر هر ساله تعداد زیادی خودرو وارد خیابان‌های شهر تهران می‌شود اما این بدان معنا نیست که با افزایش این میزان خودرو، فرهنگ رانندگی افزایش می‌یابد. ورود و افزایش خودرو به چرخه حمل‌و‌نقل کشور مسبب افزایش جرایم می‌شود. چراکه خودروهای بیشتری تردد و تخلف می‌کنند. در سال جاری حدود یک میلیون وسیله نقلیه نوشماره به چرخه حمل‌و‌نقل کشور اضافه شده است. که از این رقم ۶۷۷ هزار خودرو ساخت داخل، ۴۱ هزار خودرو خارجی و ۳۳۶ هزار موتورسیکلت است.

ـ تعیین تکلیف جریمه موتورهای بدون گواهی معاینه‌فنی 
مطابق آمار در سال 94 حدود 5/ 3 میلیون دستگاه موتورسیکلت در حال تردد در شهر تهران هستند که این تعداد می‌تواند منشا قابل‌ توجهی در تولید آلایندگی در تهران باشد. بر اساس گزارش یکی از مراکز آماری، 24 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به موتورسیکلت‌هاست. موتورسیکلت‌ها با توجه به تکنولوژی پایینی که دارند، بیشتر از خودروهای سواری آلاینده هستند. این در حالی است که معاینه‌فنی موتورها آن طور که باید مورد توجه و بررسی ماموران راهنمایی و رانندگی قرار نمی‌گیرد. طبق اعلام ستاد معاینه‌فنی خودرو از ابتدای سال جاری تاکنون تنها 128 موتور به مراکز معاینه‌فنی مراجعه کرده‌اند. با افزایش آلودگی هوای تهران انتظار می‌رود در سال آینده پلیس اقدامات سخت‌گیرانه‌تری نسبت به معاینه‌فنی موتورها داشته باشد. طبق اعلام هیات دولت کلیه وسایل نقلیه‌ای که گواهی معتبر معاینه‌فنی نداشته باشند 40 هزار تومان جریمه می‌شوند. باید دید در سال آینده موتورها در نظر پلیس جزو وسایل نقلیه قرار خواهند گرفت یا باید سهم آلودگی موتور‌سیکلت‌ها را در آلودگی هوای تهران نادیده گرفت.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
یک مخالف
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید چرا جریمه‌ها گران می‌شود؟
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو