بررسی فنی رنجرور ایووک گذرموقت

اهواز، میزبان مهمان انگلیسی

چندی پیش یک دستگاه رنجرور ایووک سفید رنگ، در شهر اهواز مشاهده شده است که با پلاک گذرموقت در شهر تردد می‌کند.

کد : 1358
تاریخ انتشار : يکشنبه 27 دي 1394
print
نظرات : 0
اهواز، میزبان مهمان انگلیسی

روزنامه دنیای خودرو-آرمین محسنی:وقتی نام خودروی گذرموقت به میان میآید، بدون شک انتظارات به سوی خودرویی خاص کشیده میشود. گاهی خاص بودن یک خودرو، به سوپراسپرت بودنش ختم میشود، گاهی به تغییراتی که توسط یک تیونر بر ظاهر و پیشرانه یک خودرو اعمال شده است و گاهی به اصالت و ماهیت اصلی خودرو بازمیگردد. از زمانی که پای خودروهای گذرموقت به کشور باز شده است، تاکنون خودروهای خاص زیادی پا به خاک کشورمان گذاشته‌اند، یکی از علت‌های جذابیت خودروهای گذرموقت نیز همین موضوع است. در این مطلب قصد داریم به سراغ یکی از گذرموقت‌های تازه وارد شده به کشور برویم که به خودی خود خودرویی خاص و جذاب به شمار می‌رود. چندی پیش یک دستگاه رنجرور ایووک سفید رنگ، در شهر اهواز مشاهده شده است که با پلاک گذرموقت در شهر تردد می‌کند. در چند ماه اخیر رنجرورهای متعددی به صورت گذرموقت به کشور آمده‌اند، و به جرات می‌توان گفت که امسال، سال خودروهای گذرموقت بوده است. علتش را هم می‌توان هجوم خودروهای خاص و کمیاب به کشور دانست. تاکنون چندین دستگاه رنجرور در سراسر کشور موفق به دریافت پلاک ملی شده‌اند، اما در میان آن‌ها مدل ایووک هنوز نتوانسته است مجوز دریافت پلاک ملی را اخذ کند. در ادامه به معرفی بیشتر و بررسی مسائل فنی این خودروی انگلیسی خواهیم پرداخت. رنجرور ایووک خودرویی است که روزنه امید را به مجموعه لندرور‌–رنجرور بازگرداند. با هرچند این  مجموعه و جگوار به تاتای هندوستان فروخته شده است؛ اما برخلاف انتظار، دوران شکوفایی این برندها دوباره آغاز شده و آفتاب اقبال آن‌ها باز هم طلوع کرده است. یکی از محصولاتی که در خیزش مجدد برند لندرور-رنجرور نقش پررنگی داشته ایووک است. خودرویی که با ظاهر متشخص و اسپرت خود یکی از چشم‌نوازترین SUV‌های بازار محسوب می‌شود. ایووک خودرویی است که معرفی آن در سال ۲۰۱۰ تعجب همگان را برانگیخت. شاید کسی از رنجرور مغرور و محافظه‌کار انتظار نداشت چنین طرح جسورانه‌ای را نقش بزند. بسیاری از منتقدان عقیده داشتند رنجرور Evuqe از اصالت‌های این برند فاصله گرفته است و به همین دلیل رنجرورسواران از آن استقبال نمی‌کنند. اما بعضی دیگر این خودرو را ستودند و عقیده داشتند این سنت‌شکنی به مذاق طرفداران خوش می‌آید. به هر حال ایووک در نمایشگاه خودروی پاریس بدل به یک ستاره شد تا روزنه‌های امید برای سوددهی رنجرور دوباره دیده شوند. بیش از هر چیزی جذابیت ایووک مدیون خطوط تیز و شکسته‌ای است که در طراحی بدنه آن به‌کار گرفته شده است. چنین سبکی از به‌کارگیری خطوط در طراحی بدنه را، بیشتر در نمونه‌های کانسپت تولیدکنندگان ژاپنی دیده بودیم. ایووک فقط ۴ هزار و ۳۵۵ میلی‌متر در نمونه سه‌در و چهار هزار و ۳۶۵ میلی‌متر در مدل چهار در طول دارد، که خودروی مورد نظر ما نیز چهار در است. اما به دلیل استفاده از خطوطی متورم و اغراق‌شده، خودرو بزرگ‌تر از آنچه که است به نظر می‌رسد. اگر برای اولین بار از نمای روبه‌رو نگاهش کنید، انگار یک موجود فضایی را دیده‌اید. این تصور بی‌دلیل هم نیست چون تقریبا نمونه تولیدی با نمونه معرفی شده کانسپت در نمایشگاه پاریس، کمترین تفاوت‌ها را دارد. ایووک فقط می‌تواند از دو پیشرانه درون سینه‌اش بهره ببرد که اولی، دیزل و دومی، بنزینی است. خودروی مورد نظر ما با پیشرانه دو لیتری بنزینی تجهیز شده است و گیربکس کوپل شده با موتور هم از نوع اتوماتیک شش سرعته است. این پیشرانه که با دو توربوشارژر همراهی می‌شود، توانایی تولید ۲۴۰ اسب‌بخار نیرو را در دور موتور ۵۵۰۰ دور دارد. یکی از محاسن این پیشرانه چهار سیلندر تولید گشتاور بالا در دورهای ابتدایی موتور است. به طوری که نمودار گشتاور این پیشرانه تا ۳۴۰ نیوتن‌متر بالا می‌رود و جالب اینکه این گشتاور دور موتور ۱۷۰۰ دور بر دقیقه را در اختیار راننده قرار می‌دهد. چنین راندمانی برای یک پیشرانه دو لیتری ستودنی است. البته با وجود این‌که صحبت از یک شاسی‌بلند است که ویژگی‌های اسپرت نیز دارد، مصرف سوخت 11/2 لیتر در شهر و 7/84 لیتر در جاده، مطلوب به نظر می‌رسد. شتاب صفر تا 100کیلومتر این مدل، 6/9 ثانیه  است و مدت زمانی که سرعت این SUV خاص به 160 کیلومتر بر ساعت می‌رسد، 19 ثانیه اعلام شده است. در ضمن حداکثر سرعت رنجرور ایووک 216 کیلومتر بر ساعت است. از مزایای این خودرو می‌توان به  طراحی داخلی و خارجی، امکانات متنوع و استاندارد، هندلینگ، مصرف سوخت اقتصادی اشاره کرد، همچنین از جمله معایبی که در این خودرو بارز است، موتور چهار سیلندر پرسروصدا، عدم امکان انتخاب پیشرانه‌های متنوع، اتاق با فضای کمتر نسبت به رقبا را می‌توان نام برد. در پایان از علی رضوی جهت ارسال تصاویر سپاس‌گزاریم.



 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید اهواز، میزبان مهمان انگلیسی
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو